Roemeense werkpaarden krijgen gratis behandeling van team

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Roemeense werkpaarden krijgen gratis behandeling van team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:08

http://www.roemeensepaardeninnood.nl

Van 15 t/m 19 september heeft de stichting Roemeense Paarden in Nood gratis veterinaire zorg verleend aan ± 70 werkpaarden in de dorpen rondom Boekarest. Een Nederlands team, bestaande uit een paardendierenarts en twee hoefsmeden, hebben kosteloos paarden behandeld en kennis overgedragen aan Roemeense collega’s. Daarnaast is voorlichting gegeven aan paardeneigenaren.

De komst van het Nederlandse team was aangekondigd via posters en banners in de dorpen. Dat de hulp graag werd geaccepteerd, bleek uit het feit dat er lange files van paardenkarren ontstonden op de werklocaties. De Roemeense dierenbeschermingsorganisatie GIA, partner in dit project, leidde het geheel in goede banen. Alle paarden werden geregistreerd en kregen vervolgens een behandelnummer.

Hoefsmeden Hans Platte en Nick van Selm en paardendierenarts Dolf ter Horst hebben drie dagen hard gewerkt om zoveel mogelijk paarden te behandelen. Zij werden geassisteerd door Roemeense collega’s die op hun beurt veel konden leren van het Nederlandse team. De hulp was nodig: er kwamen dieren voorbij met onder andere open wonden, tumoren, slechte benen en ademhalingsproblemen. Bijna alle paarden hadden hoefverzorging nodig en moesten dringend opnieuw worden beslagen. De paardeneigenaren en de plaatselijke burgmeester en gemeentesecretaris waren zeer dankbaar voor de gratis behandelingen en adviezen. Hoewel het team continu doorwerkte, moesten er helaas toch paardeneigenaren worden teleurgesteld. Bij een volgend bezoek zal het team dan ook worden uitgebreid.

Tijdens het wachten werden er educatieve flyers uitgedeeld aan de paardeneigenaren en legden de Roemeense collega’s uit hoe men een werkpaard goed moet verzorgen om zo ook ‘rendabeler’ te zijn. De lokale hoefsmid heeft met zeer veel belangstelling gekeken naar de werkwijze van zijn Nederlandse vakgenoten. Een Roemeense student diergeneeskunde en een net afgestuurde Roemeense dierenarts ondersteunden paardendierenarts Dolf ter Horst en deden op deze manier veel nieuwe kennis op. In Roemenië ligt het niveau van hoefsmeden en (paarden)dierenartsen een stuk lager dan in Nederland en in veel dorpen is er überhaupt geen dierenarts of hoefsmid aanwezig.

Het hulpproject werd gelanceerd tijdens een persconferentie. Niet alleen de lokale en regionale media besteedden aandacht aan het veterinaire hulpproject, maar ook de twee grote landelijke televisiezenders Antena 1 en Prima TV wijdden een nieuwsitem aan het onderwerp. Op deze manier heeft de boodschap van het project, ‘zorg goed voor je paard dan zorgt deze ook goed voor jou’, een grote groep Roemenen bereikt.

In november zal het veterinaire team opnieuw naar de bezochte dorpen reizen voor een vervolgbezoek. Paarden die afgelopen weekend niet behandeld konden worden, krijgen dan alsnog hulp. Bovendien worden paarden die nu onderzocht zijn, opnieuw gecheckt om te kijken of bepaalde adviezen daadwerkelijk door de eigenaren zijn opgevolgd.

LindyH

Re: Roemeense werkpaarden krijgen gratis behandeling van team

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:13

Ik dacht dat werkpaarden in Roemenië verboden waren en dat dat de reden was van al die in de steek gelaten paarden. Hoe zit dat?

Wel super dat ze dit gedaan hebben. Misschien een idee voor Brooke om daar vaste posten te openen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:47

Goed initiatief +:)+

LindyH schreef:
Ik dacht dat werkpaarden in Roemenië verboden waren en dat dat de reden was van al die in de steek gelaten paarden. Hoe zit dat?
Wel super dat ze dit gedaan hebben. Misschien een idee voor Brooke om daar vaste posten te openen.

Werkpaarden zijn niet verboden daar, maar ze mochten niet meer op de grote wegen komen (ik denk snelwegen? had iets te maken met europese regelgeving) waardoor de mensen niks meer aan hun paarden hadden, een auto kochten en het dier in de steek lieten. Zo had ik het iig begrepen.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:51

Een mooi initiatief en vele malen dan steeds de zielige exemplaren naar Nederland te halen.
Eigenaren informeren is uiteindelijk de belangrijkste sleutel tot verbetering.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:57

Stybba schreef:

LindyH schreef:

Werkpaarden zijn niet verboden daar, maar ze mochten niet meer op de grote wegen komen (ik denk snelwegen? had iets te maken met europese regelgeving) waardoor de mensen niks meer aan hun paarden hadden, een auto kochten en het dier in de steek lieten. Zo had ik het iig begrepen.

Oke, thanks.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:05

Wordt dan inderdaad tijd dat die "Roemeense Collega's" eens een beetje bijscholing krijgen !

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:04

Wat een geweldig initiatief, topwerk :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:07

Stybba schreef:

LindyH schreef:

Het zijn de gewone hoofdbanen waar ze niet meer mogen komen, snelwegen zijn praktisch onbestaand in Roemenië.

Maar verder: geweldig knap initiatief! Dit is wat ze daar nodig hebben qua 'hulp': educatie, mensen van ginder die ervaring opdoen en kunnen leren van ons. Hiermee worden de paarden véél beter geholpen, dan door ze massaal mee naar hier te brengen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:42

cristinaa schreef:
Wordt dan inderdaad tijd dat die "Roemeense Collega's" eens een beetje bijscholing krijgen !

Waarom Roemeense collega's tussen aanhalingstekens en waarom zo'n nare ondertoon in je bericht? vergeet niet dat het gros wel beter wil, maar niet beter kan, en nu dus geholpen wordt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:43

NouJaDan schreef:
Een mooi initiatief en vele malen dan steeds de zielige exemplaren naar Nederland te halen.
Eigenaren informeren is uiteindelijk de belangrijkste sleutel tot verbetering.

Steeds??? Het is 2x gebeurt.
Overigens waren de paarden die wij naar NL hebben gehaald gedumpt en aan het verhongeren, deze hadden geen eigenaren die er nog mee werkte.
Dus dit was echt hoge nood, anders hadden we het ook anders aangepakt.

Ik vind dit trouwens wel echt een superinitiatief, die stichting is echt heel goed bezig!!!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:21

Goed dat ze dat doen leren de eigenaren ook veel van!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:25

Idd het is zooo belangrijk dat mensen daar meer kennis krijgen. Nu gaan er veel dingen fout door onwetendheid en natuurlijk ook wel dat ze er niks om geven. Maar ja de werkpaarden zijn hun inkomsten, dus het zou wel fijn zijn als die goed verzorgd worden zodat ze langer en zonder pijn of ellende kunnen werken.
Geweldige stichting.