Ponywaardebon van Assendelftse manege verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ponywaardebon van Assendelftse manege verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:43

http://www.rtvnh.nl/

Het verloten van dieren via een tegoedbonconstructie is verboden, zo heeft staatssecretaris Bleker van landbouw bepaald. Daarmee fluit de staatssecretaris een Assendelftse manege terug.

Op 5 september organiseerde de manege in Assendelft een loterij met als hoofdprijs een cheque van 500 euro die kon worden ingewisseld voor een pony. Artikel 57 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren bevat echter een verbod om dieren als prijs of beloning uit te loven. Met de waardebonconstructie probeerde de manege het verbod op het verloten van dieren te omzeilen.

De werkgroep Noord-Holland Noord van de Partij voor de Dieren trok naar aanleiding van de verloting aan de bel. De Tweede Kamerfractie van de Partij voor de Dieren stelde hierop Kamervragen. Staatssecretaris Bleker van Landbouw liet in antwoord op de Kamervragen weten dat het houden van dieren een bewuste keuze vereist. Het is dan ook niet wenselijk dat door omstandigheden, zoals door het winnen van een prijs, wordt bepaald bij welke persoon de zorg voor een dier komt te liggen. Het feit dat de prijs in de vorm van een waardebon is gegoten, die desgewenst kan worden ingewisseld voor een pony, doet naar zijn mening niets af aan het verbod.

De ponywaardebon zorgde voor ophef, omdat veel kinderen deelnemen aan de loterij. Maar al te vaak komen paardeneigenaren pas na de aanschaf erachter dat de verzorging van een paard of pony jaarlijks duizenden euro's kost aan stalling, voeding, veearts en hoefsmid. Dan loopt het paard het risico om weggedaan te worden en in het malafide circuit terecht te komen.

Lees hier de kamervragen en antwoorden

Verwant artikel
[VN] 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'
[VN] Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft
[VN] 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Vjestagirl

Re: Ponywaardebon van Assendelftse manege verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:44

Ik vind dit super!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:45

Prima dat de manege is teruggefloten. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:49

fluiten ze dan ook al die andere verlotingen wedstrijden etc etc etc terug?
en wat doen ze met degene die al die waardebon heeft gewonnen? moet die de pony terug geven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:52

Dieren hoor je idd niet te verloten. Een dier nemen moet een bewuste en wel overwogen beslissing zijn. Zou mooi worden, als je overal op de kermis even een pony kon winnen bij het ballen gooien :=

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:58

En terecht. Geef ze maar lekker die 500 in cash. Hebben mensen tegenwoordig veel meer aan :j

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:13

Ik vind het een beetje overdreven...
Als je wint mag je zelf kiezen of je geld wil hebben of een pony. De keuze om aan een dier te beginnen ligt dus alsnog bij de winnaar zelf.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:17

Nuage schreef:
Ik vind het een beetje overdreven...
Als je wint mag je zelf kiezen of je geld wil hebben of een pony. De keuze om aan een dier te beginnen ligt dus alsnog bij de winnaar zelf.

Maar de verleiding om voor de pony te kiezen is veel groter.
Door onderandere een zeurend kind die de pony wilt, de omgeving die er op dat moment druk op zet om voor de pony te gaan en de manege eigenaren. (ik ken de manege heb er vroeger gereden en heb ook wel eens gezien hoe die pony verloting eraan toe gaat)
Overgens wordt er bij de verloting niet goed duidelijk gemaakt dat je kan kiezen ze laten het echt lijken alsof je de pony wint en dus geen keuze hebt..

Nee ik vindt het goed dat hier eindelijk wat aan gedaan is

Bianca92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:21

slaat echt nergens op dat ze zo dieren gaan verloten/weggeven.. dit kan echt niet!

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:25

Ik heb mijn shetlander ook via een verloting gekregen. :o

Maar ik snap het wel. Al is deze wet volgens mij al jaren oud en hoor je toch regelmatig van loterijen waarbij je een dier kan winnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:26

Zoals eerder aangegeven gaat dit al tientalle jaren goed. De manege houdt goed contact met de nieuwe eigenaren. Jammer dat het voor de wet verboden is...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:29

Ik vind het een goede zaak dat het wordt verboden. Veel beter voor die prijs (de pony) lijkt me.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:37

Gaan ze het dan ook verbieden dat heel veel mensen maar lukraak pony's gewoon kopen op MP oid? Je kan nog voor veel minder dan €500,00 aan een pony komen tegenwoordig....

En ach, dan wordt er volgend jaar een geldprijs uitgeloofd en heeeeeeel toevallig staat er precies die dag ook nog een pony te koop voor dat bedrag ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:39

jeetje wat een onzin zeg :? :?
het gaat al jaren zo en vindt het jammer dat dit leuks afgeschaft is..

nee hoor ik vindt het helemaal niks :n en vindt dat ze zich beter druk kunnen maken om andere dingen :j

zeuren om het zeuren dit :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:40

Tat_jana schreef:

nee hoor ik vindt het helemaal niks :n en vindt dat ze zich beter druk kunnen maken om andere dingen :j

Hier gaat het misschien al jaren zo, maar het verloten van dieren is gewoon bij de wet verboden, en dus hebben ze zich eraan te houden. Dat het bij deze manege goed gaat wil niet zeggen dat het een goed idee is.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:41

Ophelia schreef:
Gaan ze het dan ook verbieden dat heel veel mensen maar lukraak pony's gewoon kopen op MP oid? Je kan nog voor veel minder dan €500,00 aan een pony komen tegenwoordig....

En ach, dan wordt er volgend jaar een geldprijs uitgeloofd en heeeeeeel toevallig staat er precies die dag ook nog een pony te koop voor dat bedrag ;)

zo gaat dat strax inderdaad..
en het mooie is dan gaat het via een omweg... en is het niet verboden.. je kunt toch niet verbieden dat iemand zn paard verkoopt voor 500 euro :Y)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:43

Vjestagirl schreef:
Tat_jana schreef:

Hier gaat het misschien al jaren zo, maar het verloten van dieren is gewoon bij de wet verboden, en dus hebben ze zich eraan te houden. Dat het bij deze manege goed gaat wil niet zeggen dat het een goed idee is.

ja daar kunnen we weer een hele discussie over gaan maken.. maar vindt dat ze zich beter druk kunnen maken om andere dingen :)
ik vindt het gewoon onzin,, en ik weet zeker dat de manege er hoe dan ook toch niet mee stopt :)

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:45

.
Laatst bijgewerkt door Spetterlover op 19-10-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:51

Verboden = verboden en dan moet die manege het niet omzeilen, ik heb het niet zo hoog met die PVDD maar dit vindt ik toch wel goed van hen dat die manege is teruggefloten.

Een pony is niet een 'ding' dat je zomaar kan verloten, het is een levend en ademend dier.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:00

Hihi, ik heb mijn Shetlander vroeger ook gewonnen hoor :)
Is natuurlijk wel bijna 12 jaar geleden, maar toen moest je raden wat de pony woog en natuurlijk had paps het juist :D

Maar vind het eigenlijk ook maar dom, dat ze dan al die handelaars die zielige paarden voor massaal veel geld willen verkopen ook eens terugfluiten.
Of kopers die pony's opkopen en god weet wat er mee gaan uitsteken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:22

Maar het verschil tussen je paard kopen van een handelaar of op marktplaats is dat het iig je eigen keuze is, dat je bewust voor dát dier kiest en je dus veel meer kans hebt dat je daadwerkelijk een band krijgt met het dier. Ipv dat je gewoon een of andere pony krijgt die de manege niet meer nodig heeft of op de koop heeft getikt, en daar moet je het mee doen.

Het doel van deze wet is aan de ene kant om het dier te beschermen tegen eigenaars die er misschien niets vanaf weten, en aan de andere kant om de eigenaars te beschermen die ineens een dier 'opgedrongen' krijgen, en met alle kosten zitten.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:25

Maar als je die pony niet wilt dan neem je toch gewoon het geld?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:29

Met een aankoop op Marktplaats loop je meer risico.
Toppunt van betutteling, dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:30

Vjestagirl schreef:
Maar het verschil tussen je paard kopen van een handelaar of op marktplaats is dat het iig je eigen keuze is, dat je bewust voor dát dier kiest en je dus veel meer kans hebt dat je daadwerkelijk een band krijgt met het dier. Ipv dat je gewoon een of andere pony krijgt die de manege niet meer nodig heeft of op de koop heeft getikt, en daar moet je het mee doen.

Het doel van deze wet is aan de ene kant om het dier te beschermen tegen eigenaars die er misschien niets vanaf weten, en aan de andere kant om de eigenaars te beschermen die ineens een dier 'opgedrongen' krijgen, en met alle kosten zitten.

Even voor de duidelijkheid, er wordt een jonge zadelmakke brave pony verloot met een supergoed papier die de manegebaas speciaal koopt voor deze loterij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:38

En dan nog kan dat totaaaaal niet zijn wat de winnaar van de loterij nodig heeft. Wie weet heeft diegene wel veel meer aan een oudere pony die al Z gelopen heeft. Of aan een shetlandertje om lekker te knuffelen. Of juist aan een wat groter paard omdat ze zelf vrij lang zijn. Je kunt toch niet 1 pony kopen en denken dat die 'perfect' is?