Soerjadi: 'Bij deze kür stoort het geluid alleen maar'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Soerjadi: 'Bij deze kür stoort het geluid alleen maar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:48

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Afbeelding
Steffen Peters met Ravel
foto: Kit Houghton / FEI
Tijdens de strijd in Kentucky om de WK-medailles zijn de Nederlandse dressuurruiters de blikvangers. Vooral in de kür op muziek. Wat stelt de concurrentie daar tegenover? Pianist Wibi Soerjadi, die küren voor Anky en Imke maakte, gitarist Joost Peters, die de kür voor Totilas samenstelde, en nationaal jurylid Mathie Boomaars nemen plaats voor het videoscherm om de küren van de concurrentie te beoordelen. "Op internationale grote wedstrijden zou een vakman op muziekgebied naast de jury gezet kunnen worden, die alleen op de kwaliteit van het muziekstuk let", concluderen de mannen.
De Amerikaanse dressuurruiter Steffen Peters gebruikt bekende popmuziek in de kür van Ravel. In Las Vegas ging het publiek uit z’n dak bij de herkenbare klanken van onder meer ‘Sympathy for the devil’ (Rolling Stones), ‘When I ruled the world’ (Coldplay) en ‘The safety dance’ (Men Without Hats).
Soerjadi vindt de kür muzikaal gezien amateuristisch. "Alsof er met een schaar in is geknipt.” Joost Peters mist de mooie overgangen in de muziek, die van de ruiter rijkunstig wel worden verwacht. Boomaars daarentegen straalt, want die vindt het rijtechnisch een heel beste kür. "Qua rijden vind ik deze combinatie er echt één om rekening mee te houden.”

Qua muziek gaat dat niet op, vinden de beide andere heren. Soerjadi: “Mijn handen jeuken. Dit is toch gewoon zonde? Je kunt beter zonder muziek kijken hoe goed die man rijdt. Zet het geluid lekker uit. Het stoort alleen maar.” Peters: “Er zit ook weer helemaal geen opbouw en verhaal in.” Soerjadi: “Mijn muziekhart doet pijn, maar als dit werkt is het natuurlijk prima. Smaak en wat mensen leuk vinden zijn iets anders.”

Oakland1990

Re: Soerjadi: 'Bij deze kür stoort het geluid alleen maar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:51

En wat hoort de meerwaarde te zijn van deze bekendmaking? Dat alleen zij mooie kuren kunnen maken? Ik mis de essentie een beetje geloof ik.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:51

Nu ben ik toch wel heel benieuwd naar deze kur :)
Is hier een filmpje van toevallig :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:53

www.youtube.com

Zo moeilijk is het niet...

Ik vind het wel een grappig idee, maar of het een meerwaarde heeft voor de prestaties????

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:54

Coldplay-When I ruled the world bestaat volgens mij niet, ik denk dat dit Viva la Vida moet wezen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:55

Lekker belangrijk wat Joost en Wibi van de muziek vinden.. Het gaat erom dat het publiek het kan waarderen. Met zulke mensen in de jury, zou het betekenen dat iemand met een minder mooi gemaakte (en waarschijnlijk minder dure) kür geen medaille kan winnen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:07

Beetje slordig begin, kur begint op 40 sec.

Al wordt er in het artikel ook veel positiefs gezegd, lijkt het wel een beetje op de duitse/amerikaanse psychologisch oorlogvoering.
Ik moet wel zeggen dat ik me altijd geergerd hebt aan de muziek bij deze topper.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:15

Heb de kur net gekeken op youtube... de overgangen zijn naar mijn mening inderdaad om te huilen.
Ook een amateur kan betere overgangen maken.

Vind met een kur dat netzoals het paard en de ruiter zelf de muziek in balans en harmonie moet zijn met wat je ziet, dat is hier niet het geval.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:19

Muziek blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Al moet ik wel zeggen dat ik muziek bij een kür erg belangrijk vind en heb mij zelf ook vaak zat zitten ergeren aan de muziek die gewoon niet bij de combinatie paste. Dan kun je inderdaad beter de muziek uitzetten om een fijner beeld te krijgen :=

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:23

Nou,ik ben er ook niet kapot van :') wat een takkeherrie.
Ik ben altijd wel in voor iets vernieuwends,maar dit was naar mijn mening een rommelpotje.
Zou dat paard ook oordopjes inmogen? :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:23

Misschien heeft ie wel een nieuwe kur voor Kentucky!
(ik hoop er stilletjes op)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:26

Ik vind dat altijd zo ergelijk, van die stukjes muziek achterelkaar die niks met elkaar te maken hebben. Het is veel mooier als het echt mooi doorloopt en er een spanningsboog in zit. Het paard loopt trouwens toch ook niet in stukjes zijn proef, waarom dan wel je muziek zo er onder zetten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:27

ik vind het wel goed dat er eens mensen die er echt verstand van hebben naar luisteren
als je 'paardenogen' hebt luister je anders naar een kur dan als je muziekoren hebt ;-)

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:28

ik vind het dus wel leuk :o
beetje spannende muziek onder een dressuurkur,
ik vind het alleen maar spectaculairder worden.
maar,, ik moet toegeven dat ze de muziek dan niet te hard meoten zetten...

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:39

Thats_Me schreef:
Muziek blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Al moet ik wel zeggen dat ik muziek bij een kür erg belangrijk vind en heb mij zelf ook vaak zat zitten ergeren aan de muziek die gewoon niet bij de combinatie paste. Dan kun je inderdaad beter de muziek uitzetten om een fijner beeld te krijgen :=

heb net het geluid uit gezet en het zag er ook meteen anders uit ;(
maja ik vind het dus vreselijke muziek....

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:57

carley schreef:
ik vind het dus wel leuk :o
beetje spannende muziek onder een dressuurkur,
ik vind het alleen maar spectaculairder worden.
maar,, ik moet toegeven dat ze de muziek dan niet te hard meoten zetten...

Met spannende muziek is niets mis mee. Alleen kijk je naar een kür op muziek waarbij dus de combinatie en de oefeningen bij de muziek moeten passen. Hier zie je hippe muziek wat totaal niet bij de combinatie past. Luister maar eens naar de melodie en kijk dan naar de uitgevoerde oefeningen en de overgangen := Juist dat laatste kunnen maar erg weinig mensen écht op elkaar laten aansluiten. Veel doen zich spectaculairder voorkomen dan ze in werkelijkheid zijn. En met hippe herkenbare muziek krijgen ze ook nog eens een groot deel van de tribune mee. Want hé dat nummer ken ik ook en is leuk!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:59

Ik vind Wibi zijn muziek ook niet altijd geweldig. De kur van Imke vind ik fenomenaal maar de Wibi-kur van Anky daar krijg ik depressieve neigingen van.
Ik vind de kur van Steffen wel mooi. Smaken verschillen en das maar goed ook!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:03

pfff.. nou vond hele kur een rommeltje, niet alleen de muziek, ook de rijkwaliteiten. Hippe muziek is opzich niks mis mee, het klassieke wat nu nog veel gebruikt wordt mag wat mij betreft ook best minder. Ga met de tijd mee zou ik zeggen. Maar hier zit nog geen harmonie in. Het is onrustig en dat zie je terug in de combinatie
Zaten aardige stukjes in, maar ook stukken waarvan ik denk nouuuu.. als dit de concurrentie is..

Vind het wel leuk dat iemand het toch probeert!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:16

Ik vind de muziek wel leuk al mogen de overgangen en opbouw ook beter daarin. Ik vind de kur muziek van anky om depressief van te worden, wat mij betreft mag het allemaal wat moderner en steviger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:21

Nah, ik vind dit wel overdreven hoor -O- Muziek is zó aan smaak onderhevig...

De kur van Steffen is misschien niet geweldig technisch, maar dat dramatische van Anky vind ik ook niet mooi.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:21

ik ben het wel eens met de muziekkenners, het niveau van de dressuur ligt tegenwoordig zo hoog, dat een goede kur daar zeker bij hoort!! daar laten sommigen zeker steken vallen. de kur is toch een combinatie van paard ruiter en muziek, een 3eenheid hoort dat te zijn, dus ik ben het met ze eens!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:22

Mer1980 schreef:
Ik vind de muziek wel leuk al mogen de overgangen en opbouw ook beter daarin. Ik vind de kur muziek van anky om depressief van te worden, wat mij betreft mag het allemaal wat moderner en steviger.

Volledig akkoord!
Al vind ik de wibi-kur van Imke dan wel weer leuk.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:22

Vala schreef:
Ik vind Wibi zijn muziek ook niet altijd geweldig. De kur van Imke vind ik fenomenaal maar de Wibi-kur van Anky daar krijg ik depressieve neigingen van.
Ik vind de kur van Steffen wel mooi. Smaken verschillen en das maar goed ook!

idd Vala ik kan van die muziek van Wibi ook depressief worden.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:28

de muziek van wibi is ook niet altijd mooi, dat is smaak, maar past wel heel goed bij het paard en de proef. Je wordt echt meegenomen met je gedachten die kur in. Die van Steffen is meer een kur OP muziek, van Anky en Imke een kur IN muziek. Dat laatste vindt ik dan toch mooier ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:34

Citaat:
Smaak en wat mensen leuk vinden zijn iets anders.”

Volgens mij is dat nou juist precies hetzelfde... :D Maar het zegt inderdaad niets over het artistieke niveau.