Politie treft dode en verwaarloosde paarden aan in Puurs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Politie treft dode en verwaarloosde paarden aan in Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 08:32

http://www.nieuwsblad.be

De Belgische politie heeft gisteren in opdracht van de federale overheidsdienst Dierenwelzijn zeven paarden in beslag genomen op een weide aan de Letterheide in Puurs. De dieren waren zwaar verwaarloosd en hadden nauwelijks te eten of te drinken.

Het was uitgerekend de politie zelf die de verwaarloosde dieren in de weide, die een eindje van de straat is gelegen, aantrof. 'Vorige week was er een paard uitgebroken en heeft een team van de politie het dier terug naar de weide begeleid. Daar zagen ze dat een ander paard dood in de weide lag en dat de andere dieren er zwaar verwaarloosd uitzagen', zegt Nele Poelmans van het Mechelse parket. 'Er werd contact opgenomen met de federale overheidsdienst Dierenwelzijn en er werd besloten om de paarden in beslag te nemen.'

De paarden waren fel vermagerd en kregen weinig of geen eten. De waterbakken werden bijna nooit bijgevuld, zodat de paarden moesten wachten tot het regende om aan water te geraken. Op de bewuste weide stond ook nauwelijks nog een grassprietje. De paarden zakten met hun poten zelfs weg in de modderpoel.

De zeven paarden werden gisteren door de politie uit de weide gehaald. Het ging om twee Shetland pony's en vijf gewone paarden. De dieren bleken ernstig verzwakt en uitgehongerd. Zodra ze uit hun weide waren, begonnen ze razendsnel het gras op te eten dat in de berm stond.

Tegen de eigenaar van de dieren, een 30-jarige man uit Puurs, werd proces-verbaal opgesteld wegens dierenverwaarlozing. 'Het is al de tweede keer dat er tegen dezelfde persoon een pv wordt opgesteld voor gelijkwaardige feiten', aldus Poelmans. Volgens omwonenden had de man vroeger een weide langs de N17 en zouden de dieren daar ook fel verwaarloosd zijn geweest.

De paarden zijn nu ondergebracht in een opvangcentrum voor verwaarloosde dieren.
Daar zullen ze de komende weken weer op krachten kunnen komen.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:37

ohh..wat erg...
ik snap niet dat je een dier zo kan verwaarlozen...
en dan te zeggen dat dat zo dicht bij mij is gebeurd....
het zou zo niet mogen zijn..wie kiest voor een dier moet dat dier verzorgen, onderhouden en gewoon het bste geven...een dier verdient het niet om verwaarloost te worden...

edit: is er geweten naar welk opvangcentrum ze zijn gegaan de paarden?Brasschaat of Opglabeek of andere?

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:40

Mensen die dat doen horen levenslang in de isoleercel. Het zijn trouwens geen mensen meer...triest.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:42

arme dieren. en de man komt er zeker weer vanaf met een geldboete ofzo. waarom neem je in godsnaam dieren als je er toch niet voor zorgt :?

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:43

Dat zoiets 2 keer kan gebeuren.
Veel strenger aanpakken.
Voor dieren moet je goed zorgen, anders moet je er niet aan beginnen.

UMayDream

Re: Politie treft dode en verwaarloosde paarden aan in Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:48

Jemig, 2 keer al! Ik hoop dat hij deze keer op zijn minst een verbod op dieren houden krijgt!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:48

Begrijp ik goed dat er nu een week zat tussen het constateren van het leed en het weghalen van de paarden?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:53

Ja dat lees je goed.Ze zagen vorige week de magere paarden staan en gister zijn ze opgehaald.Dat lees ik dus ook zo.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:53

Tjonge waar is de dierenpolitie in onze landen. Neem een voorbeeld aan Engeland en aan Amerika..en dan ook het verbod tot houden van dieren maar invoeren Europees als mensen niet beter kunnen dan dit. De dieren lijden.

Ik zeg altijd..dieren kiezen niet voor ons wij kiezen voor dieren. En als je dat doet probeer er dan zo goed mogelijk voor te zijn en ze anders niet te nemen want dan ben je geen dierenliefhebber. En als je het al niet meer aan kan door omstandigheden..probeer dan iemand te vinden die dat wel kan voor je dier.

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:56

Wat triest allemaal weer! Ik snap niet dat het eerst zo ver moet komen voordat er iets aan gedaan word! Elke gek kan dieren houden maar ervoor zorgen is een 2de! Verkoop ze dan gewoon of schenk ze...weet ik veel...maar zo verwaarlozen en langzaam dood laten gaan in een weitje ergens achteraf!? Zielig hoor!

Laat die beste man ook maar een paar jaar achteraf in wei-tje zitten met zijn kont in de modder op nauwelijks water en brood.....Dat helpt waarschijnlijk het beste.... }:)
Maar idd een geldboete zal de :( wel krijgen!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:20

tsjonge jonge, dit is dus al de 2e keer dat die man ervoor opgepakt wordt.... Strenger aanpakken die handel. Hoveel dieren zal die beste man wel niet verwaarloosd hebben dan....

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:25

Ach wat vreselijk!! en dan nog voor de tweede keer ook!
Nu maar hopen dat deze beul niet nog ergens anders een weitje heeft.
Ik hoop dat hij een terechte straf krijgt en een verbod op het houden van dieren.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:27

Wat voor een apenland zijn wij in hemelsnaam. 2x?

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:34

Kom maar op met die dierenpolitie :Y) *\o/*
Het wordt eens tijd dat er eens flinke straffen worden uitgedeeld voor zulke praktijken +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:38

het wordt tijd om de wetten te veranderen...anders doet de dierenpolitie hier ook weinig aan jammergenoeg.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:41

Dierenpolitie gaat weinig helpen als de wetsregels niet aangepast worden. Je kan dan Judge dredd erbij halen maar dat gaat helemaal niks uithalen. Ik weet niet hoe streng ze zijn in Belgié maar hier in Nederland zou het he-le-maal niks uitmaken. Hopeloos gedateerde regels die opgemaakt waren toen mensen dieren nog echt gebruikte ipv de manier waarom we nu met dieren omgaan.

Wat mij altijd verbaast, waarom haalt die man na de eerste keer dat hij veroordeelt was weer dieren op? Dat zou ik wel eens willen weten... misplaatste dierenliefde?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:44

2de keer gewoon al!!!!!!! men hoe blind zijn ze... laat die vent oppakken of geef em vanaf nu dat hij geen dieren meer mag houden

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:54

Grrr, ik wordt altijd zo boos als ik zoiets lees én verdrietig. Wat een dierenleed.

Waarom heb je paarden als je er niet voor WILT zorgen, wat heeft het voor zin. Waarom heb je die beesten dan als je er toch niet meer naar om kijkt. Voor de verkoop kan ik het me ook niet voorstellen omdat ze te mager zijn.

Oftewel: ik snap het niet.

Ik hoop dat ze deze vent een tijd vast zetten.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:17

geerke schreef:
het wordt tijd om de wetten te veranderen...anders doet de dierenpolitie hier ook weinig aan jammergenoeg.

Ik hoorde van de week op de TV dat de dierenpolitie dus wel degelijk harder op mag gaan treden :Y)
Zij mogen dan meer dan de dierenbescherming op dit moment mag doen. ;(
Er worden voorlopig 500 mensen voor opgeleid

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:40

Citaat:
Ik hoorde van de week op de TV dat de dierenpolitie dus wel degelijk harder op mag gaan treden :Y)
Zij mogen dan meer dan de dierenbescherming op dit moment mag doen. ;(
Er worden voorlopig 500 mensen voor opgeleid

ja eindelijk!

je zou bij dit soort mensen toch echt zeggen van doe ze lekker aan wat ze die dieren aandoen, misschien dat ze dan eens na gaan denken! }:0

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:50

1 keer je kans verknald: dan mag je gewoon geen dieren meer houden, klaar. Je laat ontschuldige dieren toch niet de dupe worden van een man die al bekend is geen dieren te kunnen verzorgen?
Helaas is zoiets niet te verbieden volgens mij?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:55

Vorige week werden ze ontdekt en nu pas weggehaald?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:01

Ik denk dat de eigenaar eerst toch nog de kans wordt gegeven zelf actie te ondernemen. Ze zullen zich aan bepaalde protocollen moeten houden, ookal weet je vooraf al dat er niets gaat gebeuren. Helaas.

Heel erg zielig voor die beestjes.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:04

Wat voor wereld leven we in?!

suddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:07

van mij mogen ze ook harder optreden en zeker als diegene al vaker de fout is ingegaan
ze mogen er zeker niet alleen met een geldboete vanaf komen vind ik