Veertig Europese menpaarden de lucht in op weg naar de WEG

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veertig Europese menpaarden de lucht in op weg naar de WEG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 16:15

www.omroepgelderland.nl / www.horses.nl

"Vliegangst en turbulentie, het ene paard heeft er wel last van en het andere niet", vertelde wereldkampioen vierspannen IJsbrand Chardon zojuist in een interview op Radio Gelderland. "Eigenlijk is het net zoals bij mensen." In de nacht van maandag op dinsdag gaan er zo'n veertig Europese menpaarden in één vliegtuig naar Amerika voor de WEG in Kentucky. Daaronder de zes paarden van Chardon en nog twaalf van zijn teamgenoten Koos de Ronde en Theo Timmerman.

IJsbrand Chardon vergeleek tijdens het radio-interview het vliegtuigvervoer met het vervoer van paarden per trailer. "Waar een trailer ruimte heeft voor twee paarden naast elkaar, heeft iedere vliegtuigcontainer ruimte voor drie paarden. Het is in een vliegtuig alleen nog comfortabeler", zegt hij. "Daar kan de temperatuur worden geregeld en zijn de containers bekleed. Mijn vrouw Paulien gaat met de paarden mee, dus ze hebben een vertrouwd persoon die ze gerust kan stellen."

Vandaag heeft Chardon zijn WK-paarden voor het laatst zwaar getraind, voor ze opstijgen. "Zaterdag en zondag train ik ze nog licht en maandag gaan ze fris naar Schiphol. Eerlijk gezegd denk ik dat de paarden meer moeten wennen aan het temperatuurverschil, dan dat ze last hebben van de vlucht. De temperatuur in Kentucky is namelijk rond de 35 graden Celcius. Maar het gaat hier wel om top-wedstrijdpaarden. Die zijn wel wat gewend."

Klik hier voor het interview.
Klik hier voor foto's van de reis van de dressuurpaarden.

Klik hier voor het Bokt WEG forum met interviews en foto's.

armlou

Re: Veertig Europese menpaarden de lucht in op weg naar de WEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:30

Ik vindt het wel grappig, toen ik in amerika werkte, moesten paarden 2 weken in quarantaine blijven voor ze amerika verder in mochten,
hier komen ze aan, blijven een dagje en mogen dan naar het horse park.....

_Judith

Re: Veertig Europese menpaarden de lucht in op weg naar de WEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:47

Ik heb het interview gehoord, was erg leuk.

Ik wens ze veel succes in Kentucky :D