'Natuurlijke selectie noodzaak voor behoud van rassen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Natuurlijke selectie noodzaak voor behoud van rassen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 11:17

www.levendehave.nl

Natuurlijke selectie is noodzakelijk voor de instandhouding van rassen. Dat zegt Kor Oldenbroek van het Centrum Genetische Bronnen in het augustusnummer van Levende Have.

Oldenbroek houdt zich al geruime tijd bezig met de fokkerij van zeldzame landbouwhuisdierrassen. In Levende Have onderstreept hij de belangrijke functie van hobbyboeren. Hij zou graag zien dat er meer dierhouders komen die ook lid willen worden van een stamboek en actief deelnemen aan de fokkerij.

Het enige gevaar dat zich voordoet bij deze categorie dierhouders is de vertroeteling. ''Ze houden de dieren dan niet meer op een natuurlijke manier en schakelen daardoor de natuurlijke selectie uit'', aldus Oldenbroek. ''Als iemand het zielig vindt als geiten buiten in de regen staan en ze veertig jaar lang bij nattigheid steeds direct op stal zet, fokt hij dus geiten die niet tegen regen kunnen. (...) Je ziet het ook bij merries die niet hengstig willen worden. De eigenaar wil toch een veulen en laat de merrie met hormonen behandelen. Wat krijg je dan? Een veulen dat later niet hengstig wil worden.''

denice

Re: 'Natuurlijke selectie noodzaak voor behoud van rassen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:40

Ik zat hier ook laatst over na te denken, wij hebben bij ons mensen, de natuurlijke selectie ook compleet uitgeschakeld en worden dus in principe steeds zwakker.

Ik vind dat hier wel wat inzit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:02

Ik roep het al jaren.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:38

Helemaal mee eens en als een merrie een hengst niet wil, dan is dat niet voor niks. Bij de welshjes (de A'tjes) wordt er nog gewoon natuurlijk gedekt (alhoewel, 'natuurlijk', geen KI bedoel ik) en ik hou ook niet van die hormonen etc. Hier moet idd meer aandacht aan besteed worden. Ik heb merrie en veulen ook gewoon in regen/hagel/onweer/zon op het land staan en ze hebben er niks van.
Alhoewel ik denk dat je de hormonen en andere middelen niet meer weg krijgt. Het is al zo 'ingeburgerd'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:42

Er wordt idd veel te veel gefokt op uiterlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:23

Betwijfel toch of die meneer de consequenties van zijn "natuurlijke selectie" denkbeelden wel helemaal doordacht heeft....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:27

Tja, is niets nieuws aan he! Bedoel, darwinnisme? Survival of the fittest???
Maar tja, die theory gaat alleen op in het echte wild! Want zodra je ook maar 1 ding aanpast dan verander je de gehele structuur!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:02

LecyTinker schreef:
Tja, is niets nieuws aan he! Bedoel, darwinnisme? Survival of the fittest???
Maar tja, die theory gaat alleen op in het echte wild! Want zodra je ook maar 1 ding aanpast dan verander je de gehele structuur!

Dat wil niet zeggen dat we dan maar gelijk in het andere uiterste moeten vervallen en onze paarden moeten behandelen alsof het zwakke kleine kindertjes zijn! Al dat getut met dekens, onnodige voedingsuppelementen, smeerseltjes etc... Zo kweek je zwakke paarden (en daar krijgen we er dan ook steeds meer van).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:59

ElsB, daar ben ik het tot zekere hoogte wel mee eens, maar het is nou eenmaal wel zo dat we paarden in klimaten houden die niet bij hun ras passen. Dus een dikke wollige koudbloed scheren als we ze in het voorjaar intensief rijden, dat vind ik dan weer niet betuttelend. Of een paar dat super dun in zijn vachtje staat omdat dat het ras is , die in de winter een deken opleggen omdat het -10 graden vriest, dat vind ik dan weer niet betuttelen. Buiten dat heb je ook weer oudjes die het gewoon beter doen op voedingssuplementen en een dekentje...
Maar een perfect gezond paard dat het allemaal af kan, dat kan idd gewoon als paard behandeld worden . :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:51

Ik heb ijslandse paarden. Dit ras is voor een groot deel ontstaan en gevormd door natuurlijke selectie; Tot voor kort werden ze in de winter min of meer aan hun lot overgelaten. Het hooi dat gemaakt werd over de zomer op primitieve wijze ging allemaal naar de schapen, en bij de weinige betere boerderijen koeien.
De ijslandse winter is behoorlijk heftig, dus de zwakkere paarden overleefden het niet. Gevolg, een taai paardje dat met ongelovelijk weinig voedsel overleefd (en vet wordt van de lucht).
In de huidige tijd is het niet acceptabel je paarden zó over de winter te houden, onethisch, en daarbij wettelijk (gelukkig) verboden. In een slechte winter zou je zomaar het grootste deel van je paarden ellendig laten verkommeren (prima selectiedruk uit het oogpunt van natuurlijke selectie).
Dat bedoel ik als ik zeg dat deze meneer de consequenties van zijn denkbeelden niet helemaal doordacht heeft.