'Door een fout van een ander moeten wij nu voorlopig dicht'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Door een fout van een ander moeten wij nu voorlopig dicht'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 08:09

http://www.gelderlander.nl

Paardenbedrijf Michel de Koning in Ede mag de komende drie maanden geen paarden verhandelen op zijn eigen terrein.Op het complex van Michel de Koning aan de Apeldoornseweg staan 21 gezonde paarden.

Ze blijven nog minimaal drie maanden, aangezien het paardenbedrijf tot januari 2011 op slot moet. De maatregel was een grote verrassing voor de handelaren. Van Wilgenburg: "Er is ons toegezegd dat we weer open mochten als alle overige paarden gezond zijn. De dieren zijn gezond verklaard, maar we moeten toch dicht. Dat is later in Brussel besloten. Tegen die beslissing valt niet op te boksen."

Het steekt de paardenhoudster dat de buitenwereld het Edese bedrijf als schuldige ziet. "Wij hebben dat paard nauwelijks in bezit gehad. Het dier kochten we op de paardenmarkt in Bemmel en na drie dagen vervoerden we het naar Groot-Brittannië. Daar bleek het dier drager van de moeraskoorts."

De ziekte kwam toevallig aan het licht: deze gezondheidsonderzoeken vinden zelden plaats. "De exporteur heeft verkeerde adresgegevens op het overdrachtsformulier ingevuld. De Britse autoriteiten vertrouwden het daardoor niet en voerden direct ook een gezondheidstest uit. De fout van de exporteur zorgt er nu voor dat wij drie maanden dicht moeten."

Van Wilgenburg is vooral bang voor imagoschade. "Wij hebben geen zieke paarden op ons erf. Toch kijken handelaren nu met een schuin oog naar ons. Ik hoop dat we na de heropening op normale voet verder kunnen."

Dat heeft de overheid besloten nadat twee weken geleden een paard met moeraskoorts werd aangetroffen dat afkomstig was van De Koning. Het paard is inmiddels afgemaakt. Hoewel het besmette paard slechts drie dagen in Ede heeft gestaan, krijgt het bedrijf toch tijdelijk een handelsverbod. "Het is erg frustrerend dat wij als bedrijf worden afgerekend dat het paard besmet was", zegt eigenaresse Karin van Wilgenburg van het bedrijf aan de Apeldoornseweg. "Wegens een fout van een ander zijn wij nu dicht."

Verwante artikelen:

[VN] Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland
[VN] 'Met EIA besmet paard kwam van Bemmelse paardenmarkt'
[VN] Britse eventingruiters maken zich geen zorgen om EIA
[VN] Alle paarden op met EIA besmet bedrijf Ede zijn ziektevrij

Caesar

Re: 'Door een fout van een ander moeten wij nu voorlopig dicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:14

Fout van een ander of van jezelf.. Feit is dat het dier daar op stal heeft gestaan en dat het niet voor niets op slot is gegooid. Beter het zekere voor het onzekere nemen. Ook al zijn zij in hun geval daar de dupe van. Ook gezien dat het niet hun fout is, verwacht ik dat het met de imagoschade wel mee zal vallen...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:16

Cayenne schreef:
De ziekte kwam toevallig aan het licht: deze gezondheidsonderzoeken vinden zelden plaats. "De exporteur heeft verkeerde adresgegevens op het overdrachtsformulier ingevuld. De Britse autoriteiten vertrouwden het daardoor niet en voerden direct ook een gezondheidstest uit. De fout van de exporteur zorgt er nu voor dat wij drie maanden dicht moeten."

Wil niet l*llig doen en snap dat de man baalt maar de 'fout' van de exporteur doet niets af aan het feit dat dit dier doodsimpel moeraskoorts heeft. Daar heeft de handeling van de exporteur niets mee te maken, de gevolgen van die handeling hebben dit slechts aan het licht gebracht. Beetje vreemd om nu de schuld bij de exporteur neer te leggen. :\

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:17

Volgens mij gaat het hier niet eens om wie de schuldige is.. Stel dat de ziekte hier uitbreekt, dan hebben we de poppen aan het dansen.

Beter 3 maanden dicht dan de moeraskoorts in Nederland.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:17

Het is wel zo dat door de foute gegevens die op de papieren stonden de test op moeraskoorts nogmaals uitgevoerd is. Denk dat ook de staleigenaar uit ede hier blij mee moet zijn, wat als ze de test niet gedaan hadden en na autopsie gebleken had dat dit paard moeraskoorts had? Misschien waren dan wel alle dieren op het bedrijf positief en waren de paarden geruimd. Als er ergens een ziekte heerst kijkt men al gauw met een schuin oog naar je bedrijf en denk dat dat met EIA nog extremer is juist vanwege de meldingsplicht en het ruimen, dan is het dnek ik helemaal niet erg handig om de vinger naar een ander te wijzen. Wees blij dat dit boven is komen drijven.

Hoop nog steeds dat alles straks weer goed komt en de handelaar nog steeds zijn brood kan verdienen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:25

Careano schreef:
Volgens mij gaat het hier niet eens om wie de schuldige is.. Stel dat de ziekte hier uitbreekt, dan hebben we de poppen aan het dansen.

hier sluit ik me volledig bij aan!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:59

ranna schreef:
Cayenne schreef:

Wil niet l*llig doen en snap dat de man baalt maar de 'fout' van de exporteur doet niets af aan het feit dat dit dier doodsimpel moeraskoorts heeft. Daar heeft de handeling van de exporteur niets mee te maken, de gevolgen van die handeling hebben dit slechts aan het licht gebracht. Beetje vreemd om nu de schuld bij de exporteur neer te leggen. :\

En er staat ( wat ik begrepen heb ) een Roemeens paard in Nederland zonder invoerpapieren, dat vergeten ze even te vertellen. Datzelfde paard gaat wederom met verkeerde papieren naar Engeland. Niet zo raar dus dat ze de tent dichtgooien.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:07

Ik denk dat de fout van de exporteur er wel degelijk mee te maken heeft.
dat de exporteur verkeerde gegevens afgeeft bij de nieuwe eigenaren van het paard....als de exporteur de goeie adresgegevens zou hebben doorgegeven dan zou de desbetreffende koper van het paard en de eigenaar van de stal er misschien zelf wel over uit zijn gekomen.

dat de handelstal het paard had terug genomen en zelf had afgemaakt.

nu was dankzij de adresgegevens niet duidelijk wie nou precies de handelstal was en hebben ze omdat er verkeerde adresgegeven staan en daar geen vertrouwen in was dus een onderzoek ingesteld.

Wel vind ik dat de handelstal mede-schuldig is omdat ik wel vind dat als je een paard van de paardenmarkt koopt je hem/haar wel laat keuren door de dierenarts...dit is blijkbaar niet gedaan...anders waren ze er ook wel achter gekomen dat het paard moerasziekte heeft en was het misschien wel direct afgemaakt en dus nooit verkocht.

de handelaar heeft het paard van een paardenmarkt in nederland....lijkt me sterk dat zo'n ziekte alleen bij deze handelstal voortzet terwijl het paard dus al schijnbaar langer in nederland is, dat het paard dan pas afgemaakt wordt houd niet tegenn dat de ziekte zich misschien op de paardenmarkt al verspreid heeft.

bagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:11

janderegelaa schreef:
En er staat ( wat ik begrepen heb ) een Roemeens paard in Nederland zonder invoerpapieren, dat vergeten ze even te vertellen. Datzelfde paard gaat wederom met verkeerde papieren naar Engeland. Niet zo raar dus dat ze de tent dichtgooien.

Ik kan me hier helemaal bij aansluiten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:13

Cayenne schreef:

Het steekt de paardenhoudster dat de buitenwereld het Edese bedrijf als schuldige ziet. "Wij hebben dat paard nauwelijks in bezit gehad. Het dier kochten we op de paardenmarkt in Bemmel en na drie dagen vervoerden we het naar Groot-Brittannië. Daar bleek het dier drager van de moeraskoorts."

Van Wilgenburg is vooral bang voor imagoschade. "Wij hebben geen zieke paarden op ons erf. Toch kijken handelaren nu met een schuin oog naar ons. Ik hoop dat we na de heropening op normale voet verder kunnen."

Deze handelaar, die zijn paarden regelmatig uit het buitenland laat overkomen, dient met dergelijke ziekten rekening te houden. Nu is het bij toeval aan het licht gekomen, door een paard dat zij op een NL paardenmarkt hebben gekocht. En iemand moet toch de schuld krijgen: de exporteur! Ongelofelijk dat zij zich hiervan op een dergelijke manier distancieren! Ze moeten eens wat voorzichtiger omgaan met paarden uit het buitenland of van de markt en niet een exporteur de schuld geven. Dergelijke controles mogen ze van mij veel vaker uitvoeren. Je zou het betreffende paard maar op stal krijgen, als die controle niet had plaats gevonden...... _-:(
Laatst bijgewerkt door Bravura op 21-09-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:14

De adresgegevens waar het paard vandaan kwam klopten niet. Lijkt me toch dat je daar geen fout in hoeft te maken...

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:19

kim_1990 schreef:
de handelaar heeft het paard van een paardenmarkt in nederland....lijkt me sterk dat zo'n ziekte alleen bij deze handelstal voortzet terwijl het paard dus al schijnbaar langer in nederland is, dat het paard dan pas afgemaakt wordt houd niet tegenn dat de ziekte zich misschien op de paardenmarkt al verspreid heeft.

daar dacht ik dus ook al aan

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:22

Als een paard zonder invoerducumenten in Nederland staat kan hij hem natuurlijk ook zelf uit Roemenië gehaald hebben...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:33

Hulde aan de Britse Autoriteiten die wel hun werk goed doen! +:)+
Daar kunnen ze hier in Nederland (hopelijk) nog veel van leren.

Cayenne schreef:

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:36

Deze mensen moeten beter nadenken, heb bij deze stal een paard gekocht, die duidelijk ziek was, maar ze deden net of ze het nog nooit gemerkt of gezien hadden, heb hem op alles laten testen door de DA.
Vind dit wel heel makkelijk afschepen, erg jammer.

Gelukkig is het met mijn paard wel helemaal goedgekomen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:38

Lekker makkelijk iemand anders de schuld geven ik hou het op bedrijfsrisico! Moet je maar geen paarden uit het buitenland halen.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:38

Wow dat is nogal een verkeerde instelling van de handelaar.
Dus nu krijgt de exporteur de schuld omdat er, dankzij hem, een extra controle overheen gegaan is.
Nou wordt ie mooi....

Feit is dat het paard ziek was, en dat zij een ziek paard vervoerd hebben. Kan je nog zoveel mensen de schuld geven, maar jij bent verantwoordelijk voor het paard, jij bent immers de eigenaar. Alleen maar goed dat die controle erover is gegaan ,voor je het weet hadden alle paarden in Engeland deze ziekte.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:57

Bravura schreef:
Cayenne schreef:

Deze handelaar, die zijn paarden regelmatig uit het buitenland laat overkomen, dient met dergelijke ziekten rekening te houden. Nu is het bij toeval aan het licht gekomen, door een paard dat zij op een NL paardenmarkt hebben gekocht. En iemand moet toch de schuld krijgen: de exporteur! Ongelofelijk dat zij zich hiervan op een dergelijke manier distancieren! Ze moeten eens wat voorzichtiger omgaan met paarden uit het buitenland of van de markt en niet een exporteur de schuld geven. Dergelijke controles mogen ze van mij veel vaker uitvoeren. Je zou het betreffende paard maar op stal krijgen, als die controle niet had plaats gevonden...... _-:(

Idd een nachtmerrie!!!! Kan je je dure sportpaard laten ruimen, echt paardenliefhebbers }:)

Door deze opmerkingen zorgen ze zelf wel dat ze een slechte naam krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:42

Dat hadden ze zowiezo al een beetje hier in de buurt..overigens ook door eigen toedoen dus ik vind het ook een beetje aanstellerij.Het is vervelend voor ze,maar dan moeten ze inderdaad de verantwoordelijkheid nemen om hun paarden voor de export te laten controleren door de DA.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:26

Het paard is getest omdat de papieren niet in orde waren, niet omdat het ziekteverschijnselen had, begrijp ik uit het artikel.

Maar is dat paard nou op de markt in Bemmel aangschaft, of zoals sommige posts suggeren door de handelaar zelf uit Roemenie gehaald? Als dat eerste het geval is, is het niet gek dat de eigenaren het beest niet op EIA hebben laten testen voor export.
Dan is het wel zaak heel alert te blijven op gevallen die elders in het land opduiken...

Als het paard zoals door Janderegelaa (maar ik ben dan weer benieuwd naar de bron) beweerd wordt, uit Roemenie kwam, is er des te meer aanleiding voor om het bedrijf op slot te houden, zeker als de autoriteiten vermoeden dat er kwade opzet in het spel is.
Wie weet wat er dan achter de schermen nog allemaal gecontroleerd moet worden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:48

Dan ben ik vooral benieuwd wat ze constateren. Hopelijk valt het mee.
randalinpony schreef:
Wie weet wat er dan achter de schermen nog allemaal gecontroleerd moet worden.

jemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:42

Het gaat hier om een zeer gevaarlijk moeilijk in te dammen virus dus zekerheid voor alles.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:05

Vind het een beetje van 2 kanten..
De verkoper op de paardenmarkt zal het ook wel hebben geweten.. Dus ik weet niet of je de klachten echt goed kan zien.. Anders is het wel een beetje een domme handelaar...
Ik weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden... Als ik een paard koop op de markt laat ik hem ook niet keuren omdat ze voor de handel zijn en gelijk weer door gaan...

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:26

Hoe het ook gebeurd mag zijn het lijkt mij dat veiligheid VOOR alles staat of ze het nu wel of niet hebben geweten en/of debet aan zijn.
Hun bedrijf gaat dicht ivm veiligheid voor andere paarden in de omgeving (en nederland) `Waarom dan de schuld op een ander afschuiven? Wees blij dat het ontdekt is en dat je de paarden van je omgeving eventueel niet in gevaar brengt!
Hun reactie slaat kant nog wal, ipv dat ze zeggen dat ze wel een beetje balen (dat mag ook!) maar blij zijn dat deze maatregelen genomen worden.... Helaas...ERG JAMMER!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:38

Is dat familie van Jan de Koning? Want daar is, voor zover ik weet, nog zelden een goed paard vandaan gekomen, dus voor de naam zal het weining uitmaken 8-)