Interview met vrouwelijke paardentandarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Interview met vrouwelijke paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:26

www.gelderlander.nl

Vader Huijbers had graag gezien dat dochter Marieke tandarts was geworden, net als hij. Maar Marieke werd psycholoog. Al ontdekte ze dat haar passie ergens anders lag. „Ik ben opgegroeid met paarden, we hebben er zes. Op een keer kwam de dierenarts langs om hun gebit te controleren. Ik raakte zó gefascineerd.”

Harm Verheul, de dierenarts in kwestie, legde Marieke (29 jaar) van alles uit over het paardengebit. Zij hing aan z’n lippen. „Ik nam me toen voor eerst m’n studie af te maken. Zou ik paardengebitsverzorging dan nog steeds leuk vinden, dan zou ik er iets mee gaan doen.” Aldus geschiedde. Als kersverse ontwikkelingspsycholoog vertrok ze naar Idaho, in de VS, voor de opleiding aan de vermaarde Academy of Equine Dentistry. „Ik heb heel veel stage gelopen, onder andere in de VS en in België. Je moet 125 casussen kunnen overleggen.”

Ze heeft in haar leven al heel wat examens gedaan maar geen enkel was zo eng als dit. „Ze laten je daar zó makkelijk zakken.” Maar ze slaagde in één keer en heeft nu haar eigen praktijk in Groesbeek. Nee, geen behandelkamer waar haar patiënten met de paardentrailer naartoe worden gebracht, maar meer een mobiele praktijk. „Ik werk op afroep in een straal van drie uur reizen.”

Ze doet volstrekt ander werk dan haar vader. „Paarden hebben heel lange tanden, van bijna 10 centimeter. Daar gebruiken ze maar zo’n anderhalve centimeter van. Het grootste deel zit in de kaak en wordt per jaar zo’n 5 millimeter naar buiten geduwd. Een perfectie van de natuur, want een paardengebit slijt enorm. Scheef slijten kan tot problemen lijden. Dan kan het paard minder goed eten met alle gevolgen vandien.”

Marieke komt er dan aan te pas om om de tanden en kiezen bij te vijlen, electrisch of handmatig. „Geen pijnlijke ingreep, maar toch geef ik ze dan een roesje in de vorm van een spierverslapper. Dan zijn ze wat meer ontspannen.”

Tanden vullen komt hoogstzelden voor. Trekken daarentegen weer vaker. „Bij oudere paarden, als de tanden los zitten en ze daardoor niet meer lekker kunnen eten.” Kauwen is voor een paard, op en top herbivoor, van levensbelang.

Steeds meer paardeneigenaren besluiten tot een jaarlijkse controlebeurt. Geen overbodige luxe, vindt marieke. „Ik maak het vaak mee dat mijn hulp pas wordt ingeroepen als het al erg laat is.” Haar vader kan leven met haar keuze. „Soms gaat ie met me mee om te assisteren. Dan praten we als tandartsen onder elkaar. Ik hecht veel waarde aan zijn visie.”