De Australiër Mark Todd heeft na de cross in Boekelo de leiding overgenomen van de Duitser Michael Jung. Jung, de regerend wereldkampioen, een titel die hij twee weken geleden op zijn naam schreef tijdens de WEG in Kentucky, doet het echter ook voortreffelijk in Boekelo. Hij staat op de tweede én de derde plaats. Todd staat met Landvision op een totaal van 44 strafpunten. Jung volgt met Weidezaunprofi’s River of Joy als tweede met 46,20 strafpunten en als derde met Leopin met 46,60 strafpunten. “Ik ben heel blij”, vertelde Mark Todd na zijn rit. “Er zijn hier zoveel goede paarden en ruiters. Twee jaar geleden begon ik weer met de sport. Dit is echt een heel, heel goed paard en hopelijk ook mijn paard voor de Olympische Spelen van 2012.”
De beste Nederlander is Raf Kooremans. Kooremans reed een foutloze cross en kwam zichtbaar blij over de finish. Helaas moest hij wel wat strafpunten voor tijdsoverschrijding incasseren. Kooremans staat op een vijftiende plaats.
Madeleine Brugman staat na een tegenvallende dressuurprestatie op een 72e plaats, maar was zeer tevreden over het verloop van de cross. “De cross is het favoriete onderdeel van Katmandu. Hij is eigenlijk in alle drie onderdelen goed, waarvan de dressuur misschien zijn minste onderdeel is. Hij is een volbloed en voor dat ras doet hij het fenomenaal, maar hij mist toch nog wat schwung. Meestal zit ik bij de eerste tien, nu bijna onderaan. Dat was wel een klap voor me. Gelukkig maakte Katmandu alles goed in de cross. Hij was nog nooit zo makkelijk als vandaag en ik kon de cross op twee pinken rijden. Hopelijk gaat het goed met springen. Katmandu is een beetje een verlegen paard, als hij veel geluid hoort en publiek zit dan kan ik merken dat hij wat banger wordt. Maar ik zag dat hij het in de cross helemaal leuk vond en goed reageerde op het applaus van het publiek”, aldus een tevreden Madeleine Brugman.