Renpaardmerrie zal volgende week haar carriere beeindigen tijdens de Breeders' Cup Classic.
Hij heeft winnaars van de Kentucky Derby, De Preakness en de Belmont Stakes gereden (de beroemde drie pilaren van de Triple Crown), maar volgens jockey Mike Smith is er maar een paard dat de titel van beste renpaard ter wereld mag dragen.
En wanneer hij dit paard, de zes jaar oude Zenyatta, volgende week naar haar twintigste overwinning rijdt in de Breeders Cup, dan zal de merrie de titel van het beste renpaard ook officieel in bezit nemen.
"Ze is het beste paard dat ik ooit heb mogen rijden, en ze is nog zoveel meer," aldus Smith. "Ze is gewoon Zenyatta. Ze heeft alles gedaan wat we ooit van haar hebben gevraagd."
Afgelopen jaar won Zenyatta ook al de Breeder's Cup Classic, de zwaarste race van het seizoen. Dit jaar is de merrie niet alleen een jaar ouder, maar ook nog eens de enige merrie die in de wedstrijd zal meelopen. De beste paarden zullen een poging doen om de merrie van haar troon te stoten.
"Ze kan het, ik heb het volste vertrouwen in haar," aldus Smith. Mocht het Zenyatta lukken, dan zal iedereen haar vergelijken met de beroemde Triple Crown winnaar: Secretariat; een paard dat wordt beschouwd als een van de besten ter wereld. Maar Smith denkt dat zijn paard zelfs nog beter is dan Secretariat.
"Als het ons lukt, dan blijft ze voor altijd onverslagen, en hoe kun je dan nog twijfelen aan pure perfectie?"
Zenyatta staat er om bekend dat ze alleen zo hard loopt als dat nodig is. Haar jockey en trainer doen dit om de merrie zo gelukkig en gezond mogelijk te houden, maar het laat ook zien dat haar topsnelheid nog niet bekend is.
"Ik denk nog niet dat ik haar op haar allersnelst heb zien gaan," zegt Smith. "In iedere race heb ik nog het gevoel gehad dat er nog een extra versnelling is die ik nog nooit gebruikt heb, maar die ze wel blijft aanbieden, mocht het ooit nodig zijn."
De merrie trainde afgelopen donderdag ochtend op de renbaan van Hollywood Park, ter voorbereiding op de Breeders Cup. Haar trainingsjockey Steve Willard moest alles op alles zetten om te voorkomen dat de merrie het baanrecord verbrak.
"Ze is superfit. Ze is zo sterk dat ze eigenlijk niet te houden was. Normaal gesproken is ze al enorm enthousiast wanneer ze de baan op mag, maar de afgelopen week lijkt het nog een graadje erger te zijn geworden. Haar hele attitude is veranderd. Ze reageert enorm heftig op de baan en ik ben alleen maar bezig met inhouden. Professionele jockeys zeggen altijd dat een renpaard nooit te gretig kan zijn, maar dit was het beste wat ze me ooit heeft laten zien.
De met $26.000.000 gedoteerde Breeders Cup Wereldkampioenschappen zullen op 5 en 6 november worden gehouden op de renbaan van Churchill Downs in Louisville, Kentucky. Zenyatta zal op 6 november aan de start verschijnen in de Breeders' Cup Classic; De laatste wedstrijd van haar carriere.
Tijdens het filmpje is goed te zien hoeveel moeite de jockey heeft om haar bij zich te houden.