Voor zes menners was de samengestelde menwedstrijd in Wierden extra spannend. Het was namelijk de laatste observatiewedstrijd voor het WK Aangepaste Sporten Mennen in Breda (2 – 5 september). Jacques Poppen won, maar niet met zijn Friese merrie Nienke, waarmee hij in 2008 wereldkampioen werd, maar met zijn nieuwe WK-troef Ultra (v. Uwald).
Poppen was overigens niet alleen de beste tussen de zes enkelspannen in de aangepast mennen-rubriek, maar ook van alle overige enkel- en tweespannen (paarden en pony’s) die deelnamen in Wierden. Dat is natuurlijk een mooi uitgangspunt voor het WK.
Poppen won de dressuur met 50,3 strafpunten en nam hiermee meteen een ‘ruime bal ‘ voorsprong op de als tweede geplaatste Jan Ranzijn. In de vaardigheid bleef Poppen - als enige van de zes door bondscoach Henk van Amerongen geobserveerde menners – foutloos. De marathon werd eveneens een ruime overwinning, waardoor Poppen en Ultra de overigen ruim achter zich lieten. Jan Ranzijn werd tweede en Monique de Bruin derde.
Trainen bij Rutjens Poppen traint sinds vijf jaar bij tweespanrijder Riny Rutjens. Toen Poppen met paard arriveerde in Weert schrok Rutjens en zei tegen zijn vrouw: "Mijn hemel hij zit in een rolstoel, hoe gaan we dit doen? Hoe moet hij remmen?" Poppen had namelijk niets verteld over zijn handicap. De reactie van Poppen was eenvoudig: "We gaan niet remmen, we gaan rijden"
En zo is het ook verder gegaan en zal het ook dit jaar gaan tijdens het WK. Bijna elke week komt Jacques Poppen alleen met zijn paard vanuit zijn woonplaats in het hoge Noorden naar Weert voor de training. Rutjens traint hem dan vooral dressuurmatig maar begeleidt hem met advies en is klankbord voor de sportman. Dit wordt het derde WK waarbij Rutjens Jacques Poppen begeleidt. "We hebben gekozen voor de aanval. Jacques staat aan de top, dan moet je niet verdedigen maar de lat juist hoger leggen," aldus Rutjens.
Voorbeeld De toptrainer is van mening dat menig aangespannen rijder in de reguliere sport een voorbeeld kan nemen aan Jacques Poppen. "Ik respecteer zijn gedrevenheid en ambities maar ik ben echt diep onder de indruk van het vertrouwen en de samenwerking die ik tussen Jacques en zijn paarden zie. Daar kunnen wij, reguliere menners nog wat van leren!"
Super dat het ook met een nieuw paard zo goed loopt. Zou wel erg leuk zijn als hij in de toekomst aan beide NK's mee kan doen, zowel de reguliere als in de aangepaste sport.