Twintig Shires slepen replica van anker Titanic in Engeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twintig Shires slepen replica van anker Titanic in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:39

Nieuwsredactie / http://www.dailymail.co.uk

Afbeelding
Het slepen van het anker afgelopen weekend.

In het Britse Dudley to Netherton waren gisteren veel mensen op de been toen een twintigtal Shire paarden een replica van het anker van de Titanic door het dorp richting het oude treinstation trokken. Hetzelfde gebeurde precies 99 jaar (1911) geleden met het originele anker van het schip dat tijdens zijn eerste reis ten onder ging.

Vanaf de trein werd het getransporteerd naar de scheepsbouwers van Belfast om te worden vastgemaakt aan het gedoemde schip. Tijdens de eerste en tevens laatste reis van de Titanic kwamen meer dan 1500 mensen om het leven.

Het nabootsen van de reis van het anker werd gefilmd door televisiezenders Channel 4 en National Geographic Channel, voor de vijfdelige miniserie "We Built Titanic".

Tijdens het laatste stuk van de twee mijl lange reis, begon het anker gisteren te schuiven waardoor de organisatoren besloten het anker verder door een tractor te laten verschepen in verband met de veiligheid en het welzijn van de paarden.
Afbeelding
De gebeurtenis precies 99 jaar geleden.

De serie "We built Titanic" zal waarschijnlijk in september uitgezonden worden. De kosten voor het namaken van het anker bedroegen ruim 50.000 pond. Het anker zal voorlopig te zien zijn in het Black Country Living Museum tot er een permanente locatier is gevonden.

arans

Re: Britten bootsen slepen van Titanic-anker door Shires na

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:47

Leuk, maar wat ik altijd afvraag, is dat ik vaak op het aangespannen forum lees dat bij vierspan en tandem, de voorste paarden niet trekken. Is dit dan anders, want ze zullen toch niet zoveel paarden ervoor zetten voor de sier.

saskiaojan

Re: Twintig Shires slepen replica van anker Titanic in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:49

Wauw, immens wat een anker en super dat ze toen ze het niet meer vertrouwden een trekker ervoor zetten!
Ben benieuwd naar de serie, heb een zwak voor de titanic.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:51

arans schreef:
Leuk, maar wat ik altijd afvraag, is dat ik vaak op het aangespannen forum lees dat bij vierspan en tandem, de voorste paarden niet trekken. Is dit dan anders, want ze zullen toch niet zoveel paarden ervoor zetten voor de sier.

In de sport of voor het 'showrijden' is het niet gebruikelijk dat je het voorspan mee laat trekken.
Maar het kan natuurlijk wel :)

Vroeger werd een tandem aanspanning ook wel gebruikt om zware spullen door smalle straten te vervoeren, dan trok het voorpaard weldegelijk mee.

Maar je kunt je wel afvragen of zo'n enorm langspan echt zin heeft, denk dat 4 tot 6 shires deze klus ook wel kunnen klaren ;)

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:53

arans schreef:

Ik heb laatst gehoord dat bij een vierspan de voorste 2 paarden de ''stuurpaarden'' dan moest je die goed sturen en de achterste paarden het meeste trekken ( of meer).
Maar dit weet ik niet zeker dit heb ik gehoord van een vriendin.

En wat een mooie gebeurtenis zou het ook wel willen zien..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:00

wat leuk :)
ook wel goed dat ze denken aan de paarden en er later een trekker voor hebben gezet :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:14

wat mij opvalt aan beide foto's is dat op de eerste foto bijna niemand anast de paarden loopt en op de tweede foto bij elk paard, ik vind het heel byzonder dat ze dit overdoen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 06:49

Heel mooi gezicht echt nostalgie :j Zoveel paarden krachten bijeen en ach dan zal het ook een beetje de show zijn>
Toch alleen maar mooi dat het nog kan =:)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:45

franka75 schreef:
wat mij opvalt aan beide foto's is dat op de eerste foto bijna niemand naast de paarden loopt en op de tweede foto bij elk paard, ik vind het heel byzonder dat ze dit overdoen.

Dat viel mij ook op. Dat komt denk ik omdat de paarden van tegenwoordig dergelijk werk niet gewend zijn en de baasjes overbezorgd dat er daarom iets mis gaat. Als ze ernaast lopen hebben ze voor hun gevoel iets meer controle.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:34

arans schreef:

hoe het bij paarden zit weet ik niet precies, maar bij de sledenhondensport is het inderdaad wel zo.
vb: als je met 6 honden gaat:
de voorste 2 zijn de leaddogs, deze "sturen" als het ware de slee
de middelste 2 zijn de teamdogs, deze houden het tempo constant
en de achterste 2 zijn de wheeldogs, deze zijn het sterkst en trekken het hardste aan de slee.

lijkt me logisch dat het bij paarden hetzelfde werkt?

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:08

wat prachtig maar ik denk ook dat zoveel shires niet nodig zijn hoor
vraag me alleen af waar je deze teugels koopt want je kunt ze niet zomaar gaan halen in de winkel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:10

Jeetje wauw.. krijg er helemaal kippevel van. :wow:
Lijkt me gaaf om daar bij te zijn.