WEG Springen: Geen medaillekansen meer voor Oranje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

WEG Springen: Geen medaillekansen meer voor Oranje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 07:41

http://www.knhs.nl / www.sporza.be

Belgen wel door naar finale

Marc Houtzager moest met HBC Tamino foutloos blijven om het Nederlandse team in de strijd om een plek bij de eerste tien te houden. Maar net als de eerste drie ruiters van het Oranje kwartet tikte ook het paard van Houtzager twee balken uit de lepels, waardoor titelverdediger Nederland slechts als 15de eindigde.

"Hier hadden we niet op gerekend. De paarden waren in vorm en gisteren oogden ze fris, maar nu was het gewoon van begin tot het einde niet onze wedstrijd. Om mee te doen in de strijd om de medailles hebben we gewoon op zijn minst twee combinaties nodig die in staat zijn om foutloos te presteren. Die bleken we nu niet bij ons te hebben", aldus bondscoach Rob Ehrens, die een bijna teneergeslagen indruk maakte.

Marc Houtzager zocht de fouten, net als de overige ruiters, in de eerste plaats bij zichzelf. "Ik vond dat mijn paard heel goed sprong. Misschien werd hij iets sterk na de oxer voor de dubbel van steilsprongen. Daar kregen we naar mijn gevoel een pechfout. Waardoor de fout ontstond op de laatste hindernis, ik zou het niet weten. HBC Tamino is een paard dat in het parcours best sterk is, maar dat is ook zijn kwaliteit. Ik ben aan de ene kant wel teleurgesteld, maar aan de andere kant, zo is het spel en zo zijn de regels", aldus Houtzager.

Rob Ehrens dus teleurgesteld over de prestaties van de springruiters. "Ja, het is zuur, je wereldtitel op deze wijze kwijt te raken. We zijn hier naar toe gekomen met een goed team en dat hebben we in de laatste wedstrijden van de super league ook laten zien. Gisteren hebben we goed gepresteerd, maar helaas hebben we dat vandaag niet vast kunnen houden. We hebben nou eenmaal gewoon twee foutloze ritten nodig en dat hebben we vandaag niet kunnen neerzetten. Toch ben ik van mening dat de ruiters goed hebben gereden en dat de paarden goed hebben gesprongen, maar drie maal acht strafpunten tellen hard door. Hoe pijnlijk ook het boek Kentucky is, dit boek is uit en met een klap dicht gesmakt, maar nu op weg naar het EK in Madrid en daar dan maar ons kwalificeren voor de Spelen van Londen 2012", aldus Ehrens, die het komende indoor seizoen hoopt het Oranje kwartet te kunnen gaan versterken.

België mag wél finale rijden
Dankzij sterke prestaties van Philippe Le Jeune en Jos Lansink is de Belgische jumpingploeg op de Wereldruiterspelen in de VS opgeklommen van de vijftiende naar de achtste plaats. De Belgen hebben zo een plaatsje in de finale veroverd, die woensdagnacht wordt gereden. Individueel staat Le Jeune op de derde plaats.

Na de teleurstellende prestaties op de openingsdag kwam het Belgische viertal dinsdag een stuk beter voor de dag. Philippe Le Jeune bleef voor de tweede dag op een rij foutloos, waardoor hij ook individueel erg hoog scoort. Jos Lansink, die zijn individuele titel verdedigt, zette dinsdag zijn uitschuiver van een dag eerder recht met een foutloos parcours. Ook individueel houdt hij zo zijn kansen gaaf. Judy-Ann Melchior en Dirk Demeersman lieten elk slechts één balk vallen. Door die goeie collectieve prestatie komt België de top tien binnen, waardoor het woensdag de finale mag rijden.

Tussenstand landenwedstrijd:

1) Duitsland - 17.80
2) Brazilië - 18.49
3) USA - 18.69
8) België - 22.70
15) Nederland - 35.33

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:12

Ja vond het erg jammer van de ritten van de nederlanders. helaas zo is het spel, je kan niet alles mee hebben.
Ben benieuwd of we ons kwalificeren voor de spelen in Londen, ga er stiekum toch wel vanuit :o.

blue_kim

Re: WEG Springen: Geen medaillekansen meer voor Oranje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:29

Het was wel spannend hoor die laatste rit... zat met me billen bij elkaar geknepen :D

Vond overigens de rit van Jos Lansink wel echt een pracht rit om te zien! Dat paard sprong er echt zo gemakkelijk overheen! alsof het niks voorstelde.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:50

Erg jammer, maar ik had er van te voren ook niet heel veel van verwacht.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:08

Dirk Demeersman 1 balk? Hij tikte er vier af toch?
Leuk dat België doorgaat!
Jammer vr Nederland..

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:30

Shanna_W schreef:
Dirk Demeersman 1 balk? Hij tikte er vier af toch?

Ja inderdaad ... Hij was het schrapresultaat
Jos had de eerste dag ook 3 balken ! Maar heeft zich gelukkig herpakt. :o

Aan al onze Nederlandse vrienden : Jammer voor Nederland : supporter nu voor België : kunnen we goed gebruiken. 8-)
Enne Jos Lansink is toch een Nederbelg :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:32

blue_kim schreef:
Het was wel spannend hoor die laatste rit... zat met me billen bij elkaar geknepen :D

Vond overigens de rit van Jos Lansink wel echt een pracht rit om te zien! Dat paard sprong er echt zo gemakkelijk overheen! alsof het niks voorstelde.

Jos rijdt ze er ook zo simpel overheen :j Zie hem altijd graag rijden.

fritsvantg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:38

goed voor de Belgen! want 8e plaats is ook olympische nominatie, dus als ze daar bllijven of hoger eindigen dan zit londen 2012 snor voor de zuiderburen.
Ps vanavond (Ned tijd) starten ind, Smolders en Vrieling, vannacht 01.00 uur start oa Houtzager (staat 33e) daar begint NC WK voor de beste 10 Groet Frits van 't groenewout

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:39

Is toch jammer dat zo iemand niet voor het nederlandse team rijdt... maar ja dat hebben ze ook zelf voor elkaar gekregen.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:41

Ja idd ... ik vind Jos toch echt een stijlruiter ... :9
Schijnbaar had Valentina de eerste dag last v/d schaduwen vanwege kunstlicht! Als dat maar goed komt vanavond !!! :Y)
Ploeg heeft zich met een 8e plaats trouwens wel gekwalificeerd voor de OS . Leuke opsteker toch ??? 8-)

fritsvantg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:43

nee nee ze als je 8e worden dan pas eerst nog 3e manche rijden vannacht groet Frits

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:20

erg jammer :(

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:30

@ fritsvantg
Je hebt helemaal gelijk :)
Ze moeten zich vannacht bewijzen ....maar de eerste 8 mogen mee toch ? ;)
Zouden we ons dit nu echt nog af laten pakken? Met zulke goeie internationale ruiters ?? :o
( Dirk ff buiten beschouwing laten al weet je maar nooit > tis ook een vechter }:0 )
Dus
FINGERS CROSSED FOR BELGIUM !!!

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:35