Ruiter raakt zwaar gewond na val tijdens de Waregem Koerse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruiter raakt zwaar gewond na val tijdens de Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 06:29

http://www.nieuwsblad.be

Dierenwelzijnsorganisatie GAIA eist verbetering van terrein.

De Waregemse ruiter Pascal Allaert (46) is gisteren zwaar gewond geraakt toen zijn paard struikelde op Waregem Koerse. De man werd in een coma gebracht toen bleek dat hij inwendige bloedingen had in het hoofd.

Het dramatische ongeval gebeurde in de tweede ren. Ter hoogte van de Dubbelsprong struikelde Allaerts paard Prairie Spirit. Het dier liep een complexe nekbreuk op en moest ter plekke afgemaakt worden. Maar ook ruiter Pascal Allaert was er erg aan toe.

Een ambulance was snel ter plaatse en bracht de man over naar het Kortrijkse ziekenhuis AZ Groeninge.

De verslagenheid bij de familie was groot. 'Papa had erg uitgekeken om weer in zijn Waregem te mogen rijden', vertelt dochter Alicia Allaert. 'We weten inmiddels dat hij diverse bloedingen heeft opgelopen in het hoofd en in een coma is gebracht.'

Pascal Allaert, die gehuwd is en drie kinderen heeft, is één van de zeldzame beroepsjockeys die ons land rijk is. Eergisteren was de man nog aan de slag in Frankrijk.

Als Michel Vandenbosch, woordvoerder van dierenwelzijnsorganisatie Gaia, een hoofdrol opeist bij Waregem Koerse zit het meestal niet echt goed. ‘Het was geen editie om over naar huis te schrijven', zegt hij. ‘Ik hoop in de eerste plaats dat alles weer goed komt met de jockey. De ongevallen met de paarden zijn zeker ondergeschikt aan de menselijke ellende. Ik stel wel vast dat ook diens paard Prairie Spirit moest worden afgemaakt omdat de veearts een nekbreuk had vastgesteld. Een ander paard dat een val maakte aan de Open Ditch tijdens de Grote Steeple Chase van Vlaanderen liep ook een vrij ernstige kwetsuur op.'

Voor Vandenbosch voldoende reden om van de organisatoren te eisen dat er weer veranderingen gebeuren aan het terrein. ‘De val van Pascal Allaert met zijn paard Prairie Spirit gebeurde aan de Dubbelsprong, een relatief onschuldige hindernis waar de aarde achter de hindernis evenwel omgeploegd was door de zware regenval van de voorbije dagen. Wat we willen, is dat de Waregem Koersevereniging na elke ren een ploeg aan het werk stelt om de putten bij te vullen of de graszoden aan te stampen. Zeker als het terrein er modderig bij ligt. We willen ook een verbetering aan de Open Ditch.'

De Waregem Koersevereniging gaf niet thuis gisteravond ondanks diverse telefoontjes.

In de mensenzee die er gisteren op Waregem Koerse was, leek er amper iemand op de hoogte van de ernst van de verwondingen van de Waregemse jockey. Er werd dan ook vrolijk verder gefeest.

Er leken overigens nog meer BV's dan andere jaren en bij de VIP's viel het op dat de organisator van VIP-arrangementen Frederic Destoop van Anna's Place een dikke vis had binnengehaald met de shopmanager van het winkelcentrum K in Kortrijk Dominique Desmeytere. Destoop is al een tijdje de luis in de pels voor een deel van de Waregem Koersevereniging omdat hij als organisator van VIP-arrangementen niet naar de pijpen wil dansen van de Koersevereniging.

Maar Destoop verraste gisteren met de melding dat hij wel bereid is rond de tafel te gaan zitten. ‘Waarom niet', zei hij, ik wil dat doen, al ben ik niet vergeten hoe de Koersevereniging mij na 6jaar heeft buitengezet uit de hippodroom. Maar ik stel vast dat men mij via via benaderd heeft voor een gesprek. Dus ik wil wel praten.'

peetje82

Re: Ruiter raakt zwaar gewond na val tijdens de Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 06:34

jeetje wat erg zeg....en wat sneu voor het paard ook.
zou eigenlijk voor t eerst gaan kijken,maar moest toch nog werken.

sterkte voor de familie iig.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:04

Huh, wat vreemd daar is gisterenavond helemaal niets over vermeld in het nieuws van de VRT. Ik ga maar eens op zoek naar beelden. Want op het nieuws tonen ze enkel de grote steeple en daar zijn helemaal geen gewonden in gevallen zowel onder de jockeys als de paarden. Als er paarden vallen dan is het normaal gezien bijna altijd tijdens de grote steeple.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:48

Tijdens de eerste Steeple zijn heel wat paarden en jockeys gevallen, ik denk dat er maar 3 heelhuids aan de eindstreep kwamen.. Gelukkig gebeurden er tijdens de Grote Steeple geen grote ongelukken..

Veel sterkte aan de familie!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:50

Was de bodem erg nat misschien?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:51

Who dat is wel vreselijk heftig!
Sterkte voor Familie en andere die betrokken zijn. :(:)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:10

ik heb gisteravond laat beelden gezien van volgens mij deze rit
het was een puinhoop |( :(
tig ruiters die eraf vielen, neerstortende paarden waarvan er een aantal de rit zo maar uitliepen
2 kopruiters die vervolgens fout rijden en waarvan ééntje die notabene aan kop reed ook nog neerstort
en de derde ruiter ging heen met de prijs

ik wens familie heel veel sterkte :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:13

vreselijk,heel veel sterkte voor familie en vrienden.
ik hoop dat de schade beperkt blijft.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:54

Vreselijk! ;(
Heel veel sterkte voor de familie en vrienden van Pascal Allaert en alle betrokkenen.

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:00

Who dat is wel vreselijk :(:)
Sterkte voor Familie en andere de andere :(:)
en ook veel sterkte voor het paard :(:)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:34

ik heb het gisteren gevolgd op tv, ik vind het altijd vreselijk dat er ieder jaar paarden moeten worden ingeslapen. voor de familie is het natuurlijk ook verschrikkelijk.

het lijkt wel of de media dit wil verzwijgen, zij praten alleen maar over het sjieke van waregem koerse.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:35

wat een naar ongeval.
heel vee sterkte voor de familie en nabije vrienden van de man.
ik vraag me wel af waarom, als die baan zo nat was, deze wedstrijden niet uitgesteld werden of waarom men uberhaubt dan nog op zijn of haar paard stapt om mee te doen. gaat het welzijn van je paard (en jezelf) dan tegenwoordig niet meer voor :?

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:01

Verschrikkelijk.
Heel veel sterkte voor alle bekenden..

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:18

JulieDR schreef:
Tijdens de eerste Steeple zijn heel wat paarden en jockeys gevallen, ik denk dat er maar 3 heelhuids aan de eindstreep kwamen.. Gelukkig gebeurden er tijdens de Grote Steeple geen grote ongelukken..

Veel sterkte aan de familie!

Idd, die rit leek wel de Grand National: zoveel zijn er gevallen en dan nog in de fout gegaan ook. Jockeys die op het einde een hindernis te veel springen en daarbij met paard en al de grond op gaan terwijl ze seconden ervoor nog aan de leiding lagen... Ik blijf het te gevaarlijk vinden voor de paarden. Jockeys weten waar ze aan beginnen. Wat niet wegneemt dat ik de man uiteraard veel beterschap toewens en hoop dat hij dit zonder te veel restschade zal kunnen navertellen, want het ziet er niet erg goed uit blijkbaar. :-(

@Carolalisa: Alsof het welzijn van zo'n paarden ooit prioriteit was? Het is al verbeterd, maar dan nog. De TV en de VIP's zijn er, dus the show must go on. Dat is harde sport, geen liefhebberij. Hoe droevig dat ook is voor het paard. En eigenlijk is dat zo in elke topsport: springen, dressuur, western, cross, ... Een paard moet presteren en anders vliegt ie (eerst nog even proberen met inspuitingen een paar jaartjes te rekken). Verongelukt er eentje? Ach, als hij goed was, is dat erg spijtig. Maar ja, ander en beter en we doen gewoon verder. ;( Dat gebeurt bij recreatieruiters trouwens ook elke dag: laat ons daar nuchter in zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:50

nou, ik heb echt nog nooit zoveel paarden tegen de vlakte zien gaan in zo'n korte tijd
wist niet wat ik zag :(
zelfs in de eventing is dat niet zo en als daar één paard moeten worden afgemaakt ligt de hele tak weer ter discussie

ik verbaasde me ook over de commentators die vrolijk kwebbelden over hoe geweldig Waregem wel niet was terwijl we net tig paarden en ruiters tegen de grond hadden zien gaan
totale desintresse van die lui :(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:34

petraaken schreef:
Huh, wat vreemd daar is gisterenavond helemaal niets over vermeld in het nieuws van de VRT. Ik ga maar eens op zoek naar beelden. Want op het nieuws tonen ze enkel de grote steeple en daar zijn helemaal geen gewonden in gevallen zowel onder de jockeys als de paarden. Als er paarden vallen dan is het normaal gezien bijna altijd tijdens de grote steeple.

idd, ik was al blij dat er dit jaar geen paarden hoefden afgemaakt te worden, ik ging er van uit dat ze dat dan wel zouden vermelden in het nieuws en aangezien er geen slecht nieuws werd verteld...

:n

Miss_Zimron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:07

Waregem Koerse is gewoon het voorbeeld van een wansmakelijk en paardonvriendelijk evenement... Snap gewoon niet hoe je daarvan kan "genieten". Heel jammer voor de familie enzo, maar medelijden heb ik niet. De ruiter heeft er zelf voor gekozen om mee te doen, hij wist wat de keerzijde van de medaille kon zijn door de grote risico's, dan moet hij ook niet schrikken als zn paard een nekbreuk oploopt door zijn wil om hieraan mee te doen. Ik weiger mij op dit soort walgelijke toestanden te vertonen. Zoals Gaia zegt, we gaan bijna terug naar tijd waar je de dode paarden kon gaan opstapelen. Maarja, wat moeten we daarop zeggen... It's all about the money and the show must go on zeker?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:45

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:21

heel erg voor de familie hoop dat ze deze wedstrijd eindelijk gaan afschaffen!! naar horen zeggen zou er geen 1 maar twee paarden de dood gevonden hebben!! en zou er van de 13 deelnemende paarden er maar 3 het einde van het parkoer gehaald hebben!!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:08

Gelukkig is de man buiten levensgevaar! Helaas kan ik me niet vinden in de volgende regel uit het artikel:

"De ongevallen met de paarden zijn zeker ondergeschikt aan de menselijke ellende."

Maar dat is weer een andere discussie.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:08

Gummie, denk je nou echt dat je als "omstreden" dierenrechtenorganisatie nog op sympathie of begrip zou kunnen rekenen als je in de media gaat verkondigen dat het erger is voor het paard als voor de jockey?

Dat het grote publiek er geen weet van had, dat is denk ik vrij normaal. Het duurt sowieso een tijd voor er medische diagnoses gesteld kunnen worden.
Gesteld dat de organisatie direct werd ingelicht over de toestand van de jockey, wat moest men doen? Zoiets gaan omroepen? De wedstrijden afgelasten? Het is niet eenvoudig om ruim 30.000 bezoekers zomaar effe te vertellen dat alles is afgelast.
Wanneer er een wielrenner overlijdt in de Ronde van Frankrijk, dan annuleert men ook niet het hele event, zelfs niet de rit die bezig is.
Dit jaar had men backstage 2 doden op het muziekfestival Pukkelpop, en daar ging ook alles gewoon door toch?
Hoe erg het ook mag klinken: the show must go on.

Ik ga zeker de laatste zijn om te beweren dat er niets aan paardvriendelijkheid moet gedaan worden. Maar dat kan in ELKE discipline van de paardensport.
Het zijn vooral de galop- en drafrennen die altijd onder vuur komen te liggen, maar ik zou het lijstje van kreupele paarden in de dressuur-, spring-, eventing- en recreatiewereld wel 's willen zien.

Vergeet ook niet dat Waregem Koerse al een hele weg heeft afgelegd. Vroeger was het effectief zo dat men met "afgeschreven" paarden aan de start kwam. Het is tegenwoordig al heel wat paardvriendelijker. In die mate zelfs dat er grote renstallen deelnemen, mèt hun betere (en dus ook dure) paarden. En dat gebeurt niet als zij vrezen hun paard te verliezen.

Wees realistisch, ongevallen zullen er altijd blijven gebeuren. Hoe naar dat ook moge zijn. En sommige mensen zullen risico's blijven nemen (waarmee ik NIET beweer dat de gewonde jockey een onnodig risico nam).

Mensen die nu luid staan te roepen dat dergelijk evenement moet afgeschaft/verboden worden, omdat er een paard moest worden afgemaakt... denk eens aan het volgende: dan verbieden we maar beter alle paarden op de openbare weg en zo, want het aantal berichten die ik op deze pagina zie verschijnen van paarden die verongelukt zijn in het verkeer is ook niet weinig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:50

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:06

Voltigeur schreef:
Gummie, denk je nou echt dat je als "omstreden" dierenrechtenorganisatie nog op sympathie of begrip zou kunnen rekenen als je in de media gaat verkondigen dat het erger is voor het paard als voor de jockey?

Dat het grote publiek er geen weet van had, dat is denk ik vrij normaal. Het duurt sowieso een tijd voor er medische diagnoses gesteld kunnen worden.
Gesteld dat de organisatie direct werd ingelicht over de toestand van de jockey, wat moest men doen? Zoiets gaan omroepen? De wedstrijden afgelasten? Het is niet eenvoudig om ruim 30.000 bezoekers zomaar effe te vertellen dat alles is afgelast.
Wanneer er een wielrenner overlijdt in de Ronde van Frankrijk, dan annuleert men ook niet het hele event, zelfs niet de rit die bezig is.
Dit jaar had men backstage 2 doden op het muziekfestival Pukkelpop, en daar ging ook alles gewoon door toch?
Hoe erg het ook mag klinken: the show must go on.

Ik ga zeker de laatste zijn om te beweren dat er niets aan paardvriendelijkheid moet gedaan worden. Maar dat kan in ELKE discipline van de paardensport.
Het zijn vooral de galop- en drafrennen die altijd onder vuur komen te liggen, maar ik zou het lijstje van kreupele paarden in de dressuur-, spring-, eventing- en recreatiewereld wel 's willen zien.

Vergeet ook niet dat Waregem Koerse al een hele weg heeft afgelegd. Vroeger was het effectief zo dat men met "afgeschreven" paarden aan de start kwam. Het is tegenwoordig al heel wat paardvriendelijker. In die mate zelfs dat er grote renstallen deelnemen, mèt hun betere (en dus ook dure) paarden. En dat gebeurt niet als zij vrezen hun paard te verliezen.

Wees realistisch, ongevallen zullen er altijd blijven gebeuren. Hoe naar dat ook moge zijn. En sommige mensen zullen risico's blijven nemen (waarmee ik NIET beweer dat de gewonde jockey een onnodig risico nam).

Mensen die nu luid staan te roepen dat dergelijk evenement moet afgeschaft/verboden worden, omdat er een paard moest worden afgemaakt... denk eens aan het volgende: dan verbieden we maar beter alle paarden op de openbare weg en zo, want het aantal berichten die ik op deze pagina zie verschijnen van paarden die verongelukt zijn in het verkeer is ook niet weinig.

Ik zeg slechts dat ik vind dat de ongevallen met de paarden niet ondergeschikt zouden moeten zijn aan de menselijke ellende, niet meer en niet minder... Ik zeg ben dus van mening dat het menselijk leed niet zwaarder zou moeten wegen, waamee ik niet zeg dat de ongevallen met paarden zwaarder zouden moeten wegen dan het menselijk leed! Ik vind dus dat voor zowel paard als dier, in gelijke mate, er gekeken moet worden naar zo optimaal mogelijke omstandigheden. That's all...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:07

Ik ben ook tegen dierenleed, en al zeker tegen dierenmishandeling. Maar men kan moeilijk alles gaan afschaffen waar een risico aan verbonden is, want dan moeten ALLE sporten waarbij men dieren gebruikt worden afgeschaft of verboden. Men kan hoogstens proberen de risico's te beperken.
Ik herhaal het nogmaals: dan moet men zeker ook ruiters op de (openbare) weg verbieden.

En ik kan mij niet vinden in de stelling dat alle leed op eenzelfde niveau geplaatst moet gaan worden. Hoe erg ik het ook moge vinden voor het paard, ik vind dat menselijk leed net iets erger is. Ook al om het feit dat men nu al mensen heeft die dierenlevens boven dat van mensenlevens plaatsen. Denk maar aan het tussen bomen gespannen touw, enkele jaren terug, met de bedoeling paard en ruiter ten val te brengen (britse koninklijke familie) tijdens een vossenjacht...
Van alle mensen die langs de zijlijn staan te roepen dat dierenleed erger is als mensenleed, zou ik eens willen weten hoeveel er zijn die hun eigen leven of dat van een dierbare willen opofferen om een dierenleven te redden. Denk daar maar eens over na...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:59

Ik vind het even erg, niet erger of minder erg. Dat wil niet zeggen dat ik dieren en mensen op hetzelfde niveau plaats, maar in dit geval vind ik dat het paard gedwongen aan grote risico's wordt blootgesteld, terwijl de jockey er zelf voor kiest aan een risicovolle sport deel te nemen. Vandaar voor mij geen reden om het mensenleed in dit geval boven het dierenleed te plaatsen....