Nieuw besluit inzake Equine infectieuze anemie in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuw besluit inzake Equine infectieuze anemie in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 17:27

www.landbouwleven.be

Equine infectieuze anemie werd in 2010 voor het eerst vastgesteld in België. Er werden tot op heden 7 haarden geïdentifceerd waarbij alle besmette paarden afkomstig waren uit Roemenië. De besmette dieren werden geslacht of geëuthanaseerd en in de 7 betrokken bedrijven werden maatregelen ingevoerd waarbij verplaatsingen werden verboden en de overblijvende paarden serologisch moesten worden gevolgd. De maatregelen werden in alle bedrijven opgeheven nadat afwezigheid van de infectie 3 maand na afvoer van het besmette dier werd bevestigd.
Hoewel de Europese gezondheidsvoorschriften voor het handelsverkeer in paarden uit Roemenië werden verscherpt, is het probleem nog steeds niet opgelost :

- er werden tussen 2007 en 2009, 2.085 Roemeense paarden binnengebracht in België; een grote meerderheid daarvan heeft België verlaten, 95 op ons grondgebied aanwezige paarden werden getest, 34 zijn gestorven en voor 49 paarden is het onderzoek nog aan de gang. Helaas kunnen 177 dieren als gevolg van een gebrekkige traceerbaarheid vrijwel niet worden geïdentificeerd. Sommige van die paarden kunnen besmet zijn met equine infectieuze anemie en de infectie verspreiden;
- Duitsland identificeerde onlangs partijen paarden die illegaal vanuit Roemenië werden binnengebracht, waaronder ook paarden die besmet waren met equine infectieuze anemie.
Om de bestrijding van de ziekte op te voeren werd op 27 oktober 2010 een nieuw ministerieel besluit houdende tijdelijke maatregelen ter bestrijding van equine infectieuze anemie gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dat besluit treedt in werking de dag van het publicatie.

Klik hier voor het besluit.

Miekemuis_

Re: Nieuw besluit inzake Equine infectieuze anemie in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:09

Beetje vaag bericht, moeten de Belgische paardenfreaks nu met zn allen inentingen gaan zoeken of niet?
Ben trouwens begonnen aan het lezen van dat besluit, na 5 minuten al opgegeven :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:04

Voor zo ver ik begrepen heb, als je paard het gehad heeft en overleeft heeft (en dus antistoffen heeft) moet ie preventief vernietigd worden omdat ie dan anderen kan aansteken via het bloed dat bepaalde insecten kunnen overbrengen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:19

Ayasha, dat lees ik er ook uit. + volgesn wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Equine_infectious_anemia hebben ze onderzoek gedaan naar paarden in brazillie waar uit bleek dat 30% dit al heeft....+ dat de meeste paarden geen verschijnselen hebben.

wat ook verontrustend is (maar niet verwonderlijk gezien de meesten onder ons al twijfels hadden over chippen: menselijke consumptie vs de mogelijkheid om op termijn paardenbelasting te heffen) dat er 177 paarden uit Roemenie in Belgie verdwenen zijn............

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:26

Inderdaad.... Kortom: als ze een keer alle gechipte dieren oproepen om een testje te doen dan gaat de paardenmassa in België een hele boel uitgedund worden. En ik veronderstel dat ze je die schade (dan heb ik het niet eens over de emotionele) niet terug betalen....
Ik krijg een erg naar gevoel bij dit besluit. Kan er niets aan doen.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:04

ja ik vind het ook nogal verontrustend? Bestaan er wel uberhaubt vacinaties tegen deze ziekte.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:18

Oeps, dubbel post.
Laatst bijgewerkt door zodiacje op 02-11-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:21

zodiacje schreef:
Heb het hele stuk gelezen.
Ik las eigenlijk alleen maar over wat er gebeurd in bedrijven waar de ziekte verdacht wordt te zijn. Als een paard verdacht wordt ziek te zijn moet het afgezonderd worden en als ie de ziekte blijkt te hebben dan worden alle paarden geruimd.
Zelfs een weide valt onder deze regeling dus het geldt niet alleen voor grote bedrijven maar ook voor de paarden in je tuin.
Heftig allemaa zeg!
top dat ze de ziekte in de kiem willen smoren maar het zal je paard maar zijn... pfff!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:37

armanike schreef:
ja ik vind het ook nogal verontrustend? Bestaan er wel uberhaubt vacinaties tegen deze ziekte.

ja! sinds 1983 al: quote van de wiki link die ik hierboven geplaatst heb:

A vaccine is available, called "Chinese Live Attenuated EIA vaccine", developed in China and widely used there since 1983. Another attenuated live virus vaccine is in development in the United States.[6

Het zal wel weer zo zijn dat het geen "marker"vaccine is (dwz dat ze geen onderscheid kunnen maken of een paard besmet is of gevaccineerd)

over de studie in Brazillie dat 30% vd paarden al besmet zijn(link naar de studie is te vinden in de wiki:
Recent studies in Brazil on living wild horses have shown that in the Pantanal, about 30% of domesticated and about 5.5% of the wild horses are chronically infected with EIA.[5]