Strafrechtelijk onderzoek tegen handelaar paard met EIA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Strafrechtelijk onderzoek tegen handelaar paard met EIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:41

http://www.levendehave.nl

Tegen de handelaar uit Ede die een met moeraskoorts besmet paard heeft utgevoerd naar het Venenigd Koninkrijk, loopt een strafrechtelijk onderzoek. Hij heeft geen verklaring willen afleggen over de herkomst van het geëxporteerde paard.

Dit schrijft staatssecretaris Bleker in een brief aan de Tweede Kamer. In de brief geeft Bleker een overzicht van de ontwikkelingen sinds er van de zomer in Engeland bij een uit Nederland afkomstig paard moeraskoorts (EIA) was vastgesteld.

Door een ondernemer uit Ede is op 13 augustus 2010 een exportcertificering aangevraagd voor tien paarden. Van deze paarden waren er zes niet voorzien van een chip en paspoort. Deze dieren zijn voorafgaand aan de certificering via het Fjordenstamboek van een chip voorzien en van bijbehorende paspoorten.
Vervolgens zijn er door de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) negen paarden goedgekeurd voor export. Eén paard is bij de exportkeuring geweigerd aangezien chip en paspoort niet overeenkwamen.

Van de negen gecertificeerde dieren zijn er uiteindelijk zes geëxporteerd naar het Verenigd Koninkrijk op 14 augustus 2010. Volgens opgave van de ondernemer bleken er 3 paarden ziek te zijn. Deze dieren zijn derhalve op het bedrijf achtergebleven.

Op 7 september blijkt in Engeland dat een van de negen paarden besmet is met EIA. Het bedrijf van herkomst wordt verdacht verklaard. Onderzoek toont geen nadere gevallen van EIA aan. Wel worden nogal wat onvolkomenheden in de registratie van de paarden geconstateerd. Acht van de aanwezige paarden waren niet gechipt en hadden geen paspoort.

De Voedsel en Waren Autoriteit heeft niet kunnen nagaan waar het met EIA besmette en geexporteerde paard vandaan kwam. ''In Nederland is een eigenaar of houder van paarden niet verplicht deze gegevens bij te houden of centraal te laten registreren. Tracering middels de bedrijfsboekhouding van de ondernemer heeft geen resultaat opgeleverd'', aldus de brief aan de Tweede Kamer.
De ondernemer heeft ook geen verklaring willen afleggen over de herkomst van de zes geëxporteerde paarden en ook niet over de drie achtergebleven paarden. Ook over de herkomst van de twintig paarden die tijdens het bloedonderzoek op het bedrijf aanwezig waren, heeft de ondernemer geen verklaring willen afleggen. Dit nu wordt hem zwaar aangerekend en heeft geleid tot strafrechtelijk onderzoek.

Op dit moment is Nederland vrij van EIA, stelt Bleker vast. De ziekte is aangifteplichtig en de nVWA beoordeelt ieder individueel paard voor export binnen de EU op klinische verschijnselen. Voor export van paarden naar een aantal derde landen, waaronder de Verenigd Staten, zijn testen verplicht (Coggins-test).

Dreiging is er bij import van paarden uit gebieden waar de ziekte voorkomt. Een aantal lidstaten, waaronder België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, heeft recent uitbraken gehad van EIA. Infectieuze anemie is niet bestrijdingsplichtig op grond van Europees recht en geen van de lidstaten heeft thans een bestrijdingsprogramma. In veel lidstaten worden besmette paarden gedood, om zo mogelijke besmettingsbronnen weg te nemen.

Roemenië is de enige lidstaat waar EIA endemisch voorkomt, zodat er sinds de zomer door de Europese Unie strenge regels zijn gesteld voor de export van paarden uit Roemenië. De paarden ondergaan verplicht twee testen met een tussentijd van 3 maanden. Daarnaast worden Roemeense paarden ook in het land van bestemming getest op de aanwezigheid van EIA.

Tafje

Re: Strafrechtelijk onderzoek tegen handelaar paard met EIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:53

En terecht!! Zeker illegaal dat paard uit Roemenië gehaald of zo..
Hij zou zo toch maar mooi die moeraskoorts hier naartoe kunnen halen waardoor er veel paardenslachtoffers kunnen vallen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:36

Waarom ben ik niet verbaasd over dit bericht. De handelaar in kwestie heeft wel heel wat uit te leggen maar zal dat vast niet willen doen.

Het hele verhaal blijft een vaag iets.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:58

blijf de wet en regelgeving apart vinden in nederand. je hoeft niks bij te houden waar je paarden etc vandaan komen, maar als ze het vervolgens niet kunnen traceren en jij niks zegt (omdat je bijvoorbeeld niet weet omdat er nog een tussen persoon tussen zit) kan je dus wel vervolgt worden.......

laten we eerst is zorgen dat alles op papier in orde komt met verplichte registratie en testen, zodat deze praktijken serieus aangepakt kunnen worden. niet alleen de handel maar ook de ziekte(verspreiding)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 01:24

Hmm tja, verbaasd me niks!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:00

blacknorton schreef:
blijf de wet en regelgeving apart vinden in nederand. je hoeft niks bij te houden waar je paarden etc vandaan komen, maar als ze het vervolgens niet kunnen traceren en jij niks zegt (omdat je bijvoorbeeld niet weet omdat er nog een tussen persoon tussen zit) kan je dus wel vervolgt worden.......
Vergeet niet dat in onderhavig geval de persoon in kwestie heeft aangegeven dat het paard door 'iemand anders' op een paardenmarkt gekocht was en bij hem gestald 8-)

Citaat:
laten we eerst is zorgen dat alles op papier in orde komt met verplichte registratie en testen, zodat deze praktijken serieus aangepakt kunnen worden. niet alleen de handel maar ook de ziekte(verspreiding)
Afhankelijk van de hoeveelheid gevallen die zich nog zullen aandienen nu dit niet gedaan wordt hoop ik dat het in de nabije toekomst daar idd van gaat komen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:23

tja wat "geen uitspraak betreffende herkomst" betreft....ik vind dit niet zo raar...Michel doet zaken met Jan....vrienden en familie verraad je niet tenslotte...
Dat wereldje is heel klein, ging meestal goed....nu een keer niet.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:23

ElCamino schreef:
tja wat "geen uitspraak betreffende herkomst" betreft....ik vind dit niet zo raar...Michel doet zaken met Jan....vrienden en familie verraad je niet tenslotte...
Dat wereldje is heel klein, ging meestal goed....nu een keer niet.

Ja, maar tegen welke prijs!!!!!!!!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:23

Hm, denk dat je deze familie niet Sette.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:30

Ik zou ook mijn echte vrienden en familie niet bekend maken wanneer er een onderzoek gaande is. En deze familie is een hechte familie die voor elkaar klaarstaan.
Of ze nu fout zijn of niet... in dit geval dan....Het is anders wanneer er sprake is van moord of zo

Neremt niet weg dat ik wel vind dat wie z'n handen brandt op de blaren moet zitten...en ik denk dat je mond houden en zelf verantwoording nemen netjes is van hem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:11

Het is alleen minder 'netjes' als er gewoon op MP geadverteerd wordt met paarden/ponies en ook het verplaatsverbod aan de laars gelapt wordt 8-)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:29

DD: Daar heb je natuurlijk gelijk in. correct.....wel jammer dat ik nu via Hyves bestookt wordt door iemand van die familie....dat hij me erg negatief vindt over hem en de familie.....tja, als je eerlijk bent krijg je dat.....
Mag de familie erg graag maar als je niet eens mag zeggen dat je geen paarden van ze wil kopen....en vervolgens mijn eigen paard door het slijk gehaald wordt....Dst vind ik dus niet netjes...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:03

op zich wel een apart stukje..
10 paarden worden gekeurd voor export.
6 hebben geen transponder of paspoort wat wordt opgelost.
1 wordt gelijk afgewezen vanwege transponder/paspoort blijven er dus 9 over die gecertificeerd worden, 3 worden er ziek en blijven thuis en 6 gaan er naar Engeland waar er 1 van de 9 negen besmet blijkt te zijn en dan zijn er weer 8 die geen transponder/paspoort hadden.
Of lees ik het nu geheel verkeerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:11

Misschien was er iemand dyslectisch en heeft de 6 omgedraaid tot een 9 :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:19

DubbelDun schreef:
Misschien was er iemand dyslectisch en heeft de 6 omgedraaid tot een 9 :)

Dan klopt het nog niet...

Als er 1 niet gecertificeerd wordt, en er 3 ziek thuis blijven, 9 stuks, gecertificeerd, naar Engeland gaan en in Engeland blijken er 8 geen transponder/paspoort te hebben. Over hoeveel paarden praten we dan?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:37

Even update: alles uitgesproken en lucht geklaard tussen de betreffende persoon en ondergetekende....