Bedrijfstoeslag ook voor paardenhouders met 1 hectare land

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bedrijfstoeslag ook voor paardenhouders met 1 hectare land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 07:33

http://www.levendehave.nl

Bedrijfstoeslagen gelden niet alleen voor boeren, maar voor alle houders van landbouwhuisdieren die beschikken over minimaal 1 hectare grond, toeslagrechten, en een relatienummer van de Dienst Regelingen.

Veel kleinschalige en hobbymatige houders met paarden of schapen zijn hiervan onvoldoende op de hoogte. Toch vallen zij onder de definitie van landbouwer, een van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor bedrijfstoeslagen. De eigenaar of gebruiker van de grond moet namelijk een landbouwactiviteit uitoefenen voor eigen rekening en risico. Dat begrip landbouwactiviteit blijkt heel ruim: landbouwproducten produceren, fokken of telen tot en met het oogsten, het melken, het fokken en het houden van dieren voor landbouwdoeleinden of de grond in goede landbouw- en milieuconditie houden. Vooral dat laatste past bij de activiteiten van kleinschalige en hobbymatige houders van paarden en schapen.

Bedrijfstoeslagen zijn een vorm van jaarlijkse inkomenssteun voor de boeren. Ze zijn in 2006 ingevoerd. Het ministerie van LNV bevestigt desgevraagd dat iedereen die aan de voorwaarden voldoet en nog niet over toeslagrechten beschikt, deze kan kopen of huren. Verder moet de grond op 15 mei van het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan voor landbouwactiviteiten in gebruik zijn en moet er een zogeheten Gecombineerde Opgave worden gedaan.

Voor elk toeslagrecht moet de aanvrager een subsidiabele hectare in gebruik hebben. Subsidiabele hectares zijn in principe alle hectares grasland en bouwland, met uitzondering van bos (incl. kerstdennen), onbeteeld land en natuurterrein. De Nederlandse overheid hanteert wel een ondergrens van 500 euro. Komt de bedrijfstoeslag niet boven dit bedrag uit, dan volgt er geen uitkering. Verder wijst het ministerie erop dat de aanvrager de randvoorwaarden (cross-compliance, zie bijlage) in acht moet nemen en zich moet houden aan de GLMC-voorwaarden (Goede Landbouw- en Milieucondities) om zijn volledige toeslag te ontvangen.

Toeslagrechten zijn te koop op onder meer http://www.toeslagrechten.nu. Daar staan ook de waardes aangegeven. Zo blijkt dat een grondgebruiker/eigenaar iets boven de 1 ha moet uikomen om aan het minimum van 500 euro te komen. De terugverdientijd van een toeslagrecht is ruim twee jaar.
Het is overigens mogelijk dat de bedrijfstoeslagregeling in 2013 grondig wordt herzien. Dat heeft alles te maken met de herziening van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Er bestaan geen garanties voor het voortbestaan van de toeslagrechten.

Klik hier voor meer info en hier voor de randvoorwaarden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:54

Bedrijfstoeslag terwijl de hobbyhouder geen bedrijf heeft....waar zit dat addertje, dat men straks ook binnen de milieuwetgeving valt onder "bedrijf", indien men een bedrijfstoeslag ontvangt? Wordt zeker in 2013 aangepast? :D

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:12

Als je kijkt wat een toeslagrecht kost, dan bedenk je je wel 2x voordat je zoiets gaat aanschaffen. Het is mooi meegenomen, maar je moet wel elk jaar aanvragen.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:41

Een paard valt volgens mij niet onder landbouwhuisdieren maar onder huisdieren, hoe gek dat ook klinkt. Het zou volgens mij alleen dan van toepassing kunnen zijn als je ook schapen e.d. bij je paarden hebt lopen of zit ik er nu helemaal naast?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:50

Volgens mij is het fokken van paarden een agrarische activiteit.

Persoonlijk vind ik dat hobbyisten absoluut geen toegang tot dit soort subsidies zouden mogen hebben.
Echt belachelijk, als we nou toch gaan bezuinigen....

inkepink

Re: Bedrijfstoeslag ook voor paardenhouders met 1 hectare land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:11

toch snap ik het niet.....voor ons akkerbouwbedrijf(je) wat we nog hebben ontvangen we idd toeslagrechten. Wil ik echter van deze grond een hectare of 3 extra in gebruik nemen als grasland voor mijn paarden, krijgen we daarop geen toeslagrechten meer.......ben ik nou gek of de overheid?

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:14

Als je schapen houdt dan ben je al verplicht om je te registreren.
Als je paarden houdt en minder dan 3 hec hebt ben je dat niet.
Boven de 3 hec landbouw grond heb je registratie plicht.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:54

Bravura schreef:
Bedrijfstoeslag terwijl de hobbyhouder geen bedrijf heeft....waar zit dat addertje, dat men straks ook binnen de milieuwetgeving valt onder "bedrijf", indien men een bedrijfstoeslag ontvangt? Wordt zeker in 2013 aangepast? :D

Ik begrijp dit persbericht ook niet helemaal nee. Waarom worden de hobby-houders geinformeerd over het feit dat ze geld kunnen halen bij de overheid in de vorm van "bedrijfstoeslag"?
Is het inderdaad interessant of houden we onder de streep een negatief saldo over (wat kost bijv een bedrijfsregistratie en moeten we idd een mestboekhouding dan gaan bijhouden)?
*ik ga me er eens in verdiepen, begrijp er niks van*

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:37

Mijn vriend adviseert over toeslagrechten en weet er alles van. Zou het voor ons op 1 of andere manier gunstig zijn dan had hij dit allang voor ons geregeld.
Verder zitten er nog veel meer regeltjes aan waar je aan moet voldoen. Dit is echt voor de gemiddelde paarden hobbyboer helemaal niet interessant.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:40

scoxxx schreef:
Ik begrijp dit persbericht ook niet helemaal nee. Waarom worden de hobby-houders geinformeerd over het feit dat ze geld kunnen halen bij de overheid in de vorm van "bedrijfstoeslag"?
Is het inderdaad interessant of houden we onder de streep een negatief saldo over (wat kost bijv een bedrijfsregistratie en moeten we idd een mestboekhouding dan gaan bijhouden)?
*ik ga me er eens in verdiepen, begrijp er niks van*

Dat zit er dik in...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:45

Paard valt nog altijd volgens de wet onder landbouwhuisdier. Je bent enkel agrarisch als bedrijf wanneer je een erkende fokkerij hebt en dus ook je bouwvergunningen en aanvragen gedaan zijn onder de noemer stoeterij/fokkerij. Denk ook persoonlijk dat een hobby houder hier geen recht op heeft ongeacht of ze minimaal 1 hectare heeft.

Zoals al aangegeven wordt in het artikel betreft het een bedrijfstoelsag welke in de agrarische sector verleend wordt, omdat de verdiensten nou eenmaal niet bepaald om over naar huis te schrijven zijn. Er is zelfs nog een toeslag voor jonge ondernemers(dacht tot 35 jaar) waar dus iemand van 25 met een fokkerij ook gebruik van kan maken.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:52

Sorry, verkeerde topic :o?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:58

Jammer dat zo'n bericht dan niet volledig is. Als je als boer bedrijfstoeslag krijgt, ben je idd aan heel veel wetten en regeltjes verbonden. Als wij een overtreding begaan, bijv. mest uitrijden na 15 september, dan worden wij met 15 % gekort op onze bedrijfstoeslag. Bij ons gaat dit om enkele duizende euro's, dus je laat het wel om de regels te overtreden. Ik neem aan dat dit soort dingen dan ook voor de hobbyísten gaat gelden?!?!?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:08

Je wilt helemaal niet dat hobbyisten geld van zulke regelingen opsouperen, want voor je het weet wordt zon regeling dan uitgekleed omdat ie te duur wordt... :roll:

Maar goed het artikel komt uit Levende Have, hét blad voor de beter gesitueerde eigenaar van een 'buiten'.
Mensen die wel degelijk geinteresseerd zijn in het zoveel mogelijk geld vangen van de overheid en die daarbij iedere mogelijkheid zullen aangrijpen om de regeltjes op te rekken.

Op zich best in te komen, als wij voor deze regeling in aanmerking konden komen zouden we het ook doen, maar vanuit de overheid mogen best strenge eisen gesteld worden, dit geld is immers bedoeld om agrarische bedrijven tegemoet te komen.

Als blijkt dat ook maar 1 hobbyist van dit geld mee kan delen mag die regeling wel eens opnieuw worden bekeken. Vind ik.

mar258

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:52

Pas maar op!!! Voordat je het weet is straks je TOESLAG verandert in een AANSLAG.
Door al die oormerken, chips en paspoorten is straks alles geregistreerd en dan kun je voor ieder dier HOUDERSSCHAPSBELASTING gaan betalen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:54

Ach al onze dieren staan al geregistreerd bij stamboeken dus willen ze ons registreren, dan hoeven ze alleen maar daar de computers leeg te halen...

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:23

heb net het lnv gebeld(wij zijn geregistreerd met onze dieren)
maar goed,.volgens die man was het voor ons helemaal niet eens de moeite waard.(wij zijn dus hobbyboeren met 1,2 ha land,.. hebben paar dieren erop die geregistreerd staan;oa schaapjes)

je moet eerst een toeslagrecht kopen van iemand,.. en tja,.dat kan flink in de papieren lopen.
als je dan aan de rest van alle voorwaarden voldoet(een hele waslijst dus),.kun je elk jaar een toelage krijgen die gelijk staat aan de prijs van het toeslagrecht(met een minimum van 500 euro dus)

dit is tenminste wat ik ervan begreep

maar goed,.eerst dus 500 betalen om vervolgens weer 500 te ontvangen schiet niet echt op dus.

hij raadde het ons dus af,want was zonde vd centen