Brief van Sectorraad Paarden aan staatssecretaris ELI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Brief van Sectorraad Paarden aan staatssecretaris ELI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:44

Nieuwsredactie

De nieuwe staatssecretaris van Economische zaken, Landbouw en Innovatie (ELI) Henk Bleker heeft vorige week een brief ontvangen van de Sectorraad Paarden (SRP).

De SRP wil met de brief duidelijk maken altijd op een zeer plezierige manier te hebben samengewerkt met voormalig minister Gerda Verburg, en spreekt de hoop uit een zelfde plezierige samenwerking tegemoet gaan met staatssecretaris Bleker.

Johan Lokhorst namens de SRP: "In de brief wordt aandacht gevraagd voor de lopende ontwikkelingen op het gebied van welzijn, het I&R vraagstuk en de actuele stand van zaken op het gebied van infectieuze paardenziekten. Daarnaast wordt opnieuw aandacht gevraagd voor onderwerpen waarbij het ministerie van ELI een actieve en ondersteunende rol zou moeten spelen.”

De onderwerpen waarop gedoeld wordt, zijn o.a. een verplichte keuring van paardentrailers, de uitfasering van prikkeldraad en Jakobskruiskruid, een intensivering van anti-doping controles in de sport, erkenning van paraveterinaire beroepen (hoefsmeden en gebitsverzorgers) en het paardenonderzoek in Utrecht en Wageningen.

Klik voor de hele brief hier

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Brief van Sectorraad Paarden aan staatssecretaris ELI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:09

:D Ze zien kansen met een paardenman op deze post.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:16

Anne_GTI schreef:
:D Ze zien kansen met een paardenman op deze post.
Met Verburg kwamen ze ook mooi van een kouwe kermis thuis, terwijl die toch KNHS-bobo geweest is voordat ze met haar togus op het haagse pluche terechtkwam.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Brief van Sectorraad Paarden aan staatssecretaris ELI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:23

Daar heb je een punt maar ik ben naïef en geen iedereen het voordeel van de twijfel.

Hij heeft zeker binding met de sector en is zelf geen grote agrarisch ondernemer. Ik vind dat een pluspunt in dit geval.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:22

Anne_GTI schreef:
Daar heb je een punt maar ik ben naïef en geen iedereen het voordeel van de twijfel.

Hij heeft zeker binding met de sector en is zelf geen grote agrarisch ondernemer. Ik vind dat een pluspunt in dit geval.

Ja, wie weet heeft hij een hart voor páárden en pakt hij omdat hij zelf geen groot ondernemersbelang heeft het welzijn eens aan zonder de boel te laten saboteren door de sectrrraad.

Het paard is nu al decénnia het enige dier waar niets voor is ingevuld en de krachtige bedrijfslobby krijgt het voor elkaar dat de sectorraad nu al meer dan 10 jaar lang een concrete opdracht niet invult zonder daar op afgerekend te worden.
Wellicht dat deze minister ze eindelijk eens aan de kant schuift wegen sabotage door verstrengelde belangen en de welzijnsvoorwaarden door de welzijnsexperts laat invullen. Uiteindelijk is dat ook de juiste manier.

nofrisiansvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:30

Geen verstand van lobbyen dus, je moet niet bij de minsiter op schoot zitten, maar bij ambtenaren :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:59

nofrisiansvp schreef:
Geen verstand van lobbyen dus, je moet niet bij de minsiter op schoot zitten, maar bij ambtenaren :(

De paardensector heeft zéér veel verstand van lobbyen. Ze houden een paardenbesluit al meer dan 100 jaar tegen :)*

Een dergelijke brief is juist een niets verhullend openbaar signaal aan de ambtenaren.

Wat ik persoonlijk voorbij hilarisch vind is dat regulering van de ruiterij/paardensector van buitenaf steevast wordt gebracht als tegen paarden terwijl het juist vóór paarden is.
Het is de bedrijfssector waar het dierenwelzijn in moet worden gewaarborgd; het mensenbelang waar het paard tegen moet beschermd.
Het is daarom compleet 8)7 om die sector het welzijnsbeleid te laten invullen. De gang- en stand van zaken bewijst dit: 100 jaar achterstand in welzijnsbeleid.
Een *\o/* voor de bedrijfssectorsector, de ruiterij.
Een -O- voor het geëxploiteerde dier, het paard.