Stel gelanceerd door ongeluk met paard en wagen Buitenpost

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stel gelanceerd door ongeluk met paard en wagen Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 06:25

www.leeuwardercourant.nl

Bij een ongeval met paard en wagen aan de Oost (de N355) in Buitenpost is donderdagmiddag een stel gelanceerd. De man en de vrouw vlogen door de lucht nadat het paard op hol was geslagen en de wagen achter een lantaarnpaal bleef steken.

De twee kwamen met de schrik vrij. Het paard belandde uiteindelijk in een sloot. De brandweer heeft het dier eruit gehaald. Waarom het paard op hol sloeg, is onbekend.

MarJon

Re: Stel gelanceerd door ongeluk met paard en wagen Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 06:27

Ojee, Buitepost is hier ook niet zo ver weg :=

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:30

Dit bericht ging over ons helaas.

Voor er allemaal meningen en oordelen komen:

Dit paard is een getrainde merrie, zowel voor de wagen als onder het zadel, kent de commando's.
Gisteren wilden wij een splinternieuw tuig gebruiken omdat wij het andere niet meer vertrouwden vanwege ouderdom en de sterkte. Daarvan riepen we altijd "dat we bang waren dat er nog eens iets knapte onderweg, en dat wil je toch niet dat het je gebeurt"
Echter bleek een nieuw tuig geen garantie te zijn voor probleemloos rijden wat je mag verwachten. We waren nog geen 10 meter de weg op toen de staartriem losliet van het schoftje en tussen de achterbenen van de merrie, Froukje genaamd, raakte. Hierop werd zij wat zenuwachtig en we wilden dan ook gelijk huiswaarts keren (vlakbij).
Ik wilde vanaf de fentweg de oprit opkeren maar we moesten wachten op een inhalende trekker dus remde af, helaas door het ontbreken van het achterste stuk tuig, raakte de kar de hakken van Froukje waarop ze begon te lopen, hierop raakte de kar de hakken weer en toen ging ze er in rengalop vandoor. In eerste instantie bleef ik rustig en probeerde haar met alles wat ik geleerd en ervaren heb te stoppen, gevaarlijke was echter dat aan de ene kant een diepe sloot zit, aan de andere kant een 80km weg, dus veel meer keuze dan recht vooruit heb je niet. Ik twijfelde nog of ik een oprit in zou sturen maar in vliegende galop zou de wagen dan ook gekanteld zijn. Op een gegeven moment kwam ik tot de conclusie dat ik niets meer kon, ik had echt zoiets van : "en nu?!" Toen sloeg de paniek me toe en kon ik ook niet anders dan alleen nog maar "Ohnee ohnee!" roepen.
Van alles ging door me heen en ik was doodsbenauwd hoe dit zou aflopen, verderop zijn allemaal wegwerkzaamheden, een spoorwegovergang etc... Ineens sloeg Frouk linksaf de grote weg op over de berm. De wagen bleef haken achter de lantaarnpaal en toen hoorde ik een klap, glas en vloog met een smak tegen het wegdek. Ik stond gelijk weer op en rende achter Frouk aan die met het lamoen nog aan haar vast er verder vandoor ging. Ik keek achterom naar mijn medemenner en die stond weer op dus ik wilde naar Frouk toe. Ze liep schuin de weg over, tussen wat bomen door en rolde onderuit de greppel in, bleef liggen. Toen ik eraan kwam vlogen er gelijk allemaal mensen op mij en het paard af. Een aantal mannen begonnen met helpen want Frouk stond niet meer op. Ze kreunde hard, deed haar ogen dicht en liet haar hoofd in het water zakken. Ik schrok me kapot en dacht even dat ze mae daar dood zou gaan. Ze keek steeds naar haar buik, ik was bang dat ze inwendige bloedingen zou kunnen hebben, zeker als je de vorm van het lamoen zag, moest ze die flink hard in haar lijf hebben gehad. Toen ik zag dat ze niet zelfstandig wilde opstaan, heb ik de brandweer en de dierenarts gebeld. Het duurde natuurlijk eeuwen (zo voelde het )voordat die kwamen en ik kon alleen maar denken : "Het is mijn paard niet, ohjee ik mende en het is mijn eigen paard niet" Terwijl niemand het paard had kunnen houden in dit geval overigens.
De brandweer en veearts kwamen (en 2 auto's politie, en de lokale pers, en allemaal omstanders... hmz) en met een slang is ze omhoog gehaald. Ze is flihnk stijf en kreupel, heeft oppervlakkige schaafwonden maar verder valt het gelukkig mee. Zelf heb ik 2 gekneusde knieën, een gekneusd borstbeen en wat flinke schaafplekken, en mijn mederijder, de eigenaar van het paard, is flink stijf en heeft ook schaafplekken. Gelukkig is het zo afgelopen en niet anders. Het had nog veel raarder kunnen gaan. Ik ga al 17 jaar met paarden om, heb veel gezien en meegemaakt, maar dit is toch wel het engste wat me is overkomen.
Ik men al jaren, dit paard is ervaren, maar een paard van dit formaat (1.72) dat in blinde paniek op de loop gaat, hou je met alle wil van de wereld niet meer...

Ohja, de producent van het tuig krijgt natuurlijk nog een berichtje... de staartriem heeft nooit goed vast gezeten, waardoor het hele zwikkie er zo afzakte

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:33

@Sanex
Fijn dat het goed is afgelopen!!!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:34

Jeetje, wat een verhaal!
Gelukkig is alles toch nog redelijk goed afgelopen SANEX.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:43

Gelijk heb je "Sanex" dat je de producent van het tuig aanspreekt.Ik vind dat ze op zijn minst je een schade vergoeding mogen geven,sowieso voor jullie kar,tuig en voor de schrik!
Gelukkig is het voor jullie allemaal goed afgelopen.
Succes.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:20

@ Sanex Wat hebben jullie een geluk gehad. Toen ik dit las zag ik direct weer het ongeluk waar ik dit jaar bij aanwezig was voor me. En dat is helaas veel ernstiger afgelopen. Groot gelijk dat je een bericht naar de maker stuurt. Dit had nooit mogen gebeuren met een nieuw tuig.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:51

Jeetje, wat een schrik zeg! Gelukkig is het nog redelijk goed afgelopen.
Zou je me misschien per PB de naam van het merk kunnen doorgeven en hoe de staartriem geknapt is, daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:47

Staartriem is niet geknapt, de bevestiging heeft achteraf gezien nooit vast gezeten in het schoftje.
Normaal gezien zit aan de staartriem een ring, aan die ring zit een dubbel ijzeren plaatje met in beide plaatjes een gat. Door die gaten hoort een schroef te gaan, van boven naar beneden door het schoftje. Die schroef zat er wel, maar in ons geval heeft dat plaatje gewoon naast die schroef gezeten. Die schroef zat namelijk helemaal recht nog in het schoftje, de plaatjes zouden er nooit onderuit o.i.d geschoten kunnen zijn. Dus een of andere dronkaard heeft dat ding in elkaar gezet.

Het merk is "Special Horses" , ik kan hiervan helaas geen fabrikant achterhalen. De verkoper heeft een aantal van die tuigen bij iemand uit België vandaan en daar houdt onze zoektocht eigenlijk wel op.

Dit hoeft van mij niet via PB, mag gewoon op internet, zeker om anderen met dit merk ook te waarschuwen! De verkoper was erg geschrokken van ons verhaal, maar blijft de tuigen wel aanbieden. Ik probeer nog een producent te achterhalen maar of dat gaat lukken ??
Wel een goede les, het volgende tuig wordt dus gewoon eentje van Ideal. Geen vrijbrief dat daar niks mee gebeuren kan maar toch...

Met ons gaat het trouwens goed. Ik heb nog steeds last van mn knie maar met een steunband erom gaat het wel. Ook mn ribben en borstbeen blijven gevoelig maar ik ben wel gewoon aan het werk en op stal aan de gang. De boer heeft ook nog veel spierpijn. Het paard maakt het ook goed, die is nog wat kort in de gangen maar niet erg kreupel meer. Wat stijfjes nog, mist ook nog een ijzer dus sowieso onregelmatig. Ijzer gaat er pas weer onder als ze echt geen last meer heeft van haar wonden en haar been weer fatsoenlijk kan buigen zonder pijn te vertonen. Maar zoals we het nu ien komt dat helemaal weer goed, gaan rustig aan met wat longewerk beginnen en dan langzaam eerst maar weer onder het zadel. Later maar weer eens voor de wagen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:31

Sanex, wat een vreselijk iets wat er is gebeurd! Gelukkig lijkt het nu inmiddels allemaal meetevallen, maar uiteindelijk zal de tijd dat moeten leren...
[AR] Merk Special horses . Misschien heb je iets aan deze link en komt jouw tuig hier oorspronkelijk vandaan.
Sterkte nog met alles, het zal moeilijk zijn straks weer te gaan mennen op de weg! Doe alles ook voor jezelf in stapjes, verwacht niet dat je dat zo in één keer weer doet zonder bibbers.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:40

Heel vervelend dat het jullie is overkomen.

Maar vind wel dat er ook rekening mee moet worden gehouden dat het een productie foutje kan zijn, hoe gevaarlijk ook, het kan altijd imo. Niet om het goed te praten, maar ze kunnen lastig nu de verkoop stopleggen

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:48

grote kans dat het een goedkoop tuig uit het verre oosten is... met een onbekende fabrikant..

als je erg veel schade hebt kan je de verkoper aansprakelijk stellen overigens. als het een fout is natuurlijk.

sterkte met het ongeval.. hopelijk is alles snel weer goed en wil het paard ook weer voor de wagen lopen!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 00:03

Jet dankjewel! Die uit de link is 'm, kan niet missen. De foto op de site laat precies het schoftje zien dat wij ook hadden. Ik ga anoniem deze persoon wat vragen mailen over het tuig.

Sancha, ik begrijp dat er productiefouten gemaakt kunnen worden, maar het lijkt mij dat zoiets toch dubbel gecheckt wordt ? Zelf had ik misschien ook beter moeten checken, maar hey, met een nieuw tuig ga je er niet vanuit dat het zo in elkaar zit. Het leek een degelijk en sterk tuig, leer opzich was ook netjes en niet heel slap ( alhoewel de draag/rugriem wel geknapt is, maar goed, met zo'n vaart en kracht tegen een paal aanklappen en daarna de sloot in kieperen is natuurlijk niet gebruikelijk doel van het tuig ) en netjes afgewerkt.

Ik heb nog druk op de staartriem gezet bij het meten van de handbreedte op het kruis ( om te kijken of de staartriem goed zat qua lengte ) en heb de leidsels er nog aan gehangen, maar toen helaas niks gemerkt.

Productiefout of niet, die heeft mij wel bijna mn leven gekost! Ik ga toch met mn verzekeringsmaatschappij bekijken of ik de gemaakte en te maken kosten ( veearts, schade lantaarnpaal, reparatie kar, mijn jas, etc) kan verhalen op de producent.
Een productiefout in een auto met als gevolg daarvan een ongeluk door disfunctioneren van de auto wordt ook op de producent verhaald ( kijk naar bv Toyata, hele zwikkie werd terug genomen ) dus ik doe ook een gok.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:19

Ik wens je veel succes, ik hoop voor je dat ze hun schuld op zich nemen en jou de geleden schade vergoeden. Het zal idnerdaad neit makkelijk zijn om dat voro elkaar te krijgen, maar als jij jouw verzekeringsmaatschappij achter je hebt staan, sta je toch al weer sterker.
Fijn toch dat je iets aan die link hebt, ik ben benieuwd wat je te weten kan komen...

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:32

Wat een verhaal zeg, gelukkig is het goed afgelopen..