Moeraskoorts in het Duitse Beieren ontdekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Moeraskoorts in het Duitse Beieren ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:26

http://www.st-georg.de/ / Nieuwsredactie
Jans

Na Noordrein-Westfalen, Hessen en Reinland-Pfalz zijn er nu ook in Beieren gevallen bekend van de dodelijke paardenziekte Equine Infectieuze Anemie (EIA) in Nederland ook wel Moeraskoorts genoemd.

Met één geval in Noordrein-Westfalen, zeven gevallen in Hessen, eentje in Rheinland-Pfalz en nu ook eentje in de Beierse streek Landsberg-Lech en Weilheim-Schongau lijkt het erop dat de Moeraskoorts zich naar het zuiden verplaatst. Het is echter wel bewezen dat het in al deze gevallen gaat om paarden uit Roemenië die zonder de vereiste medische keuringen door Duitsland zijn geïmporteerd. Hoewel de ziekte in Duitsland nauwelijks nog voorkomt, zijn er in Roemenië het afgelopen jaar ruim 11.000 gevallen van de ziekte bekend gemaakt.

Daarom wijst het Duitse ministerie voor Voeding, Landbouw en Consumentenbescherming (BMELV) er extra op dat alleen paarden met een goede medische keuring geen gevaar voor andere paarden opleveren. Ondanks dat komen er altijd paarden op illegale wijze vanuit Roemenië Duitsland binnen. Deze paarden vormen een ernstig gevaar voor de overige paarden in Duitsland wegens de vergrote kans op de Moeraskoorts en andere infectieziekten. Daarom wordt potentiële kopers aangeraden geen paarden te kopen met een twijfelachtige herkomst, dit om onnodige hoge medische kosten te voorkomen.

Anoniem

Re: Moeraskoorts in het Duitse Beieren ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:27

Wijst maar weer uit hoe belangrijk een goede medische keuring is. Hopelijk blijft het in Duitsland bij deze gevallen en komt het vooral niet verder deze kant op.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:29

hoopen dat onzen paarden er maar niet besmet mee raken

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:55

Ben je mooi klaar me als het deze kant op komt... ik moet er echt niet aan denken.... Zouden deze paarden ook allemaal afgemaakt (moeten) worden??

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 20:03

Mijn paard staat in Norhrhein-westfalen.......dus helaas is het al mijn kant op.....
Zover als ik weet word het voornamelijk door bloedzuigende insecten overgdragen, wij hadden afgelopen weekend 2 zieke paarden op stal gehad en het was het eerste waar de DA op controleerde, gelukkig was het in beide gavallen een eenvoudige influenza ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:13

Ik denk dat ik mijn duitse huisgenoot maar in quarantaine ga plaatsen.. :=

Vanuit Roemenië worden er toch ook nog steeds paarden geadopteerd naar Nederland..?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:17

nou hopelijk komt t niet verder hierheen :n mijn paarden staan ook in duitsland. (wel veel meer richting nl) moet er niet aan denken dat het hier op stal uitbreekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:20

Marloez schreef:
Ik denk dat ik mijn duitse huisgenoot maar in quarantaine ga plaatsen.. :=

Vanuit Roemenië worden er toch ook nog steeds paarden geadopteerd naar Nederland..?

Nee hoor, en die zijn ook niet uit de vrachtwagen geweest onderweg. Ook zijn die helemaal getest ook op moeraskoorts voordat ze naar Nederland kwamen.
Ook nu hebben deze paarden nog steeds geen verschijnselen en er zijn er ook een paar alsnog hier getest en de uitslag was wederom negatief.

In deze berichten gaat het allemaal om (sport) paarden die de handel in gaan.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:35

Wat erg zou er niet aan moeten denken dat het bij ons zou gebeuren. Door zulke acties brengen ze veel paarden in gevaar

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:53

Helemaal niet want die paarden zijn allemaal getest.
Deze berichten gaan allemaal over (illegaal) vervoerde en niet geteste paarden uit Roemenië.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:17

Brainless schreef:
Nee hoor, en die zijn ook niet uit de vrachtwagen geweest onderweg. Ook zijn die helemaal getest ook op moeraskoorts voordat ze naar Nederland kwamen.
Ook nu hebben deze paarden nog steeds geen verschijnselen en er zijn er ook een paar alsnog hier getest en de uitslag was wederom negatief.

In deze berichten gaat het allemaal om (sport) paarden die de handel in gaan.

Ah okay, bedankt voor de opheldering. :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:49

dat wordt dan butox gebruiken in de regio's waar het zich bevind,
dat doodt alles wat bloed zuigt op het dier. (schaap koe, en het werkt ook voor paarden).

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:09

Hopen dat het niet deze richting op komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:18

Tjonge...iig hopen dat Duitsland zn grenscontroles aanscherpt wat trailers betreft.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:42

Als ik het bekijkop google maps dan is Hessen niet eens zo gek ver van hier 100/120 km.
Nu maar hopen dat het niet dichter bij komt.
Mijn paarden hebben iig geen contact met andere paarden buiten het dorp.

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:03

Vreselijk eigenlijk, als je je bedenkt dat er door illegale praktijken het risico op zo'n dodelijke ziekte ineens wel heel dichtbij komt... Ik vind het niet kunnen, dat de paardenpopulatie in gevaar gebracht wordt doordat sommigen te laks zijn om de vereiste medische keuringen uit te voeren.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:31

Marigold schreef:
dat wordt dan butox gebruiken in de regio's waar het zich bevind,
dat doodt alles wat bloed zuigt op het dier. (schaap koe, en het werkt ook voor paarden).

wat is Butox,en helpt dat ook tegen teken,want daar hebben we er hier in Hongarije genoeg van.?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:20

ja butox helpt perfect tegen teken, ze vallen er dood van af.
butox is een goedje wat voor schapen en koeien wordt gebruikt nu om blauwtong te bestrijden/voor te zijn.
het is normaal niet verkrijgbaar maar momenteel wel, in elk geval tot januari 2011.
het is een vloeistof wat je over de rug doet, het trekt in het bloed en alle bloedzuigende of bijtende ongedierte gaat dood.
dus luizen, neten, mugjes, teken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 07:48

helaas werkt butox bij paarden NIET tegen teken.
ik wou dat het waar was......

het enigste tot nu toe wat bij paarden werkt en veilig is is de frontline spray voor katten en honden.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:39

mariska32 schreef:
helaas werkt butox bij paarden NIET tegen teken.
ik wou dat het waar was......

het enigste tot nu toe wat bij paarden werkt en veilig is is de frontline spray voor katten en honden.

Ja,volgens de v erslagen op bokt hier,
Maar in de praktijk,jammer genoeg niet.
Ik heb frontline op de honden aangebracht,en Laika is de zelfde dag,en de dag nadien,en dan weer 2 dagen later met kanjers van teken binnengekomen.
Op de paarden,maya,de vosse merrie,die heeft er meest last van,op de borst,en onderaan aan de kin,ter hoogte van de halster balstukken.
Homber had er 1x op de kogel,
Gouly,de bulgaarse rouane merrie,die heeft er geen last van,en de lipizaner merrie,heeft er ook geen last van,ja,oostblok geboren?
Homber is een ruin,baai.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:52

Hier in Hongarije gehoord,het enige effectieve tegen teken is GROENE FRONTLINE !!