EU: Veel te laag BTW-tarief voor paarden bij verkoop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

EU: Veel te laag BTW-tarief voor paarden bij verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 08:06

www.nieuweoogst.nu

Nederland rekent ten onrechte een verlaagd btw-tarief op de verkoop van paarden die niet bestemd zijn voor menselijke of dierlijke consumptie. Dat concludeert de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg in een advies.

De rechters van het hof nemen zo'n advies meestal over in hun uitspraak. Volgens Europese regelgeving mag er alleen een verlaagd btw-tarief worden gehanteerd voor paarden die bestemd zijn voor consumptie.

De advocaat-generaal stelt dat Nederland de regeling ten onrechte toepast op alle paarden. Paarden worden ook als huisdier of wedstrijdpaard verkocht.

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, spande de zaak tegen Nederland aan. Frankrijk en Duitsland voegden zich aan de zijde van Nederland in dit geding.

Almighty

Re: EU: Veel te laag BTW-tarief voor paarden bij verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:12

Zo maken ze dat mensen nog meer zonder bon paarden gaan verkopen en illegale handel gaan doen. Het gaat al zo slecht met de handel op dit moment en dan willen ze ook nog verhoging van de BTW tarief. Dan krijg je het zelfde als Engeland overal gedumpte paarden omdat mensen ze niet meer kwijt kunnen.

Leuk hoor Europese Unie...blij dat Frankrijk en Duitsland NEderland gaan helpen bij het protest.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:19

Nou dat geeft de economie weer een trap in het gat dat de kredietcrisis heet, klasse hoor! Echt goed nagedacht....

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:01

Ik vraag me af waar ze zich druk om maken, want die handel gaat bij mijn weten toch voor 90% zwart. En inderdaad; goeie actie precies op t moment dat de handel al zo slecht is. Engeland toestanden moet je zeker niet willen :=

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:20

Voor zover ik weet word een paard 9 van de 10 keer contant betaald....
Heb een heel stel pony's verkocht en die werden altijd contant betaald...en ik heb nooit aan belasting gedacht zelfs....
Mn paard (en vorig jaar ook een Haflinger op de paardenmarkt)heb ik ook contant betaald, haha nu snap ik dat ik het niet mocht overmaken maar dat die kerel waar ik mn Fries gekocht heb het geld gewoon wiled zien..... maar bij mijn weten gaat dat hier altijd zo, denk je echt dat er straks op de paardenmarkt in Hedel veel keurige facturen met BTW worden geschreven? Als je graag zakken rolt moet je daar naar toe, hoorde pas van mn zwagertje die bij een bevriende handelaar mee zat te tellen na een markt dat hij voor 1½ ton in zn portemonee had zitten. Haha nee daar gaan de overheid echt niet hun staatsschuld mee aflossen whahaaha succes advocaat generaal!

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:54

Urnie85 schreef:
Voor zover ik weet word een paard 9 van de 10 keer contant betaald....
Heb een heel stel pony's verkocht en die werden altijd contant betaald...en ik heb nooit aan belasting gedacht zelfs....
Mn paard (en vorig jaar ook een Haflinger op de paardenmarkt)heb ik ook contant betaald, haha nu snap ik dat ik het niet mocht overmaken maar dat die kerel waar ik mn Fries gekocht heb het geld gewoon wiled zien..... maar bij mijn weten gaat dat hier altijd zo, denk je echt dat er straks op de paardenmarkt in Hedel veel keurige facturen met BTW worden geschreven? Als je graag zakken rolt moet je daar naar toe, hoorde pas van mn zwagertje die bij een bevriende handelaar mee zat te tellen na een markt dat hij voor 1½ ton in zn portemonee had zitten. Haha nee daar gaan de overheid echt niet hun staatsschuld mee aflossen whahaaha succes advocaat generaal!

Tja alleen noemen ze dit belastingontduiking en dat is strafbaar :+

Het is toch met name vervelend voor de particulier, want die gaat dit betalen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:58

Ik vond het oneerlijk dat wij in belgie aan die 21% zaten en onze noorderburen niet,is een beetje discriminatie vond ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:16

Kostolany schreef:
Leuk hoor Europese Unie...blij dat Frankrijk en Duitsland NEderland gaan helpen bij het protest.

Dat die helpen is eigen belang, ook daar hanteren ze een laag BTW-tarief op paarden i.t.t. de meeste EU-landen.

Voor de particulieren handel is er geen verschil, maar voor handelaren betekend is het wel degelijk een groot verschil.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:31

Is het niet zo dat je pas sinds kort in het paspoort van je paard kunt aangeven of je het dier voor consumptie hebt of niet, omdat er in de regelgeving van uit gegaan wordt dat de dieren altijd in de voedsel keten komen? Vandaar het verbod op bute en het niet langer zelf mogen kopen van ontwormers? Dat was toch allemaal vanwege die europese wetgeving op het gebied van dieren in de voedselketen?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:32

savath schreef:
Ik vond het oneerlijk dat wij in belgie aan die 21% zaten en onze noorderburen niet,is een beetje discriminatie vond ik.

Inderdaad! Omhoog die BTW in Nederland !! (of omlaag in Belgie... ;) )
Het is oneerlijke concurrentie. Al onze inkoop (voer, strooisel, loonwerker) is 6% dus wij zitten altijd met een 'gat' van 15%.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:59

Paarden voor consumptie tegen laag BTW de grens over? Dát is toch stom?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:54

Janine1990 schreef:

Hoe bedoel je?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:56

storrum schreef:
Janine1990 schreef:

Hoe bedoel je?

Paarden die voor de consumptie bestemd zijn, tegen een laag BTW, maakt dat er meer paarden voor consumptie het land uit worden gevoerd. Dat gaat het transport niet echt tegen... Lijkt me dat je daar dan ook beter hoog BTW op kunt heffen. Maargoed, misschien zeg ik wel iets heel stoms... :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:40

pfff belastingen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:44

Op het moment dat een paard de grens over gaat, naar een ander EU land, van bedrijf/handelaar naar bedrijf/slachthuis is er geen sprake van BTW verrekening/afdracht.
Een z.g.n. intracommunautaire levering. De uitvoerende partij moet dan wel beschikken over het BTW nummer van de koper en één keer per kwartaal opgave doen aan de belastingdienst naar wie de uitvoer heeft plaatsgevonden.

Gaat een paard de grens over buiten de EU dan is er geen BTW verschuldigd in het land van herkomst, wel invoerrecht en evt. BTW in het land van bestemming.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:26

Ik heb zonet de website gelezen die hierboven genoemd wordt.
Weet iemand wanneer er een besluit genomen wordt over deze verhoging?
En wanneer de BTW-verhoging dan in zou kunnen gaan?