Deel ontwormingsmiddelen voor paarden schaadt biodiversiteit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Deel ontwormingsmiddelen voor paarden schaadt biodiversiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 08:04

http://www.agd.nl

Een aantal ontwormingsmiddelen voor runderen, paarden en schapen is schadelijk voor kevers en vliegen die in de mest van die grazers leven. Indirect zijn de ontwormingsmiddelen hierdoor ook zeer schadelijk voor vogels en andere dieren.

Daarop wijst de Vlaamse volksvertegenwoordiger Gwenny De Vroe (Open VLD) de Vlaamse minister van Leefmilieu Joke Schauvliege. De Vroe vraagt naar de invloed van de middelen op de biodiversiteit.

Uit de repliek van de minister blijkt dat de middelen voor mestafhankelijke geleedpotigen, zoals kevers en vliegen, dodelijk kunnen zijn. Een aantal insectenetende vogelsoorten ondervindt indirect negatieve effecten door een verlaagd voedselaanbod. In het watermilieu kunnen de middelen een risico vormen voor vissen, amfibieën, schaaldieren en insecten.

De minister noemt een aantal alternatieve methoden om worminfecties bij vee tegen te gaan; het vermijden van permanente beweiding van percelen, vaccinatie, en biologische ontwormingsmiddelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:34

Mijn hemel, dit lijkt me echt overdreven.. alsof paardenhouders, veeboeren massaal het milieu verpesten met grote gifspuiten..
deze Belgische dames kunnen zich beter druk maken over andere zaken: in België kennen ze grote hormoonschandalen - in het verleden is daar genoeg over te doen geweest. En het bestaan van de hormoonmaffia heeft zelfs mensen de kop en het leven gekost. Als er iets schadelijk is voor het milieu én de mens en het dier dan is dat het wel.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:37

Jezus, straks mogen we de mestballen ook niet meer uit de weides halen omdat die beestjes dan geen eten meer hebben. :roll: Zouden ze zich niet beter bezig houden met de echte problemen van ons land. De criminaliteit, bedrijven die wegtrekken naar de goedkopere oostbloklanden, België die maar geen regering krijgt etc.

dblijham

Re: Deel ontwormingsmiddelen voor paarden schaadt biodiversiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:51

Gaat de minister mij voorzien van zoveel weidegrond dat permanente beweiding niet langer nodig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:53

Aha en we zitten allemaal zo creatief te doen met de weinige weide grond die we al hebben voor de lol?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:01

wat moeten we hier mee?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:03

Nah, ze zullen belgië in laagjes moeten maken. Een laag industriegebieden, een laag woongebied, een laag landbouwgrond en een laag natuurgebied. :+

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:08

Nou dit is dus wel duidelijk een probleem... Zelf heb ik met mijn veldwerk direct het effect gemerkt van de schaapskudde die ontwormd was in dat gebied. Alle mestkevers lagen op hun rug en we hebben er toen vrijwel geen levende kunnen vinden terwijl ze er voorheen rijkelijk floreerden.
Insecten zijn zeer belangrijk voor de bodem en daarmee ook voor alle dieren die leven van deze bodem - zoals onze paarden.
Dus ik denk dat er wel degelijk eens gekeken mag worden naar de effecten van het ontwormen op de biodiversiteit.

Persoonlijk vind ik het ook geen indirect probleem voor de vogels, maar toch echt een direct probleem. Geen voedsel = sterfte.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:12

Tja, al die pesticiden die ze op onze landbouwgewassen spuiten hebben ook een negatieve werking op geleedpotigen. Sterker, die zijn speciaal gemaakt om insecten uit te roeien...

Dat je met wormmiddelen een kringloop verstoort lijkt me duidelijk, dat is er ook precies de bedoeling van.
Gelukkig maar dat paarden doorgaans maar een paar x per jaar ontwormd worden en de schade vast beperkt blijft.

Citaat:
Een aantal insectenetende vogelsoorten ondervindt indirect negatieve effecten door een verlaagd voedselaanbod.

Zonder paardenhouder is er dus ook een verlaagd voedselaanbod.

Leve de paardenhouder dan maar, en als hij zijn dieren gezond kan houden door af en toe ontwormen, valt er misschien wel eens een vogel dood neer, maar blijft de soort als geheel dus wel in stand. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:16

Mait schreef:
Citaat:
Dus ik denk dat er wel degelijk eens gekeken mag worden naar de effecten van het ontwormen op de biodiversiteit.

Zou je moeten kijken of de soorten als geheel minder voorkomen sinds het introduceren van bijvoorbeeld ivermectine (dat inderdaad in het oppervlaktewater desastreus is, en waarvan restjes ook chemisch afval zijn...)

Maar dan is het ook interessant om te bekijken of er minder mestkevers zouden kunnen overleven zónder landbouwhuisdieren, heel veel natuur is immers verweven met allerlei vormen van extensieve veehouderij...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:02

dan moet de minister dat beleid maar op haar eigen paard toepassen...als ze er 1 heeft.
Ik blijf gewoon ontwormen..

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:25

Lang leve die wormenspuiten!!!! Ik vind het verhaal verschrikkelijk overdreven, en de vogeltjes hebben zat te vreten, bij mij gaan er zo verschrikkelijk veel vliegen dood in huis! Dan gaan ze maar bij mij voor het raam zitten om ze lekker tegen te houden. Haha echt een bijdehant verhaal, laten ze eerst lekker een fatsoenlijke regering gaan maken daar in plaats van die flauwekul roepen

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:27

Dit is wel degelijk een probleem, of paardenhouders dit nou 'willen zien' of niet. Wat je nog zou kunnen doen om de schade enigszins te beperken: De paarden na het ontwormen (mn Equest is echt de pest) 24 uur op stal of in een paddock houden zodat je de mest direct kan opvangen en afvoeren. Zo komt er veel minder in de bodem terecht.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:30

Ik wil er trouwens nog even bij vermelden dat ik veel van de reacties hier extreem kortzichtig vind. Er is echt wel leven naast jullie geliefde paarden hoor! En als het je toch alleen maar om je eigenbelang gaat: een gezond bodemleven zorgt voor een gezonde grasmat, wat weer zorgt voor jahaaaa: gezonde paarden ;)

Naar mijn mening is er in ons huidige politieke klimaat veeeels te weinig aandacht voor natuur en milieu en is het alleen maar ikke ikke ikke (vul de rest zelf maar in)...

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:35

Bovendien hebben nieuwe studies uitgewezen dat er te veel ontwormd wordt bij paarden & dat er daardoor ook resistentie kan optreden ! :o
De farmaceutische bedrijven doen ons natuurlijk graag anders geloven Want zij varen er wel bij ! 8-)

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:39

@ Urnie 85
Citaat:
Haha echt een bijdehant verhaal, laten ze eerst lekker een fatsoenlijke regering gaan maken daar in plaats van die flauwekul roepen
Je gaat wel heel erg kort door de bocht !!
Haha ....
Qua het vormen van regeringen ( & dan nog wel een fatsoenlijke) kunnen beide landen mekaar een handje geven :)
Maar dit is natuurlijk volledig off topic !!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:50

peer2005 schreef:
Dit is wel degelijk een probleem, of paardenhouders dit nou 'willen zien' of niet. Wat je nog zou kunnen doen om de schade enigszins te beperken: De paarden na het ontwormen (mn Equest is echt de pest) 24 uur op stal of in een paddock houden zodat je de mest direct kan opvangen en afvoeren. Zo komt er veel minder in de bodem terecht.

En die mest gooi je vervolgens buiten op de mesthoop waar wederom insecten op gaan zitten die weer gegeten worden door vogeltjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:00

bullshit, onzin. Tuurlijk krijg je zeer lokaal bij de eerste uitscheiding van een dier dat er ook mestkevers e.d. het loodje leggen.
Maar wat is de halfwaardetijd van zo'n ontwormmiddel?
en je hebt te maken met een verdunningsfactor, kortom, zonder echte cijfers is zo'n stelling volledige nonsens. Het is zeker niet blijvend schadelijk.

Verder moet je dan ook alle vrouwen die de pil slikken opsluiten, want ook die hormonen worden weer uitgescheiden, mensen met andere medicijngebruik mogen ook niet meer zomaar op de plee schijten, want ook dan komt het uiteindelijk in het oppervlaktewater terecht.
Douchen mag niet meer, want ook de deo's, shampoo's met conserveringsmiddelen, en het zweet wat weer additieven uit het eten bevat is schadelijk.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-10-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:01

Nou volgens mij is die mest in werkelijkheid rijp voor het chemisch afval.. Maargoed, als je het op de mesthoop gooit en het afdekt breken de schadelijke stoffen heus af, alles beter dan het direct op het land laten liggen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:06

Ach, water is ook een chemische stof. Zuiver water is voor de mens ook dodelijk. Kortom, kom met echte cijfers, vergelijkingscijfers (uitstoot van fabrieken en sterfte t.o.v. die paar wormenkuren, halfwaardetijden, afbraakmechanismes, enz).

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:13

Als je er zelf blijkbaar zo veel verstand van hebt, waarom zoek jij het dan niet even voor ons uit? ;) Ik heb hier met meerdere biologen over gesproken en daarop baseer ik mijn mening. Zelf vind ik het totaal geen moeite om de eerste mest, waar toch echt de hoogste concentratie gif in zit, relatief veilig af te voeren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:15

Ik vind het wel een interessante discussie. Uiteindelijk hebben wij best veel invloed op onze omgeving. En het is redelijk aannemelijk dat ontwormingsmiddelen in mest invloed hebben op de kevers ed die van de mest leven en daardoor ook weer de dieren die de kevers eten.

Veel vogels heb al moeite met het veranderen van de habitat, laat staan dat ook nog eens voedselbronnen verdwijnen.

Natuurlijk zou er eens goed onderzoek naar gedaan moeten worden!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:38

peer2005 schreef:
Ik wil er trouwens nog even bij vermelden dat ik veel van de reacties hier extreem kortzichtig vind. Er is echt wel leven naast jullie geliefde paarden hoor! En als het je toch alleen maar om je eigenbelang gaat: een gezond bodemleven zorgt voor een gezonde grasmat, wat weer zorgt voor jahaaaa: gezonde paarden ;)

Naar mijn mening is er in ons huidige politieke klimaat veeeels te weinig aandacht voor natuur en milieu en is het alleen maar ikke ikke ikke (vul de rest zelf maar in)...

Nou inderdaad, wat een reacties,... Paard leeft in harmonie met de spinnetjes, kevertjes torretjes en vogeltjes,.. al miljoenen jaren. Wij beïnvloeden onze omgeving enorm en zijn ons vaak niet of onvoldoende bewust van de gevolgen (of we hebben er lak aan,...).
Juist omdat ontworming zo in opmars komt door het toenemend aantal paarden (en het toenemend aantal wedstrijd ruiters/vervoer en verkoop van paarden) is het belangrijk om te kijken wat de gevolgen - zouden kunnen - zijn voor bodem en net zo goed de paarden zelf. Resistentie kan inderdaad optreden en dat gebeurt vast en zeker al.
Daarom ben ik ook wel degelijk van mening dat er onderzoek uitgevoerd zou moeten worden naar de gevolgen. Dus dat we nog geen cijfers kunnen laten zien geeft juist aan hoe belangrijk de uitvoering van onderzoek is in dit stadium!!

Na 4 jaar biologie studie blijft het me opvallen dat men zich niet bewust is van het belang van de organismen op deze planeet... En - sorry dat ik het zeg - zo'n egoïstische instelling heeft.

@ Germie; even off-topic wat versta je onder zuiver water? Demi water..? Kan me niet voorstellen dat het dodelijk is,... Nog nooit van gehoord :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:53

mait schreef:
Nou inderdaad, wat een reacties,... Paard leeft in harmonie met de spinnetjes, kevertjes torretjes en vogeltjes,.. al miljoenen jaren. Wij beïnvloeden onze omgeving enorm en zijn ons vaak niet of onvoldoende bewust van de gevolgen (of we hebben er lak aan,...).
Juist omdat ontworming zo in opmars komt door het toenemend aantal paarden (en het toenemend aantal wedstrijd ruiters/vervoer en verkoop van paarden) is het belangrijk om te kijken wat de gevolgen - zouden kunnen - zijn voor bodem en net zo goed de paarden zelf. Resistentie kan inderdaad optreden en dat gebeurt vast en zeker al.
Daarom ben ik ook wel degelijk van mening dat er onderzoek uitgevoerd zou moeten worden naar de gevolgen. Dus dat we nog geen cijfers kunnen laten zien geeft juist aan hoe belangrijk de uitvoering van onderzoek is in dit stadium!!

Na 4 jaar biologie studie blijft het me opvallen dat men zich niet bewust is van het belang van de organismen op deze planeet... En - sorry dat ik het zeg - zo'n egoïstische instelling heeft.

@ Germie; even off-topic wat versta je onder zuiver water? Demi water..? Kan me niet voorstellen dat het dodelijk is,... Nog nooit van gehoord :+

Normaal water is al giftig, maar demi water nog giftiger. Om te leven moet je zoutspiegel in balans zijn, drink je teveel water krijg je te weinig zouten binnen en kan je water vergiftiging krijgen, drink je alleen demi water gebeurt dit nog sneller omdat er in kraanwater nog wat zouten zitten en in demi water 0.
offtopic natuurlijk :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:57

Jeetje, ik schrik hier echt van. Toen ik het bericht las dacht ik: is toch oud nieuws, waarom plaatsen ze dat? Maar nu ik de reacties lees denk ik: blijf deze berichten plaatsen!

Preventief ontwormen is nergens voor nodig. Ik test mijn paard al jaren en er zijn ook vele jaren geweest dat hij niet ontwormd hoefde te worden. Dan ben ik blij dat ik mijn paard niet onnodig gif geef. En als er wel eitjes aangetroffen worden kun je ook een gericht middel gebruiken. Daarnaast zijn wel eens eitjes aangetroffen die onder het alarmerende aantal zaten, en bij de volgende controle werden er geen eitjes meer aangetroffen. Zo kun je zien dat het paard ook zelf een worminfectie kan bestrijden.

germie schreef:
Verder moet je dan ook alle vrouwen die de pil slikken opsluiten, want ook die hormonen worden weer uitgescheiden, mensen met andere medicijngebruik mogen ook niet meer zomaar op de plee schijten, want ook dan komt het uiteindelijk in het oppervlaktewater terecht.
Douchen mag niet meer, want ook de deo's, shampoo's met conserveringsmiddelen, en het zweet wat weer additieven uit het eten bevat is schadelijk.

Je beseft het zelf misschien niet, maar je hebt echt goede ideeen! (effect van de pil op het millieu is bekend, en het lijkt me nuttig om dat van andere medicijnen te onderzoeken)

En doe mij maar een slok H2O! :Y)