Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
JulieDR schreef:Tijdens de eerste Steeple zijn heel wat paarden en jockeys gevallen, ik denk dat er maar 3 heelhuids aan de eindstreep kwamen.. Gelukkig gebeurden er tijdens de Grote Steeple geen grote ongelukken..
Veel sterkte aan de familie!
Dat gebeurt bij recreatieruiters trouwens ook elke dag: laat ons daar nuchter in zijn.
petraaken schreef:Huh, wat vreemd daar is gisterenavond helemaal niets over vermeld in het nieuws van de VRT. Ik ga maar eens op zoek naar beelden. Want op het nieuws tonen ze enkel de grote steeple en daar zijn helemaal geen gewonden in gevallen zowel onder de jockeys als de paarden. Als er paarden vallen dan is het normaal gezien bijna altijd tijdens de grote steeple.
Voltigeur schreef:Gummie, denk je nou echt dat je als "omstreden" dierenrechtenorganisatie nog op sympathie of begrip zou kunnen rekenen als je in de media gaat verkondigen dat het erger is voor het paard als voor de jockey?
Dat het grote publiek er geen weet van had, dat is denk ik vrij normaal. Het duurt sowieso een tijd voor er medische diagnoses gesteld kunnen worden.
Gesteld dat de organisatie direct werd ingelicht over de toestand van de jockey, wat moest men doen? Zoiets gaan omroepen? De wedstrijden afgelasten? Het is niet eenvoudig om ruim 30.000 bezoekers zomaar effe te vertellen dat alles is afgelast.
Wanneer er een wielrenner overlijdt in de Ronde van Frankrijk, dan annuleert men ook niet het hele event, zelfs niet de rit die bezig is.
Dit jaar had men backstage 2 doden op het muziekfestival Pukkelpop, en daar ging ook alles gewoon door toch?
Hoe erg het ook mag klinken: the show must go on.
Ik ga zeker de laatste zijn om te beweren dat er niets aan paardvriendelijkheid moet gedaan worden. Maar dat kan in ELKE discipline van de paardensport.
Het zijn vooral de galop- en drafrennen die altijd onder vuur komen te liggen, maar ik zou het lijstje van kreupele paarden in de dressuur-, spring-, eventing- en recreatiewereld wel 's willen zien.
Vergeet ook niet dat Waregem Koerse al een hele weg heeft afgelegd. Vroeger was het effectief zo dat men met "afgeschreven" paarden aan de start kwam. Het is tegenwoordig al heel wat paardvriendelijker. In die mate zelfs dat er grote renstallen deelnemen, mèt hun betere (en dus ook dure) paarden. En dat gebeurt niet als zij vrezen hun paard te verliezen.
Wees realistisch, ongevallen zullen er altijd blijven gebeuren. Hoe naar dat ook moge zijn. En sommige mensen zullen risico's blijven nemen (waarmee ik NIET beweer dat de gewonde jockey een onnodig risico nam).
Mensen die nu luid staan te roepen dat dergelijk evenement moet afgeschaft/verboden worden, omdat er een paard moest worden afgemaakt... denk eens aan het volgende: dan verbieden we maar beter alle paarden op de openbare weg en zo, want het aantal berichten die ik op deze pagina zie verschijnen van paarden die verongelukt zijn in het verkeer is ook niet weinig.