"Alleart was niet bekwaam genoeg om te rijden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

"Alleart was niet bekwaam genoeg om te rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:11

http://www.nieuwsblad.be/

Familie ruiter boos op Koersevereniging

Waregem Koerse blijft maar nazinderen. Nu is de familie van Pascal Allaert boos op Joseph Van den Broecke van de organiserende Koersevereniging na zijn uitspraak dat de zwaar gevallen ruiter niet bekwaam is. ‘Waarom mocht hij dan starten?', klinkt het.

Ruiter Pascal Allaert (47) ligt nog altijd in het ziekenhuis na de val met zijn paard. Zijn toestand blijft ernstig. De uitspraken die Joseph Van den Broecke, directeur-generaal van de Koersevereniging, deed over de jockey maken de familie dan ook boos.

‘Ja natuurlijk', zegt dochter Alicia Allaert, ‘ik vind dat hij zoiets niet mag zeggen. Mijn stiefmoeder was even van plan om hem te bellen om te laten weten hoe kwaad dit haar wel maakte. Wat we niet begrijpen is dat mijn vader plots niet meer bekwaam zou zijn, maar dat hij dat voor de start van de rennen blijkbaar wel was. De organisatoren hadden hem kunnen verhinderen deel te nemen, zoals ook anderen dat soms te horen krijgen. Ik denk dan ook dat die verklaring van Van den Broecke eerder moet dienen om de kritiek te pareren van Gaia over de piste.'

Maar Van den Broecke blijft één dag na zijn uitspraak bij zijn standpunt. ‘Allaert is niet de beste ruiter van de wereld', zegt hij nog eens. En het is maar één van de opgemerkte uitspraken van hem in een andere krant. Terwijl in Het Nieuwsblad te lezen stond dat de Koersevereniging aan de onderhandelingstafel gaat zitten met Gaia - uitspraak van ondervoorzitter Thierry Storme - schoot VDB met scherp naar Vandenbosch met uitspraken als: ‘We pikken zijn pesterijen niet. Vandenbosch wil de vedette uithangen. Onze piste lag er wel goed bij.'

Gisteren zei Joseph Van den Broecke daarover aan de telefoon nog het volgende. ‘Ik heb gezegd wat ik dacht. En dat is mijn democratisch recht. Ik vind dat Vandenbosch voor zijn beurt spreekt. Hij had moeten wachten tot hij alle elementen had vooraleer een oordeel te vellen over de piste. Dat neemt niet weg dat die onderhandelingen met Gaia wel degelijk kunnen doorgaan.'

‘Praat ik voor mijn beurt', reageert Vandenbosch. ‘Ik kan het ook omdraaien en zeggen dat Van den Broecke dat doet. Hij zit te schelden op Gaia, maar ik wil er toch nog wel eens op wijzen dat er sedert 1995 een akkoord is tussen de Waregem Koersevereniging en Gaia en die slaat onder meer op de jaarlijkse controles. Ik denk dat die controles niet alleen de dieren ten goede komen, maar Waregem Koerse zelf ook. Of wil de organisatie terug naar de edities als die van ‘95 toen er vijf paarden sneuvelden waardoor Waregem Koerse plots bestempeld werd als paardenkerkhof. Ik herinner me dat de sponsors daar toen niet mee gebaat waren omdat hen dat klanten kostte.'

Verwant artikel
[VN] Ruiter raakt zwaar gewond na val tijdens de Waregem Koerse
[VN] Toestand jockey Pascal Allaert licht verbeterd

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:47

Het zijn inderdaad uitspraken die beter niet gedaan worden.
Zowel niet door Joseph Van den Broecke, want dan had men Pascal niet mogen laten starten.
Maar ook de uitspraak van Michel Vandenbosch, want blijkbaar zijn er de jaarlijkse controles door GAIA en dan moest men die conclusie getrokken hebben vòòr de start.
Was er niet het gesneuvelde paard, dan had GAIA naar alle waarschijnlijkheid een verklaring afgelegd dat dankzij hun controles er weer mooie wedstrijden waren.

Het is altijd makkelijk om achteraf iemand met de vinger te wijzen.
De mensen die persoonlijk het ergste geraakt zijn door het ongeval (de familie van de jockey), wijzen blijkbaar niemand aan als schuldige. Terwijl zij toch in een situatie verkeren waarin velen wèl al iets of iemand zouden beschuldigen.
Dus de tegenreactie van de dochter op de uitspraken van Joseph Van den Broecke is heel normaal. Ik zou dergelijke uitspraken ook niet pikken. En hopelijk wordt er nog door anderen ook gereageerd op dergelijke ongepaste uitlatingen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:23

Helemaal met bovenstaande eens, vind het belachelijk dat die uitspraak is gedaan
en dan hadden ze hem inderdaad niet moeten laten starten als het zo geweest zou
zijn. Vind het erg laf om dit nou achteraf te zeggen en Als je niet de beste ruiter bendt
hoeft het nog niet zijn schuld te zijn zelfs de beste ruiter blunderd wel eens dus vind dat
ook weer een vergelijking van niks. .

Nog maals sterkte voor de jockey, familie en betrokkenen ! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:48

uit eerder bericht schreef:
Pascal Allaert, die gehuwd is en drie kinderen heeft, is één van de zeldzame beroepsjockeys die ons land rijk is. Eergisteren was de man nog aan de slag in Frankrijk.

En nu wordt hij onbekwaam genoemd :? . Kunnen ze er zich niet gewoon bij neer leggen Ddat er in de buurt van paarden nu eenmaal ongelukken gebeuren waar niemand iets aan had kunnen doen? In plaats van dit modder gooien?

chocobroodje

Re: "Alleart was niet bekwaam genoeg om te rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:21

Ach het is altijd hetzelfde, altijd is het een ander zijn schuld..... :n Triest hoor om dat zo over de rug van een zeer zieke man te doen, i.p.v. kijken naar welk aandeel ze zelf hebben gespeeld.........

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:40

Ik vind zelf: als je meedoet is dat voor je eigen risico, want het blijft iets met een risico op ongelukken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:54

Wat heeft bekwaamheid van de ruiter te maken met een struikelpartij tijdens de sprong van een paard????

Wat een gezwets, alsof een ruiter bepaald wanneer een paard wel al dan niet struikelt....

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:57

Als je paard struikelt met zo'n snelheid kan je moeilijk blijven zitten met die korte beugeltjes. Waarom zou het de schuld van de ruiter zijn? Gewoon domme pech.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:11

Akhal_Teke schreef:
Als je paard struikelt met zo'n snelheid kan je moeilijk blijven zitten met die korte beugeltjes. Waarom zou het de schuld van de ruiter zijn? Gewoon domme pech.

Ook al zou het wel lukken, paard is ook gevallen en dat red je echt niet dan. :)

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:12

Ragdollcat, niemand zegt dat je niet deelneemt op eigen risico. De betrokken partij (familie van jockey) beschuldigt op dit ogenblik zelfs niemand. Waar het in DIT artikel om gaat is de uitspraak van 1 van de inrichters. En die uitspraak kan niet door de beugel...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:14

Wel. Ik heb waregem koerse live gevolgd. Ik woon er niet ver van. GAIA maakt uitspraken die ook niet kloppen. GAIA zegt dat de putten gevuld moesten worden met zand omdat er putten ontstonden door de paarden. Maar achter iedere koers werden de putten gevuld. Ik stond aan de ierse berm en van zover ik kon zien werden de putten gevuld. Waregem koerse heeft in '95 een slechte editie gehad door onveiligheid van bepaalde hindernis. En dit werd reeds al opgelost.
Wat je dit nu noemt is een stom ongeluk.
Wij breken ook botten. Helaas is het voor dit paard fataal geweest. (nekbreuk) Hij moest ingeslapen worden. De naam van het paard is Kan Nejd. In de cross country kan er evengoed iets gebeuren als je paard slecht neerkomt.
Oh ja. GAIA is een schitterende organisatie. Zelf ben ik een enorm grote dierenliefhebster. (Wat wil je met 10tal dieren in de tuin? :) ) Maar ze kunnen soms van een mug een olifant maken.
En ja het is zeer spijtig voor die jockey maar wat heeft ervaring ermee te maken?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:32

Hanne, ik zei niks over ervaring.
Ik vind 't gewoon ongehoord wat Joseph Van den Broecke zegt. En GAIA overdrijft ook terug.