'Ik neem mijn zadel mee naar bed uit angst voor diefstal'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Ik neem mijn zadel mee naar bed uit angst voor diefstal'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 07:55

http://www.destentor.nl

Zelf neemt ze de zadels van haar vier paarden uit voorzorg mee naar bed. Je moet toch wat om diefstal tegen te gaan.

Anne Kremers van de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) in Ermelo weet dat dit soort maatregelen bepaald geen overbodige luxe zijn.

Bijna dagelijks komen er bij deze organisatie meldingen binnen van diefstal van zadels voor paarden en pony's. Soms zitten er grote klappers bij zoals onlangs de diefstal van 13 zadels op Urk en 38 zadels in Zwolle. Schade ruim 50.000 euro. Reden voor de FNRS alarm te slaan. "We roepen iedereen op extra maatregelen te nemen. "

Volgens de FNRS kan een goed alarmsysteem de dieven ontmoedigen. "Als iemand echt wil inbreken, lukt het natuurlijk wel, maar met goede sloten op zadelkasten en een alarmsysteem maak je het wel veel moeilijker."

De politie onderschrijft dat. "Alarmsystemen met licht en geluid schrikken dieven af. Daarnaast moeten zadelkamers gewoon beter beveiligd worden en meer zadelkluizen worden", zegt Anton de Ronde van regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland.

Verontrustend is dat - ondanks de onafzienbare reeks diefstallen van zadels - er bijna nooit daders worden gevonden. Ook in Zwolle geen spoor van de daders, behalve braakschade en een voetafdruk.

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen geworden, met af en toe een ware hausse als de vraag naar gebruikte zadels blijkbaar groot is. Honderden zadels worden jaarlijks geroofd uit pensions, maneges en hippische centra. Zadels zijn prijzig. Je hebt het al snel over een paar duizend euro per exemplaar. En ze liggen min of meer voor het grijpen. Makkelijke buit om snel geld te maken, hebben de criminelen ontdekt.

Maneges liggen vaak in buitengebied. Er is weinig toezicht. "Bij onze leden woont altijd iemand bij de manege. Dat eisen wij. Maar dat is vooral uit zorg voor de dieren", geeft Anne Kremers van de FNRS aan.

Het grote probleem is dat maneges door hun functie open instellingen zijn. Niet alleen de leden lopen in en uit maar ook gasten. Dat kan eigenlijk bijna alle dagen van de week, bijvoorbeeld tijdens trainingen maar ook tijdens wedstrijden. En onder die gasten blijken vaak de dieven te zitten, die zich in de regel goed voorbereiden voor ze een kraak zetten. Ze maken daarbij lawaai, maar dat doen paarden ook, zodat het niet altijd voldoende opvalt.

"De diefstal is zorgvuldig gepland. De daders zetten een route uit, weten precies waar de duurste (leren) zadels liggen en regelen een snelle aftocht", zegt Anne Kremers. Marcel Counotte van hippisch centrum De Haerst in Zwolle kan dat beamen. "De dieven weten precies waar ze moeten zijn. Ze maken deel uit van georganiseerde bendes."

Hij is al jaren actief in de paardenwereld en heeft al vaker zadelroven meegemaakt, ook thuis. "Het lijkt wel of ze om de zoveel jaar hetzelfde rondje maken. Vier jaar geleden waren er kraken in Lelystad, Dronten en Urk en dat is nu weer gebeurd."

Bij de Orcaruiters op Urk werden onlangs dertien zadels gestolen. Hoe ver moet je gaan om het te voorkomen, vraagt voorzitter Henk van Veen zich af. "In Diemen was de zadelkamer goed beveiligd en voorzien van videobewaking maar is het ook gelukt en staat de politie met lege handen omdat de daders niet herkenbaar zijn."

De Orcaruiters hebben maatregelen genomen in een poging herhaling te voorkomen. "Wij hebben een nieuw slot op het buitenhek gezet. Een bestuurslid doet dat iedere avond op slot. De brandweer heeft een sleutel voor het geval dat." Verder heeft de vereniging met drie buren de hulp van een beveiligingsbedrijf ingehuurd. "Dat komt elke nacht controleren. Doordat we het samen doet, scheelt dat flink in de kosten.

Hippisch centrum De Haerst heeft videocamera's geplaatst, een nieuwe zadelkamer ingericht met stevige sloten en iedereen opgeroepen extra alert te zijn op 'vreemden' op het erf. "Maar het blijft lastig omdat je de boel simpelweg niet hermetisch kunt afsluiten. Op 12 september hebben we hier een open dag. Wat moet je dan? De bezoekers willen dan ook de zadelkamer zien. Misschien dat technische ontwikkelingen in de toekomst de oplossing brengen", zegt Marcel Counotte.

Hij doelt op chips in zadels, waarmee ze via GPS zijn te traceren. "Maar dat moet centraal worden opgepakt, door de overheid over de brancheorganisatie, anders werkt het niet. Ik weet van een zadel dat dankzij een chip in Tjechië werd getraceerd, maar wat doe je dan als individu. Hem even ophalen is geen optie."

De geroofde zadels verdwijnen allemaal zo snel mogelijk naar het buitenland, waar ze worden verkocht op de tweedehands markt.

"In Nederland hoef je er niet mee aan te komen. Dat valt wel op", zegt voorzitter Henk van Veen van de Orcaruiters op Urk. "Een deel wordt ongetwijfeld opgeslagen en na een tijdje via kanalen als Marktplaats verkocht", schat Anne Kremers in.

Het hermetisch afsluiten van het hele complex is een probleem vanwege de verzekering en de paarden. De brandverzekering wil het niet omdat de paarden in geval van nood er snel uitgehaald moeten kunnen worden. Bovendien moeten er luchtluiken zijn voor de luchttoevoer. "Het is dus heel dubbel. Voor de ene verzekering moet de zaak op slot en voor de andere juist niet", constateert Henk van Veen.

Om blijvend aandacht te vragen voor de dreiging van zadelrovers heeft de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS) in Ermelo een speciale website in het leven geroepen: http://www.zadeldiefstal.nl .
Marcel Counotte van hippisch centrum De Haerst in Zwolle is niet gelukkig met de website. "Daarmee wijzen we rovers juist de weg naar locaties waar nieuwe zadels liggen. Dat is niet verstandig."

Verwant artikel:

[VN] Afgelopen weken explosief aantal zadeldiefstallen Nederland

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:56

Mijn zadel ligt ook op m'n slaapkamer :j

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:58

Een gewoon goede zadelkamer zou inderdaad al veel oplossing bieden, daar kunnen zadeldieven niks mee. En dan moet je ze niet naar je slaapkamer nemen.
Maar die heb ik nog maar zelden gezien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:14

Mijn zadel ligt niet in mijn slaap kamer. Maar bij ons ongemerkt inbreken is onmogelijk. Dan moet je eerst over een hek van 2 m hoog heen. En Daarboven zit de slaapkamer van mijn vader. Verder is het bij ons ook niet heel intressant. Aangezien we maar 1 zadel hebben liggen.

Verder is het lastig te beveiligen. Op een manege moeten de manege kinderen bij de zadels kunnen. Dus dan is iedereen een sleutel geven nogal onpraktisch. En die zadel kastjes zijn ook zo open te breken.. Dusja écht makkelijk is het niet

Nadir

Re: 'Ik neem mijn zadel mee naar bed uit angst voor diefstal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:18

Ik heb zelf ook wel eens de neiging gehad om mijn zadel mee naar huis te nemen, maar ik vind het zo'n gesleep.... Ik wil 'm eigenlijk ergens laten verzekeren tegen diefstal, want al die berichten over diefstal zitten me toch niet lekker. :n

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 08:19

Anoniem schreef:
Mijn zadel ligt niet in mijn slaap kamer. Maar bij ons ongemerkt inbreken is onmogelijk. Dan moet je eerst over een hek van 2 m hoog heen. En Daarboven zit de slaapkamer van mijn vader. Verder is het bij ons ook niet heel intressant. Aangezien we maar 1 zadel hebben liggen.

Ja, dat dachten de afgelopen paar honderd stallen en maneges ook :=
Verkijk je er maar niet op. Ze maken zelfs gaten in daken en gebruiken oa slijptollen en ander gereedschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:24

Cayenne schreef:
Anoniem schreef:

Ja, dat dachten de afgelopen paar honderd stallen en maneges ook :=
Verkijk je er maar niet op. Ze maken zelfs gaten in daken en gebruiken oa slijptollen en ander gereedschap.

Dat is idd ook zo. Maargoed er liggen 2 manege's in de buurt waar véél meer te halen is. Dus ik ben er niet heel bang voor.

Valt een zadel onder inboedel verzekering? als je deze in huis heb liggen?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:29

Een jaar of 10 terug is er bij mij oude manege ook een inbraak geweest. Alle kastjes hebben ze open gemaakt, hebben de leren zadels meegenomen (2 kunststof laten liggen...), waaronder mijn nieuwe Stubben. Buit: 17 zadels... Ze hebben alles met kruiwagens naar voor aan de weg gebracht en toen de auto in geladen. Dat weten ze omdat er vooraan de weg 3 kruiwagens in de sloot lagen..

@nini-roosje: daar ben ik ook benieuwd naar. Valt ie er ook onder als ie 10 meter verder in de zadelkamer bij stal ligt?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 08:29

Hier zitten ook 2 grote maneges in de buurt, maar ze komen ook net zo lief op de kleinere stallen hoor. Het gaat ze er niet eens zozeer om hoeveel er te halen is, maar dat er uberhaupt iets te halen is. En als er slechts 1 zadel is, dan nemen ze gewoon ook ander tuig mee.

Of je zadel dan onder je inboedel valt weet ik niet zeker.
Mijn zadel had ik om deze redenen dus ook niet in de zadelkamer van de pensionstal, maar ergens anders op het terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:30

Roxxiejj schreef:
Een jaar of 10 terug is er bij mij oude manege ook een inbraak geweest. Alle kastjes hebben ze open gemaakt, hebben de leren zadels meegenomen (2 kunststof laten liggen...), waaronder mijn nieuwe Stubben. Buit: 17 zadels... Ze hebben alles met kruiwagens naar voor aan de weg gebracht en toen de auto in geladen. Dat weten ze omdat er vooraan de weg 3 kruiwagens in de sloot lagen..

@nini-roosje: daar ben ik ook benieuwd naar. Valt ie er ook onder als ie 10 meter verder in de zadelkamer bij stal ligt?

Dan niet meer denk ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-10 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:33

Hele goeie waakhonden nemen. Die overdag niet op het erf lopen en daardoor ook niet met allemaal mensen in contact komen, zodat ze mak worden.
Dit schrikt heel veel mensen af om zomaar bij iemand het terrein op te lopen.
Bij mijn oude stal hadden wij ook zo'n hond. Niemand die in de buurt kwam als hij los liep! Zo zijn wij ook overgeslagen tijdens zo'n rooftocht bij ons in de regio.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:36

Even een 'tip'...
Misschien niet handig om hier te vertellen waar je hem wèl neerlegt... ;)
Je weet het maar nooit...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:36

Ik weet niet of de reactie van de politie al veranderd is maar een paar jaar geleden was deze op dit soort diefstallen nogal laconiek.

Jaren geleden had pensioneigenaar en tuigeigenaar het gestolen tuig via MP teruggevonden. Na veel aandringen heeft de politie dit dus in beslag genomen nadat zij zelf naar de "verkoper" gereden waren en net zo lang zijn blijven wachten tot de politie kwam.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:37

Ik neem ook mijn zadels trouw mee naar huis.

Niets blijft op stal liggen als alleen wat oude hoofdstellen en een hoop oude dekens etc.

Ze hebben al 2 keer ingebroken bij ons. Maar niets meegenomen omdat er godzijdank niets lag.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:39

Of die onder de inboedel valt, verschilt per verzekering. De mijne gaf aan dat als m'n zadel in een afgesloten ruimte ligt, er een alarm op staat en ik 'm een keer per maand mee naar huis neem, het gedekt is. Aan die eisen wordt voldaan, dus zou het gedekt moeten zijn. Maar als het daadwerkelijk gebeurt, zeggen ze toch vaak weer iets anders.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:44

Bij ons hebben ze half jaar geleden ingebroken.
toen had ik net een nieuw zadel gekocht en mijn stalgenootje had er 2 liggen waaronder een KN dressuur.
Deze lagen toen nog bloot in de schuur omdat we opzoek waren naar kasten.
Die hebben ze gewoon laten hangen. Ze hebben alleen een dompelpomp mee genomen? Gelukkig maar
Nu hangen ze in een afgesloten zadelkast in een afgesloten ruimte.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:45

Wij hebben de zadels allemaal thuis liggen
Een aantal jaar geleden zijn hij 16 zadels gestolen
Grote schuur deur open gebroken alarm uitgeschakelt kastjes open geknipt en met een kruiwagen is allees door het land naar een auto etc gebracht hadden het heras hekwerk open geknipt

Er lagen intotaal 19 zadels ze hebben 3 lederen zadels laten liggen waarom we weten het niet
Kieffer lech profi gloedje nieuw net 2 weken aangemeten
Kieffer anky van mijn moeder net nieuw aangemeten
Kn zadel net nieuw aangemeten
En nog veel meer durdere zadels alleen deze bovenste 3 hadden we net 2 weken dat was behoorlijk zuur
Gelukkig werd het wel gedekt door de verzekering maar toen ruim 3 weken neit kunnen rijden

Waarschijnlijk halen ze de vulling uit de kussens doen daar drugs in of andere verboden dingen vervoeren naar het buitenland drug eruit verkopen of zelf gebruiken nieuwe vulling en dan door verkopen 2 vliegen in een klap...

Bij ons liepen op stal 2 waakhonden en die waren echt levens gevaarlijk!
We hadden toen der tijd 76 boxen
De loods waar onze eigen paarden stonden liepen geen honden deze lag aan het huis en zat een super alarm op dit waren 13 boxen
Helaas hebben ze het op de een of andere manier geweten want niemand mocht daar komen en we zagen er ook nooit iemand
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 12-08-10 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:47

nou ik neem de mijne voortaan wel mee
van de week bij ons op ridderkerk 30 zadels gestolen
inclusief de mijne
gelukkig ben ik wel goed verzekerd dus kan een nieuwe halen
maar er zijn ook mensen die dat niet kunnen

je weet echt niet wat je hoort als je het telefoontje krijgt
en beveiligen, tja......... als ze binnen willen komen, komen ze binnen dat is al gemerkt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:48

bij ons is vorig jaar ook de zadelkamer leeggeroofd.
Zadels, hoofdstellen, zelfs martingalen en slofteugels, ALLES was weg.
En (bijna) alles was van onszelf, wij hebben nl onze eigen africhingsstal.
Gevolg: we konden niets rijden, alleen maar aan een halstertje longeren.
Gelukkig van mensen om ons heen eea te leen gekregen tot we verzekeringsgeld hadden om weer wat nieuw spul te kopen, maar dat was lang niet zo veel als we hadden.
Inmiddels wel de sloten ed aangepast, en zadels nemen we idd mee naar huis, maar je blijft er wel huiverig voor.

overigens hebben ze dit bij ons midden op de dag gedaan, wij waren net even naar huis om te lunchen, alles afgesloten en toen we terug kwamen was alles dus pleite.
Laatst bijgewerkt door sans6 op 12-08-10 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:50

Gentlegiant, dit klinkt naar de al jaren opererende zadeldiefbende door heel het land opererend.
Hebben ze ook nog voor de hand liggend gereedschap meegenomen?

alleen het drug verhaal komt me niet bekend voor, meestal worden ze gewoon weer verkocht via mp of op baderien

kellyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:50

Nadat dat er enige tijd geleden bij ons in de buurt regelmatig zadels gestolen werden neem ik ook mijn zadel trouw mee naar huis.
Ook mijn stang trens hoofdstel gaat mee.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:52

Wij hebben ook een stal waar heen toezichthouder opzit. En ik heb gewoon het gevoel dat ook het slot op de kistenbox niet altijd goed dicht wordt gedaan. Ik heb zelf wel allebei 2 2e hands zadels maar deze kunnen wel interessant zijn. Nu ik dit zo lees en ik ook een paardje heb met een lastige rug ga ik ook er maar eens over nadenken wat goede keuzes zijn.

1 zadel gebruik ik 1x in de week en de andere elke dag. En het is me nu wel erg dicht in de buurt allemaal!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:53

jury schreef:
Gentlegiant, dit klinkt naar de al jaren opererende zadeldiefbende door heel het land opererend.
Hebben ze ook nog voor de hand liggend gereedschap meegenomen?

alleen het drug verhaal komt me niet bekend voor, meestal worden ze gewoon weer verkocht via mp of op baderien

Nee want er ligt geen gereedschap daar
Echt enkel alleen zadels hebben ze meegenomen
Hoofdstellen van 100 tot 200 euro hebben ze laten hangen
De dekjes hebben ze er vanaf gesneden met een mes of schaar etc...

Het drugs verhaal kregen wij van de verzekering te horen

Dit alles is in 2002 volgens mij gebeurt

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:54

ja wij dachten ook van zal het wel eens hier gebeuren of niet
en zal ik het uit voorzorg meenemen of niet

zaterdag een rare vent op stal en van maandag op dinsdag alles weg

bij ons ook alleen zadels
mijn christ bontje zat onder mijn zadel vast en dat was er gewoon onderuit gehaald

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:00

Van mijn collega zijn vorige week ook twee zadels gestolen. Afschuwelijk dat mensen niet met de poten van het door jouw zuurverdiende eigendom af kunnen blijven... :(

Vraag me trouwens af waar ze ermee naar toe gaan.... naar het buitenland?