Brabantse trekpaarden op trektocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brabantse trekpaarden op trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 11:16

www.nieuwsblad.be

In een weggedoken grasveld naast het militair domein van Schaffen grazen momenteel een groep struise Brabantse trekpaarden. De ruiters van 't Klaverhof in Kersbeek-Miskom houden er halt op de voorlaatste dag van hun tiendaagse trektocht.

Toen het Brabants trekpaard in de jaren '60 zijn economische rol als lastdier verloor dreigde het ras in verval te geraken. Daar is de jongste jaren een sterke kentering in gekomen. Trekpaarden zijn erg zachtaardige dieren en ze kunnen zeer goed opgeleid worden. Veel mensen houden ook van hun imposante verschijning. Daarom krijgen ze op steeds meer plaatsten een rol in de toeristische industrie. Maar ook in de bosbouw worden ze opnieuw ingezet. Paarden richten namelijk veel minder schade aan dan machines.

Tiendaagse tocht

De ruiters van 't Klaverhof zijn helemaal in de ban van de Brabanders. Elk jaar organiseren ze een tiendaagse trektocht. Per dag leggen ze dan zo'n dertig kilometer af. Ze slapen in tentjes in de buurt van de paarden.

'We werden dit jaar niet door de weergoden gespaard', zegt Camille Lavers, de voorzitter van de vereniging. 'Maar voor het overige is alles zeer goed verlopen. Dat is nochtans niet altijd evident omdat de deelnemers soms nog erg jong zijn.'

Jongste deelnemer is amper twaalf jaar

Femke Bilsen is bijna twaalf maar ze beheerst met gemak een paard van 900 kilogram. 'Het paard waar ik mee rijd voelt zeer goed aan wat ik wil', zegt Femke. 'Het zijn natuurlijk ook kuddedieren', vult de voorzitter aan. 'We zetten het paard van Femke in het midden van de groep. Daardoor is het dier geneigd om de rest te volgen'.

Paardenliefhebbers helpen mekaar

Jef Thielens, de eigenaar van de weide waarop de paarden een nachtje verblijven, is blij dat hij de ruiters een dienst kan bewijzen. 'Zelf heb ik geen paarden meer maar ik heb er wel nog vijf van de kinderen bij mij staan', zegt Jef. 'Met het regenweer van de laatste dagen heb ik toch gras genoeg en ik geniet er zelf ook van om die beesten bezig te zien'.

Woensdag sluiten de ruiters van 't Klaverhof hun tiendaagse tocht af met een lange rit van Diest naar Kersbeek-Miskom. Ondertussen rijpen de ideeën voor de tocht van volgend jaar reeds.