Australische neemt de leiding over in de Mongoolse Derby

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Australische neemt de leiding over in de Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 15:42

http://www.horses.nl

De Australische amazone Alisa Vermay gaat aan de leiding in de 1.000 kilometer lange Mongoolse Derby. De deelnemers hebben tien dagen de tijd om de enorme afstand zonder uitgezette route te volbrengen, elke veertig kilometer ruilen de deelnemers hun paard in voor een uitgerust dier. De winnaar verdient 25.000 pond. Vermay heeft een voorsprong van zo'n vier kilometer op haar tegenstanders en heeft ongeveer 75 procent van de rit voltooid.

Nog altijd nemen alle zestien deelnemers mee aan de race die zaterdag 7 augustus van start ging. De Amerikaan Justin Nelzen staat tweede, op amper 500 meter gevolgd door De Zuid-Afrikaanse Saskia van Heeren. De koploper van woensdag, de Nieuw-Zeelandse Madonna Harris, staat momenteel vierde. Ze loopt zo'n zestien kilometer achter op Alisa Vermay, maar heeft een comfortabele voorsprong van twintig kilometer op de rest van het deelnemersveld.

De rit is geïnspireerd op het postsysteem uit de veertiende eeuw. Op de vele wisselstations ruilden de koeriers van paard, waardoor ze wel 200 kilometer per dag konden afleggen. Het is de vraag of dat nu weer lukt. "Er is geen keurige route en geen hulp. Het enige wat tussen jou en de overwinning staan zijn je bloedende knieën, gebroken ledematen en een hele lijst aan andere gevaren", aldus organisator The Adventurists. Volgens tegenstander The Long Riders Guild is het puur dierenmishandeling. "Een derby van die afstand, door die omgeving, op die paarden? Waanzin!", aldus voorzitter CuChullaine O'Reilly.

Long Rider Basha O'Reilly legt de bezwaren uit: "Mijn hart gaat uit naar de kleine Mongoolse paarden (red. stokmaat 1,30 tot 1,40 m) die een zware buitenlander 40 kilometer met grote snelheid door dat ruwe land moeten dragen." The Adventurists hebben wel enkele richtlijnen opgesteld. Zo mogen de deelnemers maximaal 85 kilo wegen en 5 kilo bagage meenemen en staan de paarden onder toezicht van dierenartsen.

Verwante artikelen:

[VN] Omstreden Mongoolse Derby in augustus van start
[VN] Madonna Harris aan leiding in omstreden Mongoolse Derby

Amaretto27

Re: Australische neemt de leiding over in de Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:45

Wat sneu voor die paardjes zeg!
Pff je moet er maar zin in hebben om zo'n lange rit te maken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:27

Is die gekte toch doorgegaan; arme paarden! Voor het vermaak en avonturierslust van een paar malloten moeten ze zich kapot werken.
Ik hoop dat dit nooit voor herhaling vatbaar zal zijn!

vordur

Re: Australische neemt de leiding over in de Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:44

Idd arme paarden wat zullen ze afgebeuld worden.
ik had ook gehoopt dat het spektakel niet door zou gaan.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:05

Ik begrijp niet wat iedereen hier nou zo zielig aan vind.
Die paarden hoeven maar 40km en dan staat er weer een nieuw paard klaar.
40km op een dag is echt niet veel en daarbij zijn die beesten echt wel wat gewend en staan ze ook nog onder toezicht van dierenartsen.
Ze mogen niet meer dan 90kg dragen en het zijn allemaal ervaren ruiters,er zijn echt ergere dingen in de wereld hoor.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:47

Ja nou inderdaad wat een onzin..
40 .. HALLO 40 km met iemand onder de 85 kilo is niks hoor..
Die beessies zijn taai zat.. ik denk dat een gemiddeld manege paard het zwaarder heeft.. ;) :P
Ik zou er best aan mee willen doen lijkt me wel gaaf!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:39

ElCid schreef:
Is die gekte toch doorgegaan; arme paarden! Voor het vermaak en avonturierslust van een paar malloten moeten ze zich kapot werken.
Ik hoop dat dit nooit voor herhaling vatbaar zal zijn!

Ja zielig man, wel 40 km lopen onder medische begeleiding...

hoe sneu...

:(:)

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:12

ik heb het artikel gelezen in de BIT, wat ik las vond ik nu ook niet direct paardvriendelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:21

Zie

[VN] Madonna Harris aan leiding in omstreden Mongoolse Derby

Wat zielig is, is het geneuzel zonder enig benul. Kijk eens om je heen en zie paarden die beslagen moeten worden om een volvette ruiter rond te kunnen sjouwen in een gebied waar paarden niet inheems zijn terwijl ze met bit, sporen en zwwep ´gemotiveerd´ worden om te doen wat die ruiter wil om daarna weer in hun toilet gezet te worden.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:46

Eind mei ben ik in dit fantastische land geweest.
Ik heb er paard gereden, oftewel genoten op de rug van het fenomenale mongoolse paard.
Heel wat principes heb ik achter me moeten laten.
Het zijn kleine paardjes, die toen door de zware winter ook nog broodmager waren.
Maar toch, de paarden waar wij op mochten waren de racepaarden die ook op het Nadaam hadden meegelopen.
Ze waren mager, maar zoveel uithoudingsvermogen, terwijl ze de afgelopen winter bijna geen eten hadden gehad.
We wilden rustig aan doen, om de dieren te sparen, en we wilden ook wel ernaast lopen om de eerste grassprietjes te zoeken. Het maakte ons niets uit, als we maar 3 dagen in die prachte natuur konden zijn.
Maar daar deden we de paarden geen plezier mee, ze wilden rennen..
Echt over de steppe met rotsen, kuilen spleten, zandvlaktes, heuvels, stenen en alles wat daar is. We hoefden maar even een teken te geven en ze gingen plankgas, we konden ze pas stoppen als we richting een heuvel gingen.
En denk maar niet dat ze na 3 km moe waren of geen adem meer hadden.
Ik heb gezien dat een hele zware kerel op een paard moest gaan zitten. Ik hield mijn hart vast, ik dacht dat dier gaat liggen.
maar nee, geen krimp, hij bleef strak staan en liep zo weg.
Ik was verbaasd, thuis zou ik ze eraf schoppen, maar daar had ik niet eens de neiging om wat te zeggen.
Mongolie is een paardenland, wie zijn wij om te beoordelen en te veroordelen dat dit niet kan.
De paarden lopen daar rustig 30 km vol in galop aan een stuk door.
Nu op dit moment zijn de paarden vast in een veel betere conditie dan eind mei, en denk dat het voor hun een makkie is.
Ik heb gemerkt dat de mensen daar ook echt van hun paarden houden, alleen zij gebruiken de paarden voor een ander doel.
Nog wat anders, ze hadden prachtige normale hoeven, gewoon net als bij ons, alleen ze worden nooit bekapt...
De Mongoolse mannen zijn ook echt geen 50 kilo, de paarden zijn gewend om over puin en rotsen te gallopperen, en zijn ook heel erg gewend om te overleven.
Ik heb diep respect gekregen voor dit volk en voor dit paard.
Ze kunnen dit wel aan.
Ik denk dat een gemiddeld paard bij ons in, het een stuk moeilijker heeft.
Op haar/zijn stalletje, in de paddock en met alle supplementen en vele kilo,s krachtvoer. In de krul getrokken met alle hulpmiddelen voor handen om kunstjes te vertonen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:58

@ Gerner: Bedankt voor de degelijke uitleg. Het verhaal wat je vertelt is super (en eigenlijk ook gewoon wat ik al wist).
Ik hoop dat IEDEREEN dit verhaal leest en gaat inzien dat al die "Oooh!! Zielige paardjes"-opmerkingen eigenlijk nergens op slaan.
Ofwel geef je je mening, met een uitleg waarom, ofwel geef je geen mening. Een opmerking dat het zielig is, da's maar al te gemakkelijk.

Het is altijd goed om iets objectief te bekijken, de pro's en de contra's te lezen, en DAN PAS een mening te gaan vormen over iets.
Informatie inwinnen is echt niet zo moeilijk als je denkt.
Velen hier denken, omdat dit een pardenforum is, dat ze met oogkleppen moeten kijken. Wel, doe de paardenbril af, en sta open voor de mening van anderen, sta open voor "nieuwe" dingen (in dit geval een "oud iets", maar wat je niet kent).
Kijk niet naar de wereld door een sleutelgat, maar gooi de deur helemaal open! Dan zie je pas iets van de wereld en leer je iets.

En denken jullie nou echt dat deze wedstrijd meerdere keren zou kunnen doorgaan, mochten die dieren mishandeld of afgebeuld worden? De hele (paarden)wereld kijkt toe...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:28

Voltigeur schreef:
En denken jullie nou echt dat deze wedstrijd meerdere keren zou kunnen doorgaan, mochten die dieren mishandeld of afgebeuld worden? De hele (paarden)wereld kijkt toe...

Euh, dát is geen argument helaas.
Wedstrijden onder de vlag van de FEI gaan ook gewoon door ondanks dat helder is dat het paarwelzijn daarbij niet gegarandeerd is.
Kijk naar de OS en WK´s in wat ook. Dat is in de regel niet zo best geregeld voor het páárd. Als je het vergelijkt met de ecotope paardjes in hun eigen omgeving onbeslagen over onverhard 40 laten rennen zou dat allemaal HEEL rap afgeschaft moeten worden.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:49

@ Huertecilla: Ik denk dat daar het grote verschil zit... Men ziet vooral wat anders is als een slecht iets, terwijl wat er in eigen omgeving gebeurt ook allesbehalve goed is, gewoon als normaal en standaard wordt beschouwd. Zonder zich vragen te stellen of iets beter of anders kan...