Slecht ruiterpad zorgt voor gevaarlijke situaties op voetpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Slecht ruiterpad zorgt voor gevaarlijke situaties op voetpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 09:15

http://www.echo.nl/

Het ruiterpad in Bergen naar het Voorbos is onbegaanbaar. Door het slechte weer is het pad op zeker drie plekken onbegaanbaar voor paarden. Veel ruiters gaan daarom via het Paddenpad. Een rustige weg waar ze stapvoets gaan. Veel wandelaars ergeren zich hier echter aan. Een verwarrende situatie want het bordje verboden voor ruiters is sinds de herinrichting van het pad verdwenen. Mag je nou wel of niet met je paard over het Paddenpad? "Dat mag niet", laat woordvoerder van de gemeente, John van Woezik, weten. Wel erkent de gemeente dat het ruiterpad onbegaanbaar is. De gemeente heeft tijdelijk een andere route voor de ruiters bedacht. Het ruiterpad wordt binnenkort zo aangepast dat modderplassen verleden tijd zijn.

Ingvild Kossen is een van de ruiters waarbij de verwarring afgelopen week toeslaat. Haar paard staat al vijf jaar aan de Groeneweg op stal en ze gaan regelmatig het bos in. Om vanaf de Groeneweg in het bos te komen, rijdt Ingvild gewoonlijk via het ruiterpad in het voorbos. Het stukje bos tussen het Paddenpad en de Sluislaan. Normaliter geen probleem, behalve als het veel geregend heeft. Water kan niet weg waardoor het een grote modderpoel wordt.

Dan maar de veiligste en rustigste route via het Paddenpad, dacht Ingvild. Om voetgangers zo min mogelijk te hinderen, stapte de amazone vorige week rustig richting het bos. Dat schiet een wandelaar in het verkeerde keelgat. Ingvild: "Ik mocht van deze meneer het Paddenpad niet op. Hij trok zelfs aan mijn teugels en zwaaide met zijn armen. Ik probeerde uit te leggen dat dat heel gevaarlijk is. Paarden zijn vluchtdieren en het kan zo mis gaan." En het gaat ook mis. Door het getrek aan de teugels, valt het hoofdstel af en vlucht Ingvilds paard om, gelukkig, even verderop rustig te gaan grazen. "Ik wil er niet aan denken wat er gebeurd zou kunnen zijn als hij over het wildrooster was gelopen, grote kans dat een of meerdere benen waren gebroken, of als hij in paniek was gaan steigeren waardoor ook de oude man gewond had kunnen raken. Wij zijn deelnemers aan het verkeer en we mogen op fietspaden rijden of aan de kant van de weg als het niet anders kan. We willen niemand tot overlast zijn en met plezier onze hobby uitoefenen."

De gemeente laat weten dat de ruiters zonder problemen op de Meerweg en de Lijtweg mogen rijden.

Noot redactie: Ten onrechte wordt in bovenstaande tekst gesuggereerd dat ruiters te paard zich (wettelijk gezien) op fiets- en voetpaden mogen begeven. Ruiters te paard en ook ruiters die hun paard begeleiden vallen onder bestuurders. De verkeersregels die voor bestuurders gelden, gelden dus ook voor ruiters.

Ewan

Re: Slecht ruiterpad zorgt voor gevaarlijke situaties op voetpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:20

Lekker bijdehand van die man om aan de teugels te gaan trekken!

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:24

gewoon afblijven van andermans spullen, zeker van dieren. Probeer het verbaal maar op te lossen en als je dat niet lukt, zeg dan gewoon niets
en bemoei je er niet mee.
Had niet mijn paard moeten zijn.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:24

Wat een idioot zeg... Als ik een zweep bij me had gehad, kon die rekenen op een rode kont!!!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:26

dat probleem is er al jaren inderdaad.
sowieso is het krom in de gemeente bergen.
als je paard poept op openbare wegen, en je ruimt het niet op kan je een boete van 1600,- riskeren, terwijl de wegen naar de ruiterpaden toe vaak lang over de openbare weg / fietspaden gaan..
de snelste / veiligste route is dan vaak niet legaal..
wat willen ze nu eigenlijk???
ik snap dat poep op de wegen niet ideaal is, maar van sommige paarden kan je niet afstappen tijdens een rit.

blij te horen dat er nu wel een alternatief ruiterpad gemaakt wordt.
en die man, die had aan mij ook echt een verkeerde gahad hoor! wat een brutaliteit!
Laatst bijgewerkt door renskje op 05-10-10 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:27

dalmarieke schreef:
gewoon afblijven van andermans spullen, zeker van dieren. Probeer het verbaal maar op te lossen en als je dat niet lukt, zeg dan gewoon niets
en bemoei je er niet mee.
Had niet mijn paard moeten zijn.

Die van mij al helemaal niet :x.
Voor dit soort problemen moeten ze maar bij die gemeente klagen, ruiters kunnen ook niets aan doen dat dat pad zo klote is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:31

fietspaden rijden of aan de kant van de weg is niet waar..want je bent een bestuurder dus eigenlijk moet je je aan de regels van Autoos houden. Alleen vaak zijn de situaties te gevaarlijk daarvoor. maar Fietspad pas op uit den boze.

Tja het is en blijft een probleem met paarden in het bos en verkeer. Welke keuze is juist en wat is veiligste voor je paard. En het onbegrip van mensen die niets met paarden hebben is ook al jaren en bijna niet te voorkomen. Ook mensen die in het bos wandelen zitten weleens op jou ruiterpad. Ik probeer mijn houding naar iemand altijd maar heel beleefd en galant te houden en me aan de ruiterpadden te houden of aan de verkeersregels die geleden..maar soms wordt dat onmogelijk gemaakt door onduidelijke aanduidingen, of onbegaanbare paden

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:35

Citaat:
Wij zijn deelnemers aan het verkeer en we mogen op fietspaden rijden of aan de kant van de weg als het niet anders kan.

Wrong.

Je mag helemaal niet op het fietspad en als bestuurder hóór je juist op de weg.

En nee, ik zeg niet dat dat altijd het meest veilige is, maar zo ligt het wel vast in de wet. Beetje domme uitspraak om in dat artikel te zetten. Is het gelijk duidelijk dat niet alle ruiters snappen hoe het hoort.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:42

Dit probleem speelt echter al zo lang en er wordt geen reet aan gedaan. Mijn paard zakte rustig tot zijn knieen aan toe in de blubber
Ik heb de gemeente ook wel eens een mail gestuurd maar omdat dat al zo lang geleden is weet ik het antwoord niet meer.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:44

Lastige situatie, Ik zou ook gaan voor t voetpad, dan wel in stap uiteraard :j ..
Ik weet wel dat als iemand op die manier aan mijn paard komt ik woest wordt, kan er zo kwaad om worden als mensen zo onnozel tegenover dieren doen 8)7 ..

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:47

Eigenlijk te gek voor woorden, wat een brutaliteit om aan een andersmans paard te komen!
Ben blij dat het hier int noorden nog niet zover is, hier krijg je reacties als wat een leuk paardje! e.d.
Maar nog nooit (behalve met de MKZ periode) opmerkingen over of je wel of niet ergens mag rijden!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:48

Hier zeuren mensen ook als we en stukje buiten het ruiterpad gaan,het scheelt een hele omweg.Maar als je ziet wat er allemaal over het ruiterpad gaat;mountainbikers,fietsers,wandelaars,mensen die hun hond erop uit laten.En daar hoor je ze niet over,ik zeg er zelf nix over,maar vind het niet leuk.Er loopt ook een fietspad naar het ruiterpad,maar via dat fietspad mogen we ook niet naar het ruiterpad.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:49

Laten wij dan ook eens gaan klagen over alle voetgangers die met mooi weer op onze ruiterpaden lopen en weigeren aan de kant te gaan!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:50

Tis maar goed dat ie mij niet was tegengekomen. Ben in zo'n situatie niet bang om mijn zweep te gebruiken. Levensgevaarlijk zoiets!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:00

zonnetje1903 schreef:
Laten wij dan ook eens gaan klagen over alle voetgangers die met mooi weer op onze ruiterpaden lopen en weigeren aan de kant te gaan!

9 van de 10 keer mogen zij daar gewoon komen hoor. Dus succes.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:07

Vraag me af of die man is aangeklaagd wegens vandalisme ofzo.
Die man heeft moedwillig haar hoofdstel kapot gemaakt en haar leven en dat van haar paard daarmee in gevaar gebracht.

Hier bij ons is aan het begin van het bos ook geen mogelijkheid om bij de ruiterpaden te komen, maar als we rustig stappen is hier eigenlijk nooit wat aan de hand.

Loslopende kinderen op de ruiterpaden vind ik vaak wel eng. Die springen zo voor je paard en dan de ouders vinden het vaak nog goed ook!
Het is gewoon wachten op de dag dat zo'n kind tussen de benen van een paard eindigt. Doodeng vind ik dat!

Jammer dat er zo weinig respect nog is voor een paard in het bos.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:07

ik blijf het korm vinden dat wij als 'bestuurders' de weg op moeten. dat vind ik veeeeelste gevaarlijk!! zelf als ik met me paard zou gaan wandelen zou ik de weg op moeten!! nou ik zie mezelf nou niet de weg op lope van 60 km. Daar ergen automobilsiten ook aan en rijden ze juist extra hard langs je.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:14

Ik ben zelfs een keer aangehouden, toen ik niets vermoedend het parkje in het dorp in reed, ik zou even lekker een stukje gaan rijden.

Kom ik de hoek om, stop politie... Zit je dan op je paard! Of ik even mijn ID wou laten zien en of ik wel wist dat ik niet op een voetpad mocht rijden. Ja, dit wist ik inderdaad. Maar ik stapte netjes in de berm en wou gewoon even door het parkje. Maar dit laat ik nu wel.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:15

masja schreef:
Vraag me af of die man is aangeklaagd wegens vandalisme ofzo.

Vernieling :) En tsja, ik had wel aangifte gedaan!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:30

Dit euvel speelt al jaren!

Het pad door het bos was tot zo'n 3 jaar geleden met regen echt amper te begaan. ( in december ben ik alweer 3 jaar weg uit Bergen)
Toendertijd is er aan het eind van het Paddenpad een wildrooster neergelegt, en volgens mij zag ik deze vorige week er nog liggen, dus sowieso niet wijs om over het Paddenpad te gaan.
In het verleden dat ik daar reed door het bos met mijn wijlen KWPN-er van 1.70m werd ik regelmatig aangesproken dat wij (?) niet asociaal over het Paddenpad mochten racen.
Het Paddenpad werd in mijn tijd regelmatig gebruikt door een paar mensen met o.a. IJslanders ( niet alle mensen met IJslanders, dus niet meteen een klaagserenade aub), zodat ze daar even lekker konden tölten of telgangen. Dus ik vroeg aan die mensen die mij hierover aanspraken ook of ze de hoefafdrukken van mijn paard hadden zien staan daar. Maar dat was niet echt het geval.

Ik ben ook bang dat Bergen de komende jaren niet verlost is van dit probleem.

A__nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:00

wat een idioot, je gaat toch niet zomaar aan een paard zn teugels trekken. gelukkig is het goed afgelopen!

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:09

ik ken het hele verhaal en dit is vorig jaar al met de gemeente besproken, de gemeente Bergen gaat het ruiterpad verleggen. dit is al met een aantal ruiterpaden gebeurd om het oude hof en zal ook in het bos gedaan worden, bovendien komt er zand op, wat er nu oplegt gaat er weer af en de ze worden aangerild. en er word elk jaar bekeken of er onderhoud moet worden gedaan, dit gaat in overleg met mij, wil je meer weten..? pb mij dan
Ingvild ken ik trouwens persoonlijk en weet uit de eerste hand hoe en de wat

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:19

Als ze was afgestapt had ze gewoon een voetganger geweest en had ze erlangs gemogen. Maar komop zeg, dan komt er een paard in stap langs, anders doe je even moeilijk? := De ouderen van tegenwoordig :\

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:42

Naast je paard ben je alsnog een bestuurder.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:43

Sammie schreef:
De gemeente laat weten dat de ruiters zonder problemen op de Meerweg en de Lijtweg mogen rijden.

Dan mogen ze wel langs de Meerweg en de Lijtweg, maar ik vind de Meerweg nou ook niet de meest ideale weg om over te rijden.
Denk dat inderdaad dit probleem nog jaren zal blijven spelen...