Geknoei met wagen IJsbrand Chardon tijdens WEG

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Geknoei met wagen IJsbrand Chardon tijdens WEG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:19

http://www.depers.nl

Mysteries in de paardensport. Paspoorten verdwijnen en wagens worden gesaboteerd. En nu wordt er gevreesd voor de paarden.

IJsbrand Chardon vroeg zich dit weekend af of hij alles wel goed had verstaan. Maar tot zijn grote teleurstelling vertelde zijn vrouw aan de andere kant van de lijn opnieuw dezelfde, onheilspellende boodschap. De wagen van de Nederlandse menner was gesaboteerd. En dat vlak voor zijn start in de grootste wedstrijd van het jaar, de wereldruiterspelen in het Amerikaanse Kentucky.

De schade? Met de remvloeistof van zijn wagen was geknoeid en de kussens waren kapotgesneden. Maar dat vond Chardon niet het ergste. Zijn paarden stonden vijftig meter verderop. ‘Voor hetzelfde geld hebben ze mijn paarden een of ander middel toegediend.’

Het incident heeft de paardensport in zijn ziel geraakt. De financiële belangen zijn de laatste jaren toegenomen. En dat zit hem vooral in de paarden, legt springruiter Jeroen Dubbeldam uit. ‘Een jaar of twintig geleden is het eerste paard voor een miljoen gulden van eigenaar verwisseld. De prijzen zijn vervolgens geleidelijk gestegen. Ik denk dat we snel genoeg meemaken dat een paard voor tien miljoen euro wordt verkocht.’

Een mooi gegeven voor de succesvolle Nederlandse paardenhandelaren. De toegenomen belangen hebben ook een keerzijde. Presteert een paard niet of raakt het geblesseerd, dan daalt de financiële waarde aanzienlijk. Chardon: ‘Het gaat om contracten en geld in de topsport. Die wereld wordt harder. Presteer je niet, dan lig je eruit bij je sponsoren.’

Dat weet ook Semira Noman. Met haar marketingbureau voor de paardensport is zij onder meer verantwoordelijk voor Totilas, het paard waarmee Edward Gal nu medaille op medaille stapelt. ‘En op het moment dat je boven de rest uitsteekt, zet dat ergens kwaad bloed. Dat kan bij een fan van de concurrentie zijn of bij een teleurgestelde sponsor van een concurrent.’

Het blijft voorlopig gissen, maar het zou aanleiding kunnen zijn de wagen van Chardon moedwillig te saboteren. Toch hoopt de 49-jarige menner dat het gaat om de streken van een verdwaalde gek en niet om een actie van een concurrent. ‘Aan de andere kant was het waarschijnlijk een gerichte handeling, omdat alle koetsen gemerkt zijn en het duidelijk is dat die koets van mij is. Daar komt bij dat alleen geaccrediteerde mensen zich op dat gedeelte van het terrein mochten bevinden.’

Het verhaal staat bovendien niet op zichzelf, vertelt Chardon. Rivaal Boyd Exell had vijf weken geleden vergelijkbare problemen. De menner uit Australië wilde na een wedstrijd de paspoorten van zijn vijf paarden ophalen bij de organisatie, maar tot zijn verbazing waren alle papieren spoorloos verdwenen. Chardon zucht. ‘Dit is een heel rare situatie.’

Maar het kan dus nog erger. Als blijkt dat er ook met de paarden van de Nederlandse menner is gesjoemeld, ontploft de paardensport. Noman: ‘Wat er in Kentucky is gebeurd, heeft alle paardeneigenaren in de hele wereld op scherp gezet. Het geeft aan hoe moeilijk het is een paard te beschermen tegen iemand die kwaad in de zin heeft. Tijdens een wedstrijd met grote belangen zorgen wij dan ook voor een persoonlijke beveiliger voor Totilas. Dan weet je zeker dat niemand hem een suikerklontje met een slaapmiddel geeft.’

Op die maatregel reageerde de hippische wereld in eerste instantie een beetje lacherig. Maar nu is de veiligheid van de paarden opeens onderwerp van gesprek. Al denkt Dubbeldam dat de schade uiteindelijk meevalt. ‘Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je aan het paard van je concurrent komt, daar ben je te veel paardenliefhebber voor.’

Chardon hoopt dat zijn collega gelijk heeft. Maar hij kan het incident niet loslaten. Want tot overmaat van ramp moest een van zijn paarden na afloop ook nog naar de dopingcontrole. ‘Een domme zet. Mijn paarden zijn altijd clean geweest. Maar stel dat mijn paarden inderdaad iets toegediend hebben gekregen, dan test ik dus positief. Dan wordt het een moeilijk verhaal. Spreken ze mij vrij, omdat ik het slachtoffer van sabotage ben, dan zullen alle dopingzondaars in het vervolg zeggen dat ze dat middel niet zelf toegediend hebben.’

Over drie weken krijgt Chardon de uitslag. Tot die tijd zitten hij én de rest van de paardenwereld in spanning. ‘Ik heb goud en zilver gewonnen in Kentucky. Dan is het toch te gek voor woorden dat ik nu ongerust ben of iemand aan mijn paarden heeft gezeten? Op deze manier heb ik geen plezier meer in mijn sport.’

opmerking red: Gisteren is er in het televisieprogramma "De Wereld draait door" aandacht geschonken aan bovenstaand probleem. Bekijk de uitzending op http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/

Verwant artikel
[VN] WEG Mennen: Sabotage aan marathonwagen van IJsbrand Chardon

NathalietjeB

Re: Geknoei met wagens en mogelijk paarden IJsbrand Chardon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:26

jeetje is toch van de zotte dat je spullen gewoon gesloopt worden terwijl je op wedstrijd ben... laat staan dat ze aan je paarden gaan zitten...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:31

Jeetje zeg, hier schrik ik toch wel van.
Maar het is zo waar, paarden zijn een makkelijk doelwit en een appeltje met een takje taxus erin oid is zo gegeven...
Gelukkig is er meestal een hoop controle op grote wedstrijden en kan niet 'zomaar' iemand de stallen in. Wel kan de concurrent bij ieder paard komen. Het zou toch te gek zijn om ieder toppaard en potientiële winnaar een bodyguard te geven? Maar we gaan hier misschien dus wel naar toe als ik lees dat Totilas dit ook al heeft...

detour

Re: Geknoei met wagens IJsbrand Chardon tijdens WEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:33

Allemensen, dit gaat veuls te ver, maar waar ligt de grens?

Pharlap werd destijds als super renpaard vergiftigd, ik denk dat het moeilijk is om 24/7 de boel in de gaten te houden, dit komt de boel niet ten goede en het is maar goed dat ze er allemaal goed vanaf zijn gekomen..

Dit soort gasten mogen imo achter de tralies.
Waar gaat dit heen..

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:34

Wat een verhaal... Laat voor al ook de paarden met rust..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:37

Het is ook niet normaal meer..
Een beveiliger voor Totilas, Chardon die niet eens zeker weet of hij zijn medailes houden mag.
Dan nog zijn spullen die gesloopt worden, gatverdamme.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:44

Mooi stuk, kan niet anders zeggen...

Toch ronduit belachelijk dat dit soort dingen gebeuren??? Walg ik van.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:45

Citaat:
Al denkt Dubbeldam dat de schade uiteindelijk meevalt. ‘Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je aan het paard van je concurrent komt, daar ben je te veel paardenliefhebber voor.’

Hoe naief. :roll:

Als er miljoenen (en ook wel minder) in het spel zijn is de dierenliefde over het algemeen ver te zoeken.

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:49

Ik had eerlijk gezegt allang verwacht dat meerdere paarden een beveiliger hadden. Ik vind het wel slim. Zo weet je voor 99% zeker dat er niks gebeurd.
Ik vind het wel triest voor Chardon. Je verwacht op zo'n concours toch ook dat je spullen veilig zijn. Ook vind ik dat de organisatie daar wel wat aan had kunnen doen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:54

ik hoop dat men inderdaad met zijn tengels van de paarden van chardon is gebeven en dat de dopingtest negatief uitvalt.

hij heeft uiteraard gelijk, stel dat zijn paard positief getest word kunnen ze hem of straffen wat eigenlijk niet eerlijk zou zijn, of ze kunnen zeggen vanwege de sabotage word je niet gestraft maar dan gaat iedereen natuurlijk zeggen dat ze het niet hebben gedaan.

ik hoop echt dat het een negatieve test is.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:54

Ik zag dit volgens mij afgelopen zondag al bij studiosport.

het is toch te gek voor woorden...Blijf met je poten van andermans spullen af!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:56

Ook idioot dat de hippische wereld raar reageert op een beveiliger van Totilas. Hallooooo je laat een fabergé ei ook niet zomaar ergens liggen met het idee: 'daar blijven ze wel vanaf'

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:11

Abeltje77 schreef:
Ook idioot dat de hippische wereld raar reageert op een beveiliger van Totilas. Hallooooo je laat een fabergé ei ook niet zomaar ergens liggen met het idee: 'daar blijven ze wel vanaf'

_/-\o_ Amen

Jij zegt precies wat ik dacht... Ik was namelijk in de veronderstelling dat deze paarden inderdaad een bewaker zouden hebben.....

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:11

pff het zou toch te gek voor woorden zijn als ze ook nog aan de paarden komen?! dat ze aan je spullen komen en saboteren is al te gek voor woorden! :(
kan me voorstellen dat het zo niet leuk meer is voor de mensen die deelnemen aan zo'n wedstrijd, dit gaat van kwaad tot erger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:20

Ziek hoor...Hopelijk is er niets aan de hand...

SDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:24

Wat ontzettend onsportief!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:24

Als je hier in Hasselt bij de jaarlijkse Elran Cup (A-show) van Arabische Volbloeden ziet hoe je gewoon de stallen in kunt lopen... Daar waar de paarden van die of die of prins huppeldepup met zoveel prijzen (ook grote internationale kampioenen dus) gestald staan, daar kan je zelfs een box inlopen als niemand even kijkt. Het heeft enerzijds wel iets dat je zo dicht kan komen, maar naderzijds kan je zo een hoop paarden iets aandoen als je ziek in je hoofd bent. Dan kan ik me heus wel indenken dat men nu een beetje gaat nadenken van: "Ohw, misschien moeten we er toch wat meer op gaan letten..." Iemand met slechte bedoelingen hou je enkel tegen door persoonlijke bewakers, en dan nog... Die heeft maar een milliseconde nodig om iets kwaad te doen.

Jaloezie kan mensen heel ver drijven. En daarom is het dan nog niet eens een concurrent geweest. Een supporter van een concurrent is al "genoeg".

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:40

persoonlijke bodyguards voor elk toppaard gaat toch wel erg ver vind ik maarja als er inderdaad iemand kwade bedoelingen heeft zou je haast over nadenken om het inderdaad te doen. 24/7 controle is volgens mij haast ondoenbaar en onbetaalbaar. Daarbij kan ook iemand omgekocht worden als je maar met genoeg flappen zwaait.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:43

NkPrecious schreef:
Abeltje77 schreef:

_/-\o_ Amen

Jij zegt precies wat ik dacht... Ik was namelijk in de veronderstelling dat deze paarden inderdaad een bewaker zouden hebben.....

Vind jij het dan niet gek dat het NODIG is?
Ik vind het gestoord dat men niet van je paard af kan blijven!

Abeltje77

Re: Geknoei met wagen IJsbrand Chardon tijdens WEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:44

Nee, ik vind het niet gek dat het nodig is. Die paarden zijn miljóenen waard. Toch logisch dat er beveiliging nodig is?

Zoals ik al zei: een fabergé-ei laat je toch ook niet slingeren? Is het daarvan ook gek dat er beveiliging omheen gebouwd moet worden? Nee toch?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:46

Je kunt het je idd niet voorstellen dat iemand het in zn kop haalt om een paard iets te geven, maar het wordt
steeds gekker en het hoeft maar bij iemand in zn kop op te komen dat zn favoriet zo wat meer kans maakt.....

Hopelijk valt het allemaal mee, en wie weet halen ze nog wat uit de camerabeelden..zou mooi meegenomen zijn.
Helaas voor IJsbrand 3 weken afwachten....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 12:48

Ik vind het niet logisch.. Ik vind het zot dat je je paard van dat niveau niet veilig achter zou kunnen laten..

Overigs is een 'beveiliger' echt niet nieuw. Het gebeurt vaker dat grooms e.d. bij het paard blijven slapen. :)

De vergelijking met een fabergé ei vind ik leuk.. maar het is nog steeds de mens die de waarde er aan hangt.. Zo taal ik niet naar een faberge ei, want ik vind ze oerlelijk.. := En 15 miljoen neerleggen voor een paard zou ik ook niet doen. Beest ken morgen wel doodvallen..en dan heb je niks meer. Paarden behouden hun waarde niet die een mens er aan koppelt. Een paard van 25 zou dan pas helemaal goud waard zijn, maar de slachtprijs doet het op dit moment beter :=

Talida

Re: Geknoei met wagen IJsbrand Chardon tijdens WEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:55

Oh vandaar dat iedereen op mn werk kwam vragen of ik die zondag e rnog was, ze hadden het op tv gezien haha

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:00

mooi verhaal maar zo triest dat het geschreven moet worden. heb gister de wereld draaid door gezien, ik was echt verbaasd.

op die plekken waar de paarden staan kunnen alleen maar mensen komen die dat mogen, je collegas en concurrenten. daarvan ga je toch niet verwachten dat die spul in je paard gooien.... de rest word tegen gehouden door de beveiliging van het evenement. (dit heb ik al vaak genoeg van dichtbij gezien op de grote internationale evenementen, zelfs show paarden mensen kunnen niet bij de toppers komen) snachts lopen er grooms en beveiligers rond. dan hoor je toch niet te verwachten dat je nog een bordygaurd naast je paard moet zetten. (oke totilas misschien as uitzondering, maar die word meer behandeld als een popster of topvoetballer dan sportpaard (wat ik overigs ook absurd vind).

ik hoop eigenlijk dat de prijzen nu stabilizeren. dat is beter voor de gehele paardeneconomie. kijk maar naar het voetbal waar nu 100 clubs in de problemen zijn door te absurt hoge transfer bedragen. heb altijd gevonden dat dat niet goed kon gaan. ben alleen bang dat we dat in de paardenwereld niet zo goed kunnen opvangen.

ik hoop dat het een gek is die zich meld, dit kan veel kapot maken in de paardensectore. wat we eigenlijk niet kunenn gebruiken nu er al veel concouren met geld problemen zijn. eigenaren die liever geld zien voor hun paard dan een nl topprestatie. en ga zo maar door

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:05

Sammie schreef:
Ik vind het niet logisch.. Ik vind het zot dat je je paard van dat niveau niet veilig achter zou kunnen laten..

Overigs is een 'beveiliger' echt niet nieuw. Het gebeurt vaker dat grooms e.d. bij het paard blijven slapen. :)

De vergelijking met een fabergé ei vind ik leuk.. maar het is nog steeds de mens die de waarde er aan hangt.. Zo taal ik niet naar een faberge ei, want ik vind ze oerlelijk.. := En 15 miljoen neerleggen voor een paard zou ik ook niet doen. Beest ken morgen wel doodvallen..en dan heb je niks meer. Paarden behouden hun waarde niet die een mens er aan koppelt. Een paard van 25 zou dan pas helemaal goud waard zijn, maar de slachtprijs doet het op dit moment beter :=

Het gaat om waarde. Boeien dat ik die fabergé-eieren ook oerlelijk vindt, maar ik zou er best graag eentje in de brievenbus krijgen! Want als ik dat ding verkoop kan ik voor de rest van mn leven rentenieren.

Wat betreft beveiligen. Het zou niet moeten mogen. Absoluut niet. Maar waar wij paarden zien als dieren, als maatjes en vrienden, zo zijn er heel wat mensen die alleen maar geld zien. En zo'n paard vertegenwoordigd nogal wat geld! Niet alleen in verkoopwaarde, maar in sponsorwaarde en wat nog meer.

Dus is het goed te keuren dat er beveiliging is? Nee, absoluut niet. Maar is het te begrijpen dat het nodig is? Ja, absoluut wel. Geld doet nu eenmaal gekke dingen met mensen.