Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:44

http://www.dehoefslag.nl / Nieuwsredactie


Afbeelding
Okidoki onder Albert Zoer
foto: http://www.sjoert.com
Het boek Okidoki is nog niet definitief dicht. Het Franse bedrijf Cryozootech heeft bij monde van directeur Eric Palmer aangegeven dat huidcellen van de recent overleden ruin bewaard zijn gebleven. De bedoeling is om zo snel mogelijk het celmateriaal te gebruiken voor het realiseren van een kloon. Dit betekent dat de genen van Okidoki beschikbaar zouden komen voor de fokkerij. Op dit moment wordt nog gezocht naar een of meerdere partners voor het project. Ook is er de mogelijkheid het gehele eigendom van de kloon te verwerven, aldus de Hoefslag.

Okidoki overleed in juli van dit jaar aan de gevolgen van een septische shock. De ruin werd in juni geopereerd aan zijn pees, nadat hij tijdens een wedstrijd verkeerd terecht kwam. In eerste instantie leek zijn operatie goed gelukt en kreeg Okidoki, volgens de standaardprocedure, medicatie om verder te genezen, maar het paard kreeg toen last van ernstige complicaties. Er is toen besloten hem in te laten slapen. (red.)


Verwant artikel
[VN] Internationaal springpaard Oki Doki overleden

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:46

Niet weer he...

Dat klonen zit me helemaal niet lekker.
De klonen gelijken qua uiterlijk vaak totaal niet.

Er zijn genoeg jonge talentvolle paarden..

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:46

Hmmm... >;), vind 't niks. Okidoki was gewoon uniek en een ruin, daar moet je niet mee gaan rommelen.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:47

Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden...

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:47

Ik blijf het ook vreemd vinden. Vooral het feit dat de dieren vaak heel anders zijn, ook al zijn ze genetisch hetzelfde. Qua gezondheid zijn ze ook slechter.
Ik vind dat maar raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:47

Ben benieuwd wat albert zoer hier van vind.. Het lijkt mij namelijk niet fijn, Als ze mijn (ex) top paard willen klonen. Zo kort na zijn toch erg tragische dood.

Zoiezo ben ik van mening dat een kopie nooit zo goed kan zijn als het orgineel. En dat de ervaringen het paard maken. Niet de genen

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:50

Hmm wat een raar idee dat er straks een kloon rond loopt.
Oki was uniek daar moet je zeker niet mee gaan rommelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:00

Citaat:
Dit betekent dat de genen van Okidoki beschikbaar zouden komen voor de fokkerij.

En dat zou toch best wel eens interessant kunnen zijn. Ongeacht of de kloon zelf op Oki lijkt en/of kerngezond is. Vraag is dan wel wat je via de vaderlijn binnen je fokkerij haalt.

amj
Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:03

Hmm, hier ben ik echt tegen. Ik heb het niet op klonen, daar komt mijn christelijke achtergrond toch om de hoek kijken. Bovendien zijn er zoveel talentvolle paarden dat klonen niet nodig is imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:04

Dat mag een bedrijf zo maar? Moet daar toestemming voor zijn van de eigenaar?

Ik vind klonen van de zotten, zo ook hier. Okidoki was uniek, laat dat toch zo. Geef nieuw bloed een kans om zich te bewijzen, ipv dit gerommel met paarden op bestelling.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:05

Juliette86 schreef:
Citaat:
Dit betekent dat de genen van Okidoki beschikbaar zouden komen voor de fokkerij.

En dat zou toch best wel eens interessant kunnen zijn. Ongeacht of de kloon zelf op Oki lijkt en/of kerngezond is. Vraag is dan wel wat je via de vaderlijn binnen je fokkerij haalt.


Interessant? tjaa het is maar hoe je het bekijkt, kan me ook nog een Trento B gevalletje herinneren!

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:05

Hmm gaat deze kloon hetzelfde talent hebben als okidoki? Niet alleen de genen tellen, maar het gehele proces vanaf de baarmoeder tot... Hoop dat ze niet dezelfde verwachtingen hebben van de kloon als van okidoki.

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:06

Psydoxy schreef:
Hmmm... >;), vind 't niks. Okidoki was gewoon uniek en een ruin, daar moet je niet mee gaan rommelen.

inderdaad! Als hij nog leefde had hij oo niet voor nageslacht gezorgd. Dan kunnen ze bonfire van anky ook wel gaan klonen, dat is ook een fantastisch paard.
Ik vind dat we okidoki gewoon in goede herinnering moeten houden, zoals zoveel paarden die er nu niet meer zijn of niet meer in de sport lopen. En er lopen zoveel talentvolle paarden rond, haast teveel al wel :=

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:06

Anoniem schreef:
Ben benieuwd wat albert zoer hier van vind.. Het lijkt mij namelijk niet fijn, Als ze mijn (ex) top paard willen klonen. Zo kort na zijn toch erg tragische dood.

Zoiezo ben ik van mening dat een kopie nooit zo goed kan zijn als het orgineel. En dat de ervaringen het paard maken. Niet de genen

wat zou ie ervan moeten denken dan? ..hij heeft hem verkocht dus hoofdstuk afgesloten ..al had de nieuwe eigenaar Oki roze willen verven of aan reining willen deelnemen dan had Zoer daar niks meer van te vinden

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:07

Besita: het gaat toch gewoon om het idee!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:08

Ik vind het geen goed idee om alles maar te gaan klonen, er lopen toch genoeg goede paarden rond?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:10

Hè krijg hier een naar gevoel bij.

Ben erg tegen klonen. Daarbij vraag ik mij af of het etisch verantwoord is om een paard te klonen alleen voor z'n genetische cellen en voor de fokkerij.

Nee, hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Is klonen tegenwoordig gewoon wettelijk toegestaan op deze manier?

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:12

Ilsemarie schreef:
Psydoxy schreef:
Hmmm... >;), vind 't niks. Okidoki was gewoon uniek en een ruin, daar moet je niet mee gaan rommelen.

inderdaad! Als hij nog leefde had hij oo niet voor nageslacht gezorgd. Dan kunnen ze bonfire van anky ook wel gaan klonen, dat is ook een fantastisch paard.
Ik vind dat we okidoki gewoon in goede herinnering moeten houden, zoals zoveel paarden die er nu niet meer zijn of niet meer in de sport lopen. En er lopen zoveel talentvolle paarden rond, haast teveel al wel :=


Totilas?? lijkt me dan eerder.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:14

Ik snap dat klonen niet zo.. Je krijgt een paard met hetzelfde DNA, dus een soortgelijke bouw, maar met een ander karakter.. En het is toch juist het karakter dat een sportpaard tot een wereldpaard maakt, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:14

besita schreef:
Anoniem schreef:
Ben benieuwd wat albert zoer hier van vind.. Het lijkt mij namelijk niet fijn, Als ze mijn (ex) top paard willen klonen. Zo kort na zijn toch erg tragische dood.

Zoiezo ben ik van mening dat een kopie nooit zo goed kan zijn als het orgineel. En dat de ervaringen het paard maken. Niet de genen

wat zou ie ervan moeten denken dan? ..hij heeft hem verkocht dus hoofdstuk afgesloten ..al had de nieuwe eigenaar Oki roze willen verven of aan reining willen deelnemen dan had Zoer daar niks meer van te vinden


Hij heeft er idd geen hol meer over te zeggen. Maar toch het was zijn paard, Waar hij top prestatie's mee heeft behaald. Hij heeft van het paard een kampioen gemaakt. En de kans is groot dat wanneer oki gekloont word en het gaat volledig fout. Dan zal oki niet meer herinnerd worden zoals we hem nu herinneren.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:21

Juliette86 schreef:
Citaat:
Dit betekent dat de genen van Okidoki beschikbaar zouden komen voor de fokkerij.

En dat zou toch best wel eens interessant kunnen zijn. Ongeacht of de kloon zelf op Oki lijkt en/of kerngezond is. Vraag is dan wel wat je via de vaderlijn binnen je fokkerij haalt.

Eens.
Maar van de andere kant, is de kruising waaruit Okidoki is geboren nooit herhaald? Zijn er niet sterk gelijkende lijnen, met praktisch dezelfde genen? Want anders kun je die gebruiken.
Ik zie niet geheel de meerwaarde van het behouden van de specifieke genen van Okidoki, als er ook alternatieven zijn. Het is tenslotte niet zo dat er een tekort aan paarden is. Dit argument zou ik interessanter vinden in het geval van een bedreigde diersoort zoals de Amoer luipaard, waar er nog maar 35 van zijn. Maarja, daar is niet zoveel geld voor beschikbaar, dus daar zal zoiets niet zo snel gebeuren. Dus ik zie dit maar gewoon als een goede oefening in kloon-technieken ;)

Okidoki krijg je er niet mee terug, karakter wordt tenslotte ook gevormd door de omgevingsinvloeden.
Laatst bijgewerkt door assie op 02-09-10 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:21

amj schreef:
Hmm, hier ben ik echt tegen. Ik heb het niet op klonen, daar komt mijn christelijke achtergrond toch om de hoek kijken.


Dus jij bent tegen één-eiige tweelingen? En tegen het stekken van planten? Interessant...

Misschien waren er wel al plannen (moet haast wel, van een dood paard huidcellen preserveren heeft weinig kans van slagen) om Oki te klonen. Donweg omdat-ie nou eenmaal ruin was, en als hengst misschien wel al veel eerder voor nageslacht had gezorgd. Het gaat er met klonen niet om dat je een identiek succesvol paard terugkrijgt, het gaat er om dat je van een ruin (dood of levend) tóch nog nageslacht kunt krijgen. Van een dooie hengst heb je meestal nog wel wat sperma op voorraad en een dooie merrie klonen levert uiteindelijk toch minder nageslacht op.

Love_Uggs
Berichten: 507
Geregistreerd: 26-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:29

Pff.. wat moet ik hiervan zeggen? Okidoki is er niet meer, geen enkel paard kan hem niet vervangen, zelf niet zijn kloon.. Hij was uniek en ik vind dat ze uit respect voor hem geen kloon moeten maken.. :S

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:36

Maar je moet het ook niet zien als vervanging van Okidoki. Je moet het zien als een mogelijkheid voor Okidoki om kindjes te maken, dat is namelijk de reden dat er een kloon gemaakt wordt.

marenmar85
Berichten: 1640
Geregistreerd: 23-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:37

de mensen gekte gaat soms wel erg ver, klonen why?
er zijn toch genoeg paarden??
soms gaat te wetenschap te ver hoor ( vind ik)