Gewonden bij ringsteken op Oud Luntersedag in Lunteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Gewonden bij ringsteken op Oud Luntersedag in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 16:50

www.omroepgelderland.nl

Door een op hol geslagen paard op de Dorpstraat in Lunteren zijn zaterdagmiddag zes personen gewond geraakt. Drie van hen zijn naar het ziekenhuis gebracht. Naar verluid zijn de verwondingen niet ernstig

Rond half vijf sloeg tijdens het ringsteken gedurende het evenement ‘Oud Lunterse Dag’ een paard op hol. Als gevolg daarvan liepen omstanders verwondingen op. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis in verband met onder meer rugletsel. Een tienjarig kind liep letsel op aan een hand en moet wellicht een vinger missen. De overige drie gewonden konden terplekke worden behandeld en zijn door het Rode Kruis naar huis gebracht.

Elise95

Re: Gewonden bij ringsteken op Oud Luntersedag in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:23

Ooh lekker. Net nu er al zo'n gedoe is over de veiligheid van ringsteken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:24

Vervelend voor alle betrokkenen.

Komt in groter verband wel heel vervelend uit zeg. Net na een bericht over de onzekere toekomst.

Nu maar hopen dat het positief uitpakt en geen stok om het ringsteken de vergetelheid in te slaan wordt.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:25

nou om mij schaffen ze het af, laatst in sloten ook al een dodelijk ongeluk.. :S

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:27

enniee schreef:
nou om mij schaffen ze het af, laatst in sloten ook al een dodelijk ongeluk.. :S

Ringsteken kunnen ze niet afschaffen. Ringsteken is hardstikke leuk. Bij ons in het dorp deed ik ook altijd mee.

En net als of er met crossen nooit ongelukken gebeuren. En zelfst bij de dressuur gebeuren zat ongelukken.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:28

Ik heb gehoord dat één van de gewonden een tienjarig meisje is dat misschien een vinger verliest. Het is maar wat ''niet ernstig'' genoemd wordt.
Ik vraag me bij dit soort ongelukken altijd af hoe het kan gebeuren. Een paard is en blijft een dier, kan altijd schrikken. Bovendien kan er sprake zijn van stomme pech waar geen rekening mee te houden valt. En toch vraag ik me af of het niet voorkomen had kunnen worden door het anders te organiseren... Meer afstand tussen publiek en baan, ander toezicht, etc.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:30

Nou er gebeuren de laatste tijd anders wel erg veel zware ongelukken met aanspanningen die in druk bevolkte straten komen....

2 zeer ervaren paarden mensen zijn al omgekomen.... Het lijkt me echt wel zinvol om eens de veiligheidsprotocollen te gaan aanpassen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:30

enniee schreef:

Laatst ook een menner dood. Mennen verbieden?
Valt ook wel eens letterlijk een dode bij paardrijden. Verbieden?
Laatst nog een bloedbad op de snelweg in Duitsland door loslopende paarden. Paarden maar verbieden?

Wellicht realistischer om te kijken naar de omstandigheden.
Er kan steeds minder óók doordat omstanders geen gezond verstand meer blijken te hebben. Het zou wel bijzonder saai grijs worden als dat gaat dicteren wat er in een samenleving als de Nederlandse nog mag.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:32

Ik stond er aardig in de buurt toen het gebeurde, het is me ook niet helemaal duidelijk geworden wat nou echt de oorzaak was. Ene kant werd er gezegd dat de aanspanning 'stuurloos' werd door een afgevallen hoofdstel, weer anderen zeiden dat ze wat hard aan kwamen draven en dat de paarden bij het terugnemen uitgleden op de natte klinkers. In mijn beleving gingen ze niet idioot hard en stuurloos het dranghek in, maar in een menigte lijkt het meteen heel wat, zeker als er meteen minstens 100 man bovenop springt. Het was wel even schrikken in ieder geval, maar in mijn ogen net zo goed een ongeval als elk ander ongeval met wat voor voertuigen dan ook.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:34

Huertecilla schreef:
enniee schreef:

Laatst nog een bloedbad op de snelweg in Duitsland door loslopende paarden. Paarden maar verbieden?

Er kan steeds minder óók doordat omstanders geen gezond verstand meer blijken te hebben. Het zou wel bijzonder saai grijs worden als dat gaat dicteren wat er in een samenleving als de Nederlandse nog mag.

Zo ken ik nog wel meer voorbeelden.

Dodelijke aanrijding op de snelweg. Snelwegen maar verbieden?
Fietser aangerden. Fietsen maar verbieden?
Kindje uitbed gevallen. Bedden maar verbieden?

Uuuh we leven hoor. En leven neemt nou eenmaal risico met zich mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:34

Priya schreef:
Ik heb gehoord dat één van de gewonden een tienjarig meisje is dat misschien een vinger verliest. Het is maar wat ''niet ernstig'' genoemd wordt.

Nee, dat is niet ernstig. Niet bij benádering. Serieus vervelend.
Geeft ook aan trouwens hoe het referentiekader van de NL samenleving verschuift. Luxe-problemen worden serieuze aangelegenheden en angst voor de kans dat er ´iets´ zou kunnen gebeuren reden voor verbod van lol.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:37

Mennen verbieden lijkt mij geen optie, wel zouden de veiligheidseisen aangescherpt moeten worden , zowel aan mens paard en materiaal.Ook vindt ik dat onze medeweggebruikers beter met paarden op de weg om moeten gaan. Regelmatig krijg ik een middelvinger kado van automobilisten als ik om een iets rustiger tempo van het voertuig.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:38

Mensen op stal waren mee met hun aanspanning. Vreselijk ongeluk

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:39

Sorrie HC, nu sla je door!

Het verlies van een lichaamsdeel terwijl je achter een dranghek naar iets leuks staat te kijken, mag je best een drama vinden!

Ik vind jouw reactie behoorlijk respectloos naar het slachtoffer en de getuigen toe.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:43

Frantic schreef:
Ik vind jouw reactie behoorlijk respectloos naar het slachtoffer en de getuigen toe.

Daar gááán we weer.

Lees toch verdorie eens!
Wat schreef ik als eerste regel???

Kan je hier NIETS meer schrijven als dat niet ach zielugh is??

Dit is GEEN ernstig ongeval :)*
Drama ja, engstig nee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:46

parador schreef:
Regelmatig krijg ik een middelvinger kado van automobilisten als ik om een iets rustiger tempo van het voertuig.

Ai...... nu heb je het wel écht gedaan.

Vervelend ongeval.
Hopelijk wordt het geen stok om het ringsteken de vergetelheid in te slaan.
Als ik de erosie van referentie-kader hier lees ben ik bang voor het einde van een leuke traditie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:51

Jeeh da's hier vlakbij..nou het gaat al meer dan 30 jaar goed daar dus om het nu af te schaffen om 1 ongeluk.Paarden blijven dieren waarbij goed opgelet moet worden,ook door omstanders!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:57

Paar jaar geleden is er in Lunteren ook een span op hol geslagen tijdens het ringsteken en de menigte ingedenderd dwars door de dranghekken heen. Ik ben dus wel bang dat het gaat verdwijnen van de agenda op OLD... Zou enorm jammer zijn.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:08

Allereerst mijn medeleven aan de gewonden!

Ik heb vanmorgen zelf onder de man ringgestoken en er is geen paard vandoor gegaan.
Wat dat betreft is er werkelijk niets voorgevallen.

MAAR, tot 2x heb ik gezien dat een ruiter (rustig) naar de start draaft en vol op de rem moet omdat er een kind over rent.
En om het terrein zit een hek. De in en uitgang was een smalle doorgang (1,5 meter?) en toen we het terrein afgingen na het ringsteken was er een oma met dubbele kinderwagen (in de breedte) die pal voor de ingang stond te praten. Na 3x vragen eindelijk opzij (wij stilstaand/draaiend op ongeduldige paarden natuurlijk) en nog zo dat we net aan langs de kinderwagen konden. :+ 1 stapje opzij springen en kindjes waren er niet meer.
Net ook wezen kijken naar mijn vader met de kar. Gaat er gewoon een fietser over het parcour heen die de commentator (met micro) straal negeerde.

De omstanders veroorzaken volgens mij de meeste ongelukken. Onwetendheid en gemakzucht naar mijn idee. Ik vind dat de organisatoren dit beter moeten invullen/sturen. Zeker bij het ringsteken onder de man lopen de bezoekers en deelnemers door elkaar. Dat maakt het echt levensgevaarlijk.

Ik hoop niet dat het ringsteken verdwijnt. Het is gewoon leuk om te doen en te zien, maar er moet m.i. wel wat aan de veiligheid worden gedaan!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:16

publiek is met paarden gewoon een groot gevaar...
bij ringsteken, op paardenmarkten, gewoon als je met je paarden op weg bent. ze denken altijd maar dat het schatjes zijn..
er zullen dus strengere regels moeten komen. niet omdat de paarden meteen en altijd een gevaar zijn. maar het publiek zelf ook gewoon niet weet hoe met paarden om te gaan.

zeg niet dat het nu zo is, maar wat ik over he algemeen tegen kom is echt schrikbarend. Ouders hebben geen idee wat ze hun kinderen toestaan.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:20

Huertecilla schreef:
enniee schreef:

Amen, ben ik het ook eens met je eens _/-\o_

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:28

LUNTEREN – Door een op hol geslagen paard op de Dorpstraat in Lunteren zijn zaterdagmiddag zes personen gewond geraakt. Drie van hen zijn naar het ziekenhuis gebracht. Naar verluid zijn de verwondingen niet ernstig

Rond half vijf sloeg tijdens het ringsteken gedurende het evenement ‘Oud Lunterse Dag’ een paard op hol. Als gevolg daarvan liepen omstanders verwondingen op. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis in verband met onder meer rugletsel. Een tienjarig kind liep letsel op aan een hand en moet wellicht een vinger missen. De overige drie gewonden konden terplekke worden behandeld en zijn door het Rode Kruis naar huis gebracht.
Bron: persbericht Politie Gelderland Midden

nou vreselijk, een kind van 10 het zal je kind maar zijn!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:50

Huertecilla schreef:
enniee schreef:

Ik ben het met je eens HC.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:54

Ach tijdens het ringsteken woensdag in Bennekom wouden er ook verschillende fietsers gewoon de baan op gaan (was ook afgezet met hekken) terwijl ze aan het ringsteken waren. Als ze niet tegen waren gehouden waren er ook vast ongelukken gebeuren.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:59

Hm heb ik gelukkig niet gezien, fannetje. Maar dat was dan zeker ook goed verkeerd gegaan. Was ook een klein botsinkje tussen 2 wagens maar dat ging gelukkig ook goed.