Prestatie in Boekelo 'gewoon prut', aldus Lips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Prestatie in Boekelo 'gewoon prut', aldus Lips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 11:48

http://www.bndestem.nl/

Afbeelding
Madeleine Brugman tijdens de cross in Boekelo
foto: www.HV-Photography.nl
Hij maakte zaterdagmiddag na de crosscountry van de Military Boekelo van z'n hart geen moordkuil. Bondscoach Martin Lips noemde het 'gewoon prut' wat hij zag aan verbeteringen bij de Nederlandse eventing-amazones en -ruiters. "En als niemand zich weet te plaatsen voor de Olympische Spelen van 2016, dan kunnen we er misschien beter helemaal mee ophouden", aldus Lips.

Ja, Lips was teleurgesteld over de prestaties. Alleen Raf Kooremans uit Baarle-Nassau, op dat moment vijftiende in het tussenklassement, voldeed aan zijn verwachtingen. "Hij reed simpel foutloos en bleef in de buurt van de top", stelde de bondscoach eventing. "Maar dat kan ik van de rest niet zeggen."

Alice Naber-Lozeman uit Biddinghuizen viel hem tegen. "Haar paard Mitok was te langzaam en stopte op een hindernis." Over Merel Blom uit Breukelen sprak hij positiever. "Ondanks haar problemen bij de watergangen, maar ze maakt met Umberto een heel grote ontwikkeling door."

Hij miste wel de competitie: "Ik zie amazones en ruiters die dolblij zijn dat ze het parcours rondkwamen. Daar baal ik van. Mensen met zo'n instelling komen wat mij betreft niet meer in aanmerking voor onze hoofdselectie." Namen wil de bondscoach nog niet noemen, hij deelt het henzelf de komende weken wel mee. Maar het ligt voor de hand dat hij onder meer doelde op Madeleine Brugman uit Ambt-Delden, die in de achterhoede eindigde maar toch zei ze zich 'zielsgelukkig' te voelen.

Lips' zoon Tim geldt als dè Nederlandse topper. Maar juist de Madese ruiter ontbrak in Boekelo door een blessure van z'n paard Owaola. "Die was gewoon niet fit genoeg. Er stonden nog wel drie andere paarden op stal, maar het had geen zin daarmee aan de start te verschijnen. Tim komt niet naar Boekelo om gewoon maar wat rustig rond te rijden."

Het is niet zo dat de bondscoach nu helemaal geen perspectieven meer ziet. "We hebben tegenwoordig zo'n 25 combinaties die aan driesterrencrossen kunnen meedoen. Dat waren er drie jaar geleden nog maar zo'n zes à zeven. We maken dus progressie, maar we moeten nog drie slagen maken bij de dressuur - ook al zijn er trainingen onder leiding van Anky van Grunsven geweest, het springen en de cross. Bij een aantal ruiters zie ik dat ze meer begeleiding bij de cross horen te krijgen."

De overwinning in Boekelo ging uiteindelijk naar de Fransman Donatien Schauly. Kooremans was op de 24e plaats de beste Nederlander.

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:56

Zo, dat zijn rake woorden.
Wat ik een goede ontwikkeling vind is het aantal starters in de 3sterrencross, van 6 naar 25 in drie jaar!
Het lijkt mij een sport die volop in de breedte aan het ontwikkelen is, ook qua aandacht en bekendheid onder de bestaande paardensporters.
En dan komen de toppers echt wel bovendrijven denk ik zo.

Maar een gedreven bondscoach is een belangrijk onderdeel!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:56

Nou zeg, je mag toch wel blij zijn als je het parcour rond bent gekomen :+

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:00

irissahorse schreef:
Nou zeg, je mag toch wel blij zijn als je het parcour rond bent gekomen :+

:D
Ik denk dat Lips bedoelt dat je doelstellingen moet hebben, bepaalde notering of punten.
Al naar gelang je ervaring lijkt me.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:03

Het stond ook in de Tubantia, vond het inderdaad geen loze woorden. Kijkend naar de andere landen, daar waren ze heel wat meer competatief ingesteld! Mevrouw Brugman was ook de enige volgens mij die in huilen uitbarstte na de finish. Over overdrijven gesproken... :?
Ik snap hem wel. Nederland viel, op Raf na, behoorlijk tegen. Dressuur allemaal redelijk laag, cross niet binnen de tijd. Allemaal dingen die verholpen hadden kunnen worden. Engeland was een ijzersterk team, evenals Duitsland. En zij stonden WEL op het podium...

Wat Lips bedoelt is dat de mensen WILLEN winnen en goed willen eindigen. EN dit ook waarmaken. Niet loze woorden opgooien als 'ik wil in de top 30 staan na de cross' en er dan als 70ste uit komen... Lips wil dat mensen zich helemaal geven en ik denk dat het daar nog wel aan schort.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:39

Tja stevige woorden, maar is het ook niet (een beetje) aan de bondscoach om bij de ruiters/amazones deze 'mindset' te maken??
Mopperen en foeteren via de pers lijkt me niet de meest motiverende weg.
Dus ook aan Martin Lips, de schone taak de eventers motiverend te begeleiden lijkt me zo!!

horseyfries

Re: Prestatie in Boekelo 'gewoon prut', aldus Lips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:43

Dit kan juist een manier zijn om iedereen even wakker te schudden... ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:44

Maar die andere landen hebben ook wel de mensen op niveau om die competitiedrang ook waar te maken Roxxiejj...

Ik denk dat het voor Madeleine fantastisch is om Boekelo fijn foutloos uit te rijden nu haar vader dat nog mee kan maken. Zit voor haar nog net wat meer lading aan dan voor de rest van de Nederlanders en die vinden het al bijzonder om op eigen bodem aan dit evenement mee te doen...
Bovendien stond ze voor haar doen na de dressuur erg laag en heeft dat het eindresultaat natuurlijk ook behoorlijk gedrukt.

Alice rijdt met een relatief onervaren paard dat nog weinig lange crossen gelopen heeft en nog lang niet op zijn top zit. Als je het mij vraagt getuigt het alleen maar van vakmanschap als je dan weet dat je nog niet mee kan rijden om te winnen en dat je het vertrouwen van je paard niet schaadt omdat je dat toch wil proberen. Deze combinatie springt dan wel weer foutloos als één van de weinigen, maar dat wordt in zo'n bericht even vergeten. Je maakt mij niet wijs dat mensen als Alice met jarenlange ervaring en een goed bedrijf de juiste instelling missen. Je ontkomt er alleen niet aan dat de paarden kilometers moeten maken en ervaring opdoen voordat ze op een evenement als dit bovenaan in het klassement mee kunnen doen. En als je dan niet naar evenementen mag met die insteek dan wordt dat behoorlijk lastig.

Misschien moeten we het omdraaien: als je op deze manier je potentiële teamleden benadert via de media hoeven we misschien niet eens meer aan een team te denken. Er is niets mis met ambitie en gedrevenheid, maar communicatie, motivatie en begeleiding moet je ook niet uitvlakken...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:45

Misschien moeten we gewoon tot de conclusie komen dat wij in NL gewoon niet hetzelfde aan kaliber ruiters en paarden hebben als in Duitsland en Engeland (op de paarden van Madeleine na).

En wbt de 'andere 3 paarden' van Tim, volgens mij hebben die ook niet eens de kwalificatie gehaald om daar te rijden. Dus dan heeft het idd geen zin om aan de start te verschijnen :+ .

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:49

Hij had wat minder direct kunnen zijn, hij noemde dan weliswaar geen namen, maar iedere leek wist over wie het ging...
Van Alice kan ik het nog wel begrijpen. Die had inderdaad een jong paard mee en ja, ze moeten ergens beginnen. Ze zitten niet van de een op de andere dag op 3* niveau :n
Andere ruiters zat het gewoon even niet mee. Paard kreupel, kan gebeuren. 1 weigering, is nog te overzien, maar met de wereldtop draaien we gewoon even niet mee.

Reden te meer voor de nog amateurs om nu heel hard te gaan trainen :+

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:50

horseyfries schreef:
Dit kan juist een manier zijn om iedereen even wakker te schudden... ;)

Zou ook kunnen hoor ;)
Maar ik kan me van Lips meer van dit soort uitspraken herinneren over de Nederlandse eventers...
Ik vind het niet bepaald motiverend in ieder geval, maar goed ik durf nog geen twijgje te springen :D Dus van mij hoeft ie zich niks aan te trekken ;)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:53

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:55

Maar als ie de mensen daar al niet mee wakker schrikt, wat helpt dan wel? Er zijn in Nederland denk ik heel veel mensen die de potentie ervoor hebben, maar waarbij andere factoren spelen, waardoor ze niet op dat niveau kunnen meedraaien. Misschien moeten ze hiervoor een soort van talentenplan opstellen, om deze mensen te kunnen ondersteunen. Misschien nog meer dan wat ze nu al doen..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:56

Tsja, vooralsnog geeft zijn zoon wel het voorbeeld dat het wel mogelijk is om goed te presteren dus misschien is het idd handig als de andere ruiters zich eens achter de oren gaan krabben en zich afvragen waarom hij wél zo goed presteert!
Alle dingen van buitenaf de schuld geven is heel gemakkelijk maar schiet je geen bal mee op.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:00

Nou, ik heb wel een idee hoor, waar het mee te maken heeft en waar veel mensen toch grote problemen om kunnen hebben en om die reden niet in de top mee kunnen draaien....

2 ideeën zelfs... :=

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:01

Dit komt misschien wat ongelukkig over maar ik weet zeker dat Martin een zeer kundige en grewulijk goed motiverende bondscoach is! Mede door zijn enorme inzet is de eventingsport zo goed in de breedte gegroeid!

Neb het wel helemaal met PB eens dat wij in NL helaas niet over de paarden beschikken die de Duiters en Engelsen wel hebben. Ook dit levert een grote bijdrage aan het wel of niet in de top rijden.
Ik denk dat de verslaggever het van die andere 3 paarden van Tim verkeerd heeft opgevat, iedereen weet dat die paarden Boekelo nog niet mogen lopen dus zo zal Martin dat vast niet gezegd hebben.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:03

Roxxiejj schreef:
Nou, ik heb wel een idee hoor, waar het mee te maken heeft en waar veel mensen toch grote problemen om kunnen hebben en om die reden niet in de top mee kunnen draaien....

Nou noem ze eens

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:06

Billy: Ik geloof gelijk dat Martin heel kundig is en heel gemotiveerd. Maar dit is wel echt een ongelukkig pers bericht. Ik vind niet dat je een vak vrouw als Alice zo kan benoemen in de pers terwijl ze daar bezig is met een jong paard op te leiden.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:07

billy1 schreef:
Roxxiejj schreef:

Nou noem ze eens

Afkomst (ouders in de topsportwereld)
en geld...

Iets wat niet iedere ruiter in Nederland voor de hand heeft liggen..

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:07

Nee dat klopt maar ik weet helaas ook uit eigen ervaring dat journalisten vaak een heleboel verdraaien! Een positieve zin weten zij zo de veranderen dat het och negatief wordt.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:08

Roxxiejj ik denk dat je bij Tim toch het allerelagrijkste vergeet en dat is TALENT

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:19

Hoe oud was hij toen hij op een pony stapte? Hoe oud was hij toen hij al flink in de sport meedraaide?
Noem het talent, maar kijk maar eens naar andere kinderen van bekende ruiters. Velen van hen zitten nu ook al hoog in de sport. Deels door afkomst, deels door geld. Ik noem het dan bijna geen talent meer, zo ben je opgevoed en 'getraind' door de jaren heen. Hoe weet je dan nog dat het talent is als je op dat niveau meedraait?

Die jongen is erg goed, vriendelijke tegen zijn paard en kan absoluut ver komen. Daar geen kwaad woord over van mijn kant..

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:21

Natuurlijk zijn die andere randvoorwarden ook goed maar kinderen van topsporters hebben toch een geddelte van de genen van hun ouders gekregen, die hebben ook talent dus dat die kinderen talent hebben vind ik niet vreemd. Een appel valt immers niet ver van de boom!
Neemt niet weg dat ik graag zulke ouders had gehad ;)

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:25

Tussen goed kunnen rijden + een goedlopend bedrijf hebben en een topsportmentaliteit hebben zit nog een wereld van verschil.
Je kunt nog zo goed rijden, het zijn er maar weinig die echt de mentaliteit hebben om tot de besten van de wereld te behoren. Tim Lips heeft dat dus wel, de rest van de top in NL niet of veel minder. Je moet er veel voor opzij zetten, en soms helemaal voor één paard gaan. Velen hebben dat er niet voorover, omdat dat bedrijfstechnisch niet wil. Ik vind dat de bondscoach 100% gelijk heeft!

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:28

Roxxiejj schreef:
Hoe oud was hij toen hij op een pony stapte? Hoe oud was hij toen hij al flink in de sport meedraaide?
Noem het talent, maar kijk maar eens naar andere kinderen van bekende ruiters. Velen van hen zitten nu ook al hoog in de sport. Deels door afkomst, deels door geld. Ik noem het dan bijna geen talent meer, zo ben je opgevoed en 'getraind' door de jaren heen. Hoe weet je dan nog dat het talent is als je op dat niveau meedraait?

Die jongen is erg goed, vriendelijke tegen zijn paard en kan absoluut ver komen. Daar geen kwaad woord over van mijn kant..

Door prestaties neer te zetten die er toe doen. Je kunt wel een toppaard hebben, maar als je niet die laatste puntjes op de I (zowel in, als voor de wedstrijd) kunt zetten, rijd je nog geen goede prestaties. Daar heeft afkomst niks mee te maken.

Edit: En hij zegt ook duidelijk dat er meer begeleiding moet komen, waardoor de ruiters met veel talent nóg beter kunnen worden.