Let in de herfst op het eten van eikels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Let in de herfst op het eten van eikels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:30

www.knhs.nl

De meeste paarden vinden in de herfst eikels erg lekker om op te eten. Eikels bevatten echter een giftige stof, tannine of tanninezuur, waardoor veel eigenaren zich zorgen maken. Een klein beetje van deze giftige stof is niet erg, maar van teveel kunnen paarden ziek worden. Deze tannine of tanninezuur kan bloedvaten laten samen trekken, maar ook bloedstolling veroorzaken of eiwitten laten klonteren. De giftigheid wisselt van jaar tot jaar en is afhankelijk van het tanninegehalte. Het is niet goed meetbaar of voorspelbaar hoe erg het dit jaar is.

Eén van de symptomen en problemen die hierdoor kunnen ontstaan, zijn nierproblemen. De nierschade kan bij paarden voorkomen maar wordt vaker bij runderen gezien. Bij paarden kunnen er wel nare afwijkingen in het darmkanaal optreden waardoor er ernstige bloederige diarree kan optreden die een dodelijk verloop kan hebben. Dat er bij minder ernstige gevallen herstel optreedt na aanvankelijk vermageren pleit sterk voor darmschade omdat die soms (in minder ernstige gevallen) kan herstellen in tegenstelling tot nierschade: die is onomkeerbaar.

De meeste tannine zit in de jonge, groene eikeblaadjes en de onrijpe, groene eikels. Deze blijven normaal wel aan de boom hangen, maar tijdens storm en flinke windstoten, vallen ze in grote getale van de boom.

Oude, rijpe, bruine eikels bevatten veel minder tannine en zijn dan ook veel minder gevaarlijk.

Kortom, het eten van rijpe eikels is, met mate, niet een erg groot risico. Maar zorg dat na een flinke storm de paarden niet de jonge groene eikels of blaadjes massaal opeten. Staan er veel eikenbomen langs de wei, zet dan een deel van de wei af met een stroomdraadje. Neem met drachtige merries wat dit betreft niet teveel risico.

rowo

Re: Let in de herfst op het eten van eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:37

Ik dacht er van de week nog aan. Wij hebben rondom ons perceel veel eikenbomen. Dan zou ik ze in geen enkele wei meer kunnen zetten of zoveel afzetten dat er een veel te kleine wei over blijft. Voorlopig doe ik er niks aan en laat ik ze wat eikels op scharrelen. Tot nu toe is het nog altijd goed gegaan.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:41

rowo schreef:
Ik dacht er van de week nog aan. Wij hebben rondom ons perceel veel eikenbomen. Dan zou ik ze in geen enkele wei meer kunnen zetten of zoveel afzetten dat er een veel te kleine wei over blijft. Voorlopig doe ik er niks aan en laat ik ze wat eikels op scharrelen. Tot nu toe is het nog altijd goed gegaan.

je kunt ook een stukje wei afzetten en even met de hark eroverheen gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:49

Ja, ik wist er al van. Jammer dat het zo slecht is. Onze nieuwe wei staat vol eikenbomen. In de lente en in t najaar moeten de paarden dus in de paddock blijven. Erg vervelend is dat..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:50

moelly schreef:
rowo schreef:

Even? Wij hebben 1,6 ha grond.... Biedt jij je vrijwillig aan?

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:52

Eindelijk een duidelijk artikel mbt het eten van eikels!
Bedankt! :)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:53

[/quote]je kunt ook een stukje wei afzetten en even met de hark eroverheen gaan.[/quote]

Even? Wij hebben 1,6 ha grond.... Biedt jij je vrijwillig aan?[/quote]

hihi ik ga vanavond weer met de trekker en schuif de bak rond.. echt *** weer die eikels liggen echt overal...

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:00

Ik denk dat je met 2 uurtjes werk een heel eind komt. Ik heb laatst ook de paddock gedaan. Was met een half uurtje klaar. Zo goed als eikel vrij !
Maar ik zal het morgen weer doen aangezien het flink gewaaid heeft.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:02

Ik zou dan geen enkel risico willen nemen. Zeker niet met een drachtige merrie, maar eigen überhaupt niet.

Rowo; familieweekend harken organiseren? :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:04

Ik weet dit al jaren, heb me er vroeger altijd over verbaasd dat er op de manege veel op de grond lagen en ze die de ponys gewoon lieten eten..
Gelukkig heb ik er nog geen gezien waar mijn paardje nu staat :D

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:07

moelly schreef:
rowo schreef:

Die 'even' zou wel eens deftig kunnen tegenvallen. :D Onze 100-jaar oude eikenboom laat elk jaar lettelijk honderden kilo's eikels vallen. Onbegonnen werk die tussen het gras uit te vissen. Stroomdraadje errond dan maar. Lastig idd als er daardoor nog maar weinig van je weide overblijft. Als je kan: varkens lenen van een boer in de buurt. Die beestjes zijn er gek op en worden naar verluid niet ziek ervan. Geeft ze nog een lekker smaakje ook nog. :9

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:09

Of je ontvoert gewoon het hangbuikzwijn van de plaatselijke kinderboerderij :+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:10

supersambo schreef:

Daar had ik nog niet aan gedacht :)*

_O-

Nee gekheid. Bij ons is er gewoon geen beginnen aan, dan ben ik echt dagen bezig. Dat gaan we dus niet doen :n

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:16

rowo schreef:
supersambo schreef:

Daar had ik nog niet aan gedacht :)*

_O-

Nee gekheid. Bij ons is er gewoon geen beginnen aan, dan ben ik echt dagen bezig. Dat gaan we dus niet doen :n

Kan je geen loonwerker ofzo zoeken?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:17

Een loonwerker doet zoiets niet voor niets.... En aangezien ik nog nooit problemen heb gehad, begin ik daar dus ook niet aan.

supersambo

Dan zou ik er (serieus) een stel hangbuik of niet varkens op los laten.
Geiten kunnen het misschien ook wel hebben ?
Ik heb ook al eens gedacht aan een bladblazer die kan zuigen, maar denk dat eikels te zwaar zijn.

shadowflower

hehe dat van dat varken is wel een leuk ^^ is inderdaadeen bepaald ras dat ze alleen eikeltjes laten eten en het vlees krijgt daardoor ook een andere smaak.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:18

Hier 2 jaar geleden een paard op het randje van de dood door het eten van eikels.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:19

rowo schreef:
Een loonwerker doet zoiets niet voor niets.... En aangezien ik nog nooit problemen heb gehad, begin ik daar dus ook niet aan.

Oh, okee. Ik dacht dat je daarom je paarden nietmeer buiten zou hebben oid.
Wij hebben hier ook eikels, gelukkig heb ik maar een klein stukje land, dus met 3 uur harken is alles wel weg.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:20

Oh de paarden lopen gewoon hele dagen buiten hoor... maar zoiets is gewoon onbegonnen werk.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:24

rowo schreef:

Haha hoi komen jullie onze eikels wegharken :) nou de harken die achter de trekker worden gebruikt zou (als die de eikels mee krijgt) alleen de eikels verplaatsen. Hij gooit als het ware de rijen die naas elkaar liggen op 1 rij in het midden..

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:27

rowo schreef:
Oh de paarden lopen gewoon hele dagen buiten hoor... maar zoiets is gewoon onbegonnen werk.

Als ze er nog nooit last van hebben gehad, is het inderdaad het werk/de kosten niet waard :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:30

ooh joepie.. we hebben slechts 2.2 hectare land met 80% eikenbomen eromheen :+
nou.. mijn paarden overleven het al ruim 13 jaar en vreten zich een ongans aan die dingen, dus neem aan dat ze het ook dit jaar wel weer zullen overleven :j

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:30

Of...
Ik zag een advertentie bij ons in de krant staan 0.25 euro per kilo geven ze bij het tuincentrum voor de eikels.
Trommel gewoon een paar basisschoolklasjes op.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:31

supersambo schreef:
Of...
Ik zag een advertentie bij ons in de krant staan 0.25 euro per kilo geven ze bij het tuincentrum voor de eikels.
Trommel gewoon een paar basisschoolklasjes op.

Ik zit dan niet op de basisschool, maar als je dichtbij woont kom ik wel harken, haha :Y)