Van kleuter te paard tot internationaal jurylid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Van kleuter te paard tot internationaal jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:28

http://www.destentor.nl

Bonhof is volgens insiders een geliefd jurylid die steeds vaker deel uitmaakt van jury's bij internationale menwedstrijden. Als boerenzoon reed hij al paard voordat hij kon lopen.

Zonder zadel of teugel om het paard naar de wei of de stal te brengen. Hij is dan ook niet de enige van de familie Bonhof met een passie voor paarden. Zijn broers zijn respectievelijk Nederlands instructeur springen bij de KNF (Koninklijke Nederlandse Federatie) en lid van de hengstenkeuringscommissie voor pony's. Op zijn derde ging hij met zijn vader al mee naar de Eper Ruiters (nu Hippische Vereniging Epe HVE, red.) die er van 1945 tot 1970 voorzitter was, om daarna het stokje aan zijn zoon Peter over te dragen. "Springen en dressuur gingen me redelijk af", vertelt de immer bescheiden Bonhof die op zijn veertigste werd gevraagd om als nationaal jurylid te willen optreden.

Het duurde echter nog tien jaar voordat hij voor het eerst als zodanig aantrad bij gebrek aan voldoende paarden (en ruiters) op grand-prix niveau. De dressuursport zegde hij in 1985 definitief vaarwel toen zijn echtgenote hem daarom verzocht (Bonhof: "Dan zag ze mijn dikke buik namelijk teveel op en neer gaan." Hij legde zich toe op het aangespannen rijden met als gevolg dat hij niet lang daarna ook werd gevraagd als jurylid voor deze tak van de paardensport. Daarna kwam zijn loopbaan als nationaal en internationaal jurylid in een stroomversnelling en werd hij steeds vaker gevraagd op samengestelde wedstrijden.

Met de hem dit jaar toegekende O-status door de FEI mag hij benoemd worden tot president van een jury op landenwedstrijden en wereldkampioenschappen. Hij verwacht niet dat het aangespannen rijden snel tot Olympische sport zal worden verheven omdat er internationaal te weinig deelnemers zijn. Peter Bonhof jureerde het WK vierspannen in Beesd in 2008, het WK tweespannen in Kecskemét, Hongarije in 2009 en in oktober van dit jaar de WK vierspannen in Lexington, Kentucky (USA).

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:32

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:35

Het leuke van deze man vind ik dat hij ook op de reguliere wedstrijden in de basissport (twee-onderdelenwedstrijden) gewoon als jurylid komt, als je 'm vraagt voor de dressuur.
En hij is in het jureren erg gericht op het in ontspanning en aanleuning gaande paard. Menners met een vriendelijke hand van rijden, scoren bij hem hoger, dan de spektakel rijders, die strak op het bit rijden.
Maar dat hij bereid is om ook nog steeds tijd te steken in de basissport als jurylid, vind ik lovenswaardig!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:39

Ik heb hem vroeger in het Z2 weleens als jury gehad in Groenekan. Is een fijne eerlijke jury!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:26

Ik heb bij hem de M jurycursus gedaan; prima cursusleider en dat verhaal van die buik vertelde hij toen ook al :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:34

idd een leuke man ,een keer met hem gesproken op een subtop wedstrijd en hij kende de vader van mijn paard erg goed,ze hadden hem op stal gehad en hij kon er leuke verhalen over vertellen :D en idd heel fijn als juryleden nog steeds alle klasses blijven doen,dat zijn er niet veel meer