'Bij westernrijden zitten ruiters veel losser op het paard'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Bij westernrijden zitten ruiters veel losser op het paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 08:13

http://www.webregio.nl

Afbeelding
De Dutch Diamond na hun overwinning.

Bij het western paardrijden zijn er maar liefst 26 verschillende onderdelen die uitgevoerd kunnen worden. Op het Nederlandse kampioenschap dat meestal eind september wordt gehouden, zijn er tien onderdelen waarop de ruiters hun kunsten kunnen vertonen. Er zijn veel overeenkomsten met de normale dressuur. Olyhoek: 'Bij het western paardrijden zitten de ruiters veel losser op het paard. De teugels hangen altijd losjes en het paard moet veel meer reageren op de commando's. Er zijn ook onderdelen die veel spectaculairder zijn dan bij de dressuur. Op het onderdeel 'reining' bijvoorbeeld, schuift het paard op een bepaald moment als het ware met zijn achterwerk over de grond.'

Lisanne komt uit een familie die helemaal gek is van het western paardrijden. Het paardrijden heeft zij van haar moeder. Vader Frans is secretaris van de WRAN, de grootste nog steeds groeiende western vereniging in Nederland . Ook haar beide zusters zijn actieve ruiters. Haar jongste zus, de 14-jarige Charlotte, is vorig jaar nog Nederlands kampioene op het onderdeel reining geworden. Zelf deed Lisanne vorig jaar niet meer mee op het NK, vanwege een knieblessure. Het jaar daarvoor werd zij nog op vier onderdelen Nederlands kampioene.

Van 23 juni tot 3 juli mocht Lisanne meedoen met het team Dutch Diamonds aan de APHA Youth World Games in Fort Worth in Texas. Alle vier de leden van het team moesten een onderdeel rijden. Voor Olyhoek was dit het onderdeel Hunt Seat Equitation, een onderdeel waarbij vooral de stijl erg belangrijk is. Een extra complicatie was het feit dat er door iedereen gereden werd op een vreemd paard. Pas een half uur voor de wedstrijd mochten de ruiters voor het eerst op dit paard zitten. De resultaten van het Dutch Diamondsteam waren zo goed dat zij eerste werd voor de favorieten van de Verenigde Staten. Gedeeld derde werden Canada en Duitsland. Helaas mag Olyhoek over twee jaar haar titel niet meer verdedigen, misschien dat haar zus Charlotte dan het vaandel overneemt.

Verwant artikel:

[VN] Dutch Diamonds World Champion tijdens APHA show in Texas

Elisa2

Re: 'Bij westernrijden zitten ruiters veel losser op het paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:16

Oke leuk voor haar,maar waarom moet het vergeleken worden met de dressuur? het zal er mischien spectaculairder uitzien ja..maarja spectaculair is ook niets iets wat je wilt bij de dressuur..dus ik snap de vergelijkingen niet zo.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:21

Elisa2 schreef:
Oke leuk voor haar,maar waarom moet het vergeleken worden met de dressuur? het zal er mischien spectaculairder uitzien ja..maarja spectaculair is ook niets iets wat je wilt bij de dressuur..dus ik snap de vergelijkingen niet zo.

Ik vind het ook 2 takken die je niet kunt vergelijken.. Dressuur vereist ook veel controle & reactie op commando`s..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:24

Dit artikel staat niet op een paardensite (ja nu dus wel) dus wordt er uitgelegd wat het verschil is voor de mensen die er de ballen verstand van hebben en alleen Anky een keer voorbij hebben zien rijden op TV.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:28

Cookies schreef:
Dit artikel staat niet op een paardensite (ja nu dus wel) dus wordt er uitgelegd wat het verschil is voor de mensen die er de ballen verstand van hebben en alleen Anky een keer voorbij hebben zien rijden op TV.

Precies.

Een paard schuift met een stop niet echt letterlijk met zijn kont over de grond :D Ze proberen het echt te omschrijven voor mensen die werkelijk geen idee hebben. En ik denk te voorkomen dat het beeld wordt geschetst van cowboytje spelen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:32

En jammer genoeg wordt weer alleen de Reining aangehaald.
Voor mensen die het western(show)rijden nog niet kennen; kijk eens op de Bokt-Wiki of zoek wat filmpjes op YouTube met de zoekwoorden Worldshow en dan Pleasure, Trail, Horsemanship en Reining. Of voor de koeienonderdelen o.a.; Teampenning, Cutting, Working Cowhorse.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:21

Ik vind het goed dat er een keer naar het westernrijden word gekeken.. Maar idd helaas, weer alleen de reining.. Terwijl er zo veel meer onderdelen zijn!!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:24

Cayenne schreef:
Lisanne komt uit een familie die helemaal gek is van het western paardrijden. Het paardrijden heeft zij van haar moeder. Vader Frans is secretaris van de WRAN, de grootste nog steeds groeiende western vereniging in Nederland . Ook haar beide zusters zijn actieve ruiters. Haar jongste zus, de 14-jarige Charlotte, is vorig jaar nog Nederlands kampioene op het onderdeel reining geworden. Zelf deed Lisanne vorig jaar niet meer mee op het NK, vanwege een knieblessure. Het jaar daarvoor werd zij nog op vier onderdelen Nederlands kampioene.

tjah, het is dan ook niet zo moeilijk als dressuur om je te selecteren voor de Nederlandse! :o
en over Dressuur gesproken, ik zie dat veel liever dan het sukkelige western (maar dat is mijn mening)..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:26

Vind het toch ook wel fijn om te lezen dat het zo word geschetst.
Ik krijg vaak genoeg naar mijn hoofd gegooid hoe ik in vredesnaam kon overstappen naar western ..

Dat zou 'zielig' voor mijn paard zijn. :?
Maar als je dan zoiets leest, is toch wel weer leuk.

En dressuur en western hebben beide hun eigen voordelen, en hun goede ruiters, en ga zo maar door. :3

't Is ook veel makkelijker om elkaars sport af te kraken, dan elkaar een complimentje geven :o

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:31

DDW1190 schreef:
tjah, het is dan ook niet zo moeilijk als dressuur om je te selecteren voor de Nederlandse! :o
en over Dressuur gesproken, ik zie dat veel liever dan het sukkelige western (maar dat is mijn mening)..

"Het sukkelige western" :?
Dus westernruiters zijn allemaal sukkels???

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:31

DDW1190 schreef:
Cayenne schreef:

Even tussen door, western is niet sukkelig. Ik ken genoeg mensen die even voor de grap op een western paard gingen zitten, met de instelling.. Oh dat doen we wel even.. Maar niet dus, ik wil jou wel eens horen als je dat zelf eens doet.. Maar waarschijnlijk voel je je te goed voor onze sport ;)

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:34

en over Dressuur gesproken, ik zie dat veel liever dan het sukkelige western (maar dat is mijn mening)..[/quote]

:+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:35

nee helemaal niet, het ziet er sukkelig uit en dat vinden ook zat mensen van de dressuur hoor!
totdat je erop gaat zitten, dan merk je wel hoe veel het is!
maar ik vind het gewoon niet echt een leuke kijksport! en dat is mijn mening, net zoals jij een mening hebt dat het wel zo is!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:38

DDW1190 schreef:
nee helemaal niet, het ziet er sukkelig uit en dat vinden ook zat mensen van de dressuur hoor!
totdat je erop gaat zitten, dan merk je wel hoe veel het is!
maar ik vind het gewoon niet echt een leuke kijksport! en dat is mijn mening, net zoals jij een mening hebt dat het wel zo is!

En je wou zeggen dat dressuur een leuke kijksport is? :+

Maar goed, ik vind het wel bijzonder om alle westernonderdelen te scharen onder 'niet echt een leuke kijksport'. Heb je ze uberhaupt weleens allemaal gezien? Ik niet namelijk...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:39

Westernsport (of een andere sport) is zoveel makkelijker afkraken, dan eerst naar de slechte dingen in je eigen sport te kijken ...

Ja, kon het niet laten om te zeggen hoor ..

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:39

Ach, dressuurruiters zijn ook allemaal sukkels! ~~}>

Ik ken weinig westernruiters die geen respect hebben voor dressuurruiters, maar omgekeerd... :n

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:43

Het gaat hier toch in het artikel over reining!
en nee ik kijk niet alles omdat het me niet echt interesseert.
(dat komt misschien omdat ik nog nooit western heb gereden)

xDenies: ik weet heel goed waar ik naar moet kijken hoor, en ik maak zat fouten, net zoals ieder ander!

maar ik geef gewoon mijn mening!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:43

Jaycee_ schreef:
Ach, dressuurruiters zijn ook allemaal sukkels! ~~}>

Ik ken weinig westernruiters die geen respect hebben voor dressuurruiters, maar omgekeerd... :n

nou schijnbaar zijn die op bokt dan weinig te vinden ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:44

Tja, dan ben ik maar een sukkel.

Iemand bij me op stal rijd western, ziet er harstikke leuk uit. Zou het met mijn paard ook wel willen doen, alleen ik wil eerst gewoon alles van de dressuur kunnen.

quarterH

DDW1190 schreef:
Cayenne schreef:

en dan niet vergeten dat we bij western ook nog eens wel 4 NK's hebben dus ze kunnen nog kiezen ook :D

Paintlinger

Ik begrijp de discussie niet helemaal.........

Ik vind zowel dressuur als western helemaal prima.........MITS goed en eerlijk uitgevoerd.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:45

[/quote]

en over Dressuur gesproken, ik zie dat veel liever dan het sukkelige western (maar dat is mijn mening)..[/quote]

Even tussen door, western is niet sukkelig. Ik ken genoeg mensen die even voor de grap op een western paard gingen zitten, met de instelling.. Oh dat doen we wel even.. Maar niet dus, ik wil jou wel eens horen als je dat zelf eens doet.. Maar waarschijnlijk voel je je te goed voor onze sport ;)[/quote]

Als zij western toch sukkelig vind dan vind zij dat toch. Maak je toch eens niet zo druk, het is haar mening hoor.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:45

DDW1190 schreef:
xDenies: ik weet heel goed waar ik naar moet kijken hoor, en ik maak zat fouten, net zoals ieder ander!

maar ik geef gewoon mijn mening!

Ja, maar als iedereen dood leuk zijn mening gaat geven, over wat die persoon wel niet vind van andere.
Zonder dit fatsoenlijk te onderbouwen - komen we er niet in de wereld. Krijgen we alleen maar ruzie van en zulk soort discussies.

Ik kan mijn boekje ook wel opentrekken over wát ik vind van dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:48

Leuk artikel maar wel erg simpel geschreven. Al is dat wel logisch, als je de doelgroep ziet.

En ik snap het gehakketak ook niet. Ieder z'n ding, en om western nou 'sukkelig' te noemen vind ik wel een beetje laf. Ik neem aan dat jij met je haflinger in de 'dressuur' ook niet altijd positieve reacties krijgt, dus waarom vit je dan wel op een ander z'n sport?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-10 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:48

ik vind western juist 10x leuker en vooral spannender om naar te kijken dan naar dressuur, en nou ben ik zelf totaal geen western ruiter! vind het leuk om te horen dat deze tak van de paardensport het ook goed doet in nl en vind het belangrijk dat deze tak ook aandacht blijft krijgen. tegenwoordig is het bijna alleen maar dressuur dit dressuur dat, vind het daarom ook jammer dat ze hier weer de dressuur erbij halen...... (niets tegen dressuur, rijd het zelf ook maar vind de afwisseling altijd leuk om te zien en van te horen.)