Paarden voorzichtig op Lunterse agenda na ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden voorzichtig op Lunterse agenda na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:16

http://www.edestad.nl

Het bestuur van de Oud Lunterse Dag wil in alle rust een besluit nemen over de rol van paarden op het jaarlijkse volksfeest. Zaterdag ging het fout toen in het dorpscentrum twee viervoeters op hol sloegen.
Zes mensen, onder wie twee kinderen, raakten daarbij gewond. Een 45-jarige Lunterse, haar 10-jarige dochter en een 31-jarige vrouw uit Ederveen moesten naar het ziekenhuis; de vrouwen hadden onder meer last van rugklachten. Het meisje liep letsel op aan haar hand. Aanvankelijk werd gevreesd dat ze een middelvinger moet missen, maar vermoedelijk gaat het slechts om haar vingertop. Dinsdag krijgt ze de uitslag.

Het incident gebeurde rond half vijf tijdens het ringsteken. Eén van de deelnemers, een 53-jarige Lunteraan, stond met een tweespan te wachten op het Wilbrinkplein, de parkeerplaats achter onder meer de Albert Heijn. De man heeft tegenover de politie verklaard dat het hoofdstel van één van de twee paarden was losgeraakt, mogelijk doordat de dieren tegen elkaar aan 'schuurden'. Toen de man vanaf de bok aan enkele omstanders vroeg om het hoofdstel vast te zetten, sloegen de paarden op hol en renden ze vanaf het Wilbrinkplein de Stationsstraat in richting de Dorpsstraat. De menner probeerde intussen met alle macht de paarden onder controle te krijgen. Omdat één van de paarden zonder hoofdstel liep, was dat bijna onmogelijk.

Net voor de Dorpsstraat botste één paard tegen een boom. ,,De ander stond toen ook direct stil'', zegt politiewoordvoerder Paul Koetsier. ,,De menner heeft de dieren direct daarna met hulp van omstanders tot rust gebracht en de wagen losgekoppeld.'' Of de mensen gewond zijn geraakt door de ontstane paniek of doordat ze zijn geraakt door de paarden, was de politie maandagmorgen nog niet bekend.
Het incident heeft een schaduw over het evenement geworpen, vindt voorzitter Peter van den Berg die zaterdag aanvankelijk zijn emoties de vrije loop liet. ,,Je roept wel eens wat. 'Nooit geen paarden meer' en 'stik maar met je beesten', zei ik." De voorzitter wijt de gebeurtenissen aan pure onmacht. ,,Als er een bit van het tuig breekt, kun je daar niks aan doen. Dat is een technisch mankement dat vergelijkbaar is met het plotseling afbreken van een wiel bij een auto."

De noodlottige gebeurtenissen deden denken aan de editie van 1998 toen ook paarden op hol sloegen - destijds zonder gevolgen. Van den Berg verlangt dat het dorp nu eerst tot bedaren komt, voordat er spijkers met koppen worden geslagen over de toekomst van paarden op de Oud Lunterse Dag. Dinsdagavond evalueren bestuursleden het volksfeest, maar Van den Berg verwacht niet dat het incident als een rode draad door de bespreking loopt. In de vergadering van oktober is dat mogelijk wel het geval als de rol van paarden voorzichtig op de agenda komt.

Verwant artikel:

[VN] Gewonden bij ringsteken op Oud Luntersedag in Lunteren

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:23

Hoop dat het gewoon blijft op de old, maar misschien harde eisen gaan stellen.
Zo dat niet de mensen gaan denk oh ringsteken op de old, laat ik het paard maar eens van het land halen en tuig er op en gaan!!
Maar dat ze eerst door deskundige mensen worden gekeurd of het allemaal wel goed zit en of het veilig is?

Nibbit

Re: Paarden voorzichtig op Lunterse agenda na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:44

Ik zie hier veel menners/marathonrijders met een veter in de manen zodat het hoofdstel niet af kan glijden.
Misschien kunnen ze zoiets onder de aandacht brengen, elk dingetje om het veiliger te maken scheelt ;)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:53

Zelf denk ik dat het verstandiger zou zijn om het ringsteken voor de reutemeteut te houden. Uit ervaring weet ik dat de paarden wat heet worden tijdens de reutemeteut, omdat afslaande trekkers en het uitdelen van consumptie voor oponthoud zorgt, waarbij de paarden soms gedurende lange tijd stil moeten staan. Hierdoor raakt de hele boel lichtelijk in de stress, men neemt die stress mee naar het ringrijden en zie daar... Bovendien worden veel paarden ook al heet van het wachten bij het opstellen van de reutemeteut. Een ander punt waardoor het ringsteken in de ochtend mij beter lijkt, is omdat de paarden dan hun ergste energie al kwijt zijn voordat ze mee doen aan de reutemeteut.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:29

Citaat:
,,Je roept wel eens wat. 'Nooit geen paarden meer' en 'stik maar met je beesten', zei ik." De voorzitter wijt de gebeurtenissen aan pure onmacht. ,,Als er een bit van het tuig breekt, kun je daar niks aan doen. Dat is een technisch mankement dat vergelijkbaar is met het plotseling afbreken van een wiel bij een auto."

Tsja.... natuurlijk werk je met paarden, en natuurlijk heb je dan altijd kans op een ongeluk, in wat voor klein hoekje dat ongeluk ook zit. Maar een bit breekt natuurlijk niet 'van het tuig af'. Hoofdstel dat er af gaat is werkelijk héel eenvoudig te voorkomen, zoals hier eerder werd uitgelegd, inderdaad door een veter of touwtje mee te vlechten in een klein plukje manen, en die dan vast te maken aan het kopstuk van het hoofdstel. Of een verbinding maken tussen de kinriem en de keelriem dmv. een reepje leer of een veter. Kinderlijk eenvoudig, maar het werkt super.
Dat het enkel een 'technisch' mankement is en dat het 'pure onmacht' is, klopt dus niet geheel imo.

Er kan een hoop verbeterd worden qua veiligheid bij ringsteken zowiezo in het algemeen; zie ook de andere recente topics betreffende ringsteken.

En ja, uiteindelijk blijft het feit dat je wel met levende vluchtdieren werkt, en dat ringsteken iets is wat voor het gros van de paarden niet eens is weggelegd, omdat de meesten daar veels te heet van worden. Wil je ringsteken met je paard, dan moet je wel een hele coole kikker hebben die niet in de stress schiet en heel erg heet wordt. Ook dat wordt nog wel eens vergeten....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:42

Wij hebben ook wel eens een paard gehad die zelf het hoofdstel af kon krijgen. Wij vlochten dan een stukje manen om het hoofdstel heen. Kon die het ook niet meer af krijgen.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:36

Ik kom van orgine uit Lunteren, heb 11 jaar optocht gelopen en ook wel mee gedaan met het ringsteken.
Waar veel aan voorbij wordt gegaan in de OLD en paarden discusie is dat door de herinrichting van het centrum de boel gewoon ook niet meer geschikt is voor deze activiteit.

Voorheen werd op asfalt gereden en was het hele ringsteken zelf ook minder "belastend" voor de dieren. Ze hadden grip en er was meer ruimte. Een aanspanning die aan de kletter gaat is op de gladde klinkers gewoon ook niet meer te houden.

Ik hoop overigens dat alleen het ringsteken geschrapt gaat worden, de optocht zelf is minder gevaarlijk. Het ringsteken ging vorig jaar ook regelmatig bijna fout omdat de paarden gaan glijden.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:41

_Hedwig_ schreef:
Ik kom van orgine uit Lunteren, heb 11 jaar optocht gelopen en ook wel mee gedaan met het ringsteken.
Waar veel aan voorbij wordt gegaan in de OLD en paarden discusie is dat door de herinrichting van het centrum de boel gewoon ook niet meer geschikt is voor deze activiteit.

Voorheen werd op asfalt gereden en was het hele ringsteken zelf ook minder "belastend" voor de dieren. Ze hadden grip en er was meer ruimte. Een aanspanning die aan de kletter gaat is op de gladde klinkers gewoon ook niet meer te houden.

Ik hoop overigens dat alleen het ringsteken geschrapt gaat worden, de optocht zelf is minder gevaarlijk. Het ringsteken ging vorig jaar ook regelmatig bijna fout omdat de paarden gaan glijden.

En wat denk je van die paal midden in de weg en die zilveren plaatjes in de bocht.. Daar heb ik er al genoeg op uit zien glijden tijdens het ringrijden..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:42

Misschien is een laagje zand over de klinkers ook nog een idee. Mijns inziens komt dat ook nog overeen met oude wegen.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:53

gebakken klinkers zijn niet te vergelijken met wat er nu in Lunteren ligt en ik wilde de "Lunterse beek" dwars over de straat richting de Wilbrink straat gewoon maar even vergeten....
Daar stond ik vorig jaar..

De nieuwe situatie is gewoon niet meer geschikt. Ik hoop gewoon dat de Reutemeteut blijft zoals die is en dat dit wordt geschrapt of verplaatst naar bijv. een zandweg of weiland o.i.d.

xLindsayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:02

ja ongeluk zit in een klein hoekje maar ik vind dat je als menner.
goed moet inzien wat er gevolg kan zijn als je naar zoon druk evenement gaat. zorg er gewoon onwijs goed voor dat alles goed vast zit. dat je paarden heb die wel beetje ergens tegen kunnen. het is tenslotte voor je eigen en andermans veiligheid.
en wat hier boven ook al woord gezecht doe een touwtje in de manen mee vlechten knopen wat je ook wil.
En wat die man dan verklaart tegen de politie met de paarden lopen tegen elkaar te schuuren Laat ze het niet doen woord boos als menner.
Als ze nou egt jeuk hebben laat je croom even krabbelen.
en vooral als je stilstaat laat je croom voor de paarden staan.
dat je als croom controleerd of alles goed gaat.

Veder zal het wel jammer zijn als het afgeschaft woord.
ik heb er nooit aan mee gedaan maar kan begrijpen dat het erg leuk is om gezien te woorden en te strijden tegen andere ringstekers.

en organieseer het idd op een weiland o.i.d. zeg niet dat het dan gelijk veiliger woord. Er zal minder schaden zijn aan autos of onschuldige mensen die geen kant op kunne vluchten.