Power Horse: Lucca helpt Cornelisse en De Kam uit de brand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Power Horse: Lucca helpt Cornelisse en De Kam uit de brand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:43

www.pzc.nl

Veruit de meeste toeschouwers bij Horses by the Sea waren zaterdag afgekomen op de Power Horse Competitie.

Rijen dik stonden ze langs de afrastering om de tientallen stoere werkpaarden aan het werk te zien. Zo kon het gebeuren dat menner Henk de Kam uit Oostkapelle, bijrijder Kees Cornelisse uit Nieuwland en hun paard Lucca een ovatie kregen bij de prijsuitreiking. Zij vormden bij de eenspannen met de derde plaats de beste Zeeuwse combinatie.

De Kam (46) en Cornelisse (52) doen al vijf jaar mee aan de Power Horse Competitie (PHC) en kennen de sport zo langzamerhand van binnen en van buiten. Vorig jaar waren ze zo goed dat ze het eindklassement van de sterk bezette klasse enkelspan aanvoerden. De twee jaren ervoor werden ze tweede. Dit jaar zal hen dat niet lukken, omdat ze noodgedwongen een ander paard voor hun wagen hebben moeten spannen. Prilia, hun vaste waarde, werd vorig jaar in een wei in de Wilhelminapolder door de bliksem getroffen en overleefde dat niet. De merrie stond daar met nog tachtig andere paarden en was het enige dodelijke slachtoffer. Lucca, een vijfjarige zoon van Prilia, is de opvolger. Een heel braaf paard, vinden De Kam en Cornelisse, een stuk braver dan zijn moeder. Die kon nog wel eens onstuimig zijn.

Afgelopen winter stoomde Henk de Kam het Vlaamse trekpaard klaar voor de PHC. Dat was hard werken, want de viervoeter wist van toeten noch blazen en moest ook nog in conditie gebracht worden. ,,Koudbloedpaarden heb je niet zomaar klaar voor een wedstrijd'', vertelde Henk de Kam na de huldiging op de bok van de wagen. ,,Ik ben vijf dagen in de week bezig met trainingen. M'n vrouw kijkt wel eens naar het programma 'Mijn man heeft een hobby' en zegt dan veelbetekenend: 'Nou, die van mij heeft er ook een'. Maar als ik een paar dagen niet rijd, vraagt ze of ik niet eens trainen moet. Omdat ik dan humeurig word.''

De Kam en Cornelisse kennen elkaar al zeventien jaar. Ze werkten beiden in de bouw. Van een gezamenlijke paardsporthobby was toen nog geen sprake. Paarden waren voor Cornelisse vreemde wezens. Hij was er bang van. Daar kwam verandering in toen zijn dochter ging paardrijden. Hij begon met fokken van Vlaamse koudbloedpaarden, een in Europa bijna uitgestorven ras, en raakte bevriend met Henk de Kam, een echte paardenman. Inmiddels is Cornelisse met zijn klusbedrijf sponsor van de combinatie. Zeven keer per jaar gaan ze naar wedstrijden van de PHC. Het betekent vrijdagmiddag om 13.00 uur vertrekken en zondagavond om een uur of tien terug zijn. Slapen doen de deelnemers meestal in een slaapzakje in de veewagen. Nee, veeleisend zijn ze niet, deze paardenliefhebbers. ,,De deelnemers aan de PHC hebben een sterke onderlinge band'', weet De Kam. ,,Iedereen helpt iedereen. Toen Prilia verongelukt was, kreeg ik meteen een ander paard aangeboden.''

In Domburg reden De Kam en Cornelisse een thuiswedstrijd. Er waren extra supporters, en slaapzakken waren niet nodig. Na de eerste dag stonden ze zevende , zaterdag rukten ze op naar de derde plaats. ,,Lucca heeft nog wat moeite met de hindernisbaan'', verklaarde Henk de Kam. ,,Daarom stonden we na vrijdag pas zevende. Maar op zaterdag reden we de vaardigheidsproef foutloos en gingen ook de trekpaardproeven heel goed. Vandaar die derde plaats.''

Het was al de derde keer brons dit seizoen. Na de twaalfde plaats in de eerste wedstrijd in Bilzen (België), zit er dus duidelijk progressie in.

Gisteren was het de beurt aan de menners met de 'gewone' paarden. In Domburg sloten ze de zomercompetitie dressuur en veiligheid af. Het was de vierde en laatste wedstrijd. Heidi te Poele greep met haar dubbelspan pony's de eindzege in de dressuur. Op het onderdeel vaardigheid legde Linda Janssen met haar enkelspan pony beslag op de winst. Te Poele scoorde in de vier wedstrijden het hoogste percentage, Janssen verzamelde de minste strafpunten.