De Nederlandse springruiters verdedigen in Lexington de wereldtitel maar hebben weinig reden dat als belasting te voelen. Oranje is geen uitgesproken medaillekandidaat. Hoewel, dat was de equipe in 2006 in Aken ook niet. ,,Ik leg er geen druk op want des te slechter gaat het’’’, zei bondscoach Rob Ehrens. ,,Maar er is altijd hoop. We hebben al jaren een goede teamspirit.’’
Ehrens wachtte het langst van allemaal met het samenstellen van de ploeg. Bewust. ,,Het was een enerverend buitenseizoen. De insteek was in de topleague blijven en dan rustig kijken hoe de paarden uit de strijd waren gekomen. Overhaast beslissen is een slechte zaak.’’
Nederland handhaafde zich op het hoogste niveau in de Nations Cup door de laatste landenwedstrijd te winnen. Het team dat dit succes in Dublin bewerkstelligde had een streepje voor. Eric van der Vleuten (Utascha SFN), Harrie Smolders (Walnut de Muze), Jur Vrieling (Bubalu) en Marc Houtzager (Tamino) kregen inderdaad de uitnodiging.
Een logische keuze, al had Jeroen Dubbeldam met Simon na de vier foutloze ritten in de ‘gigantische parcoursen’ – een WK waardig - van Calgary ook niet misstaan. Maar dat is achteraf gepraat, vooral interessant in een vooruitblik naar Londen 2012.
,,We hebben een goede lichting’’, beaamde Ehrens. ,,Maar ook de pech dat we een paar goede paarden hebben verloren aan het buitenland en wat lichte blessures. We moeten heel systematisch te werk gaan, goed plannen en managen. Dan pas de vijf sterksten bij elkaar zetten. Je kunt die niet elke keer voor de leeuwen gooien.’’
Ehrens benadrukte dat het niets zegt dat Nederland wereldkampioen is. Het is mede ingegeven door de leeftijd van de merrie Utascha, negen pas, piepjong. ,,De Olympische Spelen zijn het doel van het Springpaarden Fonds Nederland’’, lichtte Van der Vleuten toe. ,,Op het WK ga ik voor de landenwedstrijd. Misschien, bij een goede positie en ze voelt goed aan, dat we doorrijden voor het individuele klassement. Anders ga ik haar niet plagen met die zware parcoursen.’’
De hengst Bubalu van Vrieling is tien jaar. ,,Hij liep in Colombia en was minder hard getraind. Hier is-ie veel verbeterd en hij lijkt steeds sterker te worden’’, zei de ruiter uit Holwierde verwachtingsvol. Smolders sloot zich aan. ,,In de springsport kan alles gebeuren. We zijn geen favorieten, wel gevaarlijke outsiders.’’