Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:10

Sorry maar ik zie ergens inschattingsfout staan... Dit is gewoon pure dierenmishandeling door iemand die totaal niet weet hoe die met dieren moet omgaan!
Ik wens die vent eerlijk waar een enorme celstraf en verbod op houden van dieren!
Arm dier, stond geen kans tegen zo'n waardeloze stuk vreten! Je snapt toch wel dat als het paard steeds omvalt je duidelijk iets verkeerd doet? Die man wist echt wel wat hij deed... Het paard mishandelen, op een gruwelijke manier.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:33

dan moet je wel erg gefrustreerd zijn als je zo met een dier omgaat...echt triest dit.

vancky2005

Berichten: 717
Geregistreerd: 26-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:59

Hoe walgelijk! Zo iemand zouden ze moeten schrappen, nooit meer dierenarts zijn want hij beschermt het leven van een dier niet. Waardeloze vent!

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:02

Als dierenarts, trainer èn eventing-ruiter vind ik die man niet geloofwaardig overkomen, als ie dit flikt...

Maar goed, in NL zou meneer er met een geldbedragje met 2 nullen als boete mee wegkomen... in Zwitserland nemen ze het voorval blijkbaar toch wel serieuzer.

MiSz_SaNdY

Berichten: 1940
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:24

jeetje zeg wat misselijk!
gelijk schrappen op elke wedstrijd ,vorm dan ook met dieren, lessen en op clubs ook!
als dierenarts ook een hele hoge boete opleggen want dit is gewoon weer een giller 3000 eurie's
en een verbod op dieren houden voor zn leven en anders kogel door zn kop dat zijn straffen hierop wat moet dat dier een angst hebben gehad om te kotsen die kerel hoop dat ik m nooit tegen kom

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:26

saskiakefie schreef:
Weetje eigenlijk kan je gewoon niemand vertrouwen van de paarden.. Eerst was ik fan van Cobie van Baalen, toen had zij dus met een leerling haar pony zo vast in de krul gezet. Hier was ik erg van geschrokken en ik vond haar helemaal niks meer. Toen ben ik erg fan geworden van Gerd Heuschmann en heeft hij weer zo gehandeld met die fries... Ik weet het gewoon niet meer. Ik vind pat parelli erg goed maar wie weet wat hij wel niet uithaalt.. :n



Ook over Pat Parelli gaan de nodige verhalen de ronde. Meestal door mensen die niet weten waar hij mee bezig is. En ook PP maakt inschattingsfouten. Heb je de laatste rel rondom hem op Bokt nog niet meegekregen? Ga maar even zoeken op "Catwalk". De eigenaar van het paard was wel tevreden, maar menig bakrandridder had daar andere meningen over.

Wat betreft dit probleem: dat je een inschattingsfout maakt, kan, we zijn allemaal mensen. Maar dat je vervolgens de merrie niet de nodige medische zorg geeft als er wel wat misgaat, en het met een pijnstillertje denkt op te kunnen lossen, vind ik een kwalijke zaak.

Eefje23

Berichten: 675
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: Delft

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:32

Wat ik ook heel erg vind aan dit verhaal dat de leerling niets heeft gedaan om deze pony te helpen, als je weet dat een dier ligt pijn te lijden (dat kan gewoon niet anders) en ligt te sterven dan kan je niet anders dan dat dier te helpen! Wat kunnen mensen toch wreed zijn....

Anoniem

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:33

@Eefje23
Als je instructeur wie tevens dierenarts zegt dat het goed is, dan geloof je dat wel.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:35

Ik snap niet waarom er nooit in het vonnis staat dat zulke mensen in hun leven gewoon nooit meer dieren mogen houden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:36

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd op bedacht moet zijn dat je ze nooit gebruikt :D

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:31

Bramasole schreef:
Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.st-georg.de

en moet tevens 210 dagen de gevangenis in. De betrokken leerling werd vrijgesproken.


Kijk, dat is beter!



hij hoeft helemaal niet te zitten...
Het is zo zonde dat de vertaling te wensen overlaat,waardoor het gehele verhaal uit zijn context wordt getrokken. Ik zit al heel vaak op mijn handen als er weer eens een bericht uit Duitsland hier neer gekwakt wordt, alleen is het wel zonde dat iemand zo de grond in gestampt wordt door het verkeerd weergeven van de feiten....

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:36

Zulke nieuwsberichten zijn echt walgelijk, en zo iemand moet dan instructeur en dierenarts zijn, daar zou ik als eigenaar ook niet bepaald happy mee zijn. Zo'n man had toch wel beter moeten weten.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 01:00

Citaat:
Angeklagt worden war Bodenmüller, weil ein Pferd 2007 seinetwegen den Tod fand. Der heute 56-Jährige hatte damals eine Auszubildende aufgefordert, das elf Jahre alte Polo-Pony namens Karioka zu longieren. Karioka sollte zum Reitpferd umgeschult werden. Allerdings wehrte sie sich vehement gegen die Schlaufzügel, mit denen sie ausgebunden war, deutete mehrfach an zu steigen und ging auch zu Boden. Eine zweite Auszubildende wurde hinzugezogen, die das Pferd am Strick führen sollte. Wieder wehrte sich Karioka und stieg schließlich so hoch, dass sie das Gleichgewicht verlor, stürzte und sich dabei den Schädel brach. Wie schwer die Verletzungen des Tieres waren, erkannte zu diesem Zeitpunkt – es war Mittag – noch niemand. Am Nachmittag riefen Dritte Polizei und Bezirkstierarzt hinzu. Letzterer veranlasste, dass das Pferd in eine Tierklinik gefahren wurde, wo Karioka am selben Abend eingeschläfert wurde.


Bodenmüller werd aangeklaagd omdat in 2007 een paard door zijn toedoen de dood vond. De nu 56 jarige heeft toenertijd een stagaiere opdracht gegeven de 11 jarige polopony Karioka te longeren. Karioka zou omgeschoold worden tot rijpaard. Echter verweerde de pony zich sterk tegen de slofteugel, en dreigede meerdere keren te steigeren en is daarbij gevallen. een tweede stagaire werd erbij geroepen die de pony aan de hand zou begeleiden. Wederom verweerde de pony zich en nu steigerde ze zo hoog dat ze haar evenwicht verloor, viel en daarbij een schedelbreuk opliep. Hoe erg de verwondingen waren, werd door niemand erkent, dit was s'middags. In de namiddag belden derden de politie en DA, Deze laatste zorgde ervoor dat de pony nar de kliniek gebracht werd, wa Karioka dezelfde avond ingeslapen werd....

Citaat:
Angeklagt worden ist der Tierarzt Bodenmüller von Tieranwalt Antoine F. Goetschel. Der Tieranwalt ist ein offizielles Amt im Kanton Zürich, das 1992 per Volksentscheid eingeführt worden war und bislang einzigartig in seiner Art und inzwischen recht umstritten ist. Goetschel sagte: "Man wollte den Willen des Pferdes brechen und brach ihm dabei den Schädel." Bodenmüllers Anwälte konterten, das Ganze sei eine "normale erzieherische Maßnahme" gewesen. Im Laufe des Prozesses sprach die zuständige Staatsanwältin hingegen von "einer reinen Machtdemonstration gegenüber einem schwachen Lebewesen und von fehlender Empathie des Reitlehrers." Er habe sich der Misshandlung gemäss Tierschutzgesetz schuldig gemacht.

Dierenartst Bodenmüler wrd aangeklaagd door de dierenadvocaat Goetschel. Dierenadvocaat is een officieel amt in het kanton Zurich, dat in 1992 door volksbeslising ingevoerd werd en tot nu uniek in zijn aard en ondertussen omstreden is. Goetschel zei:"Men wilde hte paard breken, en daarbij brak men haar schedel". Bodenmüllers advocaten pareerden dat met dat het een normale manier van africhten is geweest. In de loop van het prozes sprak de officier van justitie daarentegen over "een pure machtsdemonstratie tegenover een zwakker levendwezen en van missende empatie van de rijinstructeur" Hij heeft zich schuldig gemaakt aan dierenmishandeling volgens de wet ter bescherming van dieren.

Citaat:
Schließlich wurde Bodenmüller zu einem Bußgeld von 4000 Schweizer Franken (gut 3000 Euro) verurteilt und darüber hinaus wurde eine Bewährungsstrafe von 210 Tagessätzen à 100 Franken ausgesprochen. Die Auszubildende wurde von der Anklage freigesprochen.

Uiteindelijk werd Bodenmüller veroordeeld tot het betalen van 4000 zwitserse franken (ca 3000 euro) en daarboven een voorwaardelijke straf van 210 dagdelen á 100 franken.
De stagaire werd vrijgesproken

de voorwaardelijke straf zit een tijdsblok aan, binnen dat tijdsblok mag hij strafrechtelijk niet opvallen anders moet hij dus de 210 X 100 franken alsnog betalen.
De krant bericht dat de eerste stagaiere minderjarig was op dat moment en dat de jeugdrechtbank wegens gebrek aan bewijs niet verder is gegaan, de 2e stagaire is vrijgesproken.

Het paard is na de val wel verzorgd, een bult aan haar hoofd werd gezien als een wespen/bijensteek en een wondje bij het oog werd verzorgd, de pony is op eigen kracht opgestaan, en door de een stagaire (DA assistente) meegenomen en verder verzorgd.
Het gebeurde om 12.00 uur s'middags, om 16.00 uur belden derden de politie en district DA, om 21 uur is de pony ingeslapen.

bron: st-georg en tagesanzeiger.ch
http://www.tagesanzeiger.ch/zuerich/win ... y/30739006

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 02:02

Alane, wat fijn dat je dit vertaald hebt, geeft een duidelijkere en her en der andere kijk op het verhaal.

Al had ie van mij persoonlijk wel die 210 dagen meteen mogen zitten, die 3000 euro is voor veel mensen peanuts...

Jenn_Mellow

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:44

Dit is echt schandalig zeg! :n
Je bent echt niet helemaal wijs als je zo met dieren omgaat!
Wat mij betreft mogen ze die man een verbod opleggen om om te gaan en het houden van paarden!
Vreselijk gewoon!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:51

Jemig wat een idioot! Idd lekker laten wegrotten in zn cel! Arme pony, wat moet die veel pijn hebben gehad |(

Taartdoos

Berichten: 49
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:52

;( hier draait mijn maag dus echt van om.......................

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:56

Alane schreef:
Bramasole schreef:
Kijk, dat is beter!

hij hoeft helemaal niet te zitten...


Jammer dat de vertaling niet helemaal goed is gegaan. Zeer triest dat hij niet hoeft te zitten, had een mooie mogelijkheid geweest om goed na te denken over wat het nou echt betekend om dierenarts te zijn.

Anoniem

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:01

Lees ik er nu overheen?
bij mij rest enorm de vraag... waarom is zijn licentie voor dierenarts niet ingetrokken en mag hij nooit meer als behandelend arts en instructeur aan de slag.
Wat een achtelijke gladiool zeg..... Dit soort mensen moet je altijd maar hetzelfde bij doen, om zijn wil proberen te breken...
*telt tot 100000*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:09

Bramasole schreef:
Jammer dat de vertaling niet helemaal goed is gegaan. Zeer triest dat hij niet hoeft te zitten, had een mooie mogelijkheid geweest om goed na te denken over wat het nou echt betekend om dierenarts te zijn.


Zoals ik het in de verschillende media lees, staat nergens hoe hte paard aangebonden/ hoe strak de slofteugel bevestigd was....
(voor de dramatiek hebben ze er een foto bijgezet van Power & Paint)
De dierenadvocaat is niet onomstreden...
en dat bij elkaar lijkt me niet echt de beste grondstenen om te oordelen....

Zoals ik het dus lees, is het paard mbv een slofteugel/touwtjes bijgezet, heeft geprotesteerd door licht te steigeren, is bij het neerkomen een keer BIJNA gevallen. Toen is er een 2e stagaire bijgroepen die het paard zou begeleiden, daarop heeft het paard echt hoog gesteigerd en is achterover geklapt...
shit happens... en tot hier kan ik niets lezen wat een gemiddelde bokker niet zou kunnen overkomen.

De DA heeft het paard onderzocht, en een wond bij het oog verzorgd, een bult gezien en die toegeschreven als een insektenbeet (bij of wesp) Paard was waarschijnlijk (en dat is net zo waarschijnlijk als de DA er helemaal niet meer naar omgekeken heeft) beduusd van alles, maar is zelf weer opgestaan en verzorgd door een DA assistente.
Later hebben derden de politie gebeld en een DA, waarop hte paard naar een kliniek is gebracht en later op de avond ingeslapen.

en dat klinkt geheel anders dan dat het paard liggend en creperend in de hal is achtergelaten, en later op de kliniek aan zijn verwondingen is overleden.... dat zou nl nog erger zijn... paard ligt al uren in een hal, kan schijnbaar niet opstaan, en wordt dan eerst vervoerd (vraag me af hoe ze dat dan hebben gedaan) en alwaar het vanzelf aan zijn verwondingen bezwijkt... lekkere kliniek dan.

Daarbij is hij zijn licentie niet kwijtgeraakt (tenminste, dat kan ik nergens terug lezen) en dus nog steeds DA...
en hij zal niet de enige DA die een verkeerde/onjuiste diagnose stelt.

Dat van de wil breken, was een uitspraak van de dierenadvocaat..... tijdens de rechtzaak, drama alom....

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:12

VValar schreef:
grote inschattingsfout geweest.


nou dit lijkt mij geen inschattingsfout maar gewoonweg kwade wil.
Iedere malloot kan toch zien op dat moment dat het niet goed gaat?
En vervolgens de pony laten creperen... :n

Ben erg blij met de gevangenisstraf!
En ben benieuwd welke sancties er nog meer volgen (uit de sport geknikkerd?`Geroyeerd als DA? :)) )

Edit: net de laatste post gelezen, dat is weer een heel ander verhaal?!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:14

opisop_shop schreef:
VValar schreef:
grote inschattingsfout geweest.


nou dit lijkt mij geen inschattingsfout maar gewoonweg kwade wil.
Iedere malloot kan toch zien op dat moment dat het niet goed gaat?
En vervolgens de pony laten creperen... :n

Ben erg blij met de gevangenisstraf!
En ben benieuwd welke sancties er nog meer volgen (uit de sport geknikkerd?`Geroyeerd als DA? :)) )



mischien toch het gehele topic lezen.... hij krijgt geen gevangenisstraf.... het verhaal in OP klopt niet helemaal.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:17

heb het al gelezen, stond ook in mijn laatste regel :)

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Zwitserse dierenarts schuldig aan dodelijke mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:18

Ongelooflijk..............................

aaanouk

Berichten: 601
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:20

Jeetje, wat ongelofelijk triest.. :n
Snap niet wat dit soort mensen bezield, arm beest..