www.omroepbrabant.nl
Brabantse handelaren raken hun paarden aan de straatstenen niet kwijt. Het aanbod van paarden is explosief gestegen. Zo'n tweeduizend paarden werden maandag te koop aangeboden op de paardenmarkt in Hedel. Het is de 283ste editie van de markt. Bekijk de fotoserie voor een impressie.
Met het oeroude handjeklap werden de paarden in Hedel verhandeld. Honderden Brabantse paardenhandelaren probeerden nog een mooi prijsje voor hun paarden te krijgen. Maar de handel loopt dit jaar slechter dan ooit. De rijen te koop aangeboden paarden op de markt waren lang, maar kopers zijn zeldzaam.
Twee jaar na het begin van de economische crisis, beginnen ook de paardenhandelaren de effecten te voelen. Vervelend voor de verkopers natuurlijk, maar dat maakt de dagjesmensen helemaal niets uit.
Rond zes uur in de ochtend was het al redelijk druk in Hedel. Er lopen continu paarden af en aan. Rienus Dekkers is een vaste bezoeker. Of hij dit keer iets gaat kopen weet hij nog niet. "Misschien een Shetlander, maar wellicht is het beter als ik niks koop. Ik heb er nog twee dus ik zit nog niet zonder."
Bij het aanschaffen van een paard kijkt Dekkers naar verschillende dingen. "Je let bijvoorbeeld op de kleur, het model en de leeftijd. Als er iets tussen staat ga je onderhandelen. Je kijkt dan gewoon op welk bedrag je uitkomt, maar biedt natuurlijk niet meer dan dat je kwijt wilt. Gemiddeld rond de twee- driehonderd euro voor een Shetlander denk ik."
Geïnteresseerden zijn op de markt vaak te herkennen aan een lange jas en een stok. Ook Dekkers heeft zo’n stok bij zich. "Dat is voor de veiligheid. Als er hard gelopen wordt door paarden bijvoorbeeld. Dan sta je tenminste niet met lege handen."
Handelaar Hans Verheijen heeft twaalf paarden in de verkoop. De handel loopt rond 8 uur 's morgens nog niet zo voortvarend, maar Verheijen is positief. "Ik heb tot nu toe één paard verkocht, maar het is nog vroeg, dus dat komt wel goed. De verkoop begint nu te komen."
Toch beaamt hij ook de negatieve effecten van de economische crisis op de paardenhandel. "Het is wel ietsjes minder. De mensen zijn niet zo gemotiveerd als vroeger, dat is het probleem. De truc om toch paarden te verkopen, is mensen erbij trekken en je dieren aanprijzen, maar dat is niks nieuws." In verkoop van paarden met korting ziet Verheijen niks. "Als mensen het paard niet willen hebben, willen ze hem bij wijze van spreken ook niet voor niks."
Frank van Engelen van de organisatie heeft het idee dat het wat drukker is dan andere jaren. "De aanvoer van paarden is hoger. De handel blijft nog een beetje achter, maar het is duidelijk drukker. Doorgaans zijn hier best veel Brabanders op bezoek. Hedel ligt namelijk net boven Den Bosch."
Van Engelen is geen uitgesproken paardenliefhebber. "Ik ben meer een dierenliefhebber in het algemeen. Voor paarden ben ik zelfs allergisch. Toch is de paardenmarkt wel iets wat me ligt en daarom zit ik in de organisatie. Ik ben een echte mediaman, doe de website en maak foto’s. Verder ben ik geboren en getogen in Hedel."
Parkeren vormt een probleem in de omgeving. "Een aantal parkeerplaatsen is gesloten door de zware regenval van de afgelopen dagen. De grond is te drassig. Maar er is hoop voor bezoekers want er zijn alternatieve parkeerplaatsen", vertelt de organisator. Volg de instructies van verkeersregelaars op om bij de andere parkeergelegenheden uit te komen.