Hoge boetes bij verzwijgen van meldingsplichtige ziekten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Hoge boetes bij verzwijgen van meldingsplichtige ziekten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 15:54

www.levendehave.nl


Op het verzwijgen van een meldingsplichtige dierziekte staan hoge boetes. Dat meldt demissionair minister Gerda Verburg aan de Tweede Kamer.

Een dierhouder of dierenarts die een meldingsplichtige ziekte vaststelt en daarvan de overheid niet op de hoogte brengt, riskeert een boete van maximaal 19.000 euro bij onopzettelijk verzwijgen tot maximaal 76.000 euro bij opzettelijk verzwijgen.

Het is afgelopen jaar volgens Verburg niet voorgekomen dat dierhouders de meldplicht hebben overtreden. In het afgelopen jaar zijn 1240 verdenkingen gemeld aan de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit. Het betreft hier verdenkingen van aangifteplichtige, waaronder ook bestrijdingsplichtige, dierziekten. In 141 gevallen is de betreffende dierziekte door middel van ambtelijke monstername bevestigd, schrift Verburg.
Afhankelijk van de dierziekte zijn er aanvullende maatregelen genomen. Deze kunnen variëren van het inzetten van een behandeling met antibiotica, tot het
instellen van vervoersverboden en het ruimen van alle voor de dierziekte
gevoelige dieren op een bedrijf.

Tot de aangifteplichtige dierziekten behoren onder meer:

Afrikaanse paardenpest
Blauwtong
Brucellose
Equine Infectieuze anemie
Mond- en Klauwzeer
Pseudo-vogelpest
Q-koorts
Klassieke Varkenspest
Vogelgriep
Ziekte van Aujeszky

Klik hier voor de volledige lijst.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Hoge boetes bij verzwijgen van meldingsplichtige ziekten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:20

Dan vraag ik me toch af wat er bedoeld wordt met 'onopzettelijk verzwijgen'?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:26

guanacotje schreef:
Dan vraag ik me toch af wat er bedoeld wordt met 'onopzettelijk verzwijgen'?


Dat je het niet vertelt omdat je het niet weet?
Dus: Eeeh sorry, foutje bedankt? :D

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:56

ik ben nog steeds geen DA, is mijn paard ziek en dan dusdanig ziek dat ik een DA nodig acht, dan is het aan hem/haar een diagnose te stellen.
hoe kan ik een meldingplichtige ziekte vaststellen als niet DA?

rare regels...
laten ze hier nu eens kamervragen over stellen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Hoge boetes bij verzwijgen van meldingsplichtige ziekten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:05

hier in frankrijk geldt wel voor infectieuze anemie een meldingsplicht...voor de dierenarts en zelfs voor (het enige)lab die de coggin's test doet.
Zolang de resultaten nog niet bekend zijn mag het paard absoluut het erf niet af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:10

guanacotje schreef:
Dan vraag ik me toch af wat er bedoeld wordt met 'onopzettelijk verzwijgen'?

Ik denk:
Opzettelijk = verzwijgen in eigen belang, ect.
Onopzettelijk = kwijt geraakt in de papiermolen, vergeten dat er een meldplicht verstaat (slimme DA heb je dan), kwijt geraakt in da papiermolen, ect.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:24

Soms kun je als dierhouder niet weten dat een dier besmet is met een besmettelijke ziekte.
Bij ons op het melkveebedrijf hebben wij drie jaar geleden te maken gehad met een heftige blauwtong besmetting,
Het jaar ervoor hadden de buren het in ernstige mate onder hun schapen.
Bij ons tussen de melkkoeien liepen dieren die klinische blauwtong hadden, maar bij bloedtesten bleken die gek genoeg negatief te testen.
Het is een te kostbare zaak voor een dierhouder om alle dieren te laten testen op ziektes.
Op een gegeven moment heerste er zoveel BT dat de DA niet eens meer een melding door kon geven aan de VWA; die hadden het veel te druk om alle meldingen te constateren.

Neem aan dat het bij ziektes die paarden treffen niet veel anders zal zijn.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Hoge boetes bij verzwijgen van meldingsplichtige ziekten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:11

Onopzettelijk verzwijgen is denk ik dat als je dier ziek is en jij geen dierenarts laat komen, maar dat wel had moeten doen.. Op die manier zeg maar.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:25

mij lijkt onopzettelijk zwijgen, dat de dierenarts het 'niet heeft gevonden door nalatigheid'...

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 04:07

sandra1986 schreef:
mij lijkt onopzettelijk zwijgen, dat de dierenarts het 'niet heeft gevonden door nalatigheid'...

Als dat het geval is, dan jij daar als eigenaar toch niks aan doen? Je betaalt mensen om uit te zoeken wat er mis is met je paard, en je vertrouwt erop dat die het juist zal hebben. Als dan later blijkt dat het een ziekte met meldingsplicht betreft, dan krijg je daar een boete voor?
Ik ga even proberen wat onderzoek te doen, want anders vind ik dit wel een zééééér zware straf, en dat is imo ook niet correct...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Hoge boetes bij verzwijgen van meldingsplichtige ziekten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:00

opzettelijk verzwijgen is dat jij en de dierenarts weten dat het paard iets heeft wat op die lijst staat en het niet doorgeven.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:08

tienus63 schreef:
Soms kun je als dierhouder niet weten dat een dier besmet is met een besmettelijke ziekte.
Bij ons op het melkveebedrijf hebben wij drie jaar geleden te maken gehad met een heftige blauwtong besmetting,
Het jaar ervoor hadden de buren het in ernstige mate onder hun schapen.
Bij ons tussen de melkkoeien liepen dieren die klinische blauwtong hadden, maar bij bloedtesten bleken die gek genoeg negatief te testen.
Het is een te kostbare zaak voor een dierhouder om alle dieren te laten testen op ziektes.
Op een gegeven moment heerste er zoveel BT dat de DA niet eens meer een melding door kon geven aan de VWA; die hadden het veel te druk om alle meldingen te constateren.

Neem aan dat het bij ziektes die paarden treffen niet veel anders zal zijn.


Dat is onmogelijk. Het enige wat kan is dat jullie ze serologisch op antistoffen hebben onderzocht, en niet in de virustest. En dan zo vroeg tijdens de besmetting dat de antistoffen nog niet aanwezig zijn. De test op blauwtong is vrij gevoelig.

Ik vind dit een goede zaak. Dit verzwijgen gebeurt vaker dan je denkt, en dan heb ik het over geheel de wereld. Het is natuurlijk niet niks als er een meldingsplichtige ziekte wordt geconstateerd op je bedrijf, denk aan ruimingen etc. Men moet er goed van doordrongen zijn, dan wanneer meldingsplichtige ziekten niet gemeld worden, er dan vele grote consequenties zijn. De ziekte kan verder verspreiden, de grenzen gaan dicht (handelsbeperkingen), imagoverlies sector, noem maar op.

Natuurlijk wordt er niet verwacht dat een dierhouder hun dieren op alle dierziekten test. Onopzettelijk verzwijgen lijkt mij nalatigheid door zowel dierenarts als dierhouder. Niet op de hoogte zijn van meldingsplicht, maar ook het nalaten een dierenarts te laten komen. Als niet-da kun je je inlezen in de meldingsplichtige ziekte, en zo op de hoogte zijn van hun symptomen. En zo al een beeld vormen van de ziekte.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:20

opzettelijk verzwijgen houdt in dat je weet dat je paard possitief is en dat het een meldingsverplichte ziekte is en je dit niet doet.

Onopzettelijk verzwijgen houdt dus in dat je niet weet of je het moet melden ja of nee. Dus zou maar even goed kijken om welke ziektes het gaat.