WEG: Uitgebreid verslag van gouden dag met een zwart randje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

WEG: Uitgebreid verslag van gouden dag met een zwart randje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 08:14

Nieuwsredactie / http://www.fei.org

Afbeelding
De drie teams met eremetaal luisteren naar het Nederlandse volklied.
foto: FEI

De Nederlandse moed werd tot het einde toe getest, maar ondanks dat er ontzettend veel tegenslag was, wist het viertal samen goud te winnen tijdens de Wereldruiterspelen. Het gaat om een historische overwinning omdat Duitsland sinds jaar en dag altijd op het hoogste podium stond. Ditmaal moesten zij genoegen nemen met het brons, achter Engeland dat eveneens optimaal presteerde en daarmee het zilver verdiende.

Na de diskwalificatie heerste er enorme verslagenheid in het Nederlandse kamp, maar bondscoach Sjef Janssen beval hen om de paarden te gaan trainen, iets wat onmiddellijk voor enige afleiding zorgde: "Er zijn veel tranen gelaten om de uitsluiting van Adelinde en Parzival, maar onze teamleden moesten al snel hun paarden gaan zadelen en beginnen met de training. Ze mogen niet teveel worden afgeleid en ze moesten op dat moment nog steeds doen waar we voor gekomen waren. Er was een grote kans dat we alsnog zouden winnen, maar natuurlijk hadden we dat liever met vier mensen gedaan in plaats van met drie," aldus de bondscoach.

Hans Peter Minderhoud wist het op de eerste dressuurdag al gevat te omschrijven, nadat zijn merrie Nadine zeer vervelend ten val kwam bij het stallencomplex. "Je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Het geluk kan zomaar voorbij zijn". En gisteren leek het er op dat hij inderdaad gelijk kreeg.
Maar wanneer je na de uitsluiting van Adelinde weet dat je nog een combinatie te gaan hebt, en dat het hierbij ook nog eens om de combinatie gaat die meerdere wereldrecords op zijn naam heeft staan, dan weet je dat je wel een beetje optimistisch kunt blijven. Het Nederlandse team zou blijven vechten tot het bittere einde.

En vechten deden ze! Op het moment dat Edward Gal en Totilas de ring binnen reden, was de hengst kalm, gecontroleerd en geconcentreerd, en daarom duurde het ook niet lang of de tienen vlogen hen weer om de oren. Het halthouden was direct en vierkant; de kracht, harmonie en balans van de pirouettes waren superieur en dus was het Nederlandse team alsnog vrij snel zeker van de overwinning. Met een enorme score van 84.043% zaten Edward en Totilas zelfs maar .400% af van hun Wereldrecordscore tijdens de Europese Kampioenschappen in Windsor. Het publiek wist dat Edward en Totilas de klus hadden geklaard, want na de proef ging iedereen staan en kreeg de combinatie een staande ovatie.
Afbeelding
Edward Gal en Totilas tijdens hun rit.

Hoewel het duidelijk was dat Nederland er vandoor ging met het teamgoud, lag de wedstrijd nog open wat betreft de zilveren en bronzen medailles. De strijd tussen de Duitsers, Amerikanen en Britten ging dan ook verwoed door. De verrassend goede rit van de Spanjaard Juan Manuel Munoz Diaz stond maar heel kort op de tweede plaats met 73.957%, want Isabell Werth wist de score al snel te verbeteren met 75.404%. De rit van de Duitse bleek niet genoeg voor de zilveren teammedaille. De Britse Laura Bechtolsheimer had Mistral Hojris er fenomenaal aan staan, en samen reden zij de proef van hun leven, waar zij een beloning voor kregen van 82.511%.

"Dit is echt de beste rit die we ooit hebben neergezet," aldus een stralende Laura. "Ik heb hem nog nooit eerder zo vol energie, en toch zo rustig en makkelijk kunnen rijden." De Engelse was zelfs een serieuze bedreiging voor Edward Gal en Totilas. Tijdens de persconferentie vroeg de aanwezige pers dan ook hoe zij de individuele strijd ziet; "Ik weet niet of we Totilas kunnen verslaan. Het ligt aan de vorm van Totilas en aan de vorm van Mistral. Als hij morgen ook zo goed gaat, dan ligt de strijd wagenwijd open," aldus Bechtolsheimer.

De laatste combinatie van gisteravond was de Amerikaan Steffen Peters met zijn Ravel, en hoewel hun score van 78.596% genoeg was om individueel derde achter Laura Bechtolsheimer te staan, bracht deze hen niet de medaille. De vierde plaats is echter meer dan voldoende voor de Olympische kwalificatie. Engeland was al automatisch gekwalificeerd, dus Nederland, Duitsland en Amerika mogen nu officieel naar de Olympische Spelen van Londen 2012.

Het was een hectische en emotionele dag, niet alleen voor de teams, maar ook voor de toeschouwers en de juryleden. De Duitse Isabell Werth gaf toe dat de Nederlanders op dit moment een klasse apart zijn, en dat de Britten "vandaag gewoon beter waren". "We moeten eraan gaan werken om nog beter te worden, en het kan misschien nog wel een aantal jaar duren voor we weer het goud kunnen winnen," aldus Isabell. Edward Gal: "Het is een moeilijke dag voor ons geweest. We zijn blij met het goud, maar verdrietig om de uitsluiting van Adelinde."
Voorzitter van de jury, Stephen Clarke, beschreef de beslissing tot uitsluiting van Adelinde Cornelissen dan ook als "het moeilijkste moment uit mijn carriere als jurylid."

MilleniumK

Re: WEG: Uitgebreid verslag van gouden dag met een zwart randje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:24

Die proef van Edward was zo mooi. WAUW! En oh zo zuur voor Adelinde dat haar wk hierbij moest eindigen... Heel sneu..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:25

"hoewel hun socre van 78.596% genoeg was om individueel tweede achter Laura Bechtolsheimer te staan"

Misschien lees ik het verkeerd, maar moet "tweede" niet "derde" zijn?
Edward eerste, Laura 2de, en Steffen 3de?

Leuk stukje!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:26

Kirstjuhh schreef:
Die proef van Edward was zo mooi. WAUW! En oh zo zuur voor Adelinde dat haar wk hierbij moest eindigen... Heel sneu..

Hij was id geniaal :j en tja..... het is heel zuur maar helaas ook de regels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:30

Mooi stukje, geluk en verdriet liggen zó dicht bij elkaar!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:32

Topscores van NL en Engeland! Super. Steffen reed ook goed.

Er kan iig niet gezegd worden dat het een saai WK was met al die bijzonderheden. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 08:33

JulieDR schreef:
"hoewel hun socre van 78.596% genoeg was om individueel tweede achter Laura Bechtolsheimer te staan"

Misschien lees ik het verkeerd, maar moet "tweede" niet "derde" zijn?
Edward eerste, Laura 2de, en Steffen 3de?

Leuk stukje!

thanks, het is aangepast :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:34

kan me goed voorstellen dat het een dubbel gevoel gaf.
ze mogen trots op hun zelf zijn.

Citaat:
Voorzitter van de jury, Stephen Clarke, beschreef de beslissing tot uitsluiting van Adelinde Cornelissen dan ook als "het moeilijkste moment uit mijn carriere als jurylid."

hier kan ik me ook bij inzien.
ik denk niet dat ze graag iemand uitsluiten.
ook hij heeft een schouderklopje gehad.
regels zijn regels en daar heeft hij zich aan gehouden.
bloed in de mond bij een paard kan meerdere redeens hebben.
en de veilig heid van de paarden gaat voor.

Citaat:
De Duitse Isabell Werth gaf toe dat de Nederlanders op dit moment een klasse apart zijn

dit vind ik een leuke uitspraak.
we hebben een top team op dit moment.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:36

het was heerlijk om te zien,terecht verdient de overwinning!
alleen zo zuur voor adelinde..

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:37

Mooi stuk!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:38

Mooi verslag en prachtig dat we goud hebben!
Mooi en eerlijk gesproken van Isabel. :j
Maar idd blijft het triest van Adelinde...

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:55

echt super gedaan ik ben trots op ze ;)
en net zoals hier boven ben ik het eens dat het sneu is voor Adelinde...

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:18

mooi stuk!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:35

Echt super dat we goud hebben gewonnen en zelfs nog zonder de score van Adelinde, die toch onze nr 2 is achter Totilas. Ik baalde gisteren zo verschrikkelijk en vind het zo sneu voor haar.

Maar wat een paarden zijn Mistral en Ravel. Jeetje, Mistral deed het echt super en het drafappuyement van Ravel vond ik echt geweldig. Totilas is natuurlijk ook helemaal top, ik vind alleen de combi Edward/Totilas niet zo mooi.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:15

Mag Adelinde nu ook niet voor de individuele proef? Het was toch al geconstateerd dat het om tongbijten ging en niet om mishandeling?

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:19

Goed stuk! En ik baal nog steeds van/voor Adelinde. Life is not fair :n
Mooie woorden van Isabel en ik knijp 'm nog wel voor Laura Bechtolsheimer hoor vanavond.. :7

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:19

jottum schreef:
Mag Adelinde nu ook niet voor de individuele proef? Het was toch al geconstateerd dat het om tongbijten ging en niet om mishandeling?

Nee, de wedstrijd van gister was tevens de kwalificatie voor de wedstrijd van vandaag. Ze mag dus helemaal niet meer rijden in Kentucky.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:21

jottum schreef:

Dat vraag ik me ook nog steeds af ja..

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:22

Begrijpelijke regel, maar wel erg zuur. Daar heb je dan zo naar toe gewerkt. Had Imke ook al niet eens zoiets dergelijks ooit? Dat haar paard uitgleed op de klep bij het uitladen?

't Zijn af en toe wel pechvogels :(:) Maar rijden kunnen ze!!

missylinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:28

Weten jullie waar ik de proef van Totilas kan zien terug zien op Internet???

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:38

jottum schreef:
Begrijpelijke regel, maar wel erg zuur. Daar heb je dan zo naar toe gewerkt. Had Imke ook al niet eens zoiets dergelijks ooit? Dat haar paard uitgleed op de klep bij het uitladen?

't Zijn af en toe wel pechvogels :(:) Maar rijden kunnen ze!!

Daar staat mij ook iets van bij ja.. Maar volgens mij was het Imke niet maar iemand anders..

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:17

een super rit van Edward maar wat ongelofelijk zuur weer voor Adelinde! de 2e keer al op een Wereld ruiterspelen! En dan zo'n lullig iets, je zou het paard zn tanden eruit laten trekken onderhand het is wel vaker iets stoms bij hem, tong uitsteken enzo...
Ik vind het wel super streng, heb me nooit verdiept in de regels, maar vind het wel jammer dat ze na inspectie (en dat het gestopt is met bloeden en niet veel byzonders is) de rit niet over zou mogen doen. Shit zeg al die voorbereiding, de reis, het geld echt zo sneu!

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:20

missylinsey schreef:
Weten jullie waar ik de proef van Totilas kan zien terug zien op Internet???

Zelfde vraag :)

Ik dacht echt dat we geen goud meer konden halen, nadat Adelinde uitgesloten was.
Maar, er was nog hoop, want we hadden Edward nog :D
En nu lees ik dit :D

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:23

ik was echt aant kwijlen tijdens de proef van edward!

Was super!

Ben trots op ze

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:49

Echt super!
Heel jammer van Adelinde..
Maar gelukkig toch nog goud!