Shock wave therapie lijkt niet voldoende werkzaam op paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Shock wave therapie lijkt niet voldoende werkzaam op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 08:13

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.uk

Een Canadese studie over het gebruik van shock wave therapie ter genezing van wonden, laat zien dat er weliswaar minder wildvleesvorming aanwezig was, maar dat de wonden niet sneller genezen door middel van deze therapievorm.

De blessures aan onderbenen van paarden zijn meestal erg gecompliceerd door de grote kans op wildvlees. Wildvlees kan genezing ernstig in de weg zitten en zorgt er vaak voor dat de kansen op littekens groot zijn.

Onderzoekers aan de Universiteit van Guelph in Ontario, zijn er achter gekomen dat wonden, behandeld met shock wave therapie, minder wildvleesvorming hadden en er in z'n geheel gezonder uitzagen, maar niet sneller genezen.

De onderzoekers maakten bij zes paarden wonden van 2.5cm x 2.5cm. Ieder paard kreeg vijf wonden rond de knieen van beide voorbenen.
Bij ieder paard werd een voorbeen behandeld met shock wave therapie, terwijl het andere voorbeen geen behandeling kreeg. Het ene been werd onmiddellijk behandeld met shock wave therapy en na de eerste behandeling werd dit weekelijks herhaald voor de duur van 4 weken. Iedere behandeling bestond uit 625 pulsaties, die gelijkmatig verdeeld werden rond de wond en de gezonde huidranden.

Volgens de onderzoekers bleek dat de onbehandelde benen zo'n 1.9 keer sneller een infectie opliepen dan de behandelde wonden. De onbehandelde wonden hadden dan ook meer wildvleesvorming.

De weekelijks genomen biopsies van de behandelde en onbehandelde benen, lieten echter zien dat de therapie geen effect had op de snelheid van de genezing. De grootte van de wond leek ook niet sneller af slinken en er was verder geen enkel verschil te bemerken.

Er zal nog meer onderzoek volgen voor shock wave therapie officieel kan worden aangeraden als wondbehandeling. Het kan behulpzaam zijn, maar tot nu toe is er nog geen genoeg bewijs om te kunnen vaststellen dat de therapie bij klinische gevallen ook echt werkt.

Pauline

Re: Shock wave therapie lijkt niet voldoende werkzaam op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:15

Je zal het proefpaard zijn zeg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 08:16

Ja, dat vond ik inderdaad ook al een beetje dubieus.
Alles voor de wetenschap zullen we maar zeggen.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:21

Ze hadden dat onderzoek beter gedaan bij paarden die wondes hadden opgelopen in plaats van speciaal wonden aan te brengen. In de humane geneeskunde maken we de mensen ook niet eerst ziek om een nieuwe behandeling uit te testen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:52

En dan onder dit topic Ads door Google: Shockwave therapie... haha

Ik had altijd al mijn bedenkingen hierbij..

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:13

JulienSVU schreef:

Dit gaat puur over wondbehandeling met shockwave en zegt niets over ander gebruik van shockwave.

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:18

inderdaad lekker voor die "proefpaarden" :=

mijn paard heeft ook shock wave therapie gehad maar dat was voor een peesblessure..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:20

kimmie1 schreef:
JulienSVU schreef:

Dit gaat puur over wondbehandeling met shockwave en zegt niets over ander gebruik van shockwave.

Dat begrijp ik, maar voor andere therapieën is dat ook niet bewezen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:34

Bij peesblessures is het precies hetzelfde, shockwave verbetert de kwaliteit van het herstel, maar het gaat er niet ineens sneller door. Ja, het gaat in z'n totaliteit sneller omdat het in 1x goed gebeurd.

Is op zich ook niet zo vreemd. Weefsel herstelt zich gewoon op een bepaalde snelheid.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:21

wij hebben al verschillende keren gebruik gemaakt van shoch-wave therapie bij paarden, die wat gevoelige gewrichten hadden.
Die resultaten waren super! Daar heb ik geen onderzoeksresultaten voor nodig, om te zien of het werkt.
Ik vind het een geweldig alternatief voor de reguliere gewrichtsbehandelingen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:53

Mag dat wel? Die wonden maken bij paarden? Ik zou zeggen, gebruik paarden die al wonden hébben, ga niet nog eens 6 extra paarden laten lijden!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:54

Jemig, dat dat ooit door de medisch ethische commissie is gekomen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:05

Wat is het verschil tussen een proefpaard en een proefrat of konijn. Ook die worden ziek en gewond gemaakt voor testen. Voor allemaal is het erg.

ben wel benieuwd of ze de test bij alle paarden op een wond hebben gedaan of alleen maar een paard. Het is ook per dier verschillend hoe het geneest. of ik lees verkeerd vandaag.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:21

Oh ja ik vergat even de formule van: als andere dieren het ook erg hebben mag je een specifiek geval niet erg vinden . Pff ...
Ja voor andere proefdieren us het ook erg maar dit vind ik ook erg.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:34

Verschrikkelijk!
Waar 'proefkonijnen' toch maar weer mee geconfronteerd worden.
Laten we nu eens zien of het werkt bij mensen.
Laten we hen bij hun familie een aantal wonden maken..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:21

het word al gebruikt bij mensen met een tennisarm.
Ik wist zoiezo niet dat het gebruikt werd bij wonden. Lijkt me pijnlijk. Paarden voelen er niet zo veel van, voor mensen is het pijnlijk. Het lijkt me dat het op een wond bij paarden ook pijnlijk is.

Ik denk dat ze identieke wonden wilde hebben om het verschil duidelijk te zien. Een ziekte is een ziekte, maar wonden heb je in zo veel verschillende soorten. Waarschijnlijk hebben ze ook geen diepe wonden gemaakt, maar gewoon een klein stukje huid eraf. Ik wil het niet goed praten, maar dit soort onderzoeken zijn wel nodig. Ze zijn er ten slotte voor om in de toekomst andere paarden te kunnen genezen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:23

Maar dan kunnen ze niet zeggen dat het per definitie bij álle wonden niet werkt. Maar alleen bij de wonden die zij hebben gemaakt, wat dan waarschijnlijk schaafwonden zijn geweest. Misschien is bij een diepe vleeswond een ander verhaal. Of juist andersom, er staat niet bij wat voor verwondingen ze hebben aangebracht en welke huidlagen daarbij beschadigd zijn.

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:32

schoentje schreef:
Ik wist zoiezo niet dat het gebruikt werd bij wonden. Lijkt me pijnlijk. Paarden voelen er niet zo veel van, voor mensen is het pijnlijk. Het lijkt me dat het op een wond bij paarden ook pijnlijk is.

Ik denk dat ze identieke wonden wilde hebben om het verschil duidelijk te zien. Een ziekte is een ziekte, maar wonden heb je in zo veel verschillende soorten. Waarschijnlijk hebben ze ook geen diepe wonden gemaakt, maar gewoon een klein stukje huid eraf. Ik wil het niet goed praten, maar dit soort onderzoeken zijn wel nodig. Ze zijn er ten slotte voor om in de toekomst andere paarden te kunnen genezen.

ik denk dat het voor paarden net zo pijnlijk is als voor mensen..ze verdoven ze toch niet voor niks?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:41

Ik vind de titel nogal misleidend eigenlijk. Er staat nergens dat het niet voldoende werkt. Uit het onderzoek blijkt dat de genezing kwalitatief verbetert, het gaat alleen niet sneller. Welke domme "journalist" heeft daar dan de conclusie aan gehangen dat het niet voldoende werkt :?

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:05

mel_ schreef:
schoentje schreef:

ik denk dat het voor paarden net zo pijnlijk is als voor mensen..ze verdoven ze toch niet voor niks?

ze geven de paarden een spierverslapper, zodat hij stilstaat. Het geluid van het shockwave apparaat kan beangstigend zijn voor het paard.
Met die verdoving voelt het paard nog steeds de vliegen op z'n benen en ook een scheerapparaat. Als de shockwave pijnlijk zou zijn, zou hij daar ondanks die verdoving dus op moeten reageren, maar dat doen ze niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:25

Jokester schreef:
Ze hadden dat onderzoek beter gedaan bij paarden die wondes hadden opgelopen in plaats van speciaal wonden aan te brengen. In de humane geneeskunde maken we de mensen ook niet eerst ziek om een nieuwe behandeling uit te testen.

inderdaad, erg sneu dit... GEnoeg paarden met wonden, maar ja, dan kun je de klinisch gelijke omstandigheden waarschijnlijk niet voldoende gelijk houden/hebben zodat het onderzoek wetenschappelijk onderuit gehaald kan worden...

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:52

Voor het onderzoek zijn natuurlijk 'precies' dezelfde wonden nodig, dus tja dan kun je niet gewoon zomaar en paard met een wond gebruiken. Maar zullen er proefdieren gebruikt moeten worden. Het is nu eenmaal niet anders, alles zal toch echt eerst getest moeten worden voor er een uitspraak over gedaan kan worden wil het in de practijk goed werken tegen wonden/ziektes enz. Of dit nu bij mensen gebeurt of bij dieren dat maakt niet uit, alles moet door de verschillende commissies gekeurd worden.

Om heel eerlijk te zijn heb ik wat proefdieren in Utrecht meegemaakt tijdens mijn stage en ja ik vind het vreselijk dat het nodig is, maar ja ik vind het ook wel heel fijn dat het gebeurd en de zorg van de dieren vind ik echt niet slecht! Ga jij als proefpaard lekker op de wei leven in een kudde en dan 1x in de zoveel maanden even wat rontgenfoto's en weer terug de wei op naar je vriendjes. Vind ik geen gek leven hoor (ook niet als dat leven maar 'kort' een paar jaar is).

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:16

karuna schreef:
Wat is het verschil tussen een proefpaard en een proefrat of konijn. Ook die worden ziek en gewond gemaakt voor testen. Voor allemaal is het erg.

Proefdieren worden enkel in specifieke omstandigheden gebruikt waar je geen alternatief hebt.

@Joyce B: als je voldoende grote aantallen paarden onderzoekt kun je, met behulp van statistiek, compenseren voor verschillende soorten wonden.
@schoentje: bij onderzoek naar een specifieke ziekte heb je ook grote verschillen tussen de individuele patiënten (mensen, paarden, ...) Daarom dat er in klinische onderzoeken steeds grote aantallen gebruikte (moeten) worden.

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:13

schoentje schreef:
ze geven de paarden een spierverslapper, zodat hij stilstaat. Het geluid van het shockwave apparaat kan beangstigend zijn voor het paard.
Met die verdoving voelt het paard nog steeds de vliegen op z'n benen en ook een scheerapparaat. Als de shockwave pijnlijk zou zijn, zou hij daar ondanks die verdoving dus op moeten reageren, maar dat doen ze niet.

nee juist omdat het een verdoving is en geen spierverslapper, met diezelfde verdoving zijn er ook naalden van 10 cm dr rug ingegaan lijkt mij niet dat ze dat afdoet als een vliegje op dr rug.. :?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:09

@mel
waarscijnlijk heeft ze daarbij ook een praam op gehad.
Ik heb vaak paarden geshockwaved zien worden en ook een reguliere behandeling zien ondergaan.
De paarden waarbij ik het heb gezien kregen gewoon hetzelfde spul als bij de reguliere behandeling en hetzelfde spul dat ik gebruik bij het scheren.