'Paardenwissel vraagt om uitreiking van een extra medaille'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Paardenwissel vraagt om uitreiking van een extra medaille'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:22

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

De beste vier ruiters uit het tussenklassement springen tijdens de Wereldruiterspelen nemen deel aan de paardenwissel om de uiteindelijke verdeling van de medailles te bepalen. Dit is al zo sinds het WK in 1953 in Parijs. Past de paardenwissel nog wel op een kampioenschap? “De paardenwissel is wel van deze tijd, maar past niet op een kampioenschap. Als losse rubriek is het fantastisch", aldus Jeroen Dubbeldam die de rubriek vier keer won tijdens CHIO Aken.

De enige Nederlander die zich voor de paardenwissel plaatste tijdens de Wereldruiterspelen was Johan Heins. Hij wist zich in 1978 bij de beste vier te rijden. “Het jaar ervoor werd ik Europees kampioen, maar de paardenwissel in Aken was voor mij een grotere belevenis.” Van afschaffen van de paardenwissel wil Heins niets weten, terwijl bondscoach Rob Ehrens er juist niet zo'n voorstander van is.

Jeroen Dubbeldam, Johan Heins en Rob Ehrens zijn het erover eens dat de eigenlijke wereldkampioen degene is die voor de paardenwissel aan de leiding gaat. Ehrens: “Als je dan via een paardenwissel de beste allround sportman wilt aanwijzen, dan moet je er een extra medaille voor uitreiken. Bij de dressuur hebben we ook twee individuele medailles, dus waarom bij het springen niet? Dit geeft de ruiters meer keuze om wel of niet mee te doen aan de paardenwissel.”

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:49

Afschaffen lijkt me niets, maar als losse rubriek lijkt het me logischer.
Er moeten dan natuurlijk wel genoeg mensen zich inschrijven...

Armanie

Re: 'Paardenwissel vraagt om uitreiking van een extra medaille'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:25

ik denk dat dan wel de spanning afneemt, het individuele gaat dan toch voor, en de paardenwissel hangt er dan maar een beetje bij.

ik denk dat de meeste ruiters het dan ook welletjes vinden, dat ze hun paard dat voor de paardenwissel niet nogmaals gaan inzetten

unaniem62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:17

Vind ht wel een geweldige rubriek.
De ruiter met de meeste klasse komt wel boven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:50

Ik weet het niet, vind het erg spannend om naar te kijken maar het is wel een extra belasting voor de paarden. Herinner me Shutterfly in 2006 die het echt niet leuk vond, al dat gedoe met die zadels.

wiltshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:04

Allemaal mooi en aardig maar topruiters zijn gewend om meerdere paarden per dag te rijden. Dat is hun vak. De paarden zijn meestal gewend aan maar één of twee ruiters. Ik vind daarom dat de extra medaille naar het paard met de minste fouten, ook in de ruiterwissel, moet gaan. Ik herinner me nog goed 1994 waar Ludger Beerbaum als vierde eindigde maar zijn Ratina was het beste paard. Met een dergelijke medaille krijgt ook de fokker de eer die hem/haar toekomt. Het wereldkampioenschap gaat om de ruiter en te weinig om het paard.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:21

wiltshire schreef:
Allemaal mooi en aardig maar topruiters zijn gewend om meerdere paarden per dag te rijden. Dat is hun vak. De paarden zijn meestal gewend aan maar één of twee ruiters. Ik vind daarom dat de extra medaille naar het paard met de minste fouten, ook in de ruiterwissel, moet gaan. Ik herinner me nog goed 1994 waar Ludger Beerbaum als vierde eindigde maar zijn Ratina was het beste paard. Met een dergelijke medaille krijgt ook de fokker de eer die hem/haar toekomt. Het wereldkampioenschap gaat om de ruiter en te weinig om het paard.

Maar dan krijg je mensen die bij de wissel het paard in de weg gaan zitten zodat hun paard hoger blijft..
Vrees ik ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:23

Ik zou dat bij de dressuur juist wel eens willen zien! :+

OT: ik denk dat Janouke wel gelijk heeft. Denk dat de belangstelling dan een stuk minder wordt.

wiltshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:02

Op het concours in Hamburg hebben ze sinds jaar en dag een dressuurderby op GP niveau met paarden wissel. Een echt snoepje voor de liefhebbers. Je moet je altijd afvragen wie een wedstrijd moet winnen: ruiter, paard of combinatie. Ze doen er allemaal toe en moeten, naar mijn mening, ook allemaal apart in de prijzen vallen. Zo niet doe je één van driëen te kort.

annibl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:44

ik vind het ook een geweldige rubriek, als nevenrubriek is het veel minder interessant en spannend, maar een medaille voor het beste paard/fokker van dat paard vind ik zeker meer dan gepast

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:53

wiltshire schreef:
Op het concours in Hamburg hebben ze sinds jaar en dag een dressuurderby op GP niveau met paarden wissel. Een echt snoepje voor de liefhebbers. Je moet je altijd afvragen wie een wedstrijd moet winnen: ruiter, paard of combinatie. Ze doen er allemaal toe en moeten, naar mijn mening, ook allemaal apart in de prijzen vallen. Zo niet doe je één van driëen te kort.

enige jammere aan deze dressuurrubriek (ondanks dat ik het ook erg leuk vind om te zien) is dat de ruiters vaak niet hun toppaard inzetten waarmee ze gekomen zijn of zelfs een paard van een andere ruiter lenen. Begrijpelijk maar dat maakt het toch net iets minder leuk

Ik ben ook fan van de paardenwissel bij het springen en ik denk dat als je individueel voor laat gaan, het toch een stuk minder spannend wordt. Met in het meest gunstige geval allemaal reservepaarden en in het ongunstigste geval dat niemand mee wilt doen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:28

Ook ik vind de paardenwissel geweldig; is iemand zelf een geweldige ruiter, of heeft ie gewoon een geweldig paard? :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:32

Of je hebt een eenkennig paard, dat is nog het gunstigste voor de eigen ruiter... (mijn paard zal bv echt niet rondgaan met een ander }> )

Ik vrees dat als het een aparte rubriek wordt, er gewoon geen belangstelling meer voor is van de ruiters zijde.