Paard overleden na botsing met trein in Deux-Acren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard overleden na botsing met trein in Deux-Acren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 07:01

www.nieuwsblad.be

Op de Belgische spoorlijn Geraardsbergen-Lessines is een paard gisteren aangereden door een trein. Het dier overleefde de klap niet. De treinen reden met een kleine vertraging.

Omstreeks 9.30 uur kwam het tot een botsing tussen een paard en de trein die vanuit Geraardsbergen naar het Henegouwse Lessines reed. Het dier liep op de sporen in Deux-Acren, een deelgemeente van Lessines. Het dier werd geraakt door de locomotief en overleed ter plaatse.

De passagiers kwamen er met de schrik vanaf. Na onderzoek bleek dat het remsysteem van de trein na de klap defect was en dat dit niet meteen hersteld kon worden. De treinreizigers moesten daarom onder begeleiding overstappen op een andere trein, die intussen op het naastliggende spoor stond.

Om 9.50 uur kwam het treinverkeer tussen Geraardsbergen en Lessines weer op gang. Maar omdat er door de defecte trein maar één spoor beschikbaar was, liepen de treinen een vertraging van gemiddeld 10 minuten op.

Omstreeks 15.15 uur werd het defecte treinstel weggesleept door een hulplocomotief en konden de treinen weer volgens de geplande uurregeling rijden tussen Geraardsbergen en Lessines. De avondspits verliep daardoor normaal en zonder vertraging.

Volgens Infrabel, infrastructuurbeheerder van de spoorwegen, komt het vaker voor dat loslopende dieren onder een trein terechtkomen. Op drukke lijnen leidt dat snel tot grote vertragingen, op minder drukke verbindingen zoals tussen Geraardsbergen en Lessines blijft dat eerder beperkt.

xlisza

Re: Paard overleden na botsing met trein in Deux-Acren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:03

Oh :O zielig. Hoe komt zo'n paard daar uberhaupt..?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:30

Gosh, wat sneu |( Ja idd, ik vraag 't me ook af, hoe is dat paardje daar gekomen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:56

Ik vind dit altijd zo bizar, een paard blijft toch niet op een treinrails staan, zeker niet als er een trein aankomt???
Paarden zijn zulke vluchtdieren en dan worden ze aangereden door een trein??

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:11

Suzanne F. schreef:
Ik vind dit altijd zo bizar, een paard blijft toch niet op een treinrails staan, zeker niet als er een trein aankomt???

Mijn gedachtengang was hetzelfde als van jou zij net nog tegen mijn man hoe kan het nou he dat een paard op die rails blijft lopen.
Misschien kon het geen kant op of was het in shock ofzo want een paard wat weg kan en goed bij is zou toch meteen maken dat hij weg kwam als er een trein aan komt ???

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:24

Hoe het paard op het spoor is terechtgekomen kan van alles zijn.
Ruiter erafgegooid en is weggerend, of losgebroken.
Hier heb is het ook een keer voorgekomen. ( niet bij mij, bij kennissen), maar die moeten altijd over het spoor om ergens te komen.
Nou is dat altijd goed gegaan tot vorig jaar.
Ze zouden met een jonge merrie naar les gaan met de trailer.
Dus halen haar uit het land over het spoor, niks aan de hand, trailer in, maar daar gaat het mis, ze wou niet de trailer in en heeft zich losgerukt.
Als een kip zonder kop heeft ze een heel stuk spoor over gerend.
Totdat er een trein aan kwam en ze kon niet meer verder.
Het is dat de conducteur al snelheid had geminderd, maar ze is volop de trein geknald.
Ze is toen naar de zeikant gegooid en zat vast in het gaas.
Dat was haar redding, waardoor ze haar snel konden vangen, en losknippen.
Ze heeft alleen wat beurse plekken gehad en van der deken was niks meer over, maar ze heeft het overleeft.

Lijkt me erg om zo je paard te moeten verliezen.
Sterkte voor de eigenaar.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:47

Suzanne F. schreef:

Het is mogenlijk. Wij hebben een wei langs het spoor waar om de 10minuten een trein voorbij komt denderen. Wij staan in een bocht dus je ziet de trein pas als die voorbij komt. Onze paarden zijn dit geluid zo gewent, dat ik denk als ze de bocht omkomen en ze zouden op het spoor terecht komen dat ze minder snel vluchten. En je moet niet vergeten dat een trein 120 km per uur rijd, dus hij is zo bij je

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:03

Suzanne F. schreef:

Mijn ervaring met paarden die écht panisch zijn voor bijvoorbeeld vrachtwagens, is dat ze ipv. weg te rennen er juist met hun kont voor springen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:41

Wij wonen ook vlak naast een spoorweg en hebben meerdere weides die eraan grenzen, de paarden kijken niet meer op of om als er een trein aankomt. Ze zijn het zo gewend dat ik denk dat ze ook zouden blijven staan, mochten ze ooit op de sporen terechtkomen. Uiteraard is alles goed afgespannen en neem ik zelfs nooit het risico om een deel van de kudde aan de ene kant van de spoorlijn te zetten en een ander deel aan de andere kant (we hebben weides aan beide kanten).
Kennissen van ons hebben ooit meerdere paarden verloren op een spoorwegoverweg. Ook zij wonen vlak langs de spoorweg.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:24

Wat een nachtmerrie!!
Quintolover niet te geloven dat dat paard er zo goed vanaf is gekomen zeg!
Ik heb in het verleden op een stal gestaan waar de paarden over een onbewaakte spoorwegovergang moesten om naar het land te gaan. Mensen vonden mij raar omdat ik elke dag mijn paard zelf binnen en buiten zette.
Laat ze mij maar raar vinden, dit zijn nou precies de scenario's die ik al voor ogen had, gadverdamme het zal je maar gebeuren!

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:34

Oh bah.. Big nightmare..

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:20

He bah... wat sneu voor het paard en wat akelig voor de eigenaar.

Wat betreft de vraag hoe het kan dat een paard niet op de vlucht slaat voor een naderende trein: soms kan een eerste schrikreactie verstijven zijn in plaats van wegrennen (als mijn paard bijv. schrikt, voel ik hem verstijven/zich schrap zetten, wegrennen doet hij eigenlijk nooit omdat hij dan ook al gauw ziet dat er geen werkelijk gevaar is). Stel dat de eerste schrikreactie verstijven geweest is, en gezien de snelheid van zo'n trein, is het beessie misschien niet meer op tijd in beweging kunnen komen...

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:26

Sientje schreef:
Suzanne F. schreef:

Mijn ervaring met paarden die écht panisch zijn voor bijvoorbeeld vrachtwagens, is dat ze ipv. weg te rennen er juist met hun kont voor springen.

Juist dat herken en is mijn ervaring ook.. Maar nog is het vervelend en toch ook vrij raadsel achtig want juist zo
lopen ze meer gevaar maarja het is de aard van het beestje ..

sterkte voor ooggetuigen -treininzittende en de conducteur- en eigenaren van het dier. :(:)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:23

Verschrikkelijk om zo je dier te verliezen! Denk dat je inderdaad helemaal verstijft als je een trein tegen zo'n snelheid op je af ziet komen!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:34

Ik heb het ook gehad met mn pony, liep op een landweg waar een trekker met voorbak langs ons heen moest, had geluk dat de man zo langzaam reed want mn pony raakte in paniek en draaide haar kont ervoor (trekker stond meteen stil gelukkig) maar dat kan hier ook gebeurd zijn.....

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 06:06

tjeeej... is hier op 5 minuten van mijn deur...
Wat erg!