KWPN vestigt zich op KNHS-centrum in Ermelo‏

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

KWPN vestigt zich op KNHS-centrum in Ermelo‏

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 09:06

http://www.knhs.nl

Donderdagavond 19 augustus 2010 is hippische geschiedenis geschreven. De voltallige besturen van KNHS en KWPN ondertekenden een Intentieovereenkomst, die inhoudt dat het KWPN zich vestigt op de terreinen van het KNHS-centrum aan De Beek 125 te Ermelo. Beide besturen komen daarmee tegemoet aan de al heel lang levende wens van hun leden waarvan er velen lid van zowel de KNHS als het KWPN zijn. De beide organisaties beogen bovendien Ermelo uit te bouwen tot hét hippische centrum van Nederland. De ledenraden moeten nog wel hun goedkeuring aan de overeenkomst verlenen.

Gekozen is voor het ondertekenen van een document waarvan de betekenis verder reikt dan alleen de overdracht van onroerend goed. De overeenkomst is de aanzet voor een intensivering van de samenwerking tussen beide organisaties. Het KWPN koopt de Prins Willem-Alexanderhal en de nabij gelegen bedrijfswoning van de KNHS. Het KWPN gaat op van de KNHS in erfpacht verkregen grond een eigen accommodatie bouwen, bestaande uit hengstenboxen, een overdekte stapmolen, een longeercirkel en het KWPN-kantoor. De KNHS bouwt een nieuwe evenementenhal, die ook door het KWPN zal worden gebruikt. Stimulerend voor deze plannen waren de bereidwillige medewerking van de gemeente Ermelo en de door de Provincie Gelderland toegezegde subsidie van € 500.000,-- voor de bouw van de evenementenhal.

KNHS-voorzitter Martien van den Heuvel is erg ingenomen met deze ontwikkeling. “Ons bestuur is altijd in de samenwerking blijven geloven en we wisten ons verzekerd van de steun van onze leden. De sport en de fokkerij zijn voor elkaar van groot belang en ik ben blij, dat dit nu door de beide voltallige besturen met hun handtekening is bezegeld. Er moet nog heel veel gebeuren. De beide ledenraden moeten het licht op groen zetten en onze plannen moeten ook nog de goedkeuring van de gemeente Ermelo krijgen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de samenwerking zal slagen”, aldus de KNHS-voorzitter.

Ook KWPN-voorzitter Henk Visser is enthousiast over de beoogde samenwerking. Hij stelt: “We hebben als bestuur geluisterd naar onze achterban. Met het nieuwe centrum hopen we de dienstverlening aan de leden verder uit te breiden. Zo kunnen de eerste bezichtiging van de hengsten en het verrichtingsonderzoek op een eigen centrum in alle rust worden gehouden, wat de kwaliteit ten goede zal komen. Fokkerij en sport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en komen nu feitelijk samen in één hippisch centrum. Daarnaast zal een eigen centrum de uitstraling van het stamboek naar het buitenland ten goede komen. Kees Visser en Wilco van Grunsven hebben ons gedurende het traject vakkundig geadviseerd, waarvoor ik hen een compliment wil maken.”

De eerste stappen in het vervolgtraject worden al snel gezet. De ledenraad van het KWPN vergadert op 14 september 2010, twee dagen later gevolgd door de ledenraad van de KNHS. Indien zij positief oordelen zullen de plannen in samenwerking met de gemeente Ermelo worden omgezet in definitieve bouwplannen en indien nodig vergunningen. Beide besturen hebben de intentie eind 2011 de plannen grotendeels te hebben gerealiseerd.

Deze historische ondertekening vond plaats 35 jaar na de officiële opening van wat toen het nieuwe centrum van de KNF (Koninklijke Nederlandse Federatie van landelijke rijverenigingen en ponyclubs) was. Tijdens die opening in 1975 sprak graaf van Lynden van Sandenburg namens het WPN (toen nog niet koninklijk) de volgende woorden; “Fokker en gebruiker zijn leden van een gezin, al hebben zij ieder een afgebakend terrein. Zij kunnen echt niet buiten elkaar”. Hij besloot zijn speech met de woorden: “Of wij misschien enige weken gastvrijheid mogen vragen om ons (het WPN) als het enigszins kan te helpen,” daarbij doelend op een mogelijke samenwerking. Waarschijnlijk kon hij toen nog niet bevroeden dat dit uiteindelijk zou uitmonden in de thans getekende intentieverklaring.

Gerelateerd onderwerp:
Cayenne @ [VN] Ermelo: Geen verrichtingsonderzoek of bezichtigingen meer

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:09

Zit het net te lezen op de KWPN site. Lijkt mij een goede zaak. 2 krachten die met elkaar bundelen om een superaccomodatie te verkijgen.
Mooi centeraal (en lekker dicht bij mij :D ) in Nederland.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:14

Super!! Is ook veel beter. KWPN hoort in Ermelo vind ik. Verrichtingsonderzoek in Stegeren vond ik al zo raar.
Ik denk dat het een hele goede stap is. KNHS/KWPN samen zijn meer dan 1+1= 2. Synergie heet dat toch? :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:21

Hèhè, eindelijk.................. :D

fokfanaat

Re: KWPN vestigt zich op KNHS-centrum in Ermelo‏

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:29

super!!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:30

De cirkel is rond. Wel benieuwd welke plaats het NRPS nu gaat innemen in deze situatie. Zij zaten immers al op het KNHS terrein.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:31

Super inderdaad!!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:37

Groot gelijk. Dat lijkt me een heel fijn plan. Ik hoop dat het lukt.

Hoe mooie de accomodatie in Stegerden dan misschien wel is, Ermelo ligt veel beter, centraler.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:39

hoera!!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:51

Al had ik weinig met (kwpn) Hardewijk te maken, vind t een super oplossing!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:54

Lijkt me prima initiatief, baal aleen dat het altijd een eind uit de buurt is (dat centrale wat hier genoemd is vind ik wel meevallen).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:56

wat vind jij centraler dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:02

Jury?!

Ermelo ligt immers super centraal!

Ik vind het een mooie locatie.
Hoop dat ze er een mooie accomodatie bouwen en dat ze er dan ook de merrietesten, nakomelingen onderzoeken e.d. gaan doen. Dan kan je nog eens gaan kijken!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:08

denk wel dat dat de bedoeling is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:14

Dat is mooi! :)
Oh in dat andere toppic had men het vooral over centrale ligging en veel reistijd. Werd er door sommige gezegd kom maar is naar het noorden kunnen mensen uit het midden/zuiden ook eens verder rijden. Kan me dit enigzins voorstellen, er zijn veel wedstrijden en andere dingen die voornamelijk in brabant georganiseerd worden of in het westen komen ze ook wel voor. Het oosten en het noorden worden snel overgeslagen, en dat is jammer! Dus kan me die opmerkingen best voorstellen.. ;)

Buitendat is het super dat er 1 groot hippisch centrum komt waar sport & fokkerij samen gaan. Ik hoop van harte dat het allemaal goed verloopt en het snel af is. O:)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:19

mensen uit het zuiden moeten naar ermelo ook een eind rijden.

Als je zoiets in het noorden doet, is het voor hun onbereikbaar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:22

Ik heb altijd het idee dat het teveel naar rechts ligt op de landkaart maar dat komt natuurlijk ook omdat ik van links kom :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:26

Zo is er altijd wel iets dat voor iemand verder weg ligt dan voor de ander... Maar volgens mij is dit een prachtig besluit!

Wat betreft de eerste bezichtigingen? Gaan die nu ook allemaal daar gehouden worden? Het is wel centraler, maar volgens mij is de oplossing van vorig jaar (December 2009) ook een hele mooie voor de eerste bezichtiging.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:29

Een hele goede stap vooruit!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:30

huh, het KWPN heeft er toch al eens gezeten? Ze verhuisden wegens te weinig plek?

Vrees voor het NRPS dat zij nu weer gaan moeten verhuizen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:32

Janine1990 schreef:
Zo is er altijd wel iets dat voor iemand verder weg ligt dan voor de ander... Maar volgens mij is dit een prachtig besluit!

Wat betreft de eerste bezichtigingen? Gaan die nu ook allemaal daar gehouden worden? Het is wel centraler, maar volgens mij is de oplossing van vorig jaar (December 2009) ook een hele mooie voor de eerste bezichtiging.

De eerste bezichtiging op meerdere plekken is niet verkeerd, maar vorige HK was het voor mensen aan de linkerkant van Nederland allemaal wel heel ver weg. Dan zou het toch iets meer over nederland verdeeld moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:07

Locaties als Deurne liggen in ieder geval niet centraal. Dan vind ik Ermelo een stuk vriendelijker.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:13

vond de eerste bez in assen vorig jaar iig geen succes, die accommdatie was er niet geschikt voor veeel te onrustig voor de paarden, veel teveel herrie

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 11:14

Ermelo is natuurlijk ook Paraplu-test- proof :D

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:16

Hmmm ben benieuwd.
Zolang andere stamboeken ook net als nu hier nog steeds hun dingen mogen organiseren vind ik het best, is op zich het meest centrale punt op paardengebied(of weet iemand anders waar, waarbij de uithoeken van NL ongeveer evenver zou moeten reizen?)