'Ze pakken onze hobby af'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

'Ze pakken onze hobby af'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 07:52

www.bndestem.nl

Zie je nu wat we bedoelen? Verongelijkte gezichten keren zich eerst naar de verslaggeefster en dan richting de slagboom die dwars over het modderige zandpad ligt.

De koetsiers trekken de teugels nog eens strak aan, waardoor de aangespannen pony's ongeduldig hun voorbenen een halve meter in de lucht gooien.

Achter in de groep wordt geroepen: "Hier mogen we niet verder, anders krijgen we straks een boete!"

Het zandpad, de Witte Brugstraat, dat eigendom is van Natuurmonumenten, is de verbindingsweg tussen de Zundertse natuurgebieden De Pannenhoef en De Moeren. Zo'n anderhalf jaar geleden werd het - vanwege de aanleg van een nieuw natuurgebied aan weerszijden - gesloten voor het publiek. Tot groot ongenoegen van veel vaste gebruikers, zoals de ruiters en menners van de Achtmaalse menclub De Hangijzers. "Dit pad ligt er al honderdvijftig jaar en nu mogen we er plotseling niet meer door," moppert de 70-jarige Jan Havermans uit Achtmaal, die bovenop de kar zit. En als dat nu het enige verboden terrein was, maar ze kunnen verdorie nergens meer hun sport beoefenen, doet hij zijn beklag. "Ze hebben alle zandpaden van ons afgenomen. Wat willen ze dan? Dat we in een bejaardenhuis gaan zitten?"

Voor Havermans en zijn paardenvrienden is de maat vol. Al een paar jaar worden ze van het kastje naar de muur gestuurd, zeggen ze, en niemand neemt hun klachten serieus. Vijf jaar geleden konden ze zich nog volop met paard en kar uitleven in de buitengebieden van Zundert. Lekker van de natuur genieten en kilometerslang over onverharde wegen rijden, mijmeren ze weemoedig. Minstens dertig kilometer lang konden ze door het zand rijden, vertelt de 39-jarige Henk van Bedaf. Van Achtmaal naar de Matjens, een grensoverschrijdend natuurgebiedje tussen Zundert en het Belgische Nieuwmoer.

Of via de Pannenhoef en de Reten naar de Rucphense Bossen. Maar sinds de ruilverkaveling en reconstructie is dat allemaal verleden tijd, treuren de paardrijders. Het aantal openbare zandwegen in hun omgeving is bijna gereduceerd tot nul. Havermans: "Ze zijn òf verhard òf verdwenen."

Veel landbouwgronden, waarover vroeger de paden liepen, zijn verkocht aan Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten en opnieuw ingericht als natuurgebieden. Omdat die terreinen in veel gevallen als kwetsbaar worden beschouwd, zijn ze gesloten voor recreanten, zoals bijvoorbeeld de Witte Brugstraat in De Pannenhoef.

Als gevolg hiervan moeten de ruiters en koetsenrijders steeds vaker uitwijken naar drukke, verharde wegen en dat is veel te gevaarlijk, zeggen ze. Want niet alle automobilisten hebben even veel geduld met het langzame verkeer. "Ik ben vorig jaar van mijn koets afgereden door een passerende auto," vertelt Havermans. "Een vriend van me is toen van de kar gevallen en heeft zijn arm daarbij gebroken."

De ruiters willen een compensatie voor hun verloren terrein, maar klagen dat de natuurorganisaties en gemeente niet naar hen willen luisteren. Havermans: "Ze pakken onze hobby af. Terwijl er met een beetje goeie wil een hele mooie route is uit te zetten voor ons."

Frans Zijderveld, beheerder van Natuurmonumenten West-Brabant, laat in een reactie weten graag bereid te zijn om met de paardrijders mee te denken. "Maar dat heeft alleen maar zin als andere partijen ook meedoen, anders krijg je nog geen doorgaande routes." Voor de Witte Brugstraat is volgens hem een alternatief aangelegd. De gemeente Zundert erkent dat veel openbare zandpaden zijn verdwenen. En ook dat ze op de hoogte is van de klachten van de menners. De verantwoordelijk wethouder zal zich volgend jaar buigen over nieuwe ruiterpaden in de buitengebieden, aldus een woordvoerder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:37

Ik ben het zo heel erg met hun eens. Met de hond kun je nu ook bijna nergens mee lekker lopen alle zandpaden lijken te verdwijnen.
3 jaar geleden waren er nog genoeg maar sinds de herinrichting is alles veranderd.
Jammer genoeg. Ik hoop dat er echt iets gaat veranderen binnenkort in de gemeente zundert want als ik straks buiten kan crossen moet ik natuurlijk wel de zandpaden mee hebben.

Lisette1990

Re: 'Ze pakken onze hobby af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:48

Hopelijk gaat de gemeente er iets aandoen! Want het zou toch zonde zijn als mensen hun hobby niet meer fatsoenlijk kunnen uitvoeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:51

Er wordt te weinig aan de menners en ruiters gedacht :j Helemaal mee eens

Bij ons hebben ze nu op alle landweggetjes scherpe grind/puin gestort. In het begin niet zo erg, toen lag het nog los, maar nu alles vast in de grond zit kun je er bijna niet meer komen met een paard, ze lopen er gewoon hartstikke gevoelig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:14

Kan ik me ook wel in vinden. Nederland doet hard z'n best om de natuur te behouden, maar wat hebben we er aan als we niet meer van kunnen genieten? Paarden kunnen nergens meer komen, honden worden steeds minder toegelaten, gebieden worden afgesloten. Vind het zo zonde...