Bijna 10 procent paarden op kliniek Utrecht besmet met MRSA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bijna 10 procent paarden op kliniek Utrecht besmet met MRSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:10

http://www.levendehave.nl

Bijna tien procent van de paarden die binnenkomen bij de paardenkliniek van de Universiteit van Utrecht blijken besmet met MRSA. Dit percentage komt overeen met cijfers uit het buitenland.

In het Tijdschrift voor Diergeneeskunde pleiten Engeline van Duijkeren en Marianne Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan voor nader onderzoek. Ook al vormt de MRSA bij paarden geen grootschalige bedreiging voor de volksgezondheid, ze willen toch weten op welke schaal MRSA precies bij paarden voorkomt en wat de risicofactoren zijn.

Er zijn twee stammen aangetroffen bij paarden:

* een stam die niet voorkomt bij ander vee en die in zeldzame gevallen voorkomt bij de mens;
* een stam die voorkomt bij ander vee.

Anders dan bijvoorbeeld bij varkens kan MRSA bij paarden klinische problemen veroorzaken, zoals bij wondinfecties. Deze infecties zijn moeilijker te behandelen.

Volgens van Duijkeren en Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan kwam MRSA tot 2006 bij paarden slechts sporadisch voor, maar sindsdien is er sprake van een ''gestage toename'', zo melden ze in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde. Dat kan te maken hebben met het wereldwijde vervoer van paarden (ze pikken de resistente stam in het buitenland op) en met het antibioticumgebruik.

De MRSA-besmetting bij paarden is vaak tijdelijk van aard. Onderzoek van mensen die in contact komen met besmette paarden toont aan dat vijftien procent van hen positief testte op MRSA. Ook zij zijn vaak niet blijvend besmet. ''De kans dat iemand echt ziek wordt van MRSA is heel klein'', zegt Van Duijkeren in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde.

geerke

Re: Bijna 10 procent paarden op kliniek Utrecht besmet met MRSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:22

mijn fries is ook besmet...ik kijk alleen uit als ik echt wondjes heb die open zijn,verder was ik wel vaak mijn handen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:24

MRSA?? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:24

waar is MRSA de afkorting van?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:25

Ik weet niet wat de afkorting is, maar weet wel dat het een bacterie is die resistent is voor meerdere antibiotica.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:25

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:28

ooowwww :)* _O-

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:28

wat merk je aan je paard als hij-zij dat heeft?

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:36

kan dat ook op de longen slaan?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:50

MRSA kan niet op je longen slaan.
ik ben zelf ook MRSA positief omdat ik met varkens werk maar ik merk echt nergens iets van.

behalve dan de VIP behandeling in het ziekenhuis haha

ik moet alleen erg oppassen met mensen die wel ernstig ziek zijn(open wonden dus) omdat ik hun wel kan besmetten.

maar verder neem ik MRSA echt niet serieus,ga maar eens kijken hoe dat in ziekenhuizen werkt.
bij mij werd vorig jaar mijn amandelen geknipt,tweepersoons kamer voor mezelf en volledig qaurantaine,kreeg zelfs geen gordijnen op mijn kamer.
had een kamer met sluis,dus artsen en mensen die voor mij kwamen moesten in die sluis eerst hoesjes om schoenen,haarnet,jasje en handschoenen.
vervolgens kwam de helft via voorschriften binnen en de andere helft liep gewoon zo door,was totaal geen controle en zelfs bepaalde artsen vonden het onzin.

dus ja,niemand weet echt hoe en wat te doen met MRSA

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:57

Inowa: Denk er niet te ligt over aub. Mocht jij een open wond hebben en je besmet je zelf met de MRSA dan ben jij verder van huis.(Je niest bv) De MRSA is nml nauwelijks te behandelen en dan ben jij degene die pech heeft.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:58

Inowa: op de informatie-site over mrsa staat juist dat het wel longontsteking kan veroorzaken. Wat doet jou zo stellig zeggen dat het niet op de longen kan slaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:03

ik zal hoogswaarschijnlijk ook wel besmet zijn...ik ben iedere dag met mijn fries in aanraking.
Ik ben dus nooit ziek,geen griep of verkoudheid niets...
Kinderen houd ik wel uit de buurt van mijn fries,of ze moeten handen wassen daarna.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:09

als je al ziek bent ja,maar een volkomen gezond persoon kan er geen schade aan hebben

heb al zoo verschrikkelijk vaak open wonden gehad,nooit iets mee aan de hand.
ben een drager maar verder ook niet.

ik denk er verder ook niet te licht over,een goede vriend van mij is begin dit jaar overleden aan kanker(euthanasie) en heb niet fatsoenlijk afscheid kunnen nemen omdat ik daar de IC gewoon echt niet op ging en mocht.
weet heel goed dat ik op moet letten bij mensen met een verminderde weerstand en/of open wonden,dat doe ik dus ook.

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:10

Nou kijk maar uit, straks haalt minister verburg het nog in der hoofd om nu maar eens de Paarden te ruimen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:14

MRSA moet je ook weer niet te licht nemen.. ik heb zelf atopisch eczeem en moet dus heel goed uit kijken met deze bacterie... ik wist dit helemaalniet van paarden...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:16

paarden,koeien,varkens ze kunnen het allemaal hebben.
en ook allemaal overdraagbaar naar mensen aangezien het bij vee meestal om 1 en dezelfde stam gaat

Susyb

en als je wil zien hoe erg het kan zijn moet je even naar Oprah zoeken die had een tijdje geleden nog een hele aflevering over mensen die hun arm of been kwijt zijn geraakt aan MRSA.. daarin word ook uitgelegd wat het is en dat bijna iedereen het over zijn lichaam heeft..

geerke

Mizz_mol schreef:
Nou kijk maar uit, straks haalt minister verburg het nog in der hoofd om nu maar eens de Paarden te ruimen.

ik denk dat Verburg zelf maar eens geruimd moet worden :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:18

het is een bacterie die gewoon op de huid leeft...hij wordt pas gevaarlijk in de bloedbaan...o.a bij operaties.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:41

MRSA wordt ook ziekenhuisbacterie genoemd. Volgens diverse bronnen alleen gevaarlijk, als je weerstand verminderd is.
Het is een bacterie die resistent is tegen antibiotica.
Het doet mij denken aan leptospirose, melkerskoorts. Daar was in de 80er jaren veel commotie om. In dit geval waren ratten de oorzaak die in de sloten zitten. Door verregaande controle is deze ziekte zowat uitgeband.

Ik denk zelf, dat hoe eerder je naar antibiotica grijpt, hoe groter je kans op MRSA.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:45

dan maar hopen dat mijn paard niet MRSA positief is. Heb anders probleem op het werk

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:46

kom je daar alleen achter als bijv een AB niet werkt??????

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:54

alison_belle schreef:

Niet werkende AB kan andere oorzaken hebben. Als een paard bij een andere ziekte al vol AB is gepompt kan het mogelijk ook niet meer werken.
MRSA is een bacterie, is het niet zo, dat bij een bacterie AB niet altijd werkt en er moet worden gekeken naar andere methodes? Antibiotica is toch in de eerste plaats een ontstekingsremmend medicijn?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:57

bijdehandje1 schreef:
alison_belle schreef:

Niet werkende AB kan andere oorzaken hebben. Als een paard bij een andere ziekte al vol AB is gepompt kan het mogelijk ook niet meer werken.
MRSA is een bacterie, is het niet zo, dat bij een bacterie AB niet altijd werkt en er moet worden gekeken naar andere methodes? Antibiotica is toch in de eerste plaats een ontstekingsremmend medicijn?

had eigenlijk gehoopt dat je zou vertellen hoe je er dan wel achter komt als je paard dit heeft.
Mijne is n.l. behandeld in utrecht :=