Vier KWPN hengsten aangewezen via de VION-Cup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vier KWPN hengsten aangewezen via de VION-Cup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 06:34

www.horsetelex.nl

Sinds vorig jaar is zijn de instroommogelijkheden voor oudere hengsten in het verrichtingsonderzoek uitgebreid. Hiermee is het mogelijk dat de hengstenkeuringscommissie hengsten die excellent presteren tijdens de VION-Cup en Pavo Cup direct aanwijst voor het verrichtingsonderzoek. Voorwaarde is wel dat deze hengsten in het verleden deelgenomen hebben aan de eerste bezichtiging.

Achterliggende gedachte is om hiermee zeer goed presterende en foktechnisch interessante hengsten direct de mogelijkheid te bieden voor deelname aan het najaarsverrichtingsonderzoek. De hengstenkeuringscommissie hanteert dezelfde criteria als bij normale aanwijzing, dus ook aan de exterieur- en de gezondheidscriteria moet worden voldaan. Vorig jaar werd de zevenjarige hengst Chelltago Z aangewezen en na 21 dagen in Stegeren te zijn geweest ingeschreven in het stamboek.

Dit jaar heeft de springcommissie bij de vierjarigen de hengst Birmingham aangewezen. Deze zoon van Quick Nick komt uit een dochter van Landgraf I en strandde vorig jaar in de derde bezichtiging. Birmingham kreeg in de finale van de jury - bestaande uit Piet Raaijmakers en Rob Ehrens - een 8,7 voor zijn wijze van springen en een 8,5 voor het gaan tussen de hindernissen.

Bij de vijfjarigen komen de volgende hengsten in aanmerking voor deelname aan het verrichtingsonderzoek. Als eerste de hengst Falaise de Muze, een voshengst van Wandor van de Mispelaere. Hij is een zoon van de Grand Prix merrie Walnut de Muze waarmee Harrie Smolders succesvol is. Joris de Brabander uit het Belgische St. Niklaas fokte Falaise de Muze. Verder is aangewezen de vijfjarige Saffier, een zoon van Stakkato uit een dochter van Escudo I, gefokt door Stoeterij Oud Wierden BV uit Enschede en Arno Seiger uit Stegeren. Van deze hengst zijn al veulens geboren en hiervan zal de hengstenkeuringscommissie voorafgaand aan het najaarsonderzoek eerst een collectie beoordelen.

Bij de zevenjarigen is de Indorado-zoon Whispering Hope aangewezen. De door de A. van Loon uit Lunteren gefokte schimmelhengst werd onder Willem Greve derde in het kampioenschap en zal zijn kwaliteiten ook tijdens het WK in Lanaken mogen demonstreren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:25

Goede zaak om zo nog hengsten te selecteren. Zo krijgen ze alsnog een kans.
Bestaat dit bij de dressuurhengsten eigenlijk ook? Of alleen bij de Pavo cup? Is er ook een mogelijkheid voor oudere hengsten om nog geselecteerd te worden?

Sjoert

Re: Vier KWPN hengsten aangewezen via de VION-Cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:30

Via PAVO cup bij mijn weten.

De hengsten die daarvoor zijn opgegeven zijn op de startlijsten weergegeven met een sterretje dacht ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:31

Sjoert schreef:
Via PAVO cup bij mijn weten.

De hengsten die daarvoor zijn opgegeven zijn op de startlijsten weergegeven met een sterretje dacht ik.

Ja oke maar geen andere selectie? Voor 6 of 7 jarigen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:34

nee volgens mij dan alleen via de reguliere sport (is ufo niet zo binnen gekomen?)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:36

Volgens mij heeft het pas weer zin als ze tegen het GP aan zitten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:55

Waarom worden de springhengsten dan wel geselecteerd in zo'n competitie?
Zou eigenlijk ook voor dressuurhengsten moeten. De HC geeft zelf aan dat die mogelijkheid voor goed presterende dressuurhengsten altijd open ligt. Maar toch is de drempel tot opgeven nog anders dan via een wedstrijd geselecteerd worden.
Wat is de VION cup voor iets? Is dat een soort Pavo? Ook voor ruinen en merries?
Maar goed... vroeg me gewoon af waarom er verschil in leeftijd was tussen dressuur en springhengsten-selectie.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:06

vion is open gesteld voor kwpn gefokte paarden, dus idd ook ruinen en merries. een 4 jarige moet L lopen, 5 jarige M enz...
maar is dat met de pavo ook niet zo?
de 7 jarige Whispering Hope liet echt hele goed dingen zien :j mooie hengst ook

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:16

Biertabje schreef:
vion is open gesteld voor kwpn gefokte paarden, dus idd ook ruinen en merries. een 4 jarige moet L lopen, 5 jarige M enz...
maar is dat met de pavo ook niet zo?
de 7 jarige Whispering Hope liet echt hele goed dingen zien :j mooie hengst ook

Ja beetje hetzelfde als Pavo dus maar Pavo is voor 4 en 5 jarigen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:28

volgens mij telt het WK ook wel, dan heb je de 6 jarigen er ook bij.