'Voor een waardig afscheid van een overleden paard'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Voor een waardig afscheid van een overleden paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 07:44

http://www.destentor.nl

Een toenemend aantal mensen wil op graag op een andere dan de standaard wijze afscheid nemen van een overleden paard.
Binnen enkele maanden kan dat, in eigen regio, want dierenbegraafplaats en -crematorium Viviana aan de Vianendreef in Prinsenbeek beschikt inmiddels over een paardencrematorium. De oven is al op temperatuur geweest, alles werkt. "We beschikken over de benodigde vergunningen en zijn nu bezig met de laatste voorbereidingen voor de officiële opening", zegt Veronique Bernaards, partner van Viviana-eigenaar Rob Schijvenaars.

"Vroeger hadden vooral boeren paarden. Zoals ze meer dieren hielden en er gingen dús ook dieren dood. Boeren hadden zeker óók binding met hun dieren, maar niet in die mate zoals de particuliere paardenhouder van tegenwoordig die heeft met zijn paard. Die band is veel meer emotioneel van aard", zegt paardenverzekeraar Jan Burgers.

“Het is”, zegt Burgers, “ook geen prettig gezicht als er een vrachtwagen van het destructiebedrijf komt voorrijden en het paard met een grote grijper in een vrachtwagen takelt waar het bij andere dode dieren gedumpt wordt. En dan nog het idee dat het paard bij de destructor wordt verwerkt tot dierenvoedsel. Een gedachte die ook eigenaars van huisdieren vaak doet besluiten om de hond of de kat te laten cremeren. Al dan niet in zijn eentje, met een afscheidsspeech en koek en koffie voor het rouwend publiek tot besluit.”

Burgers: "Ik zie steeds meer mensen die er alles voor willen doen om hun dier een in hun ogen zo waardig mogelijk afscheid te geven."
Dat heeft ertoe geleid dat er sinds anderhalf jaar een verzekering voor afgesloten kan worden. Vergoed worden dan onder meer het transport van het paard naar het crematorium, de crematie zelf en een officieel uitvaartrapport. Die verzekering geldt overigens niet als het dier sterft binnen drie maanden na de afsluiting ervan, tenzij sprake is van overlijden door bijvoorbeeld een ongeval of acuut verlopend ziektebeeld.

geerke

Re: 'Voor een waardig afscheid van een overleden paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:52

de een zijn dood is de ander zijn brood...
Mooi dat de mogelijkheid er is voor de mensen die willen cremeren.
Natuurlijk is het zien van een dood paard optakelen vreselijk.
Ik hoef dat ook niet te zien,maar het dier voelt er niets van.

ThUnDeRtIeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:54

Ik heb mijn pony ook naar Crematorium in Rotterdam gebracht. Vond dat ze het erg netjes deden kon het niet over me hart vekrijgen om me kleine pony zo opgetakeld te laten worden. Vond dat ze het daar met alle respect deden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:57

Ik ben wel benieuwd wat dit geintje gaat kosten? Mooi idee maar ik vraag me af in deze tijd van crisis of mensen hier nog voor zullen kiezen?

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:00

Nou vinden de meeste het optakelen niet fijn om te zien maar het dier zal toch vervoerd moeten worden.
Kan me voorstellen dat je een kleintje nog wel redelijk netjes kan optillen/verschuiven in een trailer oid. maar met een groot paard zal er dan toch ook een machine aan te pas moeten komen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:03

Cayenne schreef:
Veronique Bernaards van Viviana: "Je hebt een paard vaak twintig, dertig jaar. Om het dier dan zomaar naar de destructor te brengen.. Nee, mensen willen zeker na zo veel jaren graag waardig afscheid nemen."

Uhm... volgens mij heeft tegenwoordig niemand zijn paard nog zo lang. Het paard blijkt niet goed genoeg te zijn voor de ambities voor de ruiter, de klik is er toch niet, geld tekort, stallen tekort, paard wordt te oud, verzin er maar een reden voor.. Zelden tot nooit zie je mensen die hun paarden (dan wel zelf gefokt of aangekocht) houden tot 20-30 jaar. (ik heb het hier niet over de paarden(eigenaren) die deze mooie leeftijd helaas niet mee mogen maken.

Mijn eigen pony is 21, heb ik al ruim 12 jaar en gaat pas weg ''tot de dood ons scheidt''. Ze is nu in de bloei van haar leven, dus denk ik liever nog niet aan alles dat kan gaan gebeuren en geregeld moet worden als ze overlijd, maar ik denk dat voor veel mensen zo'n crematorium een goede regeling is. Of ik er zelf gebruik van ga maken?? Ik heb geen flauw idee.

se7entje schreef:
Nou vinden de meeste het optakelen niet fijn om te zien maar het dier zal toch vervoerd moeten worden.
Kan me voorstellen dat je een kleintje nog wel redelijk netjes kan optillen/verschuiven in een trailer oid. maar met een groot paard zal er dan toch ook een machine aan te pas moeten komen.

Toevallig weet ik uit ervaring dat als je je paard laat inslapen bij de dierenarts in Hofland, het dier (hoe groot of hoe klein dan ook) met een x aantal personen (net hoe zwaar het paard is) inderdaad wordt verschoven op een groot zeil en dat deze dan naar een container wordt gedragen. De grijper neemt dan de hele container mee en wordt op het bedrijf zelf dan leeggehaald.
Laatst bijgewerkt door LuffB op 29-09-10 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:05

Allemaal heel mooi, maar als je meerdere paarden hebt wordt het wel een hele dure onderneming. Voor 1 paard betaal je al de hoofdprijs. Als het paard dood is merkt het niets meer van wat er gebeurd, dus waarom niet het geld dat je anders aan een crematie spendeert, bij het aankoopbedrag van een nieuw paard doen? Het is heel humaan, maar ik ga geen dief van mijn eigen portemonnee worden in zo'n geval. :n Ik vind de Rendac prima. Paard wordt tijdig afgehaald, je hoeft er niet bij te zijn, paard heeft een prima leven gehad hier, paard leeft voort in herinnering, dus wat zou ik nog meer willen?

Op de vraag wie een paard tegenwoordig nog zo lang heeft: hier vanaf geboorte / veulen zijn tot aan de dood (sommige zijn hier 32 jaar geworden).
Laatst bijgewerkt door Bravura op 29-09-10 08:06, in het totaal 2 keer bewerkt

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:06

Geloof dat de kosten van een middenmaatje zo,n kleine 1000 euro kost

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:08

Ik heb ooit mijn eerste paard laten inslapen en laten ophalen door Rendac (België). Het paard was 32 jaar oud en ik had hem sinds zijn 4de jaar. Hij is in alle rust heengegaan en ik heb daar geen moment spijt van gehad. Het ophalen ervan is inderdaad niet leuk maar ik heb veel meer afgezien van het inslapen na een koliekoperatie van een merrietje van 13jaar. Zij was in de fleur van haar leven en we hebben geprobeerd haar te redden maar het was hopeloos.
De ruin die ik liet inslapen heb ik 28 jaar gehad en hij heeft een heel erg fijn leven gehad bij mij. Zo'n dood kun je veel beter plaatsen. De merrie was een hele lieve en is veel te jong moeten gaan. Maakt niet uit of ze nu gecremeerd is of door Rendac is opgehaald. Slachthuis nooit voor mij !
Ik hoorde dat het cremeren zo'n 1 000 Euro kost en da's toch een pak geld. We hebben 10 paarden... Vind het wel een mooi initiatief en het is inderdaad mooier om zo afscheid te kunnen afnemen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:14

LuffB schreef:
Zelden tot nooit zie je mensen die hun paarden (dan wel zelf gefokt of aangekocht) houden tot 20-30 jaar. (ik heb het hier niet over de paarden(eigenaren) die deze mooie leeftijd helaas niet mee mogen maken.
Als ik kijk in mijn omgeving zijn deze mensen er genoeg :j.

Of je er het geld voor over hebt is een keuze en het is mooi dat deze keuze er ook is.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:19

Cayenne schreef:
Als een paard gestorven is zijn er drie mogelijkheden: de paardenslager, de destructor (Rendac in Son) of het crematorium.

Asl het paard al gestorven is, hoeft het niet meer naar de slager hoor ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:19

Waardig afscheid= slager als je een ander artikel hier op bokt mag geloven.
Ik snap het niet: paarden worden naar de slager gebracht omdat men ze wil dumpen en ze de prijzen gekelderd zijn. En dan wordt er nu gesproken over een waardig afscheid wat juist weer wel wat mag kosten.
Journalistiek, vreemde wereld hoor.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-09-10 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:20

Lijkt erg op een advertentie. Erg eenzijdig.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:27

darwin schreef:
Cayenne schreef:
Als een paard gestorven is zijn er drie mogelijkheden: de paardenslager, de destructor (Rendac in Son) of het crematorium.

Asl het paard al gestorven is, hoeft het niet meer naar de slager hoor ;)

;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:38

fijn dat de mogelijkheid er is,alleen voor mensen met meerdere dieren niet te betalen helaas :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:19

Cayenne schreef:
ht
. En dan nog het idee dat het paard bij de destructor wordt verwerkt tot dierenvoedsel. .

Wat onzin is aangezien een paard wat door de rendac opgehaald is niet voor menselijke of dierlijke consumptie gebruikt mag worden.
En bij de slager zijn dat er ook maar enkele

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:37

germie schreef:
Waardig afscheid= slager als je een ander artikel hier op bokt mag geloven.
Ik snap het niet: paarden worden naar de slager gebracht omdat men ze wil dumpen en ze de prijzen gekelderd zijn. En dan wordt er nu gesproken over een waardig afscheid wat juist weer wel wat mag kosten.
Journalistiek, vreemde wereld hoor.

Dit vind ik dus onzin, paarden worden naar de slacht gebracht vaak omdat ze lichamelijk iets hebben waar ze niet bovenop komen en omdat sommige van deze paarden letterlijk bang zijn voor de dierenarts en dus op het slachthuis beter af zijn. Ook lijd een paard niets van slachten, dus gedumpt worden vind ik vrij cru gezegd, uit hun lijden verlost is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:38

Wat ik me afvraag, krijg je dan na de crematie 5 speciekuipen met as mee naar huis?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:41

Er gaan ook genoeg gezonde paarden naar de slacht hoor. Maar mijns inziens is dat niet zo'n ramp, ik vind het beter dan op lang transport en dan in het buitenland geslacht worden. En ik eet vlees, dus je zal mij niet horen over zielig.

Ik ben stapelgek op mijn paarden maar nooit in mijn leven dat ik 10.000 euro ga uitgeven aan het cremeren van een paard.
Ik heb nog altijd heel duidelijk voor ogen dat een paard een paard is en geen mens.

Voor mij persoonlijk vind ik thuis in laten slapen de minst stressvolle en waardige manier, als het dan ooit zover moet komen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:43

Lia_ schreef:
Wat ik me afvraag, krijg je dan na de crematie 5 speciekuipen met as mee naar huis?????

Is goed tegen het mos in het gras :D

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:51

:') Lia ja, en een hele grote ketting om je as in te doen en te dragen als amulet.
Nee je krijgt een gedeelte, de rest wordt uitgestrooid ofzo?

Ik vind het inderdaad "humaan" en een vermenselijking van een dier. Niet mijn keus.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:56

Om een hond te laten cremeren kost het al gauw 200/300 euro. Moet er niet aan denken hoeveel een paard dan kost...

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:57

Tja, als je het geld ervoor hebt en het ervoor over hebt is het mooi. Ieder zijn eigen keus. Mijn keus? Denk het niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:57

raar dat je dan alsnog maar een gedeeltje krijgt, dan kun je dus alsnog niet zelf bepalen wat er met de resten van je paard gebeut?

Overigens wordt er gesproken over ' in de eigen regio' maar ik ken hier geen crematorium ;)

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:58

Tegenwoordig heeft Rendac toch ook een speciaal paardentransport? Dan komen ze met een trailer, zodat het paard alleen vervoerd word. En ja, ook daar word het paard erin 'getrokken'. Hoe krijg je hem anders in die trailer?
Het is meer voor het gevoel van de eigenaar.. net wat vriendelijker om te zien.
Wanneer ze bij Rendac zijn, komt het toch allemaal bij elkaar.