Manegeruiters hebben baat bij assertiviteitscursus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Manegeruiters hebben baat bij assertiviteitscursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 15:23

www.horses.nl / BIT

Manegeruiters hebben niet alleen een veiligheidscap, broek en rijlaarzen nodig. Om goed te kunnen rijden hebben ze ook baat bij een assertiviteitscursus. Dat is, heel kort samengevat, de conclusie van het onderzoek naar manegeruiters.

Wie zijn de manegeruiters, wat willen ze en wanneer stappen ze met een tevreden gevoel af? Bit-redacteur Afke Teunen onderzocht. En wat blijkt? Manegeruiters, voornamelijk vrouwen, praten niet genoeg! ,,Het zijn slimme vrouwen, ook dat is gebleken, 44% is hoogopgeleid, maar ze gedragen zich soms wat schaapachtig."

Enkele cijfers waarop ze dit baseert: 74% van de manegeruiters rijdt met een doel. Slechts 56% heeft dit doel besproken met de instructeur. Ook geeft 40% van de ruiters aan dat er onderdelen zijn die ze graag wat vaker zouden willen terugzien in de les en vooral springen wordt genoemd. ,,Hier moet de instructeur maar naar raden."

Uit het onderzoek blijkt ook dat die ideale instructeur kritisch is, veel uitleg geeft en enthousiast is. ,,Maar ervaring, of de manegetests, leert dat niet elke instructeur aan dit ideaalbeeld voldoet. En toch zitten die lessen vol. De ruiters willen het één en nemen genoegen met het ander. Ze mogen zich dus best wat assertiever opstellen. Door de doelen, verwachtingen en wensen te bespreken, hebben ze direct meer aan hun les."

En door vaker te lezen, kunnen de paarden op hun beurt meer aan de manegeruiters hebben. Want voor 94% van de ruiters is de gezondheid van de paarden een doorslaggevende factor op de manege, 95% noemt diervriendelijkheid. Toch is 86% van de ruiters niet op de hoogte van de inhoud van de Welzijnsnota van Sectorraad Paarden. ,,Hoe kunnen zij gezondheid en diervriendelijkheid dan beoordelen? Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar was blij te zien dat de ruiters die wel van de welzijnsnota op de hoogte zijn, voor 72% uit Bit-lezers bestaat. Helaas is er alsnog een deel dat zich niet aangesproken voelde door alle artikelen over dit onderwerp. 20% leest zelfs helemaal niets over paarden. Jammer, want er is zo ontzettend veel te leren. En alles wat te maken heeft met paarden of paardenwelzijn gaat manegeruiters ook aan! Het paard wat zij krijgen toegewezen is voor dat uur immers mede hun verantwoordelijkheid."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:28

Ik ben heel benieuwd over welke leeftijds cat. ze hier hebben "onderzocht". Mijn ervaring (met 40+ op de manege) is namelijk heel anders dan hier word gezegd.

De meesten willen niets van springen weten, Veel uitleg en commentaar hebben ze ook liever niet. Als het maar gezellig is. Dat is het belangrijkste. Al zit er soms nog een enkeling bij die op 40-50 jaar nogsteeds denkt datze anky kan worden(edit: niet vervelend bedoelt. Maar zelf denk ik niet dat je nog écht goed kan leren rijden op die leeftijd met enkel manege lessen). Maar dit zijn er maar heel weinig. Het grootste deel is daar niet om écht te leren paard rijden.

Al denk ik dat dit onderzoek op jongere mensen wel meer klopt. Maar de leeftijd die ik ken. Is dit absoluut niet zo.

marleeniej

Re: Manegeruiters hebben baat bij assertiviteitscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:40

Nini_roosje: ik herken dat wat jij zegt ook veel meer dan wat in het artikel staat! Ik geef zelf manege lessen ( zowel aan volwassenen als kinderen ) en merk dat die volwassenen het rijden meer zien als een sociaal iets, liever niet springen ( en al zeker niet te hoog ) en gewoon leuk willen rijden. Ik merk overigens wel dat ze het fijn vinden als je uitlegt waarom iets moet maar men vind het ook fijn om stukjes zelf te rijden en niet constant opmerkingen of commentaar te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:43

marleeniej schreef:
Nini_roosje: ik herken dat wat jij zegt ook veel meer dan wat in het artikel staat! Ik geef zelf manege lessen ( zowel aan volwassenen als kinderen ) en merk dat die volwassenen het rijden meer zien als een sociaal iets, liever niet springen ( en al zeker niet te hoog ) en gewoon leuk willen rijden. Ik merk overigens wel dat ze het fijn vinden als je uitlegt waarom iets moet maar men vind het ook fijn om stukjes zelf te rijden en niet constant opmerkingen of commentaar te krijgen.

Dat wel, ze willen wel uitleg. Maar zeker niet te veel. En zitten liever "leuke" dingen te doen. Dan serieus bezig zijn hun rijkwaliteiten te verbeteren. Verder willen ze hier vaak ook liever naar buiten dan in de bak(mits het lekker weer is)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:52

Sammie schreef:
En door vaker te lezen, kunnen de paarden op hun beurt meer aan de manegeruiters hebben.

Ik zal mijn paard vanavond eens een boek geven voor het slapen gaan ipv een wortel :+

Tja, denk dat het een beetje van 2 kanten komt. Als je met 10 kids in een les rijdt dan is het leuk om je wensen kenbaar te maken, maar dat is toch vaak lastig te realiseren, want je moet iedereen tevreden houden en je lessen toch aanpassen aan de wekelijks wisselende combi's van ruiters en paarden/pony's.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:30

Anoniem schreef:
marleeniej schreef:

Dat wel, ze willen wel uitleg. Maar zeker niet te veel. En zitten liever "leuke" dingen te doen. Dan serieus bezig zijn hun rijkwaliteiten te verbeteren. Verder willen ze hier vaak ook liever naar buiten dan in de bak(mits het lekker weer is)

Hier kan ik me niet helemaal in vinden. Ik heb ook redelijk veel groepen gehad in de manege die wel degelijk kwamen om hun rijkunst te verbeteren en echt een uur serieus aan het paardrijden waren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:42

Alsof je zoiets op een assertiviteitscursus leert. :\

Deze mensen zijn van zichzelf al assertief genoeg. Het zit meer in het manegecultuurtje (misschien van oudsher een beetje militaristisch) dat ze hun mond niet open doen.

Het zijn denk ik ook vooral de jongeren die echt nog veel willen leren en misschien een bepaald doel voor ogen hebben. Maar zij zijn niet gewend om kritiek te hebben op de inhoud van de lessen. Dat doen ze op school ook niet. En ze denken misschien dat de instructeur 'het wel zal weten'.

Ik moet er trouwens niet aan denken om allemaal assertieve mensen in de les te hebben. Ik word nu soms al doodmoe van die types die overal een weerwoord op hebben.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:32

Assertiviteitscursus.. jaja, je kan je mond wel open doen, maar als de instructie niet wil of kan, ben je een roepende in de woestijn...
(dan wordt het tijd voor een andere manege, maar dan moet je wel de luxe hebben te kunnen kiezen :o )

En er zijn inderdaad veel mensen die gewoon voor de gezelligheid komen. Maar ook die vinden het vaak leuk iets te leren over nageeflijkheid, voorwaarts neerwaarts wanneer ze dat kunnen voelen in de les; maar dan moet je ook weer investeren in goede leerpaarden zodat ze het gemakkelijk kunnen voelen .............

het is én goede instructie én goede paarden (én goed voor de paarden zorgen).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:03

Misschien moet een deel van de instructeurs op een sociale vaardigheidstraining???

Afke_Teunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:06

hallo,
ik dacht misschien wat extra uitleg te kunnen geven.

Het gaat in dit artikeltje om volwassen ruiters. De gemiddelde leeftijd van de respondenten was 34 jaar.

Ik vind het leuk om de reacties hier te zien, want dat toont meteen het nut en de aardigheid van zo’n onderzoekje aan. Het brengt eventuele misverstanden aan het licht! Het clichébeeld van de manegeruiter klopt dus toch niet helemaal.
Instructeurs kunnen vrij simpel de proef op de som nemen: spreek eens met je klanten af, kopje koffie erbij, kwartiertje babbelen, wie weet wat eruit komt. Misschien kun je de ruiters die echt geen enkel doel hebben, aanmoedigen toch een doel te stellen. Misschien kunnen jullie het samen doen.
Ruiters kunnen op hun beurt zelf het initiatief nemen en de instructeur trakteren op ‘een bakkie’. Dat is wat werd bedoeld met ‘assertief zijn’.

overigens staan alle resultaten van het onderzoek online op manegeruiters.nl onder het kopje, jawel, manegeruiters.

uiteraard ben ik bij vragen per mail bereikbaar. (pb'en heet dat? sorry, ben nog Bokt-analfabeet)

Lhunathiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:13

@ LindyH: wat krijg je dan zoal voor weerwoorden? Ik ben soms voor mn gevoel de enige die wat zegt in de les tegen de instructrice...niet dat ik denk dat ik het beter weet, maar ik zeg wel wat ik onder mij voel.

@ Manzano: ik kreeg ook al een beeld in mn hoofd van een paard met een suske&wiske voor zn neus :P

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:42

Lhunathiel schreef:
@ LindyH: wat krijg je dan zoal voor weerwoorden? Ik ben soms voor mn gevoel de enige die wat zegt in de les tegen de instructrice...niet dat ik denk dat ik het beter weet, maar ik zeg wel wat ik onder mij voel.

Kinderen zeggen vaak:

Ja maar...
... hij wil niet.
... ik was even een plekje voor mezelf aan het zoeken.
... ik ging even stilstaan zodat ik de ruimte heb. 8)7
... dat kan deze pony niet.
... mijn vriendinnetje zegt dat het zo moet.
... etc

Beginnende volwassenen gaan vaak terugpraten alsof je alleen met hen in gesprek bent:
"Ja dat probeerde ik al maar het is zo moeilijk en hij heeft er ook niet zo'n zin in geloof dat ik snap ik best want het is ook zo koud en donker ik zou er ook geen zin in hebben ik zou ook liever eerder op de avond komen rijden dat zou hij vast fijner vinden maar dat gaat niet want dan zijn de kinderen nog wakker en mijn man moet op woensdag altijd overwerken en..."

Mijn instructrice zei vroeger altijd: "Bekken dicht en rijen!" Dat vonden we toen altijd heel grof, maar ik ga haar steeds beter begrijpen :D

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:33

hihi, het 'bekken dicht en rijden" ken ik ook.. heerlijke strategie..
voor mij is de beste instructeur eentje die zegt "anne, wanneer ga je nou eens ECHT rijden?".. that's all i need to get started.. zonder dat kan ik een uur lang rondjes tuffen zonder echt iets te doen.

overigens echt respect voor alle (manege) instructeurs en instructrices..
lijkt me echt afschuwelijk.. al die bijdehante kinderen die altijd een brutaal weerwoord geven, toch wel doen waar ze zelf zin in hebben enz.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:44

Krijg af en toe zelfs de indruk dat manegeruiters niet eens weten waarom ze iets doen....volte....transities...Ze rijden en ze rijden maar, steeds dezelfde figuren, draf, galop en in stap kletsen. Ze doen niets aan recht richten, lenigheid, versterken. Maar het geeft toch niet als dat is wat ze willen?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:05

Ik merk wel dat alle ruiters, zowel jong als volwassen, wel willen leren. Maar vooral oudere ruiters zien het paardrijden ook als een sociaal iets.

Wij werken met bepaalde week thema's die worden aangepast op het niveau van de les. Verder worden er eigenlijk bijna geen buitenritten gemaakt maar les gereden in de bak. ( behalve wanneer het thema over buitenrijden gaat of er een speciale gelegenheid is ). Ik probeer mijn lessen heel erg aan te passen aan de groep: de ene groep vind springen geweldig, dan wordt dit bijna om de week gedaan. Verder wordt er veel aandacht aan de zit en correct rijden besteed, met de nodige theorie om duidelijk te maken waarom iets moet en waarvoor het is. Ik merk dat mensen erg positief reageren op deze manier van lesgeven.
Nu heb ik ook de luxe om op een manege te werken waar bij uitzondering 8 mensen in de bak zitten, meestal minder: 5 of 6. En dat wij over een goede selectie manege paarden beschikken die allemaal, mits correct gereden, leuk kunnen en willen lopen.

Yoghurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:11

Nou, ik heb mijn ideale instructeur wel gevonden. Hij vind houding heel belangrijk, en dan vooral met lange beugels. Als je je beugels te kort hebt, zegt hij: ´Wat heb je je beugels toch lang, doe ze maar is een paar gaten korter´ Als je het dan nog niet snapt, zegt hij het weer en dan wordt rijden echt onmogelijk. Allemaal van deze opmerkingen waar je zelf uit moet halen wat je moet doen. Soms zeg ik wel is: ´En nu in gewoon Nederlands´ Jammer is wel dat we niet zo vaak springen. Hij zegt dat onze houding niet goed is. Naja, dat snap ik wel, maar toch wil ik liever ook wel is springen. Dat hebben we wel aangekaart, hij doet er alleen niks mee :\

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:52

Op zich is de uitkomst van het onderzoek denk ik niet heel verrassend. Ik denk dat als je verder wil komen met paardrijden, je toch al snel de overstap maakt van een manegeles naar andere opties (eigen paard, bijrijdpaard bv) en je daarom niet veel volwassenen aantreft in de manegeles die zichzelf doelen stellen.

Ik herken de strekking van het onderzoek wel. Ik rij in een les met 6 volwassenen (20-35 jr) en veel van hen rijden al jaren in de manegeles, gewoon voor de gezelligheid en om lekker paard te rijden. Er zijn er maar weinig die echt een doel hebben met het rijden. Of ze hebben wel een doel, maar ze hebben dat in ieder geval niet kenbaar gemaakt.
Zelf ben ik wel wat ambitieuzer en ik heb dit wel met mijn instructrice besproken. Ik gaf aan dat ik niet mijn hele leven maar 1 uur per week op de manege wilde blijven rijden en ik heb daarom nu een bijrijdpaard en privéles (van dezelfde instructrice).

Op de invulling van de les kunnen we trouwens wel invloed uitoefenen, daar zijn we allemaal wel assertief in. Als wij graag willen springen of in de zomer een buitenrit willen maken, dan kunnen we dat aangeven en gaan we dat doen als er gelegenheid voor is. En ik ben het wel eens met ayas, in de manegeles zijn ruiters denk ik meer bezig met zichzelf (en houding) dan met het ‘trainen’ van het paard. Daar zouden instructeurs naar mijn idee wel wat meer aandacht aan mogen besteden.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:41

Ik herinner mij het hele manege gebeuren niet meer zo goed. Ik nam altijd privéles omdat ik wilde leren (anders zou je geen privéles pakken), de groepslessen waren er voor het plezier. Je had 5 soorten, de beginners (waar je na de longelessen in kwam om te leren meedraaien), de sportieve (je bent al iets gevorderd, veel nieuwe dingen vragen ze niet), de sportieve/springen(om de week werd afgewisseld), Gevorderde 1 en Gevorderde 2.
Over de inhoud van de lessen spraken we niet met de instructeur, ze wisselde zelf wel af (zonder zadel rijde, balkjes draven, enz..)
Maar als je echt ambities had moest je wel privéles pakken.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:01

Ik heb zelf als 40+-er leren rijden op een manege. Erg gezellig, zeker.

Maar als een les bestaat uit 12-16 paarden (!) heb je niet veel te kiezen. Springen gaat dan vaak al niet meer.
Persoonlijk denk ik ook dat een instructeur best wat meer mag vertellen over verzorging, over rechtrichten en een heleboel meer.
Een manege kan ook cursusjes geven (die in ons geval alleen aan kinderen worden gegeven), en zo ook de oudere ruiter een basis geven.
Assertief zijn heeft alleen zin als een manege of instructeur er ook iets mee kan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:58

Grappig dat het vooroordeel ook nu weer terugkomt: Dat men in maneges alleen maar rondjes rijd en ruiters geen gevoel hebben en niet weten wat ze doen. ik zie het namelijk anders, op de manege waar ik met enige regelmaat kom (ik heb daar lesklanten met hun eigen paarden staan) kennen de gevorderde ruiters allemaal het skala van africhting uit hun hoofd en weten ze wat je met welke oefeningen kunt bereiken. De lesklanten gaan tijdens de lessen NIET tegen hun instructrice in maar vragen soms na de les of tijdens een korte stappauze in de les wat feedback of geven netjes hun commentaar. Ik vind dat de instructrices daar ook goed aan zelfreflectie doen: gaan bepaalde ruiters niet vooruit? kijken de instructeurs eerst naar zichzelf en dan pas naar de ruiter, hadden ZIJ niet beter kunnen presteren ipv de ruiter, heeft zij wel genoeg aandacht gekregen etc. Ik denk dat dit de manier is waarop het zou moeten. Een instructeur is een autoriteit maar geen god. Als een ruiter ergens commentaar op heeft moet een instructeur, als hij een weerwoord heeft, dat goed kunnen onderbouwen, ruimte geven voor vragen en het positief afsluiten of wanneer dat nodig is natuurlijk zijn ongelijk toegeven.
Maar ik besef me dat de ideale sitautie als die ik hier schets zelden voorkomt. maar hee, ze zijn er!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:01

Ik zou het echt wel kunnen waarderen als een instructrice de moeite nam om mijn doelen door te spreken. Al is het maar 1x per jaar. Maar bij de meeste wordt je totaal niet serieus genomen en mag je gewoon een uurtje hobbelen. En dat is jammer.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:18

Wij krijgen om de week springen van de manege eigenaar en wat geeft die man toch heerlijk les haha :D
als we de bak niet verdelen dan moete we met zn alleen op 1 helft van de bak net zolang tot we ons lesje hebben geleerd, en verder als je lang hem rijd kijkt hij even hoe het gaat vraagt hij je op een volte of geeft je gewoon wat aandachts puntjes waar je aan verder kan werken, zo heb je meestal aan het einde van de les alle doelen berijkt :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:20

Bij dressuur hebben wij altijd ons ''leer volte momentje'' dan vraagt onze lesgeefster of we op de volte willen komen bij haar en praten we over welke hulpen je bijf het best kan geven als je paard een beetje scheef loopt, welke oefeningen daat bij helpen, hoeveel meter een galops pas is, hoever sprongen uit elkaar moeten en eigenlijk alles wel. Ook rijden we dan vaak zonder beugels en aan het einde van de les als je goed heb gewerkt lukt het wel om je pony uit stap gemakkelijk aan te laten springen in galop :D

Dierenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:23

hehe eindelijk word het eens gezegd: "slimme mensen, maar komen wat schaapachtig over" met die zin ben ik het volledig eens.
Ik ben namelijk zelf een super sociaal persoon en voel mij nooit happy op een manege.. ik pas gewoon niet tussen manege mensen.. of uberhaupt tussen "paardenmensen" zoals dat door buitenstaanders genoemd word.

Mensen die van paarden houden zijn enigszins apart, soms op de goede manier en soms niet helemaal.
Dus ben blij met dit stukje, bewijst voor mij dat ik niet de enige ben die dit opvalt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:37

Ik denk dat het slimmer is om als je serieuse ruiters hebt die echt verder willen komen doormiddel van een boek de theorie kunt geven. Opgeven wat ze voor de volgende week moeten doornemen en er de volgende les in de praktijk mee aan de gang gaan. Dit lijkt mij trouwens nogal fijn (ga het er denk ik ook eens met mijn privé-instructrise of zij een fijn boek weet). Want heb het idee dat er niet zo heel veel mogelijk was toen ik op de manege reed, en denk dat je zo toch sneller iets verder komt.